Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فاطم الفصل الرابع 4 - بقلم فاطمه الدمرداش

 رواية فاطم الفصل الرابع 4 - بقلم فاطمه الدمرداش 


فاطمه_الدمرداش 
دخل حليم بغضب ومعاه الدكتور يالا علشان هيكشفلك 
إحنا مش فاضين للمرقعه بتاعك
إياكِ أسمع حرف واحد منكم
وخصوصاً أنتِ
وشاور بصباعه علي جميلة 
جميلة: اتجمدت من نظراته واسلوبه الصعب
فاطِم: بغضب اكتر وتعب انا سكت كتير اوى 
مش من حقك شغاله بعدى بعدى وبقول معلش اتجبر علي اي حاجه إلا دى 
أنت فاهم
الأم: هو انا مش قيلالك متدخلكش غير لما نخلص 
لي يبني بتعمل كده حرام عليك 
حليم: خالتي طول مانا عايش معاكم أنا راجل البيت 
ولو عندك اعتراض 
عفكرة ممكن أمشي

فاطم: هو انت عشان امي مربياك ومتقدرش تعيش من غيرك انت بتهدد امي لي 
كل شويه تقول كده لما تزنق 
الدكتور: ياجمااعه دى أمور ما بينكم 
وانت يا أستاذ صوتك جايب اخر المستشفي لي انت مش مدرك أنت فين 
صباح الخير يا جماعه انا الدكتورة رغد قالولي في حاله هنا 
فاطم: زى العيال الصغيرة انا انا قوليلها يا جميلة انا اهو
الدكتورة: بضحك شيفاكي يسكر 
اي العيون الجميلة والله اني اتحمست لنقاب لي فترة نفسي البسه وشكلي هعملها قريب
جميله: هيبقي جميل اوى عليكِ
حليم: خلي الدكتور عمرو يشوف شغله يالا وبعد اذن حضرتك انا مش بثق في اي ست حته لو دكتوره 

رغد: وحضرتك مين 
الدكتورة دى انت مقدرتش حته توصل للمكانه اللي هي فيها 
عمرو: رغد أنتِ شوفي حالتها 
وانت يا استاذ هتطلع برا بالذوق ولا أجيب الامن 
انا ساكتلك بمزاجي علشان فاطم بس البنت مافيش زيها اليومين دول 
لكن انا لو علي كنت طلعتك من بدري 
اتفضل قدامي لوسمحت ومتدخلش تاني مفهوم 
اي مالك مش بترد لي؟! 
سمعت ولا اسمعك 
حليم: نظر إلي خالته ماشي يا خالتي 
رغد: أزى مستحملينه بجد إنسان مش سوى 
نعمه بعياط وانهيار  
اه ياربي اهدي يارب اصلح حاله يارب أمانه عندى يارب 
رغد: امسحي دموعك ياحجه.
يالا يسكر 
رفعت النقاب 
رغد: ماشاء الله تبارك الله 
اللهم بارك اي الجماال ده. 
من حقنا بقا نداري اوى اوى كمان
فاطم بخجل شكرا
رغد: يامحلاكي وانتِ خجولة وخدودك حمرا
كشفت عليها وعطتها العلاج المناسب 
واهم حاجه يا قمر أنك تلتزمي والبخاخ يكون معاكي دايما الفترة دى 
فاطم: حضنتها شكرا اوى ليكِ
الدكتور: ببتسامه العفو يجميل
خرجو من المستشفي
عمرو: لو سمحتي لوسمحتي 
نعمه: في حاجه يبني 
عمرو ممكن اكلم حضرتك بس في حاجه 
نعمه اتفضل يابني
عمرو ع جمب بس 
نعمه : حاضر
فاطم: بجد الدكتور ده لطيف 
ولا كمان الدكتورة 
جميلة جميلة يبنتي مالك ساكته من الصبح
جميلة: انتِ بتكلميني 
فاطم: يروحي مالك 
جميلة: بدموع في حاجه دخلت فعيوني بس لكن أنا تمام
فاطم: حقك علي ياجوجو انا بعتذرلك
قاطعتها جميله: لوسمحتي مينفعش تقوليلي كده احنا صحاب 
ع العموم انا هروح الشغل مينفعش نغيب احنا الاتنين
فاطم: تمام بلغي استاذ كمال 
جميله : اكيد
جات الام: ها يبنات يالا بينا
جميلة: استاذن انا بقا يافطم ع الشغل
الام: شكرا يحبيتي 
جميلة العفو ياطنط
فتحت باب البوابه ببطئ
عم راشد: يبنتي فات ع الشغل 3ساعات المدير انهارده متعصب وبيسأل عليكم
جميله: عمو انا خايفه لوحدي بالله عليك 
راشد: ربنا معاكي يابنتي
كمال: الله الله 
نفرشلك السجاده الحمرا يا استاذ جميلة 
ولا نرشلك علي  الأرض ورد علشان تلتزمي
جميلة: يعني ممكن تسمعني مرة بدون تقطيم 
كماال: اسمع اي بحججك الفارغه متخلنيش اطلع من القميص الجديد ده 
جميلة: قميص اي الجديد 
في حد في2024
يلبس قميص اصفر وكرفته سودا وبنطلون أخضر 
كمال: دا أنت قليلة ذوق بقا 
متجيش هنا تاني 
اطلعي برا 
لما تتربي كويس ابقي تعالي
جميله: بغضب هو اي كل كلمة لازم تتربي 
لي بقا حضرتك شايفني اي  
ثم اي دخل لبسك بحوار الشغل هو اي استفزاز وخلاص 
وانا مبتهددش وهمشي بس اللي ميجيش ويقولي الشغل تقل ع سحر تعالي وخدى اللي أنتِ عايزاه
كمال: كان زماان دلوقتي جه واحد مكانك يسد عين الشمس من إسبوع وتقبل انهارده 
جميلة: طيب م تقول كده من الاول 
طيب الله يكون فعونه سلام 
فاطم: بحزن كفايه يماما عشان قلبك يا حبيبتي 
الام: الساعه بقيت واحده ولسه مجاش وقافل تلفونه لي كده يحليم يغالي يابن الغاليه 
فاطم: هيرجع يماما ميعرفش حد غيرنا. 

بقولك الحوار اللي أنا عايزك فيه ياخد كام
رامز نزل السجارة من بوقه لا اول طالعه ببلاش يا حلوم 
خدلك سجارة
اشرب ياخي عشان تنسي
محمود: لا يـ حليم انت مالك كده فين حليم التقي النقي 
تمشي ورا رامز 
ازى تعمل كده في بنت خالتك انا عارف هتعمل اي
طيب اي ذنب الست اللي ربتك وانت حتةة فاللفه 
تكسرها 
حليم: مش عايز كلام كتير 
المهم نفذ بكرة فالوقت اللي يعجبك 
انا كده كده هبات عند محمود
محمود: معنديش مكان وبقولهالك رامز لا واحد دماغه سم
رامز: قام ع حيله انا ساكتلك كتير 
حليم اختار انا يا هو 
حليم: انت طبعا
رامز وانا هخليك تنام عندى 
ساهله اهي
حليم: بكره يندمو ع كل كلمه مسمعوش كلامي فيها... 
يتبع... 

ياترا حليم تتوقعو بيخطط لاي 
وهيندم ع ده ولا لا
ورد فعل الام هيكون مختلف عن كل مرة 
وفاطم هيحصلها اي بعد الكارثه دى كل ده فالبارت القادم 
عايزة تفااعل وتشجيع كتير يغوالي 

•تابع الفصل التالي "رواية فاطم" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات