Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

روابة قمر الساهر الفصل الثامن 8 - بقلم ايلا ابراهيم

 روابة قمر الساهر الفصل الثامن 8 - بقلم ايلا ابراهيم 

الثامن
امشي انتي دلوقتي قالها للممرضه بجمود لتغادر الأخرى بسرعه ..
شهقاتها تتالى وهي ترى نظراته لها جلس مقابلا لها يناظرها بجمود مرددا انا مش سألتك مش قولتلك لو فيه حد تاني قولي وانا هتصرف 
نزلت دموعها بقهر وقالت والله مفيش وحياتك ياسلطان م...
اومال ده مين ال*** ده مين قالها بغضب لتنتفض الأخرى برعب..
قمر ابن عمتي كان عاوز يتجوزني حاول اكتر من مره يتقرب مني بس والله انا كنت بصده والله ياسلطان أنا مش بطيقه ربنا ينتقم منه على اللي عمله بيا ربنا ينتقم منه قالتها بقهره على حالها ... 
مسح وجهه سلطان بتعب فهو منذ أمس لم ينم ليقول معملش الك*** مقربش منك ..
نزلت دموعها بفرحه وهي تمسك كفه بطفوله انت بتقول الحق ياسلطان
جذب يده بجديه مرددا مكنتش مطمن للبنت اللي معاكي اللى اسمها عزه دي شكلها كان مريب وسمعتها سبقاها خليت واحد من رجالتي يراقبها وعرفت انها على علاقه مع ال*** ولما اتصل بيا الراجل وبلغني انك دخلتي معاها شقته ال**** اتجننت ركبت عربيتي وجيتلك
ضحكت بفرحه وهي بتردد الحمدلله الحمدلله مكسرش بخاطري الحمدالله انا انا مش عارفه اجازيك ازاي ياسلطان
سلطان وقف. اتكلم بجديه انتي لحد دلوقتي على اسمي واي حد يفكر يهوب ناحيتك هتكون نهايته.. وهم بالمغادره
لتمسك كفيه بشهقاات انا والله عزه ضحكت عليا عشان كده طلعت معاها والله مكنتش اعرف انه هناك ..وحياتك ياسلطان كان هاين عليا اموت نفسي ولا يقرب مني ..
سلطان ابعد يدها بزعل لتقف الأخرى بتعب انا غلطت والله عارفه اني غلطت بس وحياتك ياسلطان مفيش بيني وبينه حاجه .. كلهم عارفين انه عاوزين وانا مش طايقاه سلطان بص فعنيا عشان خاطري انت مصدقني مش كده..
مالوش داعي الكلام ده دلوقتي 
سلطان ارجوك اسمعني 
ارتاحي ياقمر انتي لسا  تعبانه.. مشي وسأبها

********
سمر هموت من الغيظ يمه هموت البنت خرجت منها زي الشعره من العجين سلطان ازاي عرف يوصلها بالوقت ده ازاي 
نعيمه خيرها بغيرها يابنت بطني  المهم البنت عزه متقرش علينا ونروح فيها
سمر متخفيش انا فهمتها تعمل ايه لو اتقفشت البنت عزه دي ك*** فلوس دي حرضت عش*يقها  على صحبت عمرها عشان دفعتلها فلوس..
نعيمه ودلوقتي هتعملي ايه مع سلطان  ..
سمر سلطان بينه متعصبه منها اووي  هرجع احاول معاه تاني يمكن يحس بيا 
نعسمه هتعملي ايه
سمر سيبيها عليا انا هتصرف وحياتك يمه مش هسيبها تتهنى بيه انا طول عمري بحلم اكون لسلطان تجي ال** دي وتاخده مني لاه مش هسمحلها ..

*******
مهاب ايه ياسلطان الي بتعمله  ده  منتا عارف اللي فيها وعاؤف الحكايه كلها والبنت اتضحك عليها ..
سلطان سيبها كمان يلمهاي انا عراف يعمل ايه 
مهاب البعد يسبب الجفى ياسلطان وانا شايف انك حتي على مراتك اوووي وهي لسا صغيره مش فاهم حاجه من الوس*خ اللي بيتحاك لها وهي على الله حكايتها عاوز توصل إيه تاني 
سلطان عاوزها تتريي تعرف ان الغلطه مع سلطان هي مره وحده بس ولو اتكررت هتبقى الاخيره
بس دي معملتش حاجه
لا عملت لما قلتلها مفيش خروج فضلت مصره وتتحايل عليا لحد ماخرجتها وحصل اللي حصل مهاب انا لو مكنتش بالصدفه باعت واحد من رجالتي مكنتش هالحقها انت مشفتش منظرها كان عامل ازاي كل اما بفتكر الك** شافها وقرب منها بتجنن 
بس اما شايف كفايه كده 
هشوف يامهاب هشوف اعمل ايه ...بس قولي  انت عامل ايه بالشغل اللي في اسكندريه
مهاب هااا ايوه زي الفل ..
ليسمع صوت هاتفه ويبتعد ويسمع صراخ سماحه وهي تبكي الحقني يا مهاب الحقني
مهاب ...
***********
بعد اسبوعين
كانت نايمه بؤضه تانيه وكل يوم تجي الممرضه تتطمن عليها وتروح 
بالليل حست بادين تمشي على جسمها همست بنعاس وشوق سلطان
مكنش فيه رد فتحت عينها وهو بسرعه دفن وشه برقبته وصرخة أما حست أن دي مش ريحت سلطان اللي حفضاها ولا شعره شعر سلطان كان طويل وده شعره قصير صرخت بعلو صوتها وهي تزقه اتصدمت لما شافت يعقوب اللي جري بسرعه وخرج من البلكونه

سلطان كان بالمكتب اول ماسمع صوت صريخه محسش بنفسه الا وهو عندها ..اتصدم لما شافها بتترعش خايفه وجسمها كله بيتنفض سلطان اهدي في ايه مالك  ..ياقمر في ايه ةهدي اهدي انا جمبك ..جمبك
دخلت ام سلطان عليها بسرعه وحضنتها بخوف وهي بتقول كابوس يابني اكيد كابوس بنت ياسلمي هاتي كوبايه ميه بسرعه
سلطان لاحظ توتر امه وحس أنها خايفه على قمر لما قالت اطلع يابني ... انا عندها اه متقلقش
سلطان بتوتر واضح طب اجيب دكتور
سمر بغيظ دكتور ليه يعني مهي كويسه اهي بس بتتدلع يابن عمي مش عارف شغل الحريم
بص سلطان لسمر بغيظ وخرج.. وسمر خرجت وراه جري اعملك قهوه ياسلطان
سلطان مش عايز روحي نامي الوقت اتأخر
 عند قمر 
ام سلطان سلمى يابنتي روحي نامي اتخضيتي مش كده مرآة اخوكي اه زي الفل 
سلمى مش محتاجين حاجه يمه
ام سلطان لا يابنتي اطلعي نامي 
سلمى حاضر لو عوزتوا حاجه اندهولي
فور مغادرتها نظرت إليها والدت سلطان مرددة برجاء استري علينا ربنا يستر عليكي يابنتي
قمر بصت ناحيتها بدموع 
ام سلطان انا شفت يعقوب خارج من بلكونة اوضتك جري 
قمر عيطت بحرقه وقهر 
ام سلطان مش هتكوني سبب الاخوات يموتوا بعضهم مش كده ياقمر يابنتي مش هتعمليها انتي من ساعت ماجيتي البيت ده وانا بعاملك زي سلمى بت مازدتش عليكي بحاجه لا بحنيتي ولا بالهدايا مش باستاهل تستري علينا ومتكونيش سبب بين الاخوات
قمر بشهقات يعقوب مش اول مره يعملها ياخالتي مش اول مره انا ..انا سكت كتير وخلاص انا لازم اقول لسلطان 
ام سلطان وحيات حبيبك النبي متقوليش لسلطان ..سلطان دمه حامي عند عرضه مش هيرحم حد حتى اخوه
بصي انا هكلمه واوقفه عند حده بس بلاش سلطان
قمر هزت رأسها بين دموعها
ام سلطان ودلوقتي يلاا ..يلااا كفايه دلع انتي بقالك قد ايه بعيد عن جوزك وقاعده هنيه بعيد عنه امشي عشان النهارده هترجعي تنوري لاوضتك
قمر بس سلطان محرج عليا مخرجش من هنا
ام سلطان سيبك من سلطان انا بقولك اه امشي اطلعي اوضتك والراجل ساعات بيقول كلام من ورى قلبه يابنتي وانتي لازم تعرفي جوزك وتفهمي هو عاوز ايه
قمر بس ياخالتي
ام سلطان مبسش يلاا واسمعيني الراجل بيلين بالكلمه الطيبه واللمس والهمس ..انا برضو هقولك ازاي تتعاملي مع جوزك قالتها بغمزه لتحمر وجنتي قمر   هامسة بخجل ياخالتي مش هينفع هيتعصب
ام سلطان يابنتي بلاش تتعبيني هبقى مرتاحع اكتر وانتي معاه يلااا ..
*******
طلع سلطان الدرج بتعب ولمح مها مرات اخوه نازله من على السلم  كانت حاطه الطرحه على نص شعرها ولابصه فستان راسم معالم جسمها رسم ورقبتها باينه كانت مها بتمشي بدلال وغنح وهي بتبص عليه 
وفجأه عملت نفسها اتكعبلت ووقعت بحضن سلطان ووو

********
ام سلطان في اوضتها اول مادخل عليها يعقوب 
يعقوب ايوه يمه طلبتيني 
ام سلطان وقفت و ضربته بالقلم و ووو

الفصل من غير مراجعه بعتذر

الفصل الثامن

  •تابع الفصل التالي "رواية  الساهر" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات