Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ام بالاجبار الفصل الرابع عشر 14 - بقلم فيروزة

 رواية ام بالاجبار الفصل الرابع عشر 14 - بقلم فيروزة 

ام-بالأجبار...
التليفون لسه بيرن في أيدي ومع كل رنه ضربت قلبي بتزيد وقلق وخوف سنين رجع هجمني من تاني بقوه...
فهد اتكلم بقلق ...مالك ايه اللي حصلك لما خرجتي وبعدين ردي علي التليفون ممكن يكون عمك ...

قربت التليفون من قلبي وضغطت عليه جامد ...خايفه ..
رفعت التليفون بصعوبه وضغطت علي الشاشه والمكلمه انفتح وحطيت التليفون علي وداني وكل اللي وصلني من الجهه التانيه الهدوء فضلت حطه التليفون علي وداني كتير وبضغط عليه ومش سامعه غير صوت نفسه يااااه انا مش قادره اتخيل اني السبب في كل ده بس انا قررت احرره من كل الحب اللي في قلبه.....
اتكلمت بقلق ...انت معايا ..

عمري ما كنت مع حد غير معاكي وحتي وانتي مش معايا انا برود معاكي ...

اتكلمت بحزن ودموعي خنقتني...ارجوك

اتكلم بسرعه وصوته كان مخنوق ...ارجوكي انتي كفايه كده كفايه انا تعبت سنين بتمر وانتي زي مانتي معندكيش غير قسوه القلب عليه ارحمي ضعفي في حبك ارحمي قلبي 
انا كل اللي بطلبه منك الرحمه لقلبي ...

اتكلمت بدموع وصوت شهقاتي كان بيعالي مع كل كلمه ...انا اسفه ...

ياااه اسفه بكلمه واحده هتمحي عذاب سنين ...وانا اتاسف ازاي لقلبي ...أقوله ايه علشان يغفرلي حبك....

دموعي زادت...غصب عني لو كنت اقدار احب كنت هحبك انت كنت اديتك عمري مش بس قلبي بس للاسف الحب عمره ماكان كلام ولا دموع..
انا ضعيفه اوي أضعف من اني اجرحك ...ارجوك إنساني وعيش حياتك..
انت تستاهل اللي تحبك وتديك حبها وقلبها ...تديك قلب فاضي من الهم والوحده تديك قلب من غير ندوب إنما انا 
مستهلش اكتر من اللي خدته ...انت تستاهل الحب ...

متقوليش علي نفسك كده انا عمري ما تمنيت ولا كنت هتمني قلب غير قلبك ولا حبيت ولا هحب غيرك انتي حبي الأول والوحيد ..
بحبك يا سما ودي اخر مره هقولهلك واسف لو ازعجتك بس كان نفسي اسمع صوتك لاخر مره ...

اتكلمت بسرعه ...في ايه مالك يا آدم 

حتي اسمي ليه لحن تاني من صوتك بيرجع قلبي ينبض بقوه انتي الحياه يا سما وانا ضعفت وقررت انسا الحياه وأكمل واجباتي...انا بخير بس قلبي لا ...بشكرك ..عرفتيني عذاب الحب وقسوه الحب ...النهارده فرحي يا سما ...هستنكي ولو في ولو ذره حب في قلبك تيجي ...
عايز ابدا حياتي الجديده وانا بودع قلبي بيكي بطبطب عليه بنظره من عنيك ولو لاخر مره ...

مع كل كلمه كنت بسمعها من ادم دموعي كنت بتنزل من جديد انا مش قادره اتخيل اني السبب اني وصلتك لكده بس كنت اعمل ايه عرفت متأخر أنه بيحبني ووقتها كان رجعلي  سند تاني بس انا علشان مجرحش ادم ولا اكسر قلبي قررت اني ابعد حتي عن حبي وضحيت بنفسي وحبي علشانه..
اتكلمت بهدوء..مقدرش ..

اتكلم بهمس...ده اخر طلب هطلبه منك عايز انساكي ساعديني ارجوكي عايز ابدا من جديد ...

اتكلمت بحزن...حاضر ...

اتكلم ادم بنفس الهمس ...بحبك دي اول واخر مره اكون خايف ويوم ما اكون خايف يكون من الحب اللي هو اجمل وألطف احساس في الدنيا انا خايف اوي يا سما ...

خالص كلامه وقفل ووقتها انا انهارت في الارض وبقيت اضرب بايدي علي قلبي يااااه انا خايفه ...خايفه اوي من موجهه ادم ...مش عارفه أقوله ايه ...لو كان الحب بايدي والله والله كنت هحبك يا آدم ...
كملت كلامي وانا بضغط علي قلبي لو ينفع كنت طلعت قلبي بايدي وضربته بالقلم وقولتله يحبك انت وبس ...
غمضت عيني وقعدت وضميت رجلي عليه وفضلت اهز في نفسي وكإني بهرب من كل كلمه وافكري وقلبي ...

فهد اتكلم بخوف ...مالك يا سما قومي متعمليش كده في نفسك اهدي ...

رفعت عيني وبصيتله واتكلمت بحزن....انا اذيت اقرب الناس ليه يا فهد ...
وقمت من مكاني وفضلت ماشيه وانا مش حاسه بحاجه غير بالهواء اللي بيطير شعري ... روحت بيتي غيرت هدومي وفضلت اغسل في وشي كتير علشان دموعي تقف ...يمكن دول دموع السنتين اللي فاتو ... وكأن جرحي اتفتح من تاني بس بعمق ....
طلعت من البيت ومع كل خطوه للقاء ادم دموعي كنت بتجف 
لحد ما بقاش فيه ولا نقطه بتنزل من عيني ...
وصلت البلد ورحت لبيت عمي لاقيت الفرح والكل بيرقص وفرحان دخلت البيت واول واحد قابلني كان عمي فضلت حضنه كتير وهو فضل حضني كان نفسي ما اطلعش من حضنه تاني ...بعدت عنه وطلعت لاوضه ادم خبط علي الباب 
فتحلي هو لابس البدله وبيعدل في الببيونه...
وفضل ساكت بس عنيه كنت بتقول كل حاجه ...

اتكلمت بهدوء...الف مبروك ...

ادم حسيت بنغزه في قلبي لما شوفتها وقد ايه كلمه مبروك دي أسخف كلمه...رديت بهمس ...شكرا انكي جيتي حتي لو لاخر مره ...

اتكلمت بهدوء...مقدرش ارفضلك اخر طلب ...

ادم كان نفسي تفضل معايا لاكتر وقت ممكن فااتكلمت بسرعه...تعالي اقعدي معايا لحد ما اخلص علشان ننزل مع بعض ...

دخلت من غير ولا كلمه وقعدت علي الكرسي اللي جنب السرير وهو عدل هدومه وقرب قعد علي السرير ...

ادم اتكلمت بهدوء عكس الحزن اللي كنت حاسس بيه....
دلوقتي تقدري تتجوزي سند ...

بصيت للأرض واتكلمت بهمس ...معدش ينفع ...

ادم حسيت بلحظه من الفرحه ...ليه ..

كملت كلامي وانا بضغط علي ايدي ....معدش عندي حاجه اقدر اقدمها في حياتي لحد حتي الحب بقي عبء عليه ...
قولت كده وخرجت من اوضته ونزلت قعدت مع عمي بعد لحظات كان نزل ادم ويونس ...

يونس اتكلم بفرحه ....انا مش مصدق نفسي انك جيتي فرحي ...دي رحيق هتفرح اوي ...

اتكلمت بابتسامه...الف مبروك يا يونس ...وانا كمان نفسي اشوفها ....

ادم قرب مني ووقف جنبي واتكلم بهمس....هتفضلي طول عمرك حلوه والوحيده في عيني...

قال كده وخرج بسرعه 
وانا بصيت عليه وغمضت عيني...
وخرجت مع عمي لمكان القاعه ...
وصلنا قبل العرسان ...
بعد وقت بسيط دخل يونس ورحيق وادم والعروسه ...
فضلت باصه عليهم وانا مش فاهمه احساسي ...
طول الفرح حاسه بنظرات ادم ليه حتي ولو وقف جنب العروسه باصص ناحيتي قررت أخرج من القاعه علشان اسيبه يفرح...

وانا ماشيه في الهواء لاقيت ايد بتمسك ايدي في اللحظه دي حسيت بالدف في قلبي من مجرد مسكت ايد وقلبي عرف صاحب الايد كأنه مالكه..غمضت عيني وكنت بتمني الزمن يقف في اللحظه دي...

كل ما بتمر عليكي السنين كل ما قلبي بيحبك اكتر وبيحفظ تفاصيلك حبي ليكي اكبر من الوقت والمسافات عمري ما يأست ولو لحظه في حبك طول الوقت شايفك حتي لو بعيده عني وحشتيني اوي وحشتي قلبي قبل عيني ....

فتحت عيني لاقيت سند وقف قدمي ودموعوا بتنزل مع كل كلمه بيقولها ....

سند كمل كلامه ....فضلت ادور عليكي وعمري ما يأست كنت متاكد انك هترجعيلي وكنت هستنكي لاخر يوم في حياتي اهم حاجه تكوني في حضني ولو لثانيه اعوض بيها فراق  سنين وجرح وقسوه الايام .....

سحبت ايدي من ايدو وحسيت بإفراغ في قلبي ...واتكلمت بهمس....تقدر ..

سند اتكلم بابتسامه....اقدار ...

اتكلمت بهدوء....خلاص استنا 
قولت كده ومشيت من قدامه..

سند بصوت عالي....ده وعد ...

اتكلمت بهمس ....وعد...

مشيت المره دي وانا نفسي افضل بس مقدرش ...

رجعت لاسكندريه تاني ومكاني المفضل البحر والورد ....
.
.
.
بعد مرور عشر سنين...
.
.
.
وانا وقفه قدام البحر وشعري بيطير ووقف جنبي عمي وانا سنده عليه ...

اتكلمت بضحك... النهارده عيد ميلادي انا مش مصدقه اني 
كملت ٣٩سنه لا لا اكيد في غلط بقي السكر ده السنه الجايه يكمل الاربعين لاااا

عمي اتكلم بضحك ...بس بقي يا بت وجعتي دماغي انتي دلوقتي في اجمل مرحله في عمرك ...وهتفضلي طول العمر
صغيره في عيني ...

اتكلمت بضحك وانا بحرك شعري بعيد عن عيني ...ايه رايك 
اقص شعري طول قوي وبيطير في كل حته ...بقي مزعج..

عمي بضحك....اكتر منك ...هو انا أمته هطمن عليكي واشوفك في ايد عريسك ...انا خايف اسيبك لوحدك ...

اتكلمت بحزن وانا بحضنه ...ربنا يخليك ليا ...اوعي تقول كده تاني ....

عمي بضحك...بهزر معاكي انا قاعد علي قلبك لحد ما اسلمك لعريسك بايدي ...

اتكلمت بضحك وانا بمسك ايد عمي وبنتمشي علي البحر ...
وه انت عايز تتخلص مني ولا ايه ....وبعدين انا مبسوطه كده ...

عمي بضحك....انا خلاص يأست منك ...بقولك ايه متجبيلي 
ترمس علي مقعد شويه رجلي وجعتني ...

اتكلمت بضحك....حاضر ...
روحت جبت الترمس ورجعت قعدت مع عمي ...

اتكلمت بهدوء...عمي عايز اخد رايك في حاجه ...

عمي بابتسامه....قولي يا حبيبتي...

اتكلمت بهدوء....انا عايزه اعمل دار ايتام في حته من الأرض 
واعمل مزرعه وجنيننه كبيره للاطفال يشتغلوا فيها لما يكبرو واهو ابقي ام لالف والاقي الحب في قلبهم ...

عمي طبطب عليه....اعملي اللي يريحك وانا معاكي ....

وفعلا نزلت البلد بعد عشر سنين بعيده وبدأت في التجهيزات والبناء والنهارده الافتتاح بعد شعل سنه كامله في الدار و المزرعه والجنيننه...

وانا وقفه ببص علي الاطفال لاقيت ايد بتمسك ايدي غمضت عيني وابتسمت 

ممكن ابقي اب ليهم 

اتكلمت بسرعه وانا بكشر وبسحب ايدي من ايدو لا...واطلع بره ..

اتكلم بضحك طيب ممكن ابقي اب ليكي 

اتكلمت بسرعه وانا بضحك ...اطلع بره 

طلع يجري وانا فضلت اضحك سند لسه بيحاول وانا لسه 
برفض 

البارت انتها و الحكايه بتقرب من النهايه واللي جاي اغرب من اللي فات....

الحب امل في كل لحظه الحب خوف ورجفه الحب عائله الحب هدف وكيان ...الحب ميعرفش سن ..الحب كل حاجه وعكسها ...

روايه من واحي خيالي المجنون...

مستني رايكم في الحكايه وبارت النهارده 
رايكم بيهمني...

تفاعل معها علشان اكملها اسرع...


  •تابع الفصل التالي "رواية ام بالاجبار" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات