رواية عطر اليونسي الفصل السادس 6 - بقلم نور شريف
البارت السادس
بتتهم مراتك في شر'فها يا يونس !!
قال بغضب : مش انت وهي اللي عايزين كدا اه أتهمها و اتكلم في كل حاجة عنها ده عشان ليا الحق
قمر أنا وهي محصلش بنا حاجة وعشان هي مش بنت حطت نقط د'م حمرا معرفش منين علي السرير
عشان تبان أنها بنت!!!
شهقت قمر لما شافت يونس قلب الدنيا عليها لو أهلها عرفوا خبر وأن ده مش دم هيقتلو'ها
دخل جدها يبص وفعلا شاف الملاية مسكها و قال ده لون
من بتاع البنات
بصلها وقرب منها وهمس بفحيح أفاعي :
بيعمل علي السرير ايه أنطقي شكلي كنت مخدوع فيكي
طلقها يا ولدي طلقها
لا مش هطلقها شد قميصه من مراد ولبسه ونزل علي السلم دخل حمام الدار تحت وطلب من فضيلة هدوم
جهز وخرج مع مراد سفر لأسكندرية
قمر قفلت علي نفسها وهي محر'وقه من جوها هيطلقني أول ما يرجع أفرض جابها هيقولوا ايه الناس عليا أطلقت يوم صبحتيها
لا أنا لازم أعمل حاجة عشان مطلقش لازم احكي لجدي اللي حصل و يعرف إن بنت بنوت لا لا اعمل ايه يا مرارك يا قمر يا مرك أهربي زي عطر
وفكرك هيدور عليكي زيها ده من المستحيل شوفي كان هيموت عليها
وأنتي اتهمك في شر'فك قدام العيلة كلها
ولما حصل بينهم علاقة كان هيخبها في عينه مش عايز حد يعرف
لا وانا محصلش بينا حاجة و اتكلم عنيي يلهويي يلهويي
قعدت عطر في المكتبة و كانت واقفه تبيع لسواقين فجأة وقع نظرها علي يونس و معاه مراد
جايين المكتبة
نزلت الطرحة علي وشها و سكتت و دموعها نزلت و شهقتها بقت عالية :
قال بهدوء .. لو سمحتي عايز أشوف كاميرات المكان هنا
جت ام أحمد وقالت بحنان :
عنيا يا أبني ..
جريت عطر تلم هدومها و دموعها نازله هيشوفني هيعرف أن أنا
ريحه برفانه و مراد و ضحكته اللي مبتفرقش وشه الهيبة اللي دخلوا بيها ..
وقبل ما تكمل كلامها
سمعت صوته بينادي عليها :
عطر أطلعي أنا شايفك من قبل ما ادخل وعيوني جت في عيونك
اتوترت وطلعت وقالت بهدوء :ـ
مش هرجع معاك ياريت تروح
خد يا مراد صحبك و ارجع ..
هاتي شنطتك من جوه وياريت نمشي عشان المشوار بعيد
هو ده جوزك يا عطر ده باين عليه بيحبك مش زي ما قولتي عليه ظا'لم و مفتري
ضحك مراد و سكت فجأة : اه و أيه كمان يا مرآة اخويا و أكل ورثك انتي و عيالك
دخل أحمد وعينه حمرا من الشر ب راح علي عطر وحسس علي ظهرها شاف يونس المنظر
وأحمد بيقول بثقة : بحبك اوي بحبك
ده انت نهار أمك مش هيعدي جريت بسرعه ورا ظهره بخوف احمد بيتعرض ليا يونس
ما انتي غبيه نزل قلم شديد علي وشها :
ما قولتلك أنا وانتي واحد مينفعش حد يشوف غيري
كل'ب زي ده يلمسك ليه أنطقي يتعرض ليكي ترجعي بيتك
مستنيه لحد ما يبهدلك
باين عليه شارب قرف أهو
أنتي عقابك شديد لما نرجع بيتنا ..
ادفع يا مراد فلوس ل ام أحمد وهات شنطة عطر وتعالي
وأنتي لو سمعتي نفسك هزعلك ..
دخلت العربية ودخل المكتبة و خرج ام أحمد و فضل مع احمد لوحدهم : انتي بقا نفسك في ايه يا حلوة
وقع احمد من كتر الشرب و بيخرف بلكلام بحبك يا سارة سارة هبقي كويس و اتجوزك
بقا تتجوزي و تسبيني ..
فهم حالته خرج لأم احمد بهدوء
أبنك محتاج مصحه هو كويس ؟!
عارفين يا بيه سارة فرحها كان من شهر وسابته ؟
متعرفيش غصب ولا بمزاجها
الصراحة يا بيه هي هربت من بيتهم جت نامت هنا ليله من القسوة اللي بتتعرض ليها ولما عرفوا أنها عند ابني
ضر'بوها لحد ما بقي عندها نز'يف في المخ وبعدها كتبوا كتابها وهي في المستشفي علي ابن خالها :ـ
وابني بقا بيشرب و بيجي يسر'قنا ده كان قرأ قران و صوته حلو وبقا بيتهجم عليا و يقولي يا سارة مش في وعيه وأوقات بينام بره البيت و معرفش مكانه ..
أنا هرجعها ليه بس لما ارجع بيتنا الاول هجيلك تاني ..
خرج وهو بيودعهم ركب العربية و مراد قعد جمبه و عطر سكته و عيونها بتعتبه :ـ
وحشتيني !!
أي يعم يونس ما تحس بمشاعري شوية أنا راجل سنجل مينفعش أسمع كلام زي ده ؟
سد ودنك هنطلع علي المأذون علطول عشان أكفر عن ذنبي و أصلح غلطتي
اتصدمت من كلامه مستحيل ابقا مراتك يا يونس مبقاش زوجه تانيه علي جثتي اهون من أن أكون مراتك
انت بتاع كلام وعدتني بكل حاجه حلوة وكنت اول حد يأذيني و عايز اقولك انك وحشتني و بحبك و كنت غلطانه
لا مغلطش لما سبتك انت جاي تدور علي ايه علي حبك ملعون الحب ده الف مبروك علي جوزك من قمر اكيد الليله كانت حلوة وانت معاها
بتلعب بيا وبيها و كان بنات الناس لعبه أنا بكرهك و بكره اليوم اللي حبيتك فيه عايزين تخدوا أبني مني ده مش ابنك
انت قلت بلسانك نزليه و قولتلي مش هتعرف بيه
أنا عايزه و هعيش ليه هو و بس واللي يفكر يقرب منه هشرب من د'مه و أولهم انت
اول حد هاخد حق حبي و ثقتي والأمان اللي انت أخدتهم مني
سرقت مني فرحتي و فرحتي أن أكون بنت و أكون مراتك كسرتي لما شوفتك بتتضحك وانت ماسك أيدها و بتاخد رأي قبل ما تنزل فرحك وانا فوق مرميه
نومي بره علي طريق و قرب كل'ب زي احمد مني عشان كسرتي منككك
و بترجي الناس تنيمني عندهم
انت قاسي اوي و عمري ما هرجعلك
هتجوزك غصب عنك قالها يونس وهو كاتم دموعه اللي شافها مراد :ـ
يونس أنت كويس مالك يا صحبي ؟
عطر أنا بحبك أنتي ولازم أصلح غلطتي
وانا مش موافقة نزلني ...
وقف يونس العربية وقال : أنزليييييي
•تابع الفصل التالي "رواية عطر اليونسي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق