رواية ام بالاجبار الفصل الثامن عشر 18 - بقلم فيروزة
ام-بالأجبار.....
ادم ..وصلنا بعد مده لبيتي ..اللي اشتريه من فتره وكان كل حلمي اني اسكنه انا وملكت احلامي ...نزلت من العربيه وشلتها ودخلت بيها البيت وطلعت بيها لاوضتها وحطيتها علي السرير بهدوء كأنها حلم خايف اصحه منه..بعد ما حطيتها علي السرير فضلت ابص لاوضتها اللي فضلت اكتر من سنه بجهز فيها بكل تفاصيلها انا بعشق اي تفاصيله تخص سما حتي لو رمش من عينها مهما كنت اتخيل اني ممكن احب عمري ماكنت اتخيل اني ممكن اوصل للدرجه دي انا مش بعشقها انا بتنفسها هي النفس اللي عايش بيه امنيتي تحبني ولو واحد في الميه من ما انا بحبها او حتي تتقبلني
في حياتها مش شرط تحبني حبي ليه كفايه لينا احنا الاتنين
سعادتي بوجودي جنبها وامنيتي اني اكون سعادتها ..
فتحت عيني بعد مده وحسيت اني ديخه حولت اقوم من علي السرير بس حسيت بالدف غمضت عيني تاني وفتحتها بسرعه وانا مستغرابه الاوضه اللي نايمه فيها قومت من علي السرير بصعوبه ...بصيت حوليه لاقيت اوضه احلامي الاوضه كلها بلون السماء والغيوم في كل مكان ونجوم بسيطه في السقف كانو بيلمعو وكأنها السماء بصيت علي السرير لاقيها
مميز وكأنه خيال قومت من مكاني وانا مستغربه الاوضه والبيت وفضلت ماشيه لحد ما لاقيت سلم نزلت من عليه وفضلت ماشيه لحد ما شميت ريحه اكل مشيت مع الريحه لحد ما وصلت للمطبخ دخلت بسرعه علشان اعرف انا فين
لاقيت ادم وقف عند البوتجاز وبيطبخ قربت منه واتكلمت بهمس ...احنا هنا بنعمل ايه ...
ادم اتفجاءت بوجوده بس اتكلمت بهدوء....هنعيش هنا ...
اتكلمت بسرعه ...قصدك ايه ...
ادم لفيت ليها وقربت منها ووقفت قدمها واتكلم بهمس...
قصدي اني نفسي اشوفك زي الاول نفسي اشوف ابتسامتك
نفسي اشوف لمعه عيونك وانتي بتتكلمي نفسي تنسي الدنيا في وجودي نفسي تحبيني ولا اقولك بلاش تحبيني اديني فرصه اخليكي تحبيني فرصه
اتكلمت بحزن ودموعي نزلت ...انا يا آدم مبقيش انفع نفسي علشان انفعك انا كل ما بقرب من حد بيبعد عني بأبشع الطرق ارجوك ابعد عني مش عايزه اخسرك انت كمان انت اللي فضالي...
ادم اتكلمت بحنان وانا بحضنها ...ارجوكي كفايه قسوه علي نفسك انتي أضعف من انك تحزني انت ارق من نسمه هواء في يوم جميل انتي اغلي من انك تجرحي نفسك بالكلام انتي بتجرحني انا ...اديني فرصه اعوضك عن كل الدنيا وكل الناس اديني فرصه اقولك قد ايه انا بحبك بافعالي قبل كلامي...
اتكلمت بحزن وانا ببعد عن حضنه ...انا خايفه وحزينه ومكسوره ووحيده وخايفه افضل وحيده واموت وحيده
ادم كلامها بيوجع في قلبي اتكلمت بحنان وانا بقرب منها ..بعد الشر عليكي من الموت ...مش عايزك تخافي وانتي معايا انا هبقالك ابن قبل زوج ... أب قبل حبيب ...حبيب قبل زوج ...صديق قبل حبيب انا هبقالك الحضن اللي دايما مفتوحلك في حزنك وهمك و قلقك وخوفك قبل فرحك
وانتي هتبقيلي بت وام واخت وحبيبه وصاحبه وزوجه وحياه كامله انتي الدنيا في عيني ...
اتكلمت بحزن وانا بقرب منه وبحضنه وبدفن راسي في حضنه ...انا خايفه اوي يا آدم انا ضعيفه اوي انا بقيت خايفه طول الوقت خايفه اوي ...
ادم ضميتها اكتر ودموعي نزلت من كلامها ....ارجوكي كفايه قلبي معدش قادر انا معاكي وهيفضل حضني مفتوحلك طول العمر أوعي تخافي وانتي في حضني انا ابيع الدنيا علشان نظره من عينك ....
اتكلمت بهدوء....انا موفقه ...
ادم اتكلمت بستغراب...علي ايه ...
اتكلمت بهدوء...اني اديك فرصه تخليني احبك
ادم اتكلمت بسرعه من الفرحه ...عمرك ماهتندمي انا هخليكي اسعد انسانه بس اول حاجه نعملها نتجوز علشان اي قرب بينا حتي لو بسيط يكون في الحلال وقبل اي حاجه في أي وقت هتحبي تبعدي انا هحررك ...
اتكلمت بهدوء عكس كل الحزن اللي بينهش في قلبي... موفقه...
ادم انا حاسس اني بحلم قلبي هيقف من كتر الفرحه اتكلمت بهدوء عكس كل اللي حاسس بيه ...بكره هاخدك ونروح لبابا
علشان نتجوز ...
اتكلمت بهمس وانا ببعد عن حضنه ...طيب ...
وكنت هخرج من المطبخ بس ادم مسك ايدي ...
ادم اتكلمت بحنان ... خليكي معايا انا هعملك الكيكه اللي بتحبيها انا بقالي فتره بحاول اتعلمها علشانك ...
سحبت ايدي من ايدو وقعدت علي الكرسي وحطيت ايدي علي الطربيزه ونمت عليها وانا بصه لادم وهو بيحضر في الكيكه ....غمضت عيني واستسلمت للاحلام ....
.
.
عارفه يا مرات عمي انا بحب كيكه البرتقال اوي اكتر من الشكولاته كمان يااااه بتنزل في قلبي كده ...
مرات عمي بضحك...خلاص اتعملي تعمليها علشان تكليها علي طول ...
اتكلمت بضحك ...لا الاسهل اني اتجوز واحد بيعرف يعملها ولو بيحبني هيعمل اي حاجه علشاني وكل ما اكون زعلانه أو فرحانه هيعملي كيكه وياكلني في بوقي ويقولي اني اجمل واغلي عنده من نفسه وقتها هبوسه واقوله وانت اغلي من قلبي واني أسعد زوجه بوجوده في حياتي ويروح حضني اوي ويقولي أنه هيعمل اي حاجه علشان بس يشوف ابتسامتي وان ابتسامتي بتحلي الدنيا في عنيه....يااااه يا مرات عمي علي الحب وسنين الحب ...
مرات عمي بضحك...عيب يا بت وبعدين هتكسبي العريس ده في البخت ولا ايه ...
اتكلمت بضحك...لا هكسبه بنظره من عيني ...
وانا بتكلم شوفت ادم وقف ...اتكسفت وطلعت علي اوضتي وانا بجري..
.
.
فتحت عيني لاقيت ادم قاعد قدمي ومسك طبق كيكه ...
ادم اتكلمت بحنان وانا بقرب الشوكه منها ... افتحي بوقك
وقوليلي رايك ..
فتحت بوقي بهدوء واكلت الكيكه وكنت اجمل كيكه اكلتها في حياتي ....
ادم قربت منها الشوكه تاني وهي كانت بتفتح بوقها بهدوء
لحد ما خلصت اكلها قربت المنديل منها ومسحت شفيفها
واتكلمت بحنان ...اجيبلك تاني ...
اتكلمت بكسوف من نفسي قبل منه ازاي اسيبه ياكلني وانا كنت مستسلمه خلاص ...لا الحمد لله...انا هطلع انام ...
ادم اتكلمت بحنان....اكيد اعملي اللي انتي عايزه ده بيتك ...
طلعت علشان انام دخلت اوضتي تاني ونمت علي السرير وكنت بفكر في كل اللي مريت بيه في حياتي ....وقد ايه ادم وقف جنبي بدون مقابل وكان دايما بييقدملي الحنان والحب ...
غمضت عيني وروحت في عالم الاحلام صحيت تاني اليوم الصبح غيرت ونزلت تحت لاقيت ادم بيحضر الفطر قعدت مكاني وهو لما خلاص قرب مني واتكلم ...
ادم اتكلمت بحنان....مالك شكلك متغير ...
اتكلمت بهدوء...ولا حاجه ...
ادم اتكلمت بهدوء وانا بقرب الطبق منها...يلا افطري علشان نروح لبابا ...
بعد الاكل روحنا لعمي وهناك كانوا مجهزين كل حاجه والمأذون قال اشهر جمله في التاريخ ....بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير...
ادم كان بيقرب مني بس انا كنت شايفه سند اللي بيقرب مني جريت عليه وحضنته بقوي ...
ادم كانت رايح علشان احضنها لاقيتها جايه عليه بتجري وحضنتني انا من الفرحه حضنتها جامد وبقيت بلف بيها ..
وهي قالت اسوء حاجه سمعتها خليتني ارجع لأرض الوقع
ودمعه نزلت من عيني ومسحتها بسرعه ...
اتكلمت بحب ... وحشتيني اوي يا سند
وقبل ما اكمل كلامي لاقيت اللي انا حضنه ادم دموعي نزلت واتكلمت بسرعه وحزن ...انا اسفه يا آدم ...
ادم اتكلمت بحزن ...عادي
ومشيت وروحت عند بابا وبالليل روحت انا وسما ...
دخلنا البيت وهي طلعت علي اوضتها وانا طلعت وراها علي طول وفتحت باب الاضه وقعدت علي السرير ...
اتكلمت باستغراب لما لاقيت ادم دخل الاوضه وقعد علي السرير....انا هنام
ادم اتكلم بضحك وباين الحزن في صوته ..وانا كمان هنام
وقام وقرب مني وحضني وقال ...حبيني
اتكلمت بحزن...
البارت انتهاء والحكايه كمان في النهايه ...
الحب صبر والعشق خوف ...
والنهايه للصابرين..
هستني رايكم في بارت النهارده...والحكايه
رايكم بيهمني...
هو الحب هيدخل قبل سما تاني ...وادم
انا بشوف كل التعليقات....
كان في تعليق بيقول ان الروايه بقت بايخه اوي مش مفهومه
احب اقولك اني حابها وهكملها لاني شايفها مش بايخه ومش مفهومه ازاي لو مش فاهمه حاجه فيها ممكن تكتبي في التعليقات وانا هرد عليكي وافهمك اللي مش فاهمه وفي النهايه ده رايك وشكرا لكل أراكم..
روايه من واحي خيالي المجنون....
اتمني أنها كانت حكايه خفيفه ومختلفه عندكم ..
اكتر التعليقات المميزه انا هخدها اسكرين وانزلها علي صفحتي الشخصيه بتبقي ذكره جميله منكم....البارت الجاي هيكون الاخير أو قبل الأخير ...
•تابع الفصل التالي "رواية ام بالاجبار" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق