Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اخرجتني من الظلام الفصل التاسع 9 - بقلم ريتاج محمد

 رواية اخرجتني من الظلام الفصل التاسع 9 - بقلم ريتاج محمد 

كان متابعها باهتمام 
وفي بسمه مرسومة على وشه 
فسأل :انت خلصتي ؟ 
مليكه وهي بتنزل القطه من على حجرها:ايوة 
يلا نمشي 
وقامت وهو سندها لحد العربية وراحوا الاوتيل 
وهي راحت عند أدم
وهي تقول :أدم لسه معملوش الاجتماع ؟ 
أدم بأسف:لسه بس غالبا الاجتماع هيُقام دلوقتي 
اطلعي عالبحر شوية يكونوا هما خلصوا 
اماءت لية وسندت نفسهل وخرجت راحت ناحيه الشط وقعدت عالبلاج 

عند رسلان 
رسلان بهدوء:انا لاحظت انك شاطرة وبتكتبي كل الي بقوله 
امال لي مجوبتيش على السؤال لما سألتك ؟
البنت واسمها ندى بتوتر وبتفرك ايديها ببعض جامد: 
انا ..انا والله يعني كنت عارفه اجابه السؤال بس اتوترت 
اوي عشان عندي رهاب اجتماعي
بصلها وقال بلطف : المهم يعني أنك عارفة الاجابه!
يبقى خلاص المرة الجايه مش هسألك 
ومد ايدة وقال :رسلان 
مدت ايديها بتوتر وهي تقول :ندى 
رسلان ببسمه : عاشت الاسامي 
لو احتجتي اي حاجه انا هنا 
،اعتبريني اخوكي من غير توتر ولا كسوف اتفقنا ؟
ندى ببسمه وتوتر وبتفرك ايديها 
:اتفقنا 
:يلا انا ماشي هتعوزي حاجه؟ 
ندى وتوترها خف: شكرا 
مشي وهي كانت هتخرج 
بس افتكرت ان هيبقى في ناس كتير 
فراحت عند اخر بنش فالمدرج واخدت زاوية وقعدت وهي بتطلع دفتر وقلم وترسم 

عند فرح مشيت من عند الياس 
بعد ما اخدلها تاكي يوديها الاوتيل
راحت هناك ودخلت عالاستقبال وهي بتقول لأدم :أدم مشوفتش مليكه؟
أدم ببسمه:غالبا قاعدة عالبلاج برة 
خرجت بسرعه هناك 
لاقتها قاعدة عالبلاج ورجلها ملفوفه بقطن وشاش 
فرح بصدمه:يالهوي 
ايه الي حصل وراحتلها بسرعه وهي بتحضنها وبتقول:دنا سيبتك يوم ،يوم يامؤمنه اجي الاقيكي كدة؟
مليكه بفرحه:فكك مني انتي عملتي ايه  
وايه الي حصل انا اتخضيت عليكي 
فرح حكتلها كل حاجه
 وقالت بهتمام:بس انتي بردك قضيتي يومك ازاي من غير فلوس ؟ 
مليكه بضحك :حكتلها كل حاجه بس مقلتلهاش علاقتها بغيث 
فرح باستغراب:وهو يحجزلك الاوضة بتاع ايه
كان من قرايب اهلك ولا من قرايب اهلك
مليكه هو الجدع دة يقربلك ايه؟ 
مليكه ببسمة هدوء : مش حابه ندخل فتفاصيل 
فرح:على راحتك وكملت بفرحه :اهم حاجه اننا لقينا حته ننام فيها 

بعد ساعتين كان الاجتماع خلص 
وبدأوا في التوظيف 

مليكه وفرح 
كانوا داخلين الاوتيل 
أدم نده عليهم وقالهم بفرحه 
ان التوظيف اشتغل 
وهما فرحوا اوي 
وهوا قالهم المكان الي يروحوة
راحوا عند مكتب التوظيف في الاوتيل 
البنت ببسمه:اقدر اساعدكم بحاجه يبنات؟
 فرح :احنا سمعنا انكم عايزين بنات للشغل 
البنت ببسمه: اها 
احنا محتاجين شغل جارسونه عالمسبح
وعالشاطئ 
لو موافقين ياريت تملوا الورق دا وادتهم ورق يملوة 
فرح ومليكه بدون تفكير :موافقين 
وبدأ يملوا الورق 
البنت ببسمه:كدة هتقعدوا شهر تدريب 
ولو عجبنا شغلكم هتكملوا 
فرح بفرحه:ان شاء الله يعجبكم 
البنت ندهت على شاب وقالت : لو سمحت فرجهم عالاوتيل 
وشوف انهي فيهم هتروح المسبح وانهي عالشاطى 
اماء ليها وهما راحوا معاه 
وفرجه عالاوتيل 
بعدين وقفهم عند مقربه من المسبح والشاطئ عشان يشوفوا كل واحدة فيهم هتروح فين 
ومشي 
فرح وهي باصه عالشاطئ :انا عايزة الشاطئ يامليكه
مليكه بفرحه:طيب وانا هاخد البسين 
يلا اشوفك بعدين في آخر اليوم وحضنوا بعضهم 
وكل واحدة مشيت لطريقها

عند مليكه وصلت عند البسين ولقت المسؤول الي المفروض هيديها تعليمات
راحتله لقته بيديها اليوني فورم 
الي عبارة عن جيبه قصيرة صودة وتيشرت بنص ابيض عليه لوجو الاوتيل
وقال :هنا انتي المفروض تعملي اي حاجه بيطلبها الكلاينت 
وعشان تبقى عارفة لو حصل حاجه مشكله او خناقه الكلاينت هو الي بيبقى صح حتى لو هو غلط 
 ف أتمنى ميحصلش حاجه وتمشي 
مليكه ببسمه:ولا يهمك حضرتك 
مش هيحصل مشاكل ان شاء الله 
ومشيت
طلعت اوضتها غيرت هدومها 
ونزلت وهي مبسوطه 
وبدأت تشتغل 

عند غيث كان خلص اجتماع 
ونزل يعوم في البسين شوية 
نزل والأول قعد عالبلاج 
وقلع التيشرت ونزل البسين يعوم 
سند على حرف البسين وهو بيدور على حد ينادية يجبله حاجه يشربها 
 ووهو بيبص شاف مليكه 
غيث بدهشه وضحك: يخربيتها هي بتعمل ايه هنا
دي طالعالي في البحت بجد بقى 
معقوله بتشتغل هنا 
ههههه يلهوي دنا الفرصه جاتلي على طبق من دهب 
وشاورلها بايدة 
مشافتوش في الاول بعدين شافته ولفت بسرعه وهي بتقول بصدمه:احيييييييييه دا بيعمل ايه هنا دا 
هو طالعلي في البخت ولا ايه 
زميلتها ف الشغل كانت واقفه جمبها وقالت:يا انسه الكلاينت الي هناك دا بيشاورلك 
وشاورت على غيث 
مليكه شدتها وقالت بهمس:بصي انا تعبانه روحي انتي 
انا مش قادرة
سمعت كلامها وراحت عند غيث 
فقالها ببسمه:ممكن تنادي الانسه الي هناك دي 
اماءت ليه وراحت لمليكه وقالتلها انه عايزها 
وانه المفروض تروح 
مليكه راحت بقرف وغضب وهي بتقول:عايز ايه 
غيث :مش قصير الطقم دة ؟ 
مليكه باستفزاز:عايز ايييييه ؟
ياترد عليا ياهمشي
غيث:منا برد اهو وبقولك مش قصير الطقم دا 
مليكه بتحذير:غيييييييث عايز ايه؟
غيث بضحك لأنه استفزها:عصير لمون 
راحت فسكات جابت عصير المون ومدته ليه 
خدة وشرب منه بق وهو بيقول بقرف مصطنع:ايدة 
فين التلج وقطع اللمون 
خدت الكوباية من ايدة وراحت حطتله فيها تلج وقطع لمون
قعد يضحك عليها 
وجت ادتهالوا مأخدهاش وهو بيمثل الجدية :لا خلاص نفسي موعت مش عايز لمون 
هاتيلي كولا 
راحت وجابت وهي مش طايقاه 
وحطتله فيه قطع لمون وتلج 
وهو عمال فرسان على نفسه من الضحك
وراحتله وهي مدة ايديها وبتقول:اتفضل 
اخدها منها وهو بيشرب بق 
وبيقول باصطناع :بس انا مطلبتش تلج وقطع لمون 
اخدت منه الكوباية بغيظ وهي بتقول بجز على سنانها:امال انت عايز ايييييييييه
غيث بتفكير:مانجا!
راحت وجابت المانجا ومحطتش فيها حاجه 
وغيث عمال بيضحك عليها 
ومش قادر يمسك نفسه اول لما جت رسم الجدية وهو بيقول :بس انا كنت عايزها بتلج
مليكه وهس بتهدي نفسها:عينيا حاضر
بس كدة واخدت منه الكوباية ودلقتها على. دماغه 
وهي بتقول بقرف :اما ابقى خدامه امك ابقى اتسهوك 
ينتن 
جت تمشي لقت الي شد ايدها، وشدها عليه وقعها في البسين 
وهو بيقول:على كتالوجك كدة واحد واحد 
المايه كانت عالية ومليكه بتخاف من المايه ومبتعرفش تعوم قعدت تطلع وتنزل وتحاول تتنفس
افتكرها بتمثل وقعد يضحك 
لحد ملقاها بتدخل جوة الماية 
غيث اتصدم و...يتبع 


أقبلي يا ادمونه 
تفاعل بقى عشان الي جاي😍❤️‍🔥♥️♥️♥️♥️

  •تابع الفصل التالي "رواية اخرجتني من الظلام" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات