رواية حبيبي المدير الفصل التاسع والثلاثون 39 - بقلم شيماء صبحي
"فتح الظابط الأوضة واول ما دخل ومريم وراه قفل الباب بقوة وفجأة النور إشتغل وظهر في الغرفه بتاعت مريم أدهم ودا يبق الظابط اللي مريم مستخبيه منه من ٩ سنين!
مريم بصت للظابط اللي كان معاها ومسكت ايده بلهفه علشان يحميها ولاكنه ساب ايديها بغضب وبص لأدهم ورمي التحيه وقال باحترام :ادهم باشا انا جبتهالك اهي لحد عندك؟
حست مريم انها هيغمي عليها من الصدمه اللي اتعرضتلها فبصت للظابط وقالت بصدمه كبيره وخوف:انت..انت كنت بتضحك عليا كل ده؟
بصلها من فوق لتحت بضيق ومردش عليها فقررت مريم الهروب من قدامهم بسرعة ولاكن ادهم مسكها من ايديها وقال:ياااه يا مريم ٩سنيين بحالهم وانا قالب عليكي الدنيا..
مريم بخوف وصوت متقطع:سي..بني في حالي؟
ادهم بغضب وهوا بيضغط علي ايديها:وانتي مسبتنيش في حالي زمان ليه وخربتي حياتي؟هاااا! صرخ فيها بغضب وهيا ردت عليه بصوت عالي وبكاء شديد وقالت!
مريم ببكاء:انت اللي دمرتني الاول ..ضحكت عليا وفهمتني انك بتحبني …وطلعت مخادع؟
ادهم شدها عليه ومسك وشها بايديه وضغط عليه بقوة :تقومي تحرميني من اكتر حاجة بحبها…ترفعي عليا قضية وتخليني اطرد من شغلي..
كان بيحركها تحت ايديه بغضب شديد وهيا بتبكي واول ما رفعت عينيها علشان تشوفه وهوا واقف في جمب يبص عليها ..بكت أكتر وقالت :فكرت ان في حد ممكن يخاف عليا في الدنيا دي بجد بس..بس انت طلعت مخادع ..
بصلها الظابط في صمت وهيا بصت لادهم وقالت بعصبيه:خلاص يا ادهم انا بقيت تحت ايديك شوف عاوز تعمل فيا ايه واعمل.. عاوز تقتل/ني اقت/لني وارميني لكلاب السكك شوف عاوز تعمل ايه واعمل..انا خلاص مش عاوزه اعيش تاني؟
ادهم ضحك بسخريه علي كلامها ومسكها جامد من شعرها وقال:لا يا مريم ..انا لو قت/لتك يبق رحمتك من العذاب اللي هتشوفيه ..انتي لازم تاخدي عقابك لان انتي حقيره يا مريم وتستاهلي؟
مريم قالت بصراخ:بس بق كفايه انت اللي غلط في حقي الاول..كنت فاكر لما تعمل فيا كده محدش هيقفلك علشان منصبك..انا كنت صح لما عملت فيك كده ولو رجع بيا الزمن هعمل فيك كده يا ادهم؟
صفعها ادهم بقوه علي وجهها وهيا وقعت علي الارض مسكها ادهم وسحبها بغضب من شعرها وجرجرها علي الارض لحد ما وصل عن الظابط اللي ساعد مريم وزقها بغضب عليه لحدما اترمت عند رجل الظابط واللي جسمه اتنفض اول مشافها قدامه علي الارض ..
بصلها بصدمه لانه مكانش يعرف ان ادهم هيبهدلها كده فكان هيقرب منها يساعدها ولاكن ادهم كان قرب منها تاني وسحبها تاني من شعرها وقال وهو بيقرب وشه من وشها بتهديد:منصبي اللي دمرتيه زمان رجع من تاني يا مريم وخلاني أقوي تاني واقدر انتقم منك انتي واللي يشهدلك ويساعدك !
مريم حاولت تفك نفسها من قبضه بكل ضعف وهوا لما شافها مش قادره سابها علي الارض وبص للظابط صديقه وقال:خدها يا حسن للرجاله واعملوا فيها اللي انتو عاوزينه بهدلوها مش عاوزها تقدر تبص في وش اي راجل تاني من النهارده؟
الظابط بصله وحرك راسه وادهم قال قبل ما يخرج من الاوضه:حسابنا لسا مخلصش يا مريم ..انا وانتي والايام جايه كتير؟
قال كلامه وخرج من الاوضه والظابط حسن قرب منها وهيا زقته بعيد عنها بخوف..
بصلها بتردد كبير وهو مش مصدق انه ممكن يأخدها ويأذيها هو ورجالته فعلا فقرر يقوي قلبه تاني ويمسكها ويقومها ولاكنه ضعف اول ما بصتله بعيونها اللي مليانه كسره..
حسن قال بلطف:قومي خليني اساعدك؟
ردت عليه مريم بكسره:ابعد عني انت كداب وغشاش؟
لمس شعرها اللي نازل علي وشها علشان يبعده لانها مش عارفه تتكلم ولاكنها زقته تاني وحاولت تقف لوحدها واول ما وقفت كانت هتقع بسبب الوقعة اللي وقعتها كانت اتأذت في رجليها ..فقرب منها بسرعه وسندها علي جسمه وهيا اول ما لقت نفسها في حضنه بكت بقوة لانها فكرت انه بق حاميها ومنقذها بس صدمها صدمة عمرها لما سلمها لأكتر إنسان قاسي عليها في الدنيا..
حسن حس بقلبه اللي بيدق جامد وبص عليها لقاها تعبانه ومش قادره تتحرك فقرر مينفذش كلام ادهم وياخدها بعيد عنه ..
قال بهمس:اتجاوبي معايا علشان أساعدك تخرجي من هنا؟
مريم بفقدان أمل:سيبني أموت ..انا استاهل لاني وثقت فيك؟
لمس وشها بحنيه وقال بأسف:غصب عني صدقيني..دا القائد بتاعي وكنت مضغوط !
سكتت وهيا بتبلع غصة في حلقها بألم فأول ما لاقته بيشيلها ضمت نفسها ليه جامد وفضلت تبكي بقوة ..قالت بهمس:ليه كله بيكرهني..ذنبي ايه اني اتولدت في بيئة سيئة كل اللي فيها أناني..ذنبي ايه اني حبيته وهو غدر بيا..هو انا مستاهلش اوي كده..حتي انت غدرت بيا بعدما وثقت فيك؟
بصلها وهو حاسس بالندم الكبير فاول ما وصل لعربيته وحطها في الكرسي ركب جمبهاا بسرعه واتحرك في اتجاه بيته،
ادهم خرج من الفندق ورجع للقسم وهو مرتاح لانه اخيرا لقاها..بعت رساله للرائد حسن وبلغه انهم يحبسوها بعدما يغت/صبوها وهو هيكمل عليها..فرد عليه حسن بالموافقه وقفل تيلفونه بسرعه وبص عليها لقلها لسا بتبكي..
وصل قدام بيته وخرج من العربيه وقرب منها وقال:انزلي علشان وصلنا!
بصتله بتردد وحركت راسها بالرفض فقال وهو بيمد ايديه وبيمسك ايديها:دا بيتي متخافيش محدش عايش هنا غيري؟
بصت مريم حواليها بخوف وقالت:لا مش واثقه فيك؟
حسن بهدوء:بلاش تضيعي وقت علي الفاضي قولتلك متخافيش وانزلي؟
حركت رأسها بالموافقه ونزلت بعدما لقت ان مفيش قدامها حل تاني بس اول ما مشيت خطوطين وقعت علي الارض بسبب انها مش قادره تتحكم في اعاصبها بسبب الصدمة الكبيره اللي اتعرضتلها..
فقرب منها حسن تاني وشالها وسندها علي صدره ولما لقاها ساكته ومش راضيه تساعده في انه يشيلها من غير ما يوقعها قال:امسكي في رقبتي كويس ؟
حركت راسها برفض وقالت :بتعمل معايا كده ليه مش انت بعتني؟
تجاهل كلامها وقال بتهديد:هتقعي..
مردتش عليه وهو اول ما اتحرك كانت هتقع فعلا فمسكت في رقبته بسرعه..
دخل حسن لبيته وهو شايلها واتجه بيها لاوضة النوم وحطها علي السرير وقال :هتفضلي هنا لحدما الاقي حل وانقذك منه؟
قالت برفض واعتراض:وليه انت بق بتعمل كده مش انت سلمتني ليه.. كمات بضيق :هو انت مش عارف هوا يبق مين؟
حسن بصلها بحزن وقال:دا القائد بتاعي ..وهو طلب مني ادور عليكي ولما لقيتك جبتك ليه بس انا مكنتش اعرف اني لما الاقيكي ها…
بصتله بانتباه وهو سكت وقال بعدما رتب أفكارة بسرعه:هاتصعبي عليا..مكنتش اعرف انه عاوز يأذيكي بالشكل دا؟
مريم بصتله بحزن وقالت:يعني جايبني هنا علشان تحميني منه؟
حسن حرك راسه و قال:لو سمعتي كلامي هنقذك منه بسلام بس لو عملتي اي حركة كده ولا كده هيقدر يمسكك تاني وانا مش عارف ممكن يعمل تاني معاكي ايه؟
حركت مريم راسها بالموافقه وهو فضل يبصلها شويه لحدما لقاها هتنام قال وهو بيتحرك لباب للخروج:هسيبك انتي ترتاحي ..
مردتش عليه بسبب انها تعبانه وخلاص كانت نامت وهوا قفل عليها الباب واول ما خرج بص لنفسه في المرايه وقال بلوم لنفسه :ليه عملت كده يا حسن ..انت مش وقعت في حبها!
ليه سلمتها ليه وانت عارف انه هيأذيها..
فضل يبص لنفسه بلوم لحدما كان الوقت اتاخر فقرر يخرج بسرعه علشان يجيب فتاه ليل ويبعتها لبقيت الرجاله علي انها مريم علشان لما أدهم يسألهم يعرف ان انتقامة ماشي زي ما هوا عايز.. وان حسن نفذ اللي هوا عاوزه!!
___________وفي يوم جديد !!
اتصل ياسر بمجموعة الفؤاد وعرض عليهم انهم ينضموا ويستثمروا في شركته ..ولانهم عارفينه ومتفقين عليه مع ماهر وافقوا وياسر اتفاجئ ولما سألهم ليه وافقوا بسهوله كده !!
بلغوه انهم هيسيبوا شركة ماهر الصياد وعاوزين شركة ينضموا ليها وشرطهم تكون في نفس المستوي ولان شركته مناسبه فطبيعي انهم يوافقوا..
ابتسم ياسر علي كلامهم وطلب منهم يجيوا شركته ويمضوا العقد مع بعض بما انهم مستعدين والمجموعه وافقت وبلغوه انهم هيوصلوا لشركته بعد الظهر؟
اتصل ياسر بشوقي بعدما قفل مع مجموعة الفؤاد واول ما شوقي رد ياسر قال:لانك عملت معايا واقفة رجالة دلوقت يا شوقي فأنا هبعتلك الهديه بتاعتك ..
شوقي بتساؤل:هدية ايه دي يا ياسر باشا؟
ياسر بابتسامة:هسفر بنتك تتعالج برا مصر علي حسابي؟
شوقي قام وقف بسرعه من مكانه وقال بلهفه:ازاي يا ياسر بيه ..بس انا خلاص هعالجها هنا في مصر؟
ياسر باعتراض:علاج بنتك مش موجود في مصر يا شوقي..انت مش واثق فيا ؟
شوقي اتوتر وقرر يرفض المره دي لان ياسر من الواضح ان نيته مش حلوه فقال باعتراض:لا يا بيه انا مش عاوز ابهدلها أكتر من كده كفايا عليها السنين اللي قضتها هنا في تعب..انا بعتذر لاني معرفتش حضرتك اني اخدتها من المستشفي بتاعك بس انا خلاص لقيت علاجها المناسب في مستشفي تانيه؟
ياسر بان علي ملامح وشه الانزعاج فقال بضيق: ماشي يا شوقي عموما انا حبيت اساعدك وانت خليك فاكر اني عرضت عليك وانت رفضت!
شوقي اتضايق من كلامه وقال:متشكر لكل اللي عملته علشاني انا وبنتي يا باشا؟
ياسر قال قبل ما يقفل المكالمة:عاوزك تجيلي الشركه علشان مجموعة الفؤاد هتمضي معايا عقد النهارده.
اتفاجئ شوقي من سرعته في التنفيذ وقال:حاضر ياباشا اجي لحضرتك امتي؟
ياسر:الظهر يا شوقي ..يلا سلام!
قفل ياسر المكالمة واتجه لمكتب السكرتيره وطلب منها تعمله قهوه وبعدها رجع لمكتبه وهوا حاسس انه قرب ينتصر علي شركة ماهر وياخد هوا المركز الاول مكانه؟
فسند ضهره بغرور علي الكرسي وهو بيتخيل لما يدمر شركة ماهر وياخد هوا الشهره مكانه؟
________
وعند ناني والدة ياسر كانت صحيت وهيا بتفكر في ديحة باشا واللي مطلعش من دماغها من بعدما قابلته امبارح ..
كان من الواضح علي شكلها انه عاجبها وحست انها ممكن تفتح قلبها من أول وجديد تاني واول ما قالت كلامها لنفسها ابتسمت بخجل وقررت انها تقرب من ديحة وتلاعبه تاني وتغريه علشان يبصلها بنظرة الجواز وبعدما جهزت نفسها قررت تستعد وتروح لاصحابها لحدما الليل يجي وتروح البار علشان تقابله تاني .
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
وعند ممدوح ومنعم كانوا قاعدين بياكلوا مع بعض ومنعم بيقول:انا متاكد انها هتيجي البار و تدور عليك اصل اللي زيها بيحبوا النوع اللي ذيك دا يا ديحه من الرجالة ؟
ممدوح ابتسم وقال وهوا بيمثل انها قدامه :هيا اصلا حلوه اوي نفسي اوي اخدها في حضني كده واعوض سنين الشقي دي كلها بقي؟
منعم بصله بصدمه وقال :اهدي يا عم ممدوح انت بتقول ايه انت ناسي انك في مهمه ومينفعش خالص تحضنها والكلام دا خالص؟
ممدوح حرك راسه باعتراض وقال:لا انا هحضنها عادي هو مش انتوا عاوزين الفلوس بس يبق انا هاخد اللي انا عايزه انا كمان وبكده نكون ضربنا عصفورين بحجر واحد؟
منعم بقلق من كلامه :بس ماهر باشا هيتضايق لما يعرف اللي انت عايز تعمله دا خد بالك؟
ممدوح باستغراب من كلام منعم :وهو ماهر باشا هيعرف منين بس هو مش انا وانت بس اللي بنفذ المهمه..انت مش هتقوله حاجه وخلاص؟
منعم حرك راسه برفض:لا يا عم ممدوح احنا هنفذ كلام ماهر باشا بس ومش عاوزين نعمل مشاكل احنا مش قد غضب ماهر باشا انت لسا متعرفوش لما يغضب؟
ممدوح كان بيتخيل ناني وهيا معاه ولما حس انه مش قادر يطلعها من دماغه قال:متقلقش انا مش هعمل حاجه تضايق الباشا بس برضوا مش قادر اطلعها من دماغي..يخربيت جمال امها الوليه دي..لا وليه ايه احنا نقول ست الكُل بق علي كده !
منعم ضرب كف بكف وقال:ربنا يسترها يا ديحة باشا ونخلص الاسبوع دا علي خير قبل ما توديني في داهيه وانا عريس علي وش جواز ولسا مدخلتش دُنيا!
ممدوح قام من جمبه وهو بيضحك علي كلامه ومنعم بص عليه وقال وهو بيبلع ريقه :معانا يارب؟
__________في القصر؟
صحي ماهر وبص جمبه لقي احلام نايمه وماسكه في ايديه جامد فابتسم علي شكلها ولف بجسمه يشوف الساعه ولما لقي انه اتاخر علي الشغل قام بسرعه من جمبها وبدا يستعد للشغل وبعد دقايق كان خرج وهوا لابس هدومه وبدا يصفف شعره وبعدها لقاها صحيت وبتبص عليه فبصلها وقال:صباح الخير؟
احلام بصوت هادي:صباح النور يا حبيبي..انت رايح الشغل؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قامت وقربت منه وقالت:ربنا يوفقك يا حبيبي..بس انا كنت بستأذنك اروح لمروه علشان بقالي كتير مشوفتهاش ووحشتني اوي؟
ماهر بصلها وقال بقلق:طيب ما تخليها تيجي هنا احسن ؟
أحلام حركت راسها بالرفض وقالت باعتراض:لا اصل احنا هنخرج نقعد في مكان هادي علشان نعرف نكون براحتنا؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وطلع من محفظته فيزا وادهالها وقال:خلي دي معاكي والرقم بتاعها السنه اللي اتولدتي فيها شوفوا لو محتاجين تشتروا حاجه وهاتوها !
ضمت احلام عيونها باستغراب وهوا لف وشه بخجل وقال:عارفة الرقم الاول ولا اقولهولك؟
اتكلمت احلام بسخريه مليانه بضحكه:وهو في حد ميعرفش السنه اللي اتولد فيها برضوا يا سيادة جوزي المدير ؟
ماهر ايتسن علي كلامها ولبس الجاكت بتاع البدله وهيا ساعدته وقال:المهم عندي خلي بالك علي نفسك وانا هبلغ واحد من رجالتي يكون معاكوا علشان اكون مطمن اكتر عليكوا؟
حركت احلما راسها بالموافقه وهوا قرب من خدها وقبلها وقال:انا همشي انا بق علشان اتاخرت علي الشركه؟
حركت راسها بابتسامه واول ما لف بجسمه علشان يمشي بصتله بنظرات كلها حب وبعدما خرج من الباب وقفله لفت احلام جسمها علشان تستعد هيا كمان وتخرج ..
وفي غرفة حمزه كان جهز لبسه وخرج علشان يروح مدرسه حنين يستناها لحدما تخلص امتحانها ويوصلها للبيت وعلشان برضوا كان قلقان لزمايلها دول يتعرضولها من تاني ولاكن كان السبب الرئيسي كان علشان الشاب اللي سمع من زمايلها انه بيحبها فكان حاسس بغيره شديده عليها فخرج بسرعه من غرفته وكان وقتها ماهر خارج من اوضته واول مشافه قال بتساؤل:علي فين علي الصبح كده يا حمزه باشا؟
حمزه اتوتر وقال:رايح لواحد صاحبي متفقين نتقابل علشان نراجع امتحانات الكليه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب خلي بالك علي نفسك وخد السواق معاك!
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر نزل بسرعه علي السلم ووقتها حمزه حط ايديه علي قلبه وفضل متابعه لحدما اتاكد انه خرج فنزل وراه بسرعه وشاور للسواق بتاعه وبلغه انهم هيتحركوا وبلغه عموان مدرستها واللي قدر يجيبه من مراقبته ليها؟
وعند احلام كانت خلصت لبس بعد وقت قصير واتواصلت مع مروه واللي كانت واخده أجازه علشان تقابل احلام لانها بقالها كتير مشافتهاش من وقت اخر مره كانت عندها في بيت والدها..
خرجت احلام بسرعه من اوضتها بعدما قفلت مع مروه فنزلت علشان تبلغ الحارس اللي هيكون معاها انها هتخرج دلوقت ولاكنها لاقته مستنيها وهوا واقف قدام عربيه من عربيات ماهر الفخمه ..
احلام بتساؤل:هنروح بالعربية دي؟
الحارس حرك راسه بالموافقه وهيا بصت للعربيه تاني وقالت:طيب طيب خلينا نتحرك..بما انه اللي عاوز كده يبق مش مشكله؟
"احلام كانت شايفه ان العربيه غاليه اوي علي الاماكن اللي هتروحها النهارده فكانت خايفه عليها لتتجرح لان الشوارع بتكون ضيقه ولاكن لما لقت ان اكيد ماهر اللي طلب من الحارس دا يختار العربيه دي فوافقت"
ركبت احلام العربية ووصفت للحارس الاماكن اللي هتروحها مع صديقتها بعدما تقابلها وهوا بلغها انه عارف الاماكن وانها متقلقش.
وبعد وقت كانت وصلت احلام لبيت مروه واول مانزلت من العربيه علشان تبلغها انها وصلت لقت مروه مستنياها بالفعل وهيا مش علي طبيعتها فحضنتها احلام باشتياق وقالت:وحشتيييني اوي اوي يا مروه !
مروه ابتسمت وضغطت علي حضنها بفرحه وقالت:انتي اللي وحشتيني يا حيوانه ..بق كل الفتره دي ما اشوفكيش ولا مره؟
ابتسمت احلام وهيا بتلمس خدها بحب وبتقول:غصب عني كنت مشغوله مع حمزه !
ضحكت مروه وقالت:خلاص مسمحاكي..قوليلي بق هنروح فين!
احلام شاورتلها علي العربيه وقالت:بصي احنا معانا عربيه فري وسواق كمان يعني اي حته عاوزه تروحيها قوليله عليها..
مروه بصت للعربيه باعجاب وقالت:دي عربية ماهر مش كده؟
احلام حركت راسها بالموافقه ومروه قربت من العربيه ولمستها باعجاب وقالت:ربنا يجعل تعدداته عربيات وميتجوزش عليكي؟
احلام بصتلها بغيره وقالت:يتجوز عليا؟
مروه ابتسمت وقالت :لا هو ميستغناش غنك طبعا ..دا انتي حب الطفوله يا احلام؟
ابتسمت احلام بخجل علي كلامها وقالت:خلاص خلينا بق نركب العربيه ونتحرك علشان اسمع منك الموضوع اللي حمستيني علشانه في التيلفون دا؟
خجلت مروه وحركت راسها بالموافقه ودخلت للعربية هيا واحلام وبعدها العربيه اتحركت .
وفي مدرسة حنين كانت خلصت امتحانها في المادة الاولي وكانت خرجت علشان تجيب اكل ليها ولقت جنة واصحابها بيلقحوا عليها تاني بالكلام ..فافتكرت حنين كلام حمزه عن جنة ولما شافت نظراتها ليها عرفت انه عنده حق وان جنة بتغير منها فعلا لانها افضل منها ..
فقررت تتجاهلهم خالص لان وصفهم ليها ميخصهاش لانها شايفه انها افضل منهم وكل كلامهم دا ميفرقش معاها حاجه فعدت من قدامهم وهما بدأ يقسوا عليها بالكلام فتجاهلتهم واول ما وصلت للمكان اللي هتجيب منه الاكل لقت سليم واقف ومستنيها وكان شاريلها اكل فقال وهو بيدهولها:اتفضلي يا حنين انا جبتلك دا؟
حنين مردتش عليه ودخلت اشترت لنفسها اكل وبعدما خرجت لاقته باصصلها وعيونه حمرا فقالت بضيق:مش انا قولت محدش يتعرضلي تاني ..مش كفايه احراج لنفسك بق يا سليم انا قولتلك مش موافقه عليك..اعمل ايه اكتر من كده علشان تسيبني في حالي؟
سليم بجديه:مهما تعملي برضوا مش هنساكي لاني بموت فيكي يا حنين؟
حنين غضبت من كلامه وقالت:احنا لسا صغيرين علي الحب دا انا مش بفكر غير في الدراسه وتقريبا انا قولتلك الكلام دا ١٠٠ مرة قبل كده؟
سليم بزعل:ماشي يا حنين ..اللي انتي شايفاه بس انا مش هسمح لاي حد يقرب منك مهما كان هو مين؟
مشيت حنين من قدامه بسرعه وبعد وقت وصل حمزه ووقف قدام المدرسه وبعد ساعتين من الانتظار خرجوا الطلاب كلهم من المدرسه ووقتها كان حمزه بيبص عليهم بتفحص لحدما لقاها خارجه وماشيه مع اصحابها فشاور للسواق يمشي وراهم بالراحه وبالفعل كانت ماشيه حنين واصحابها وعربية حمزه بعيد عنهم بمسافه صغيره لحدما فجأة حصل شجار ما بين حنين واصحابها واللي اتهموها بالغبيه لانها رافضه واحد زي سليم .. فزعقت حنين فيهم بانهم ميتدخلوش في حياتها لانها حره وعارفه مصلحتها اكتر منهم ..
فزعلوا اصحابها منها انها زعقت فيهم بالطريقه دي وسابوها لوحدها ومشيوا بعدما وصفوها بالمتكبرة '
وحنين لما شافتهم سابوها لوحدها ومشيوا زعلت منهم جامد ..فقررت تروح لوحدها وتسيبهم لانهم مش هيتغيروا مهما حصل ..
لما شافاها حمزه ماشيه لوحدها قرر يقرب منها ويطلب منها يوصلها ولاكنه وقف مكانه لما لقي عربيته تانيه بتقرب منها وكان اللي فيها سليم واللي بيعرض عليها يوصلها وهيا لما شافته اتكلمت بضيق منه :امشي بق يا سليم انت كده هتخلي الناس يفهموا اني بنت مش كويسه وهيطلعوا عليا كلام مش حلو؟
سليم حرك راسه بالموافقه والسواق همسلة وقال:هيا عندها حق يباشا وبعدين زمايلها حواليها ممكن يضايقوها بالكلام!
سليم حرك راسه وشاورله يمشي وسابوها تاني لوحدها..
حمزه شاور للسواق وقتها يقرب منها واول ما وقفوا قدامها نزل حمزه الازاز وقال:انسه حنين؟
حنين لما سمعت صوته جسمها اتفض وكانت بتبصله وهيا مش مصدقة انه قدامها فقالت بتوتر:استاذ حمزه حضرتك بتعمل ايه هنا ..
بصلها وقال:لو مش هضايقك اتفضلي معايا اوصلك..
حنين برفض:لا متشكره انا قربت اوصل للموقف وهركب مواصله؟
حمزه: في موضوع مهم عاوز اتكلم معاكي فيه ..ارجوكي اركبي ومتقلقيش!
حنين بلعت ريقها بتوتر وبصت حواليها وهيا بتشوف لو حد شايفها من زمايلها وهو انتبه ليها وابتسم وهيا فتحت الباب بسرعه وركبت جميه وهيا بتاخد نفسها بتوتر.
حمزه شاور للسواق يتحرك وشد الستاره اللي بتفصل بينه وبين السواق علشان ياخد راحته معاها وهيا متخجلش ..فبصلها وقال:انسه حنين ..انا اسف لو هاتكلم معاكي في حاجه هتضايقك بس انا معجب بيكي بصراحه وبفكر فيكي كتير ونفسي لو توافقي اننا نرتبط؟
جسمها كله اتنفض وقلبها دق بقوه علي كلامه فبصت لملامحه ولقت انه وسيم وعاجبها بس بما افتكرت رفضها لسليم وقد ايه هيا طول عمرها بتحافظ علي سمعتها وبرغم كل دا هيا مركزه في دراستها ورافضة الارتباط لانه ممكن يشتتها في الوصول لحلمها فقالت باعتذار:انا اسفه بس انا مش بفكر في الارتباط بانه هيشتتل يافكاري وانا دلوقت كل تركيزي في دراستي وبس؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
حمزه بصلها وقال بلهفه :متقلقيش انا مستحيل اشتتلك افكارك اياد انا بس هخطبك والله وبعدما تخلصي كليتك براحتك نتجوز ووقتها اكون حتي اتخرجت انا كمان ؟
حنين بصتله بصدمه وهو قال:وافقي ..دي مجرد خطوبه وحتي هتكون بعدما تقدمي في الكليه كمان؟
حنين بصت علي الشارع بتردد وهوا قال :بصي انا هقترح عليكي حاجه وبرغم اني هكون قلقان بس اهي اي حاجه تساعد حتي؟
بصتله بانتباه وهو قال:لو نجحتي واتقبلتي في الكليه توافقي عليا؟
حنين رفعت حاجبها باعتراض وهو قال:ولو اترفضتي بق وافقي برضوا انا بصراحه بحبك اوي ومش هقدر استحمل انك رفضاني؟
حنين برفض:احنا لسا صغيرين علي الحجات دي انا؟
حمزه قاطعها:انا كلها شهرين وهتم ال20سنه وانتي في اخر سنة ثالثه يعني هتكوني ماشيه في ال١٩ سنه صح؟
حنين حركت راسها :انا عندي ١٨ سنه وشهر ؟
ابتسم علي كلامها وقال:يعني تميتي السن القانوني اهو ..قولتي ايه بق اكلم خالي ونيجي نطلب ايدك؟
حنين بلعت ريقها بتوتر وقالت:لا ..بصلها بوش احمر وهيا كملت كلامها وقالت:سيبني افكر..هرد عليكي بعدما الامتحانات تخلص؟
بصلها بفرحه وحرك راسه بآمل كبير وهيا حاولت تداري ابتسامتها وهوا كان نفسه يحضنها من الفرحه ولاكن مقدرش يلسمها.. لانه عارف ان العلقة المرة دي هتكون منها لو لمسها فقرر يقعد هادي لحدما يوصلها ويبق يحضن مرسي لما يرجع القصر براحته.
__________
وفي الكافيه اللي مروه واحلام متعودين يروحوه ..كانوا قاعدين وبيتكلموا واحلام بتقول بفرحه :بس صابر شاب محترم وعلي فكره دا بيحبك من زمان؟
مروه بصتلها بصدمة لانها اول مرة تعترف بحاجة زي دي وقالت:يعني انتي كنتي عارفه موضوع اعجابه بيا دا وساكته؟
ضحكت احلام وقالت:انا كنت حاسه انه بيحبك لان في كل مره كنتي بتجيلي الشقه وانا بوصلك كان بيكون واقف يبص عليكي ومبيشيلش عينيه بس والله برافوا انه اتشجع واعترفلك؟
مروه بخجل:دا عاوز يجي يطلب ايدي؟
احلام بفرحه:طيب دا خبر هايل يا مروه وانتي اي رئيك فيه؟
مروة بخجل:مش عارفه اعمل ايه انا برضوا حاسه بمشاعر ليه بس مش متاكدا اوي اذا كان هوا دا اللي انا عاوزاه ولا لأ؟
احلام بصتلها بتفكير وقالت:طيب قلبك يا مروة ..قلبك بيقولك ايه؟
مروه بابتسامه خجولة:قلبي بيقولي وافقي بس عقلي بيقولي استني ؟
احلام باعتراض:وهتستني لحد امتي بق ..هو انتي مش ملاحظة ان احنا بنكبر يا مروه احنا دلوقت ماشيين في٢٩ وعشرين يبق هتستني لحد امتي فين؟
مروه اتنهدت وهيا بتقول:مش عارفه بس انا محتاره اوي ومش عارفه اعمل ايه!
احلام مسكت ايديها وقالت بابتسامة:اديله فرصه مش هتخسري حاجه وبعدين انا متاكده انك هتحبيه اوي كمان.
مروه حركت راسها بالموافقه وقالت باقتناع:خلاص هوافق ؟
احلام بصتلها بحب وابتسامه وقالت:هي دي صحبتي العاقله اللي بحبها!
مروه ضحكت بخجل وبصتلها وقالت:صحيح يا احلام طمنيني انتي وماهر عاملين ايه؟
احلام:الحمدلله؟
مروه حركت راسها وقالت:يارب دايما بس انا قصدي علي الحجات التانيه اييه النظام؟قالت كلامها بغمزه
واحلام ضربتها علي ايديها بخجل ووشها أحمر وقالت:احنا مأجلين الموضوع دا لحد يوم الفرح؟
مروه بانتباه:يعني ماهر هيعملك فرح؟
احلام حركت راسها بفرحه:ايوا طبعا وهيكون بعد شهر من دلوقت..وقالي اشوف ايه احتياجاتي كـعروسه واجيبها.
ضحكت مروه وقالت وهيا بتشكر في ماهر: طلع بيفهم ماهر..كملت بضحكه ..اه لو عرف انتي كنتي جايبه ايه لجهازك وعيناه؟
ضربتها احلام بخفه علي ايديها علشان تسكتها ومروه ضحكت بقوه وقالت:الكنغر يا احلام ..جيبه طقم الكنغر؟
احلام مقدرتش تمسك ضحكتها واصوات ضحكهم بق عالي ومكانوش قادرين يسيطروا علي ضحكهم لحدما مروه افتكرت طقم سمكة القرش اللس احلام كانت جابته بعد طقم الكنغر ووقتها ضحكها زاد وقالت:ولا سمكة القرش..
احلام من كتر الضحك ضربت علي الطرابيزه بقوه ووقتها انتبه ليهم الناس اللي في المكان وضحكوا علي ضحكهم لحدما مروه واحلام حاولوا يسيطروا علي نفسهم وبعدما اخدوا نفسهم مروه قالت:الظاهر ان ماهر هيكون مبسوط معانا اوي؟
ضحكت احلام وحركت راسها:لازم يشوف العجب كله ..مش سابني لوحدي سنين كتيره؟
مروه حضنتها بضحك وقالت:ربنا يكملك بعقلك يا صحبتي..
أحلام ابتسمت وشاورت للويتر علشان يحاسبوا وكانت مروة بتفتح شنطتها ولاكن احلام وقفت ايديها وهيا بتوريلها الفيزا اللي ماهر اداهالها وقالت:ماهر ادهالي..شوفي نفسك في ايه وخلينا نجيبه؟
مروه بصت للفيزا باعجاب واحلام حاسبت بيها وبصتلها وقالت:بما انك معايا تعالي نختار حجات لينا ونشتريها.
مروة باعتراض:بس مش ممكن ماهر يتضايق؟
احلام برفض:لا لا متشيليش هم دا قالي براحتنا؟
مروه بشك:متأكدة؟
احلام حركت راسها ومسكت ايديها وقالت:يابنتي خلينا ندلع نفسنا شويه..ابتسمت مروه وحركت راسها وخرجوا الاتنين من الكافيه بسرعه وركبوا العربيه واول ما السواق سألهم هيروحوا فين قالوا وهما بيبصوا لبعض بحماس:مول مصر؟
السواق حرك راسه واتحرك بالعربيه .
____________وفي بيت حسن؟
صحيت مريم وهيا بتبص حواليها وبتحاول تفتكر اللي جابها هنا وايه اللي حصلها..وفي الوقت دا كان حسن موجود بره وبيجهزلها اكل وبعدما هيا افتكرت كل حاجه قامت علشان تدور عليه ولما لقته واقف في المطبخ وبيعمل الاكل كان شكله حلو فحست ان قلبها بيدق ليه باعجاب ولاكنها افتكرت فورا اللي هوا عمله فيها فتراجعت بسرعه عن الفكرة اللي في دماغها وقربت منه وقالت:بتعمل ايه يا حضرت الظابط؟
بصلها بانتباه ولما لقاها اتحسنت شويه عن انبارح قال:انتي كويسه حاسه باي وجع؟
حطت ايديها علي شعرها وقالت:شويه وجع في شعري بس انت لسا شاغل بالك بيا ليه؟
طفي البوتجاز وقرب منها وقال وهوا بيلمس شعرها:اسمي حسن ولي شاغل بالي بيكي بق علشان احميكي..علشان غلطت في حقك ولازم اصلح غلطتي؟
اتوترت مريم من قربه ليها فقالت بتوتر:طيب انت مقرب مني كده ليه..مش خايف لاضربك واعورك؟
بصلها بدهشه وهيا رفعت ايدهيا وقربتها من وشه وكورتها وقالت:مش خايف؟
حرك راسه بالرفض وهيا قلبها فضل يدق تاني بسبب نظراته ليها فحاولت تبعد عنه وهوا كان مبسوط انه قريب منها كده وبيتأملها فبعد عنها وقال:انا عملت اكل ليا وليكي ..تعالي كلي معايا؟
كانت هتعترض وترفض بس بطنها اصدرت صوت بيدل علي جوعها الشديد فقرب الاكل من السفره وهيا مشيت وراه وقعدت فقال:بالف هنا؟
بصتله وسكتت وهوا استغرب انها مش بتاكل فقال بتساؤل:هو الاكل مش عاجبك؟
حركت راسها برفض وفضلت بصاله وساكته فقرب هو ياكل الاول لانه فهم انها خايفه ليكون حاطتلها حاجه وشحه في الاكل وهيا ابتسمت بخفه لانه فهمها ولما لقته اكل قبلها اطمنت واكلت هيا كمان وهو كان بيبصلها ومبتسم علي شكلها وكان بيفكر ازاي هيحميها من ادهم بعدما وقعها تحت ايديه غصب عنه..
____________
وفي شركة الصياد كان في اجتماع لرؤساء الشركة وكانوا بيتكلموا في الشغل وفي وسط انشغال ماهر معاهم في الحديث وصلت رساله علي تيلفونه فقطع كلامه معاهم وبص يشوف محتوي الرساله ولما قرأها اتصدم لان مكتوب فيها تم خصم ١٢٠ الف جنية من حسابك البنكي..فضم حاجبه باستغراب لانه ماشتراش حاجه ولاكنه افتكر احلام وانه ادالها الفيزا فبص لاعضاء الاجتماع وقال بجديه:خلونا ننهي الاجتماع لحد كده النهارده ؟
كل الرؤساء حركوا راسهم وخرجوا وهو اتصل بسرعه عليها وقال:انتي اشتريتي ايه بالفيزا يا احلام؟
احلام بتوتر:هو في حاجه حصلت ولا ايه؟
ماهر بتساؤل:هو ايه الدوشه اللي حواليكي دي هو انتي فين؟
احلام بقلق:مول مصر؟
ماهر بدهشه:يعني فعلا شكي صح ..سحبتي ١٢٠ الف في ايه يا احلام؟
احلام بصت لمروه اللي ماسكة في ايديها سبايك دهب وبتقول:كان في عرض ..و
ماهر اتكلم وقال:ايوا عرض ايه بق؟
احلام:هقولك بس متتعصبش؟
ماهر:حاضر انا سامعك اهو!!
احلام بصت لمروة بتوتر وقالت بصوت هامس:اشترينا سبايك دهب ..اصل كان عليهم عرض واحنا لما شوفناهم اشتريناهم ..
مروه بصت حواليها ولفت نظرها عرض لبوتجاز وثلاجة بسعر ٣٠ الف فقالت بصوت واضح وصل لماهر:شوفتي يا احلام العرض دا احلام انتبهت ليها وقالت:عرض ثلاجة وبتوجاز ب٣٠ الف بس؟
ماهر حط ايديه علي قلبه بقلق وهيا قالت:حلو دا خلينا؟
ماهر بماقطعه وصوت عالي:اطلعي بسرعه من المول دا يا احلام بدل ما اجيلكوا وانتوا متعرفوش ممكن اعمل معاكوا ايه؟
احلام بصت لمروه واللي بتبص للتيلفون بغيظ لانه صوته كان عالي فاحلام قالت:ماشي حاضر طالعين اهو؟
ماهر :متشتريش اي حاجه انا مش محتاج انك توفريلي فلوسي فاهمه..كمل بصدمة :زمانهم ضحكوا عليكوا اصلا ..كمل بتساؤل:هو بتاع الدهب اللي اشتريتوا منه السبايك دي ادالكوا فاتوره؟
احلام ومروه بصوا لبعض وحركوا راسهم بصدمه وهيا قالت:لا ماخدناش فاتوره؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
•تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق