Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ام بالاجبار الفصل الحادي عشر 11 - بقلم فيروزة

 رواية ام بالاجبار الفصل الحادي عشر 11 - بقلم فيروزة 

ام-بالأجبار...
اتكلمت برعب ...بنتك
حاتم اتكلم بضحك....ايوه بنتي انتي فاكره أن التلات سنين دول انتي كنتي بعيده عن عيني ابدا انا كنت طول الوقت حوليكي بس كنت شايفك مكسوره ومهزومه علشان كده ماكنتش بحاول اقرب منك ...وفي الفتره دي حبيت البنت اللي كانت ساكنه جنبي ...واتجوزتها وحملت من اول شهر ...
كمل كلامه بحزن وهي بتولد ماتت...مابقيتش عارف اودي بنتي فين انتي اول واحده جات في بالي ...جتلك في اليوم ده وحتطها قدم الباب ومشيت بعد ما شوفتك بتاخديها ...
بس اللي استغرابته وقتها انك خدتيه وهرابتي ...فضلت ادور 
عليكي لحد 

اتكلمت بخوف ... لحد ايه...

اتكلم بهمس... مفاجاه..

اتكلمت بحزن وخوف ...انت طول الوقت كنت متحكم في حياتي حتي يوم ما فكرت الدنيا بترضني طلعت انت بتجبرني ابقي ام لبنتك .. يعني ام بالأجبار ليها ياااه قد كده انا عبيطه علشان اصدق أن ممكن الفرح يدق بابي ...

اتكلم بضحك...انتي مش عبيطه ...انتي غبيه ولا بتتعلمي ولا بتفهمي ووقعتي في نفس الفخ مرتين 

اتكلمت بدموع ....ارجوك بحق ما حفظت علي بنتك خرجنا من هنا او خرج سند هو مالوش ذنب في كل ده

اتكلم بغضب ...اخرسي 
وقم من قدمي وتوجه للسند ضربه بالرجل في بطنه واتكلم بغضب ....ايه عجبتك النومه قوم ..

سند فتح عينه بصعوبه وبص ناحيتي واتكلم بهمس ... عملك حاجه 

اتكلمت بحزن...انا بخير ...طمني عليك

حاتم بضحك قرب مني ومسك ايدي جامد ....لا ده احنا نجيب لمون ونكمل الرومانسيه..

اتكلمت بخوف ...سبني

سند اتكلم بضعف ...ابعد ايدك عنها ...

حاتم سابني وقرب من سند واتكلم بخبث ...مقابل ايه 

كفايه كده يا حاتم 
وقف حاتم ولتفت لصحابه الصوت 

وانا فتحت عيني علي آخرها من الصدمه ...نور

سند اتكلم بحزن ...ياااه قد كده انا كنت عايش مع شيطانيه وانا مش واخد بالي ...

.
.
.
.
ادم اتواصل مع واحد صاحبه علشان يتتبع تليفون سما وبعد 
ساعه كان ادم ويونس علي الطريق بعد ما خد العنوان من صاحبه ومعهم قوه من الشرطه ...
.
.
.
اتكلمت بدموع ...عملتلك ايه علشان تعملي فيه كده ...

قربت مني واتكلمت بحقد ....بتعرفي تعدي لحد كم انتي عملتي كل حاجه كان نفسي فيها علشان كده انا قررت اخربلك كل حاجه بتعمليه وبتحبيها ..
قربت مني وكملت كلمها وهي بتمسك شعري ...من واحنا اطفال دايما انتي محط الأنظار والاهتمام ...حلوه ورقيقه وكمان مرتاحه مدينا ...في حين أن متوسطه الجمال والحجم ومدينا من اسره متوسطه ...انا متوسطه في كل حاجه وانتي كل حاجه ملكك حتي شعرك ناعم وفرحانه بيه وانا شعري سلك بالنسبه ليكي خليتيني أكرهه شكلي وجسمي انتي طويله وبيضه وجسمك مظبوط ..وانا قصيره وقمحويه وجسمي يعني مقبول ..
انتي كانت كل حاجه عندك  وانا ولا حاجه عندي كنت دايما 
ببقي قصده اكسرلك حاجتك وياااه كنت أسعد لحظه في حياتي لما بقيتي يتيمه بس يا فرحه ما تمت عمك طلع احن من ابوكي وفضلتي مدلله ..وانا اول واحد حبيته كان بيحبك 
اه والله زي ما سمعتي ...لما قررت أقوله اني بحبه اعترافلي 
إنه بيعتبرني زي أخته وأنه بيحبك وقتها اتمنيت اخد عمرك بايدي ولما عرفت انك بتحبي سند قررت اني هاخده منك مهما كلفني الأمر هيبقي بتاعي لوحدي ....

اتكلمت بمرره  ودموعي بتنزل...ياااه لدرجه دي انا كنت عاميه انا عمري ما حبيت حد قدك ولا امنت حد علي مشاعري غيرك تطلعي انتي اكبر عدو ليه..طول الوقت كنت عايزكي احسن مني وكنت بطلعلك مليون عزر لما تجرحيني بكلامك أو بافعالك..كنت بقول انك احن من انك تاذي نمله..

اتكلمت نور بضحك ...خليكي عارفه دايما اقرب حد ليكي هو اكبر عدو وده كان انا بعدها سند قالي أنه بيحبك ايوه زي ما سمعتي بتبصيله كده ليه 

كنت ببص لسند بحزن

هو اغبي منك وكملت لعبتي لما أقنعت حاتم أنه يتجوزك ...
قربت مني واتكلمت بهمس ...اصل حاتم ده عنده انفصام في الشخصية...واقناعه كان سهل ...قرب منك وخطبك واخدك لجحيمك وكل ده بفضالي...

اتكلمت بدموع ....كنتي عارفه انا بعاني ازاي معه وعمرك حتي ما حسيتي بالذنب ولا قلبك في يوم فاق ولو لحظه 

اتكلمت نور بضحك...عمري كنت بتمني أنه يموتك ويعذبك اكتر...

اتكلمت بحزن شديد وانا مش مصدقه أن دي كانت أقرب الناس ليه....انتي كادبه انتي اصلا عرفه حاتم منين ...

نور اتكلمت بضحك....انتي لسه مش مصدقه هتفضلي طول عمرك هبله ..حاتم ده قريبي ومحدش يعرف أنه عنده انفصام غير ابوه وأمه واللي هي صاحبه امي وانا طبعا عرفت منها ...وقررت استغل ده لصلحي ...

اتكلمت بحزن...انا عمري ما هسمحك علي لعبك بحياتي عشر سنين علشان انانيتك وطمعك في حياتي وسعادتي....

اتكلمت نور بحزن مزيف....يااه تصدقي زعلت ....
وقربت مني وضربتني قلم قوي علي وشي ومسكت شعري واتكلمت بسعاده....وتسمحيني ليه علشان تبقي أحسن مني انا عايزكي تفضلي تكرهيني علي اللي عملته واللي لسه هعمله

سند اتكلم بغضب ...ابعدي ايدك عنها يا حقيره...سبيها ..والله لاخد منك حق الايام والليالي دي كلها من قلبك يا حقيره...

نور سابت شعري وقربت من سند واتكلمت بشر ....هتعمل ايه وانت بقيت عاجز وهتعفن هنا لحد ما تموت ...
وضحكت وهي بتبعد عنه وبترجعلي تاني ....

نور بابتسامه مزيفه....حاتم ...انا عايزه عيون سما في أيدي 

حاتم بضحك قرب مني ومسكاني جامد
وانا من الخوف كنت بصرخ 

سند اتكلم بحزن وضعف ....سبها ارجوك سبها ....

حاتم سابني واتكلم بضحك وهو بيقرب من سند ....اخد عيونك بدلها ...

سند بستسلم ...ايوه 

نور بغضب .... للدرجه دي بتحبها وخايف عليها ...انا هخليك تكره تبص في وشها ...
قربت نور من حاتم وحطت أيدها علي كتفه واتكلمت بدلع مقرف...حبيبي انا عايزك تكسرها قدمه وتزله علشان حبيبتك تكون مبسوطه ...

حاتم ضحك بشر وقرب ناحيتي ولسه هيحط أيده عليه لقينا المكان بيقتحم من قابل الشرطه وادم ويونس....

ادم بصوت عالي...سلم نفسك يا حاتم ..

حاتم بضحك...مش قبل ما اخلص عليها 
وكان لسه هيقرب مني بس استقرت رصا صه في قلبه ..

ادم اتكلم بسرعه....سالمي نفسك يا نور قبل ما تحصلي حاتم ..

نور بدموع مزيفه...حاضر 
قالت كده وكنت يتقرب مني بس في ثانيه لقيت السكينه اللي في أيدها مستقره في ضهر سند

سند فرحت اوي لما سمعت صوت ادم عرفت أن سما هتخرج بالسلامه لكن كان الغدر في عيون نور شوفتها بتسحب السكينه من بين هدومها كل اللي قدرت عليه رميت نفسي علي سما...واخيرنا انا في حضنها لاول ولاخر مره

ادم قرب بسرعه ومسك نور

انا خلاص الدنيا وقفت بيه سند بين اديه بس بيموت بسببي
اتكلمت بحزن وخوف ...سند افتح عينك سند خليك معايا سند رد عليه ....شديته اكتر لحضني كاني بطبعه في قلبي وبين ظلوعي ...فضلت ماسكه بقوه وادم بيحاول يفك ايدي 
علشان ياخدوه للمستشفى بس انا كنت متماسكه بيه كأنه الحياه وهو قد كده كان بيحبني ...يااااه علي قلبي ...مره واحده حسيت بالفرغ والدف راح حسيت اني وحيده وضايعه..

ادم النظره اللي في عين سما كسرتني قد كده بتحبه قربت منها علشان اساعد سند بس هي كنت حضنها بقوه ومتمسكه
بيه لدرجه مفاصل أيدها ابيضت سحبتها منها بالقوه وهي علي نفس وضعها

يونس قرب بحزن من سما وقومتها ولبستها الجاكت بتعي وهي ماشيه معايا كأنها جثه بال روح انا اللي كنت بوجهه علشان تتحرك ...لدرجه دي 

بقيت ابص بعيني في كل مكان بدور علي سند ....لحد عيني ما شفته وهو مغمض ومستسلم للموت زقيت يونس وجريت 
عند سند ووقعت علي ركبتي ومسكت أيده وضميتها لقلبي 
واتكلمت بضعف...فتح عينك علشاني
دي اخر حاجه قولتها لاني غبت عن الوعي ولاول مره ابقي 
عايزه أخرج من عزلتي بسرعه ...فتحت عيني بسرعه لقيت 
نفسي في اوضه غريبه اكيد انا في مستشفى سحبت المحلول اللي متعلق في أيده وفتحت باب الاوضه بقيت اجري ودموعي بتسبقني لسند وصلت للنهايه الطرقه لقيت ادم ويونس واقفين قدم اوضه العمليات ...قربت منهم بسرعه 

ادم بعد ما غابت عن الوعي روحنا المستشفى وانا كنت قاعد معها في الاوضه ويونس قدم اوضه العمليات...بس وهي غيابه عن الوعي سمعتها بتهمس قربت منها علشان اشوفها محتاجه حاجه لقيتها بتقول ابشع كلام ممكن اسمعها في حياتي...خليك جنبي يا سند اوعي تسبني 
بعد اللي سمعتها خرجت بسرعه من الاوضه بعدها علي طول لقيتها بتجري عيلنا

ادم قربت منها وسندتها... واتكلمت بحزن...ايه اللي طلعك من اوضتك انتي لسه تعبانه  ...

اتكلمت بضياع ...هو سند عايش ...قولي أنه عايش طمني 
ساكت ليه ما ترد
ومع كل كلمه كان صوتي بيعالي 

ادم بحزن....متقلقيش أن شاء الله خير 

يونس بحزن...تعالي اقعدي طيب 

قعدت علي اقرب كرسي وانا الخوف بينهش في قلبي لو سند 
حصله حاجه انا هعمل ايه دموعي بتنزل بغزاره حطيت ايدي 
مكان قلبي وضغطت عليها 

يونس بحزن طبطب عليه واتكلم ....اهدي يا سما أن شاء الله خير 

اتكلمت بضياع ..يارب

وانا في عز خوفي ظهر اكتر صوت حنين عليه لفيت بسرعه لقيت عمي جاي عليه ودموعوا بتنزل 
قومت من مكاني وهو حضني بقوه وانا خلاص طاقتي خلصت انهارت في أيده ...

بعد اربع ساعات كانوا اطول اربع ساعات في حياتي حسيت فيهم باليتم والخوف والقلق 

خرج الدكتور وقال 

انا من الصدمه وقعت علي الارض 

البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات
الحقد ممكن يدمر حياه انسان وفي الاخر بتكون اوهام في دماغ الإنسان مفيش حد احسن من حد ومفيش حد حياته كامله كلنا مظاهر ومفيش واحده مش حلوه بس كل واحده وليها جماله وكل واحده وليه ميزه مستحيل تلاقيها عند التانيه بس الإنسان بطبعه طماع عايز كل حاجه ودايما شايف اللي في ايد غيره حلو حتي لو هو معه الاحسن ...وليه نعتبر نفسا مش محظوظين لما نلاقي الشخص اللي بنحبه مش حاببن مايمكن أنه مش خير لينا وهو في الأغلب مش خير لانه لو كان خير لحبنا ...الحب عمره ما كان بايد الإنسان الحب ده الشعور الوحيد اللي مستحيل تتحكم فيه ...
وفي أوقات اللي بتبقي حاسس بيه ناحيه حد مابيكونش حب بيكون اعجاب وهوس بشخصيه اللي قدامك ...
لانك مستحيل تحب حد وهو بيكون بيكرهك ...
ساعات الوهم بأن اللي قدمك بيحبك أو انك بتحبها ممكن يدمرلك حياتك ....وان كان خير لباق ...
ودايما نهايه الصبر جبر...
والحب مش تحكم الحب موده ورحمه بالمحب...
الحب تضحيه برحتك وأمانك علشان حبيبك او حبيبتك...
خليك دايما عارف أنت الحب والسعاده والحظ نصيب ..وكل واحد واخد نصيبه بس ساعات الإنسان بيكون في غافله ودي المصيبه لانه بيكون عنده كل حاجه بس هو باصص لغيره فامش حاسس بقيمه اللي معه ... أرضا بالي معاك هتكون اسعد انسان...
عارفه اني طولت في كلامي ...

هستنه رايكم في الحكايه وبارت النهارده...
رايكم بيهمني....
انا بقرا التعليقات كلها وبفرح بس كان في تعلقين ان الروايه كده مش مضبوطه وليه حاتم رجع تاني ...حاتم رجع تاني لأن دوره ماكنش خلاص...
وبنسبه أن في ع نف وأنكم مش حبينه ولا انا كمان بحبه بس 
ده في الحكايه ولبارت واحد علشان الروايه تكمل ...
انا مش بحب تكون الروايه تقليديه كل روايتي مختلفه 
واتمني الروايه تكون عجبتكم ...
اسفه لو طولت عليكم...


  •تابع الفصل التالي "رواية ام بالاجبار" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات