رواية قمر الساهر الفصل الرابع 4 - بقلم ايلا ابراهيم
الفصل الرابع
حطت أيديها على صدره عاوزه تبعد بكسوف لكنه لف بييها وبقت تحتيه ...وهو مستمر باللي بيعمله غمضت عينها وجواها خواف وهي بتهمس س.س.سلطان ااا..
لكنه مكنش مركز بتقول ايه لحد مابعد بغيظ لما سمع خبط عالباب وقبل ماياخد باله جريت بسرعه من بين يديه وهو مرر لسانه على شفايفه بابتسامه وهو بيتمتم وماله خليكي برحتك ...
سمع صوت الشغاله ساهر بيه الحج عايزاكم عالفاطر...
كمان شويه وهننزل قالها بتأفف وهو باصص ناحيت الحمام .. خبط عليها واتكلم انا هنزل انتي تجهزي وحصليني متتأخريش ياقمر .
قمر همست بخفوت ح...حاضر .
نزل سلطان وكان الكل متجمع عند أمه ومنهم مهاب اللي باين عليه القلق جدا..
اول ما نزل باس راس والدته
ام سلطان صبحيه مباركه يابني عروستك فين.
سلطان هتحصلني يمه ..
بص ناحيت مهاب وعمزله وهو بيحرك راسه بمعنا مالك.
مهاب في شوية ورق لازم تمضي عليه ياسلطان
سلطان خلينا نروح المكتب .. أما يجهز الفطار خليهم يندهولنا ..
ام سلطان ماشي يابني..
في المكتب
سلطان في ايه يامهاب
يا اخي يابوردك بقى انا منمتش طول الليل بفكر عملت ايه مع البنت وانت نايم ولا داري بحاجه
سلطان بابتسامه تفكر ليه محنا اه زي الفل
مهاب بشك يعني البنت كويسه..وهي اساسا هربت ايه..
سلطان هربت ليه بقى دي عايزها منك.
مهاب مش فاهم
سلطان البنت بتقول انها كانت خايفه وكده وانا مش مستبعد الحكايه دي عشان هي لسا صغيره متمتش السطعشر سنه ..بس انا عايزك تسأل عنها كويس
مهاب انت. مش سألت عليها واتقصت قبل الفرح
سلطان اه بس عاوز اتأكد يامهاب مش اكتر
مهاب ماشي ياسلطان ليكمل بضحكه بس ايه... قالها بغمزه
سلطان بضحكه ايه
مهاب وشك منور بسم الله ماشاء الله
سلطان انت هتقر ياخويا متتجوز حد ماسكك.
ليأتيهم صوت قمر الرقيق سلطان..
مهاب دي مين دي اللي بتنادي عليك ايه الرقه دي..اول مره اسمع اسمك بالحلاوه دي
دخلت قمر واتكسفت من كلام مهاب اللي بصلها بذهول ورجع بص لسلطان واتكلم بغمزه وانا اقول وشك منور النهارده كده ليه..
سلطان بتحذير مهاب ..
مهاب اه اتكتمت اه هروح اشوف مرات خالي ..
سلطان عايزه ايه ياقمر
قمر بخجل خالتي بتنده عليك ..
سلطان بضيق هو انتي مش تعرفي تتكلمي زينا ليه
قمر ببرائه اتكلم ازاي
سلطان لاه مفيش خلاص امشي خلينا نفطر .
على المائده تجلس العائله
المكونه من
زوجة عم سلطان الحيه نعيمه وبنتها سمر
واخ سلطان الأصغر يعقوب وزوجته مها
والدته سلطان واخته الصغرى سلمى
ومهاب ابن خاله وصديقه الوحيد
جلس سلطان يترأس المائده لتجلس والدته على يمينه
وأشار لقمر أن تجلس على شماله مما أثرا غيظ الجميع لكن أحد لا يستطيع أن يعترض..عرفها على عائلته فردا فردا
مها زوجه يعقوب نزلتو بدري ليه وانتو لسا عرايس كنا طلعنا الاكل لكم ..منتو عرايس جداد لتتكئ كل كتف يعقوب وتقول بدلال مصطنع انا ويعقوب يوم فرحنا للمغرب مخرجناش من اوضتنا
ابتسم سلطان وهو يناظرها بنظرات ساخره وبدأ بتناول طعامه بتجاهل ..لتشعر الأخرى بالغيظ
لتتحدث والدته بحنان وهي ترتب على كتفه هو عارف اني معرفش اكل من غيره دي الغالي اللي بيفتح نفسي عالاكل..قبل كف والدته ..ربنا ميحرمنيش منك ياست الكل ..
أما قمر كانت مرعوب من نظرات يعقوب لها الذي يحرك يده على شفته السفلى ويتحدث بنفسه يابن المحضوضه دي اسمها وقمر وهي قمر ..وقعت عليها كيف يا سلطان دي ..
قمر توترت من نظراته لتنهض بارتباك وتهمس بحرج الحمدلله واستأذنت وطلعت اوضتها بسرعه..
بالليل
رجع سلطان ودخل اوضته كانت قمر مستنياه بتوتر وخوف اول مادخل جريت عليه بلهفه اتأخرت كده ليه
سلطان بابتسامه شدها من خصرها ودفن وشه برقبتها وبقى ظهره للباب وتمتم بخفوت معرفش انك مستنياني باللهفه دي بس محصلش حاجه..
أيده بتتحرك بجرأة على جسمها وفتح فستانها ولست هيبعده وهي همست بأنفاس متسارعه س..س.س.طان اااااا
سلطان بغضب و
يتبع..
•تابع الفصل التالي "رواية قمر الساهر" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق