رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل الثالث و الثلاثون 33 - بقلم اليا
زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثالث و الثلاثون
مصابيح عربية الشرطه للي ركنت قدامهم مسمحتلهاش تشـوف رد فعل جمانه للي شالتها من غير مقدمات ، طبطبت ع راسها حشرته فرقبتها ..
مـراد نزل من العربيه ملهوف ، ما صدق شايفـها قدامه _ " جمانة يا روحي نت كـويسه ؟ تأخرت عليكي عملك ايه هـو فين المتخلف ده .. "
جمانـه اتنهدت _ " اهدى نت فاهم غلط هو مغصبنيش ع الروحه معاه غفـران عندها حساسيه من البندق كلته و نفسها تقطع جرينـا بيها ع المشفى .. "
مـراد بيلف حولين نفـسه _ " طب مقليش لـيه خفت عليكي أوي و يونس مبطلش عيـاط .. "
جمانـه برجفة _ " بنتي كانت هتمـ ـوت قبل ما أشبع من شوفتها دماغي مكنتش معايا خفت عليها أوي يادوب راجعـين من المشفى بنتي تعبانه .. "
فهمته انو النور قطع في غياب عمـر للي طلع يجيب أدويتها عشان كده اضطرو يوقفـو برا ، مراد مشى الضباط للي معـاه و شيك على الأضاءه ..
جمانـه ابتسمت _ " كنـا هنتجمد من الـبرد ، لولا جيتك ، الإضاءة رجعت .. "
مـراد ضامم ايد غفـران بين كفوفه _ " يا روحـي البنت صوابعـها متجمده و نت وشك أصفـر هجبلك تشـربي .. "
قام و رجع شايل فايده كـوب ميه ، مع دخول عمـر مفكرش مرتين قبل ما يرمي للي في ايده ، خطف بنته عـلى حضنه من بين ايدين جمانـه ..
جمانـه بنرفزه _ " في ايه يا عمـر بالراحه عليها .. "
عمـر بلهفـه _ " غفـران ، بابا نت كـويسه ؟.. غفـران ، مبتتحركش و مش بترد عليا عملتيلها ايه ؟.. "
جمانـه اطمنت ع نفـسها و نبضها _ " الحمد لله متخفـش غرقانه في النوم من التعب بس مفـيهاش حاجه ، هكون عملتلها ايه يعـني ديه بنتي .. "
بصلها بنظره سكتتـها طلع على فوق نيمـها و نام على شوفت وشها و صحي على بوساتـها لخدوده ابتسملها بعيونه النعسانه و مد ايده يلعب فشعرها ..
غفـران بتتذمر ، بتبعد إيده _ " مش وقته اصحى بسـرعه بنوتك جعانه يلا .. "
عمـر قعدها فحضنه ، اطمن على حرارتـها و شيك على البقـع للي طلعتلها من الحساسيه سألـها أكثر من مره إذا موجوعه _ " الهدوم للي لابستيها المفـروض تتبدل هدومك القديمه أكيد مقـاسها صغير بس هتنفع .. "
لـقى بيجامه من بتوعـها سابوها و هما بينتقلو و خلاها تلبسـها في الحمام ، و بمجرد ما طلعت منه ، مستحملش لما وقعت عينه عليها فرط من الضحك ..
غفـران بتلف حوالين نفـسها _ " بابا ، متأكد البيجامه ديه بلبسـها من قبل سنتين و كانت على مقـاسي ، طب زاي هي لسا ع مقاسي دلوقتي .. "
عمـر ضحك _ " وردتي مبتطـولش .. "
غفـران بغيظ _ " بــابـــا ، بص معدتي بتعمل صوت بس ولاهمـك طب قلي زاي وردتك هتطول و نت مأكلتهـاش ، مسقتهاش بالحب و مدتهاش بوسه .. "
هراها بـوس و دغدغه ضحكتهم مالـيه البيت بس الضحكه اختفت بمجرد ما لمح جمـانه بترص لصحون ع السفـره ..
عمـر بيلعب بلسانه في وسط بقـه _ " نت لسـا قاعده في بيتي و واخده راحتك .. "
جمانـه بحنيه _ " بنتي تعبـانه ، طبعـا مش همشي غـير لما إطمن عليها .. "
عمـر بتريقه _ " مبتملش من التمثيل ( مـراد داخل عليهم ) حتى نت أخدت راحتك في بيتـي من غير دعـوه .. "
غفـران شدت إنتباهه عن الخنـاق ، بشدها لقميصه _ " بابا جعانه أوي .. "
عمـر قعد ع السفـره من سكـات و بالمعلقه غرف من الشوربه للي جمانـه حطتها قدامه على بق نيـاط وقف في نـص ، أخد المعلقه ع بقه بس إيدها الصغيره منعته _ " في ايه ؟.. "
جمانـه بتمثل الزعل _ " نت مرضتش تشربها غير لما تدوق الأول و هي مرضيتش تخليك تدوق الأول زي ما تكـونو خايفين أسممكو و لا حاجه .. "
غفـران سبلت عيونـها _ " متذقش منـها مـش عايزه بابا يمـ ـوت خلي عمـو ده يذقها الاول .. "
مـراد برق _ " يعـني أموت أنا عادي ؟.. "
جمانـه ضربته ع قفـاه مكشره _ " ايه الهـبل لي بتقـوله ، هتموت ليه شاكك فيـا .. "
مـراد بلع ريقـه _ " احم مقصدش غفـران مينفعش تشككي فماما مش هتئذيكي ، هي بتحبك .. "
غفـران بانفعـال _ " لا مش ماما بعد كـم يوم بابا هـيجوز هيبقى عندي ماما جديده .. "
جمانـه برقت _ " عمـر هيجوز .. "
غفـران _ " أووبس دبستنـي في مصيبه ..
يتبـع ..
•تابع الفصل التالي "رواية ازاي اطفش عروسة بابا" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق