رواية حبيبي المدير الفصل الثاني والثلاثون 32 - بقلم شيماء صبحي
اتجه ماهر الصياد برفقة زوجتة أحلام الي منزل والدة حنين..دخلت احلام الاول علشان تبلغ والدة حنين ان زوجها معاها واول ما دخلت وخبطت علي الباب..فتحلها حمزه الصغيرة وهو بيقول :مين اللي بيخبط؟
ابتسمت احلام وهيا بتبصله وبتقول وهيا بتقلد نبرة صوتة :أنا احلام؟
اول ما حمزه شافها ابتسم وقال:طنط احلام ازيك..قربت احلام من الطفل وقبلته بابتسامه وقالت:الحمدلله يا قمري انت عامل ايه؟
حمزه بخجل:كويس؟
احلام:ماما موجوده !!
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا جوا؟
ابتسمت احلام وقالت :طيب ادخل بلغها اني موجوده وعمو ماهر معايا وخليها لو مش لابسه الطرحة تلبسها..
حرك حمزه راسه بالموافقه ودخل بسرعه يبلغ مامته بالكلام اللي احلام قالته ووقتها أحلام خرجت لماهر اللي مستنيها برا وقالت:مامت حنين جوا بس هنستني دقيتين هنا بس لحدما تجهز؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وكان ماسك في ايديه ظرف فيه مبلغ وقال:متأكدة انها هتقبل مننا الفلوس ومش هترفض..
احلام ابتسمت وقالت:متقلقش يا ماهر وبعدين خليني انا اللي اديهملها بيني وبينها علشان متتحرجش!
ماهر حرك راسه بتفهم وادالها الظرف واحلام حاطته في شنطتها ووقتها نورا خرجت وهيا بتقول بابتسامه:استاذ ماهر ،استاذه احلام اتفضلوا ..نورتونا والله؟
لف ماهر واحلام بجسمهم وبصوا لنورا وابتسموا وقالوا في نفس الوقت:دا نورك!
نورا فتحت الباب اكتر وقالت بابتسامه لطيفة :اتفضلوا .معلش وقفتوا برا كتير؟
أحلام بابتسامه صافيه:ولا اي حاجه احنا اصلا يا دوبك لسا واصلين ....
نورا شاورتلهم يقعدوا علي الكنبة وهيا دخلت بسرعه للمطبخ علشان تجيبلهم ضيافة ولاكنها لاقت المطبخ فاضي من كلة..كان حمزة قاعد جمب احلام ومبسوط بوجودها لانها حنينه عليه وبيحبها..
احلام لمست خده بلطف وطلعت مبلغ بسيط من شنطتها وقالت :ممكن تقبل الهدية دي مني!
حمزه بص للفلوس بفرحه وحرك راسه بالموافقه وهيا ادتهاله في ايديه فالطفل اخدها وجري بسرعه علي مامته وهوا فرحان'
كان ماهر بيبص عليها ومبتسم لانها برغم جنونها دا كله الا انه مينكرش انها بتمتلك قلب طيب وحنينة ..فضل ماهر يبص علي ملامحها بحب لحدما دخلت نورا عليهم تاني وهيا شايله صينيه فيها شاي وبتقول بخجل:اتفضلوا..والله البيت نور !
قامت احلام واخدت منها الصينيه وقالت :تعبتي نفسك يا ام حنين والله ؟
ابتسمت نورا وقالت:ولا تعب ولا حاجه دانتوا تستاهلوا كل خير ؟
ابتسمت احلام وقربت الصينيه من ماهر واللي اخد كوبايه واخد منها رشفه وقال بابتسامه:تسلم ايدك يا ام حنين'
نورا فرحت من كلامه وبصت لاحلام واللي شربت هيا كمان وقالت:بجد والله تسلم ايدك دا حرفيا ألذ كوبايه شاي شربتها من يد ما نعدمها يارب؟
نورا حست انهم جبروا بخاطرها فابتسمت وقالت:الله يخليكي يا رب..
احلام بصت لماهر وابتسمت وبعدها بصت لام حنين وقالت:احنا جايين نطمن عليكي طمنينا انتي عاملة ايه دلوقت؟
نورا لمست دماغها وقالت بتعب:الحمد لله دلوقت احسن بكتير'
ماهر :انا كلمت ظابط زميلي ووصيت عليه قاسم جوزك وطبعا هوا اتعرض علي النيابه وقريب اوي هيتحكم عليه بس كنت عاوز اسألك:هتعملي ايه بعدما هوا يتسجن؟
نورا وهيا بتبص حواليها بحزن :هعيش انا وعيالي في البيت دا زي ما انتوا شايفين الحمدلله ..انا بشتغل وبنتي بتدرس وحمزه بيروح الحضانة وربنا معانا!
ابتسم ماهر واحلام بصتلها وقالت:ممكن كلمة علي جمب يا ام حنين؟
نورا حركت راسها بالموافقه وقالت:حاضر يا حبيبتي!بصوا لماهر واستأذنوه وهوا حرك رأسه بالموافقه،
قامت نورا واحلام وراها ودخلوا الاتنين لأوضة نوم صغيره وقفلوا عليهم الباب!
طلعت احلام الظرف من شنطتها وقالت:دي حاجه بسيطه علشان الظروف اللي بتمرور بيها ..ودي والله مش تقليل منك بس اعتبريني اختك الصغيرة وبساعد معاكي!
نورا بصتلها بخجل وقالت:والله كتر خيرك .. احنا الحمدلله ..
احلام قاطعت كلامها وهيا بتحط الظرف في ايديها وبتقول:انا عارفه انكم قد الدنيا كلها بس متكسفيش ايدي بق ..علشان خاطري!
نورا حركت راسها بالموافقه وحضنت احلام وقالت:متشكره يا حبيبتي ربنا يحفظك يارب ويعوض قلبك ويرزقك كل خير!
ابتسمت احلام وطبطبت علي ضهرها وقالت:ربنا يخليكي ليهم ويباركلك فيهم يا رب!
نورا بعدت عنها بهدوء وبصت للظرف وقالت:ربنا يعلم والله يا حبيبتي ان جميلك دا هيكون فوق راسي طول العمر.. نورا قالت كلامها وعيونها دمعت ولاكن احلام مسكت ايديها بسرعه وطبطبت عليها وقالت:ربنا يعلم والله اني مش عاوزه اي حاجه غير انكم تكونوا بخير وانا بحب حنين وبعتبرها اختي الصغيره ومش عاوزاكي تقصري معاها خالص وانا تحت امرك في اي حاجه تحتاجوها .
نورا :كتر خيرك يا حبيبتي..تسلمي ؟
احلام ابتسمت وقالت:طيب انا هقوم بق علشان ماهر وراه شغل ومش عاوزه اعطله .
نورا بابتسامه:ربنا يصلح حالكم يارب!
خرجت احلام وشاورت لماهر علشان يمشوا وهو اول مشاف نورا قال:سلميلي علي حنين وبلغيها اني ممتن جدا ليها؟
نورا ابتسمت وحركت راسها وقالت:يوصل يا ماهر باشا؟
خرج ماهر وجمبه احلام بعدما ودعوهم وركبوا العربيه .
ونورا كانت بتبص عليهم وهما ماشين بابتسامه وبعدها بصت للسماء وقالت بدموع:ألف حمد وشكر ليك يارب كنت شايله هم هعمل اكل ايه للعيال بس كرمك كبير يارب ..
حمزه قال وهو بيوري لمامته الفلوس اللي اخدها من أحلام:شوفتي طنط احلام ادتني ايه!
نورا بصت للفلوس وابتسمت وقالت بلطف:مبروك عليك يا حبيبي بس متنساش وانت بتجيب حاجات حلوة ليك تجيب لحنين اختك هيا كمان .
حمزة حرك راسه بالموافقه وهيا مسكت ايديه ودخلوا تاني للبيت وقفلوا علي نفسهم الباب'
وفي عربية ماهر كانت أحلام قاعده ضامة ايديها لصدرها ومش راضية تبص عليه.
ماهر بتساؤل:هتفضلي زعلانه مني كتير.. احلام سكتت فقرب ايديه من خدها وقال:ساكته ليه.
احلام قربت منه وضمت نفسها لحضنة وقالت: بما اني مس عاوزه اكلمك خليني جمبك كده لحدما نوصل للبيت علشان عاوزه انام وخايفه دماغي تتخبط في ازاز العربيه ،وبعد اذنك الزم حدودك لحدما نوصل؟
بصلها ماهر وابتسم وحرك راسه بالموافقه وهيا غمضت عينيها وهيا بتستنشق رائحته المثيرة بكل تلزز وبرغم انها غيرانه ومتضايقه الا انها مجرد ما بتقرب منه بتنسي كل آلامها فكانت بتحاول بضمة ليها انها تخفف عن غيرتها وغضبها ولاكن كل ما تفتكر نظرات السكرتيرة ليه تحس انها عايزه ترجع وتجيبها من شعرها لان مش مسموح لأي حد يبصله باعجاب غيرها؟
ماهر لاحظ ان احلام حضناه جامد وبتضغط علي حضنه بقوة كبيره فبص علي ملامحها لقاها مغمضه عينها جامد وكانها بتتخانق مع حد في عقلها.. فبصلها وضحك علي شكلها وفضل طول الطريق يتأملها وبعد وقت بلغه منعم انهم وصلوا القصر'
ماهر بص عليها وقال:احلام احنا وصلنا !
احلام فتحت عينها وبصت حواليها ولما لقت انها في حضنه بعدت بسرعه وخرجت من العربية ودخلت للقصر بدون اي كلمة!
منعم استغل ان احلام خرجت فقال بسرعه: حضرتك انا عرفت معلومات جديدة عن ياسر غنيم!
ماهر بانتباه :عرفت ايه؟
منعم:الباشا طلع عندة مؤسسة سريه كبيرة للدع/ارة في مصر ..
اتصدم ماهر من كلام منعم وقال بتساؤل: وانت عرفت المعلومة الكبيرة دي منين!
منعم: مش انا حضرتك كنت براقبه وعرفت انه بيروح لشقق مشبوهه ..بعد ما دورت وراه عرفت انها تبعه ويا باشا انا كنت فاكرة انظف من كده بس المظاهر طلعت فعلا كدابه ..
ماهر حرك راسه بتفهم وقال: لا دا اللي زيه كتير اوي متعدش وبعدين دا باين عليه انت بس لو ركزت في وشه هتفهم قصدي ،المهم دلوقت ركز انك تصوره كتير واتاكد من كل صوره ان وشه باين فيها كويس ..وصحيح انت قولتلي انك عارف واحد بيلعب قما/ر ومحترف فيه!
منعم بخجل:ايوا يا فندم دا واحد جارنا عنده خبرة كبيرة !
ماهر:طيب اعمل حسابك هنروحله بالليل انا وانت ..منعم حرك راسه بالموافقه وماهر قال:طيب يا منعم انا هنزل اريح كام ساعه كده وانت برضوا شوف وراك ايه وخلصه وابق عدي عليا تاني وانا هبق ابعتلك رساله قبل ما اجهز ..منعم باحترام :حاضر يا فندم!
ماهر انهي كلامه وخرج من العربية ودخل للقصر ورا احلام اللي اتجهت لجناحهم بسرعه واختفت من قدامهم..
منعم كان قاعد في عربيته وبيراجع الصور اللي التقطها لياسر لحد دلوقت واللي كان شكلة نظيف ولاكن تصرفاته كلها وس/خه ..دا كان كلام منعم وقت ما شاف ياسر وهو بيدخل للشقه دي وبياخد منها عقود خاصه برجال اعمال علشان يستغلهم بيها ويقدر ياخد اللي هوا عايزة منهم بسهوله ..
فقرر منعم انه يكمل مراقبه علشان يقدر ماهر يوقعه وينتقم منه في اسرع وقت لان ياسر شخص مؤذي ووجوده خطر علي البشرية..
وعند ماهر كان ماشي في اتجاه الجناح وفاتح تيلفونه وبيعمل مكالمه ..واول ما الشخص اللي بيتصل عليه رد ماهر قال:بلغ الحيوان اللي بتخوني معاه ان في صفقة كبيره انا داخل عليها وحاطط فيها كل سيولة الشركة؟
شوقي بتوتر:صفقة ايه دي يا فندم!
ابتسم ماهر علي غباءة وقال:دي مش حقيقية يا غبي ركز معايا..انت هتبلغة اني همضي قريب تعاقد مع شركة المانيه وعرفه ان لسا محدش اتكلم في التفاصيل!
شوقي :حاضر يا فندم!
ماهر بجديه:ركز يا شوقي دا مش سهل انك تحور عليه ..عاوزك تمثل عليه زي ما كنت بتمثل عليا كده بالظبط ..وأقنعة ان كلامك حقيقي علشان لو كل اللي بتعمله دا راح علي الأرض انا مش هيكفيني فيك..
شوقي بمقاطعه:والله هركز يا باشا ..
حرك ماهر راسه وقال:طيب يلا شوف هتعمل ايه وبلغني رد عليك وقالك ايه؟
شوقي:حاضر يا فندم!
قفل ماهر المكالمه وفتح باب الجناح واول ما دخل بص علي المكان كويس وهو بيدور عليها ولما لقي الجناح فاضي دخل بقلق وهو بينادي علي أحلام ..
ماهر قال بصوت واضح وهو بينادي عليها:احلام !!انتي فين!
كانت احلام في غرفة الملابس بتغير هدومها واول ما سمعت صوته حطت الروج بسرعه وضمت شفايفها علشان تتأكد انه مضبوط..
ماهر بدا يتحرك في الجناح علشان يدور عليها فقبل ما يفتح غرفة الملابس لقاها خارجه وهيا لابسه لبس قصير ..يشبه لبس همس السكرتيرة بتاعته وكانت حاطة مكياچ شبه مكياچ همس بالظبط وفارده شعرها علي جنب وكان شكلها مضحك؟
ماهر بتساؤل:إنتي مين يا حجه؟
احلام برفع حاجب:انا احلام معقول مش عارفني!
ماهر قفل باب الجناح بسرعه ورجع ليها تاني وهو بيبص علي شكلها بتفحص وبيقول:ولما انتي احلام ايه اللي انتي عملاه في نفسك دا؟ولحقتي تعملي كل دا امتي؟
احلام بضيق:عاملة ايه ياعني دا اقل حاجه عندي وبعدين هو مش دا نوعك المفضل من البنات'
ماهر فهم دماغها فقرب منها وقال برفض:لا خالص انا نوعي المفضل هيا احلام مراتي وحبيبتي انما اللي انتي عملاه دا انا هخاف منه مش هحبه؟
احلام فرحت لما سمعت كلامه وقالت بتساؤل:يا عني ايه بتحب مراتك مش فاهمه ..هو انت متجوز!
قلع ماهر جاكت بدلته وحطه علي السرير وقال بابتسامة:طبعا متجوز..ومتجوز جميلة الجميلات وأميرة الأميرات وست البنات؟
احلام مقدرتش تقاوم سعادتها وبصتله بحب وقالت:وهيا مين دي بق اللي بتوصفها بالطريقه الحلوة دي..
فك ماهر زرار قميصه وهو بيقرب منها وهيا لما انتبهت انه ثواني وهيكون جسمه باين قدامها خجلت ووشها احمر..
ماهر وهو بيخلع القميص قال :..انتي يا احلام بس..
احلام بتساؤل :بس ايه؟
قرب ماهر منها اكتر وهيا كانت بتبصله بتوتر وكسوف شديد فقال وهو مركز مع شكل شفايفها:بس من غير الحجات دي .:
قرب من شفايفها اكتر فهيا فكرت انه هيقبلها فغمضت احلام عينيها وهوا طلع مناديل من وراها وبدأ يمسح شفايفها..
فتحت احلام عينيها لما لقته بيمسح شفايفها ومقبلهاش فبصتله وقالت بتساؤل :بتعمل ايه؟
ماهر وهو مركز مع شكل وشها:همسح اللي انتي عملاه دا!
احلام مسكت ايديه تمنعه وقالت:وهتمسحه ليه هوا مضايقك.
ماهر اول ما اتأكد ان كل الروج اتمسح حرك راسه بالموافقه وقال:لونهم الطبيعي اجمل واحلي بكتير ليه بتغيري لونهم !
احلام بتوتر:هما ايه دول .
قبلها ماهر بسرعه وهيا مقدرتش تقاومه واستجابت معاه فبعدما انتهي من تقبيله ليها جاوب علي سؤالها وقال:الكريزه دي يا احلام لونها الطبيعي احلي واجمل من الصناعي..
وشها كان احمر وهوا كان بيبص في عيونها بنظرات جميله فمقدرتش تقاومه وجريت بسرعه من قدامه قبل ما يغمي عليها من شدة الخجل .
ماهر حاول يمسكها بسرعه قبل ما تهرب ولاكنها فلتت من تحت ايديه.
فقال بزعل:يا مجنونه استني؟
كانت احلام واقفه ورا الباب وحاطة إيديها علي قلبها وبتقول بتوتر:انا..انا..انا متوتره اوي كدا ليه..
ماهر كان واقف برا بيضحك عليها وهيا قررت تغير هدومها وتظبط شكلها لانه طلع بيحبها هيا اكتر ..وبعدما انتهت وخرجت لقت ماهر نايم علي السرير وحاطت ايديه ورا راسه.
قربت احلام وقالت بخجل:هو انت هتنام هنا.
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا قالت:طيب ارتاح وانا هنام علي الكنبه'
اول ما قالت احلام كلامها قام ماهر بسرعه ومسكها من ايديها وشدها عليه وقال:لا مفيش نوم غير في حضني؟
احلام بكسوف:مش انت عاوز تنام!
ماهر برفض:لا انا مش هنام غير في حضن مراتي ولاكن لو هنام لوحدي فانا مش هيجيلي نوم !
احلام حركت راسها وقالت:طيب هنام جمبك بس هوا احنا مش هنروح لحمزه!
ماهر شدها عليه اكتر وقال:خلينا ننام شويه وبعدها نروحله بالليل!
احلام حركت راسها بالموافقه ونامت جمبه وهوا شدها لحضنه وقال:بقول في حضني؟
ابتسمت علي كلامه وغمضت عينيها بسعاده وهوا كان مبسوط انه قدر يكسب قلبها فعمض عينيه هوا كمان ونام.
_________
وصل صابر لشركة الصياد ودخل وهوا ماسك في ايديه الـ سي ڤي الخاص بيه واول ما قرب من وظفة الإستقبال قال:مساء الخير انا جيت بخصوص الوظيفة اللي اتعرضت علي موقع الشركة امبارح..
الموظفه بابتسامه:حضرتك الاستاذ صابر محمد!
صابر حرك راسه بالموافقه والموظفة قالت:حضرتك هتروح لمكتب الاستاذة تغريد في الدور الثالث.
حرك صابر راسه ودخل للشركه وهو بيبص لكل ركن فيها بحب كبير واول ما وصل الاسانسير اخد نفس طويل وعو بيتمني من قلبه انه يتقبل المره دي..
بعذ دقايق وصل صابر لادور الثالث وقرب من المكاتب وهو بيسأل عن الاستاذه تغريد واول ما وصلها قدم الملف بتاعه وقال: مساء الخير يا استاذه تغريد انا صابر محمد سلام جيت اقدم علي وظيفة مسؤول مبيعات ودا السي ڤي بتاعي ؟
تغريد ابتسمت وحركت راسها بالمرافقه وقالت:تمام يا اشتاذ صابر انا هراجع السي ڤي وهحوله لماهر بيه ولو اتقبلت هنتواصل مع حضرتك!
صابر حرك راسة بالموافقه وقام واستأذن منها وخرج وهوا ماشي في طريقه للخروج من الشركة كان شايف الموظفين اللي داخلين وخارجين وواضح عليهم انهم مشغولين..
دقق صابر في شكل اليونيفورم بتاعهم وعجبه جداا واتمني انه يتقبل المره دي ويشتغل في الشركة ويكون زيهم؟
بعد دقايق خرج صابر من الشركه وركب عربيته واتجه في طريق البيت ..
كان طريق صابر هوا نفسه طريق عيادة مروه وهوا ماشي شافها واقفه قدام العمارة اللي فيها العياده ومعاها الدكتور علي وبيضحكوا .
اول ما شافهم صابر واتأكد انها مروه وقف العربيه بسرعه وهوا بيتابعهم من بعيد!
كانت مروه واقفه وبتبارك للدكتور علي لانه هيخطب وكان بيعزمها عل يحفلة خطوبته ..فاخدت مروة منه كارت الدعوة وقالت:الف مبروك يا دكتور ربنا يتتملك علي خير!
علي بابتسامه:الله يبارك فيكي يا انسه مروه ..تخبي اوصلك معايا في طريقي!
مروه حركت راسها بالرفض وهوا ابتسم وقال:طيب خلي بالك علي نفسك.
مروه حركت راسها بابتسامه وعلي مشي من قدامها وهيا فضلت تبص حواليها وهيا بتدور علي اي عربيه توصلها البيت واول مشافت صابر اللي راكب في عربيته وباصص عليها وملامح وشه غاضبة ..اتخضت مروه وهيا بتقول:بسم الله الرحمن الرحيم هو دا بيعمل ايه هنا..وبيبصلي كدا ليه؟
صابر اول ملقاها اخذت بالها منه اتحرك بالعربيه وقرب منها وقال:ازيك يا انسه مروه ..عاملة ايه
مروه بصتله وقالت بهدوء:الحمدلله يا استاذ صابر ..حضرتك عامل ايه!
صابر وهوا بيحاول يهدي من نفسه بسبب الغيره:الحمد لله اتفضلي اركبي معايا هوصلك في طريقي!
مروة:لا متتعبش نفسك.....صابر بمقاطعه ..ولا تعب ولا حاجه احنا اصلا طريقنا واحد متقلقيش!
مروة حركت راسها بالموافقه وركبت في العربيه وهو اتحرك واول ما هيا بصتله علشان تفهم ماله لقت وشه كله احمر.. فقررت تبص قدامها وتفتح الدعوة علشان تقراها واول مفتحتها صابر اخد باله منها فبص عليها وقال وهو بيسألها :دي دعوة فرح مش كده!
مروه حركت راسها وقالت بابتسامه هاديه:ايوا دا دكتور شغال معايا في العياده هيخطب ان شاء الله..
صابر بتساؤل: الف مبررك هو الدكتور دا هو اللي كان واقف جمبك من شويه دا!
مروه حركت راسها وهوا قال في نفسه:ياعني مفيش علاقه بينكوا؟
مروه بصتله وهيا مستغربه سكوته المفاجئ فققرت تتجاهله ولاكنه فجأها بسؤاله لما قال:هو حضرتك مرتبطة يا انسه مروه ..او في حد في حياتك؟
اتوترت مروه من سؤاله المفاجئ وحركت راسها بالرفض فابتسم صابر بفرحه وقال:طيب مش بتفكري ترتبطي!
مروه بصتله ولقت ان وشه احمر بسبب كلامه فحركت راسها بالموافقه وقالت:والله لو في شاب مناسب وابن خلال ايه المانع يعني!
صابر حس ان قلبه هيخرج من مكانه من الفرحه وقال:ربنا يرزقك بـ ابن الحلال!
مروه ابتسمت وهو قال في سره: ابن الحلال اللي قاعد جمبك في العربيه!
فضلوا طول الطريق مروه باصة علي الطريق وصابر سايق ولاكنه مركز معاها لحدما وصلها قدام بيتها وقال:خلي بالك علي نفسك يا انسه مروه !
مروه حركت راسها بالموافقه وخرجت من العربيه وودعته ودخلت بسرعه لبيتها وهيا متوتره جداا بسبب كلامه معاها وسؤاله الغريب فدخلت جوا البيت وهيا بتفكر فيه وبتتخيله لو ينفع يكون زوجها المستقبلي ولاكن كلما كانت بتفتكر خجله المبالغ فيه بتشيل الفكرة من دماغها بسرعه ..
و صابر كان حاسس ان دعوة أمه قربت تستجاب لان مروة ادتله امل كبير بان في فرصه ليه يقرب منها فابتسم بفرحه واتحرك من قدام بيتها بالعربيه وهو حاسس بسعاده كبيره !
______________
بعد انتهاء اليوم..
كانت خلصت حنين يومها الدراسي هيا وزمايلها وكانوا في طريقهم للعودة لمنازلهم.. اول ما ركبوا في المواصلات صديقة حنين اللي دفعت الأحرة الصبح بصتلها وقالت:انتي اللي هتحاسبي يا حنين؟
حنين حركت راسها بالموافقه وفتحت شنطتها طلعت منها فلوس وادتها للسواق وكان المبلغ اللي حنين دفتعه صدم اصحابها لانها طول عمرها بتدفع الاجره فكه وبتكون بتجمعها بالعافيه .
ولاكن المرة دي حنين دفعت الأجرة بكل ثقه ومش متوتره زي العاده فبصولاها اصحابها لان شكلها متغير وواضح علي ملامح وشها ان في حاجه كبيره حصلت معاها .
سالتها واحده من اصحابها:انتي كويسه يا حنين وشك ماله!
حنين كانت سرحانه وبتفكر في اللي حصل معاها النهارده بحزن ولما انتبهت لسؤال صاحبتها حركت راسها يالموافقه وابتسمت:انا الحمدلله كويسه ،في حاجه حصلت ولا ايه ..
صحابها باستغراب:لا احنا بخير بس انتي اللي ملامح وشك متغيره اوي وشكلك كده حزينه!
حنين بصتلهم وحركت راسها بسخريه وقالت:وحتي لو حزينه انتوا يهمكوا .دي اول مره تسألوني مالي يعني معقول تكونوا اتغيرتوا !
صحابها اتفاجئةا من ردها فـ قربوا منها وقالو: حنين هو انتي زعلانه مننا ،احتا اسفين والله مش قصدنا حاجه !
حنين بصتلهم ولفت وشها وقالت:خلاص محصلش حاجه '
صاحبتها بفضول:الا صحيح يا حنين هي مين البنت اللي كانت معاكي النهارده في المدرسه اصل واحده من فصلنا شافتها وهيا داخله معاكي الفصل ومعاكًر المدير!
اتوترت حنين ومكانتش عارفه ترد تقولهم ايه ولاكن اللي انقذها ونجدها من أسألتهم الكتيره هوا السواق واللي بلغها تاخذ منه باقي فلوسها'
حنين آخذت الفلوس من السواق وانشغلت فيهم علشان تعدهم ولاكن اصحابها فضلوا يتهامسوا عليها ومش مراعيين انها قادرة نسمعهم لانها قريبه منهم!
واحده من صحابها:انا عرفت انها النهارده في المدرسه اخذت فلوس واحده زميلتها في الفصل والبنت الكبيره اللي احنا شوفناها دي تبق قريبتها وهيا جت علشان تحل المشكله!
صحابتها التانيه بهمس:بس تتوقعوا قعلا ان حنين تسرق!
واحده تالته:بصراحه لا بس برضوا الفلوس اللي معاها دي تخليكي تشكي فيها!
حنين كانت خلصت عد الفلوس وكانت سمعاهم فقالت بصوت عالي لانها متضايقه منهم :معاك لو سمحت!
السواق وقف العربيه وصاحبها بصولها دهشه لما لاقوها هتنزل وقبل ما يسألوها هتنزل ليه كانت حنين نزلت من العربيه بسرعه وقفلت الباب ولفت وشها علشان متبصش في عيونهم..
العربيه اتحركت واصحاب حنين كانوا باصين عليها من الازاز بصدمه وحنين دموعها نزلت لان مفيش حد واثق فيها وانها اميد مسرقتش فحست قد ايه هيا منبوذه لان حتي اصحابها اللي بقالهم معاها اكتر من ١٠ سنين مع بعض مش مصدقينها..
مشيت حنين مسافه طويله لحدما وصلت للبيت واول ما دخلت لقت مامتها عامله اكل وجايبه فاكهه ودا غير العادي..حنين بتساؤل:اي دا كله يا ماما!
نورا بابتسامه:تعالي يا حبيبتي زمانك جعانه ..اقعدي كلي!
حنين بحزن:تاني يا ماما!!!! أكل من الجيران تاني.
نورا بصتلها وحركت راسها برفض وقالت:لا والله مش من حد دا انا اللي شرياهم بنفسي متقلقيش دا من فلوسنا!
ضمت حنين حاجبها وقالت باستغراب:ازاي يا ماما واحنا معناش فلوس اصلا !
نورا ابتسمت وقالت:كل الموضوع ان الاستاذ ماهر ومراته احلام كانوا هنا بيزوني وسابولنا مبلغ مساعده!
اتوترت حنين اول ما والدتها قالت اسم احلام فقالت بخضه:هيا احلام كانت هنا بجد..والدتها حركت راسها بالموافقه وهيا قالت:طيب هيا قالتك ايه!
نورا بابتسامه:قالت سلميلي علي حنين وقالتلي كمان انك غاليه علي قلبها وبتعتبرك اختها الصغيره!
حنين بلهفه:قالت كده بس!
نورا حركت راسها بالموافقه وحنين غمضت عينيها براحه ولاكن امها استغربتها وقالت:هوا في حاجه حصلت النهاردة ولا ايه؟
حنين ردت علي والدتها بسرعه:لا مفيش حاجه انا بس اتفجأت انها جت هنا يعني..
والدتها فضلت تشكر في ماهر واحلام وتذكرهم بالخير لحدما حنين اطمنت ان الاكل بفلوسهم فعلا فقربت من الاكل واكلت وهيا مبسوطه لان بقالهم كتير ما اكلوش اكل لذيذ كذا..
___________
بعد ما السماء اصبحت باللون الغامق والقمر ظهر في السماء..قام ماهر واتجه علشان يغير هدومه علشان يروح مع منعم للشخص اللي محترف في لعب القمار علشان يكلفه بمهمة مع والدة ياسر..
وبعدما انتهي ماهر من تغير هدومه قرب من احلام وصحاها علشان تقوم تاكل لانها مأكلتش من الصبح واول ما احلام صحيت وشافته لابس سالته باستغراب وقالت : اي دا انت لابس مده ورايح فين ؟
ماهر:عندي مشوار سريع هخلصه بسرعه وبعدها نروح لحمزه علشان ميزعلش اننا سايبينه لواحده!
احلام حركت راسها بالموافقه وماهر قعد علي السرير يستناها تخرج بعدما تكون غيرت هدومها!
وبعد وقت انتهت احلام من تغير ملابسها وخرجت من الغرفه وقربت من ماهر وقالت:انا خلاص خلصت خلينا ننزل!
ماهر حرك راسه بالموافقه ومسك ايديها وخرجوا من جناحهم ونزلوا للاسفل ..
كانوا الخدم مجهزين السفره واول مشافوهم نازلين وقفوا صف لحدما ماهر واحلام قعدوا علي السفره وبعدها ماهر شاورلهم يمشوا وبص لاحلام وقال:بالف هنا يا حبيبتي.
احلام بصتله وابتسمت وحركت راسها بهدوء وبدات تاكل وهو فضل يبص عليها لثواني وبعدها اكل معاها..
كانت احلام بتاكل بجوع وهوا كان بياكل بهدوء..انتهي ماهر من اكله بسرعه وقال:انا هخرج بق علشان متاخرش عليكي وانتي اجهزي براحتك لحدما ارجع!
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا خرج وسابها بتكمل اكلها وقرب من منعن واللي كان مستعد لاستقباله..
ماهر قال بحديه:حاهز يا منعم!
منعم بحماس:حاهز يا فندم'
ركب ماهر العربيه وبع ه منعم وفي خلال دقيق كانوا خرجوا من القصر في طريقم لبيت الراجل اللي هيعمل المهمه!
وفي بيت متهالك بسبب الفقر كان قاعد راجل وهوا ماسك في ايديه سيجاره وقدامه صوره بهتانه لعائلته اللي ماتوا في حادس..الراجل دا بكي بحزن زي كل يوم وهو بيفتكر ذكرياته مع عائلته لما كانوا اسره سعيده ولاكن الحادث دا دمر سعادتهم واصبح حاله صعب بعد فراقهم..
وصلت عربيه ماهر الفخمه قدام البيت فنزل منعم الاول وفتح لماهر الباب وشاورله علي البيت وبلغه ان دا بيت ممدوح الراجل اللي محترف في لهبة القمار؟
ماهر بص علي البيت بتقزز من سكله وقال:معقول يكون في حد عايش هنا!
ريحة البيت مكانتش حلوه و ماهر ومنعم مكانوش مرتاحين وهما داخلين واول ما حس بيهم الراجل قام وقال بتساؤل :مين بره!
رد منعم عليه وقال:مساء الخير يا عم ممدوح انا منعم ابن الحاج احمد جارك!
ممدوح ضم عينيه وهو بيحاول يفتكر مين احمد جاره وابنه منعم دا لحدما افتكرهم وقال:ايوا عرفتك ادخل !
دخل منعم ووراه ماهر واول مشافوا شكل ممدوح كتموا أنفهم بضيق وماهر قال:مستحيل اقدر افضل هنا خلونا ننتكلم درا !
خرج ماهر بسرعه من البيت ومنعم قرب من ممدوح وقال:عم ممدوح اللي معايا دا رجل مهم واحنا جاينلك علشان عاوزينك في خدمه وتقدر تاخد فيها اللي انت عايزه؟
ممدوح برفض ص:مش عاوز حاجه من حد خده وامشي!
منعم :معلش يا عم ممدوح احنا مفيش قدامنا غيرك..لازم تساعدنا ؟
ممدوح بسخريه:وانا بق هساعدك في ايه ..في الخيبة لامؤاخذة ..
منعم حرك راسه برفض وقال:لا في لعب القمار ..مش انت محترف فيها!
ضحك ممدوح علي كلامه وقال:انت جاي تهزر هنا ولا ايه قمار ايه اللي بتتكلم عنه!
منعم بشك :هو مش انت محترف في لعب القمار..احنا بق عاوزينك معانا في مهمه وزي ما قولتلك ليك اللي انت عايزه!
ممدوح حرك راسه وقال بضيق:قمار تاني لأ ..قمار تاني لأ..مش هلعب؟
منعم قرب من ايده ومسكها برجاء وقال :عم ممدوح متصغرنيش قدام مديري انت مش عارف احنا محتاجينك ازاي؟
ممدوح قام من مكانه وقال:انا هسمع الموضوع ولو معجبنيش هرفض..
منعم بلهفه:يعني لو عجبك هتوافق..
ممدوح :لا هرفض..
منعمكمان بيبصله بصدمه وتعب ولاكن قاطع كلامهم ماهر واللي قرب منهم ومسك ممدوح من هدومه وخرجه لبرا البيت وقال: بتحذير بقولك ايه انت هتسمع كلامي ورجلك فوق رقبتك انت فاهم!
ممدوح بتساؤل:انت مين وازاي تمسكني كده ؟
ماهر بغضب:انت مش عارف انا ممكن اعمل ايه معاك لو مقومتش كده وسمعت الكلام وبمناسبه انا مين ..انا المقدم ماهر الصياد؟
منعم اتفاجئ من رد فعل ماهر وكلامه وكان هيتكلم ولاكن اتفاجئ ان ممدوح استجا لتهديد ماهر وعدل نفسه وقال باحترام:انا تحت امرك يا فندم!
ماهر بص لمنعم اللي واقف مصدوم وغمزله وبعدها بص لممدوح وحرك راسه بجديه وقال:منعم قالي انك بتلعب قمار كويس اوي ،احنا بق عاوزينك معانا في مهمه ولو نجحت ليك مني الحلاوه ..ودا مبلغ مش بسيط!
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:انا تحت امرك يا باشا ؟
ماهر قال وهو بيبصله بقرف:قبل اي حاجه عايزك تاخده يامنعم و تغيرله شكله ولبسه كدا وتخليه يستحمي .
منعم حرك راسه بالموافقه وممدوح بصله وقال:طيب قولي اي حاجه عن المهمه يا باشا ؟
ماهر برفض:بعدين هتعرف كل حاجه المهم دلوقت غير شكلك وريحتك دول علشان عموني ..
ممدوح اتحرك من قدامه بخجل ومشي مع منعم واللي قفل الباب بتاع البيت بسرعه وثال:لا هتستحمي في مكان تاني مش هنا تعالي معايا؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وكان هيركب عربية ماهر ولاكن ايد منعم منعته تاني وقال:مش هتركب هنا تعالا معايا بقولك!
ممدوح حرك راسه بالموافقه ومنعم مشى وممدوح وراه لحدما وصلوا لمحل ملابس رجالي ودخلوا فيه ..
ماهر سند علي العربيه بتعب وفضل يبص للسماء الضالمه وهو بيتنهد ..
وبعد مرور نص ساعه خرج ممدوح ومنعم من المحل وكان وقتها منعم شكله اتغير عن الاول ..فقربوا الاتنين من ماهر واول ما ماهر شاف ممدوح قال:شوية تعديلات كمان وهتبق زي الفل؟
ممدوح بتساؤل:هو انا هنظف تاني يا باشا!
منعم قال بسخريه:هو انت فاكر ان الدش دا واللبس كده نظافه دا انت لسا قدامك رحلة طويله!
ممدوح مكانش فاهم منعم يقصد ايه بكلامه ولاكن ماهر قاطع كلامهم وقال:اسمعني كويس يا ممدوح انت هتساعدنا في مهمه وطنيه المهم دلوقت المهمه دي اننا نمسك سيدة كبيره بتعشق لعب القمار كل اللي عليك انك هتلاعبها علي انك راجل اعمال علشن تكون في نفس مستواها وبشطارتك بق في اللعب عاوزك تخسرها كل فلوسها..ها هتقدر تعملها!
ممدوح بصلهم بتوهان وقال:بس دا صعب اوي يا باشا انا ملعبتش بقالي كتير؟
ماهر:بسيطة خد وقتك معاك اسبوع تجهز فيه ولاكن بعد اسبوع لو مجهزتش!
ممدوح بموافقه :انا معاك يا باشا انا تحت أمر الحكومه المهم دلوقت الست دي حلوه؟
ماهر وقف قدام سؤاله وسكن فبص لمنعم وحرك راسه علشان يجاوبه ولاكن منعم بصله وقال بهمس:بصراحه هيا جامده اوي يباشا ..دي شكلها اصغر من ياسر ولو شوفتها متصدقش انها امه؟
ماهر حرك راسه بالايجاب وبص لممدوح وقال:متقلقش هيا حلوه بس انت بتسأل ليه؟
ممدوح بهدوء:يباشا اللي اهم من الشغل تظبيط الشغل وانا لازم اعرف اللي قدامي علي ايه علشان اقدر الاعبه صح!
ماهر بفضول:طيب وايه المثير في انها تكون حلوه؟
ممدوح:يباشا هيا اكيد ست كبيره والستات الكبيره دول بيكونوا مفتقدين الحنية والدلع والحب فانا هدخلها من السكه دي واكسب قلبها الاول؟
ماهر بصله وحرك واسها باعجاب من كلامه وبص لمنعم وشاورله يقرب منه وقال:انت قولتلي ان مراته وامه وابوه ماتوا في حادثه سببتله عقده نفسيه صح؟
منعم قال مكملًا لحديثه:صح يا فندم هو المفروض انه بق عنده عقده من الجواز والارتباط اصلا؟
ممدوح كان سامعهم فقال:يباشا متقلش دا اكل عيش وملوش علاقه بحياتي الخاصه؟
ماهر بصله وقال:يعني اعتمد عليك يا ممدوح.
ممدوح بثقة :اتوكل علي الله يا باشا ..دا انا ممدوح؟
ماهر رفع حاجبه وقال بخضه :ما هيا المشكه انك ممدوح.. يتبع بقلمي شيماء صبحي
تفتكروا ممكن ممدوح ينجح فعلا ولا هيبوظ خطتهم💃😂
•تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق