Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عهد بحب كاذب الفصل السادس و العشرون 26 - بقلم مريم احمد

 رواية عهد بحب كاذب الفصل السادس و العشرون 26 - بقلم مريم احمد 

26

تاني يوم ف بيت صادق 

كانت عهد ف اوضتها باصة للتليفون اللي بيرن للمرة الخمسة و مبتردش

اتنهدت بحزن و ضيق لأنها عارفة ان سارة بتصعب عليها نفسها و بتزعل بسرعة 

خدت التليفون و ردت و هي زعلانة منها و قالتلها

عهد...ايوا

جالها صوت سارة اللي بيلومها و هي بتقول

سارة...كل دي اتصالات يا عهد !!

ردت عليها عهد بزعل و هي بتقولها

عهد... انا اصلا زعلانه منك جدا

استغربت سارة و اتكلمت و سألتها

سارة...انا عملت اية !!

ردت عليها عهد بضيق و هي بتقولها

عهد... عشان تبقي عارفة ان يوسف كلم بابا عشان يطلب ايدي و معرفتينيش و انتي عارفة كويس اوي كمية الخناقات و الاخانة اللي كان بيهنهالي اول م عرفتك يا سارة

نزلت كل كلمة عهد قالتلها على دماغ سارة زي الصعقة حرفيا و مبقتش عارفة ترد تقول اية على الكلام اللي اول مرة تسمعه دا 

سارة...يوسف مين انتي تقصدي ابية ؟

ابتسمت عهد بسخرية و هي بتقولها

عهد...تصدقي

هزت سارة دماغها يمين و شمال و قالتلها 

سارة...عهد انا بجد اول مرة اسمع الكلام دا انا مكنتش اعرف اي حاجة

اتكلمت عهد بسخرية و هي بتقولها

عهد...لا بجد عايزة تقنعيني انه مقالكوش يعني

سارة...ايوا يا عهد مقالناش انا عن نفسي مكنتش اعرف حاجة 

سكتت عهد و متكلمتش لعدة ثواني و بعدين اتكلمت و قالتلها و هي بتنهي المكالمة

عهد...ماشي يا سارة سلام

اتكلمت سارة بحزن و هي بتقولها

سارة...سلام

نزلت التليفون من على ودنها و هي مش فاهمه لية يوسف مقالهومش حاجة 

بس افتكرت انه مش بيروح الشركة انهاردة و قالت انه اكيد ف المكتب و خرجت من اوضتها و هي ناوية تروح و تسأله

....لا اله الا الله وحده لا شريك له لله الملك و لله الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت

خرجت عهد من اوضتها و هي رايحة المطبخ عشان تجيب ازازة ماشية 

لاقيت امها ف المطبخ و بتقولها

هالة...ابوكي قالي انك زعلانة مني و حقك طبعا بس عايزاكي تعرفي اني اتلهيت و انتي ديما برة البيت ف التدريب 

هزت عهد دماغها و قالتلها

عهد...بس انتي عارفة ان اخر يوم ف التدريب كان من يومين كنتي تقدري تقوليلي يا ماما بدل م ابقى ف الخطوبة و اتفاجئ بيه و هو بيقولي !

هزت هالة دماغها و قالتلها

هالة...طب متزعليش مني

ابتسمت عهد و حضنتها و قالتلها

عهد...عمري م ازعل منك ابدا 

ابتسمتلها هالة و قالتلها

هالة...عهد عايزة اقولك حاجة

هزت عهد دماغها و قالتلها

عهد...قولي

هالة... ادي ليوسف فرصة و بلاش ترفضيه على طول كدا

اضايقت عهد و قالتلها

عهد...بصي يا ماما انا استحالة اديله فرصة عشان انتي متعرفيش الشخص دا انا بكرهه قد اية

اتكلمت هالة و هي بتقولها

هالة...لا انا عارفة يا عهد و عارفة انه مكانش بيحب سارة تكلمك و كل دا سارة لما جت هنا اول م عرفناها قالته بس بجد يا عهد هتبقي عايشة ف مستوى مادي حلو مش هتبقي شايلة هم زيي انا و ابوكي كدا 

سكتت عهد و متكلمتش و بعدين قالت لهالة

عهد...ماشي بس لو حسيت اني مضايقة ساعتها هتسمعوا كلامي و الموضوع هيتفركش ماشي

هزت هالة دماغها و قالتلها 

هالة... ماشي يا حبيبتي

سألتها عهد و هي بتقولها

عهد...داليا نزلت ؟

هزت هالة دماغها و قالتلها

هالة...ايوا من بدري

ابتسمت عهد و قالتلها

عهد ... بحبها جدا يا ماما بحسها اختي الصغيرة ربنا يوفقها ف حياتها يا رب

ابتسمت هالة و قالتلها بحب

هالة...امين يا رب العالمين 

...سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك

في قصر فاروق الحديدي

خبطت سارة على مكتب يوسف و لما سمعت صوته بيسمحلها بالدخول دخلت و راحت للكرسي اللي قدام المكتب

يوسف... عايزة حاجة يا سارة ؟

سألته و هي بتقوله بلوم

سارة...لية مقولتليش يا أبية انك رايح بكرة تخطب عهد!!

اتكلم يوسف بضيق و هو بيقولها

يوسف...محمد اللي قال صح ؟

ابتسم و قالتله بحزن

سارة...هو انت كنت معرف محمد و انا لأ يا ابية !!

سكت يوسف و بعدين قالها

يوسف.. مين قالك؟

سارة...عهد اللي قالتلي يا ابية و شكرا اولا عشان خليتها تزعل مني و ثانيا عشان عرفت الكل الا انا كأني بكرهك مثلا

كانت هتقوم و تخرج من المكتب بس هو قالها

يوسف...سارة محدش يعرف خاحة و محمد انا قولتله امبارح ساعة خطوبة ندى و كدا كدا كنت هقولكوا انهاردة اصلا

اتكلمت سارة بحزن و هي بتقوله

سارة...لية مقولتش 

يوسف...انتي اكتر واحدة عارفة ان امك مبتحبش عهد صح 

هزت سارة دماغها بمعنى ايوا و يوسف كمل كلامه و هو بيقول

يوسف...و انا لو كنت اتكلمت وقتها و قولت كانت هتعمل خناقة 

هزت سارة دماغها و قالتله

سارة...و انت فاكر انها كدا مش هترفض يعني و مش هتعمل خناقة؟

كملت بسخرية من كلامه و هي بتقوله

سارة...مش بعيد متروحش معاك اصلا

هز يوسف دماغه بلامبالاه و قالها

يوسف...و من امتى ماما كانت ماما بجد و بتهتم باللي بنقوله ولا بتروح معانا ف حتة يا سارة ؟

سكتت سارة بحزن لأنها كانت ديما بتحاول تنسى قسوة امها عليهم و انها حتى مراحتش معاها حفلة تخرجها ولا اي حاجة

سألته و هي بتقوله

سارة...ابيه هو انت بحب عهد. فعلا؟

رد عليها بسخرية و قالها

يوسف...اومال هخطبها لية 

هزت دماغها بعدم معرفة و قالتله

سارة.. معرفش بس اصلك ديما كنت بتكرهها و مش بتحبها عشان مستواها المادي غيرنا و انها ملهاش سلطات زينا

اتكلم يوسف و هو بيقولها بابتسامة

يوسف...بصي يا سارة هقولك نصيحة

هزت دماغها بمعنى ماشي و هو اتكلم 

يوسف...مهما كان شخص بيكرهه بنت لأي سبب ف حاجة واحدة بس ممكن تخليه يفكر انه يخطبها

هزت دماغها بمعنى ايه و قالتله بسؤال

سارة...اية هي ؟

رد عليها و هو بيقولها

يوسف...انها تبقى ديما حطة كرامتها قصاد عيونها و انها متبقاش من البنات اللي اي حاجة تعيك و متعرفش تجيب حقها و حق كرامتها و بصراحة عهد كانت ديما معززة نفسها و معززة كرامتها 

هزت دماغها بمعنى ماشي و هو قالها

يوسف...عشان كدا من زمان و انا بقولك مش كل حاحة تعيطي و تزعلي 

ردت عليه بحزن و هي بتقوله

سارة...يا أبية مببقاش قصدي اعيط بس انا لما بتحصل حاجة تزعلني بتخنق و دموعي بتعيط لوحدها

ضحك على كلامها و قالها

يوسف...حتى دموعك بتعيط 

ضحكت على كلامه و قالتله

سارة...بتتريق عليا يا ابية ؟

هز دماغه بنفي و قالها

يوسف...انا اقدر اتريق عليكي برضو 

ضحكت على كلامه و هو كمان ضحك و بعدين خرجت راحت لندى 

....لا اله الا الله محمد رسول الله 

في بيت صادق 

كانت عهد قاعدة ف الصالة و ماسكة التليفون و متجاهلة سيف اخوها تماما عكس العادي انهم ديما بيتكلموا و هالة لحظت دا و بصت لسيف بمعنى انها زعلانة 

و هو كان اصلا عارف انها زعلانة منه ف قرر انه يكسر الصمت دا و يتكلم 

سيف...عهد قومي اعمليلي فطار

مردتش عليه و فضلت باصة للتليفون و هو خطبت على ايد الكنبة و قالها

سيف...م تقومي تعمليلي سندويتش جبنة يا بنتي!!

بصتله عهد من زعيقه بس اضايقت اكتر لما لاقيته بيكمل كلامه بكل لامبالاه و هو بيقول

سيف...و قطعي طماطم و اعملي كوباية شاي بنعناع

ابتسمت بسخرية و قالتله

عهد..تايهه انت متعرفش طريق المطبخ ؟

اتكلمت هالة بحدة و هي بتقولها

هالة....بت اتكلمي مع اخوكي كدا

بصت لأمها بلوم و متكلمتش و هو قالها

سيف...اخلصي هو حتى يوم الاجازة هتعصبوني مش كفاية الشغل

اتكلمت بضيق و هي بتقوله

عهد...روح انت يا سيف انا فعلا مش هعملك حاجة و ياريت متتكلمش معايا تاني اصلا

اتعصبت هالة و قالتلها

هالة...انتي اتهبلتي يا بت، في حد يقول لأخوه كداا!!

اتكلمت عهد و هي بتقولها

عهد...خلاص على ايه تتعصبوا كلكوا مني انا همشي خالص اصلا المفروض اول يوم شغل ليا كان انهاردة و انا مرضتش انزل

هزت هالة دماغها و قالتلها

هالة...طب روحي اعملي فطار لأخوكي يلا دا كويس اصلا اننا بنشوفه لأنه ديما ف سكن الشغل و تلاقيه مش بيلاقي اكل هناك

ضحك سيف و قالها

سيف...مش للدرجادي يا حاجة 

قلبت عهد عيونها بملل من هزار سيف 

و هو كان هيتكلم بس لاقى تليفونه بيرد ف اتكلم و هو بيقولها

سيف... عهد بجد اعمليلي فطار عشان غالبا هنزل 

قال كلامه و دخل البلكونة و هي لاقيت هالة بتبصلها بتحذير انها متعاندش و تقوم تعمل الفطار لأخوها 

قامت و راحت للمطبخ و هي مضايقة من سيف و هالة قالتلها 

هالة...اتعصبي كمان و كسري البلاط من عصبيتك يا استاذة عهد 

اتكلمت عهد و هي ف المطبخ و بتقولها بخوف

عهد...انا متعصبتش

مردتش هالة عليها و عهد بدأت تعمل الفطار لأخوها 

...سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك 

في قصر فاروق الحديدي

كانوا كلهم قاعدين حولين السفرة بيفطروا

اتكلم يوسف و هو بيقولهم

يوسف...انا نويت اخطب

الخبر فرح بعضهم و ضايق بعضهم و صدم بعضهم 

اتكلم فاروق بفرحة و هو بيقوله

فاروق...بجد 

ابتسم يوسف و هز فاروق دماغه و قاله

فاروق..هخلص شغل الشركة انهاردة عشان ابقى فاضي اجي معاك 

ابتسمله يوسف و سارة كانت مستنية تعرف رد امها و كانت مستنياها تتكلم و يا ريتها م اتكلمت

سألته رقية و. هي باصة ف الطبق اللي قدامها

رقية... مين البنت اللي هتناسب عيلتنا و امتى هتروح ؟

اتكلمت سارة بصدمة و هي بتعيد كلمة امها تاني

سارة...هتروح؟ 

كملت بسؤال و هي بتقول

سارة...هو حضرتك مش هتيجي معانا !!

تجاهلت سؤال بنتها و وجهت كلامها لوسف و هي بتقوله بحدة بعد م حست انها عهد 

رقية...مـيـن الـبـنـت يـا يـوسـف؟

يوسف...عهد 

وقع الخبر على رقية زي الصعقة و مروة ابتسمت و هي شمتانه فيها 

اتكلمت بصوت واطي عشان محدش يسمعها غير رقية اللي كانت قاعدة جمبها 

مروة...مو.تي بحسرتك بقى 

و بعدين قالت ليوسف بفرحة مزيفة

مروة...الف الف مبروك يا يوسف و برافو عليك انك اختار واحدة ماما بتحبها جدا زي عهد

كان قصدها انها تغيظ رقية و تحر.ق دمها بس اتصدمت لما سمعت كلام محمد اللي خلاها تحس ان الدنيا بتلف بيها من صدمتها 

محمد...انا كمان كلمت استاذ صادق انهاردة و اتفقت معاه ان بكرة هتقدم لداليا 

صقفت ندى بفرحة و هي بتقوله

ندى...بجددد يااا محمدد!!!

هز دماغه بمعنى ايوا و سارة ابتسمت و هي فرحانة بس قلقها و توترها من ردة فعل مروة و رقية كانوا مخلينها مش قادرة تبين فرحتها زي ندى 

بصت مروة لندى بغضب و حدة و قالتلها بعصبية

مروة...اخـرسـيي خـاالـص انـتـييي دلـوقـتـييي!!

سكتت ندى و بصتلها سارة انها متزعلش و مروة وجهت كلامها لمحمد و هي بتقوله

مروة...يعني اية الكلام دا هي دي منظر عيلة نناسبها اصلا!!

كان لسة محمد هيتكلم بس هي سبقته و هي بتزعق بصدمة و غضب و هي بتقوله

مروة... يعني اية اتفقت مع ابوها تطلب أيدها انطققققق ووووو

يتبعععع

عهد بحب كاذب 

البارت السادس و العشرون

بقلمي مريم احمد

تفاعل حلو يا جماعة من فضلكوا

استغفر الله العلي العظيم الذي لا إله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته و عدد قطرات المياة و حبات الرمال و الحركات و السكون♥️🥰

 •تابع الفصل التالي "رواية عهد بحب كاذب" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات