Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبي المدير الفصل الثاني 2 - بقلم شيماء صبحي

 رواية حبيبي المدير الفصل الثاني 2 - بقلم شيماء صبحي 

خرجت أحلام من عربيتها الصغيرة وهيا مش مستوعبة كل اللي بيحصل معاها ..بتبص للظابط بدهشه وهوا كان بيبصلها بغضب فاتكلمت بصدمه وقالت:انتوا هتاخدوني علي فين انا معملتش حاجه؟ً

الظابط بصلها بغضب وقال:معملتيش حاجه دا انتي هتشوفي أيام سوده؟
اتضايقت أحلام من أسلوبه معاها وقالت لنفسها ان مهما كانت ايه غلتطها ملوش أبدا الحق انه يعلي صوته عليها ويكلمها بالاسلوب دا فقربت منه وعلي ملامحها الغضب وقالت:انا مش هتحرك من هنا غير لما تفهموني هروح فين الأول؟

الظابط بصلها بإستغراب  وقال:هتروحي القسم وعارفه ليه علشان كنتي هتموتي العسكري بسبب اهمالك للقواعد اللي فرضها عليكي القانون يا أستاذه؟

هزت أحلام راسها والدموع في عينيها وقالت: ماشي بس بلاش اركب البوكس دا ممكن اروح بعربيتي او اركب اي عربيه بس المهم اني مش هركب البوكس دا مهما حصل ومتنساش حضرتك اني بنت؟

الظابط لاحظ عنادها واصراها  فاحترم كلامها بما انها بنت فعلا وقال:علشان بس البوكس مليان  بلط-جيه هتركبي في عربيتي .
خلص الظابط كلامه وبص للعسكري اللي واقف وراها وقال:فضيلي يا أبني الليله دي خلينا نشوف حكايتها ايه الاستاذه دي  في القسم..؟

وقفت احلام في جنب لحدما العساكر انتهوا وفضوا المكان زي ما هو طلب منهم فبصت للظابط وهو شاورلها تمشي وراه وركبت في عربيته ؟
احلام قالت بتساؤل:هتعملوا ايه في عربيتي؟
الظابط بص للعربيه وقال:متقلقيش عليها دي هتكون في الحفظ والصون دي في حماية الحكومة؟
احلام بلعت ريقها وهزت راسها والظابط اتحرك بالعربيه.
____________

بعد مرور ساعه وصلوا قسم الشرطة ودخلت احلام مكتب الظابط وقعدت تبصله وهيا ساكته .
الظابط قال بتساؤل:مش عاوزه تعملي مكالمه كده اي حد يجي يلحقك بدل ما انتي بتصوري المكتب بقالك ساعه.

احلام انتبهت ليه ورفعت وشها ليه باهتمام وقالت بتساؤل :هو انا ممكن اتصل بحد فعلا؟
الظابط هز راسه وهيا حركت راسها بالرفض وقالت:لا انا هحل مشكلتي بنفسي..
بصلها الظابط بصة اعجاب ولاكن اتغيرت لما شافها وقفت وقالت :انا ممكن ادفع اي كفاله هيفرضها عليا القانون علشان مش هينفع افضل هنا أكتر من كدا الوقت اتاخر وانا بنت وطبعا ليا سُمعتي ؟ 

الظابط هز راسه بتفهم وبصلها وقال:طيب اتفضلي يا انسه مش انسه برضوا؟
هزت احلام راسها وبصت للورقه اللي حطها قدامها وهوا شاورلها تاخدها وتشوف الكفالة اللي هتدفعها وهيا قربت من الورقه واخدتها واول ما شافت المبلغ بصتله وقالت:لا انا بقول أتصل بأي حد يجيلي وخلاص!
الظابط مقدرش يكتم ضحكته وبصلها وقال:ايوا كده ارجعي لأصلك!

احلام كانت متضايقه من الموقف اللي اتعرضتله فقعدت تاني علي الكرسي وهيا بتفكر مين ممكن يجي يساعدها  في الوقت دا ، 
أول واحده جت في بالها على طول هيا مروه وقعدت احلام تفكر لو هتقدر مروه  تساعدها في دفع الكفاله ولاكنها ادركت ان مروه يا دوبك علي قد حالها وكفايه عليها انها بتصرف علي بيت ابوها من شغلها  فغمضت عينيها بتعب وبعدها مسكت تيلفونها واتصلت بمروه لان مفيش قدامها غيرها واول ما سمعت ردها كان..؟
مروه قالت بغيظ:ايه يا احلام بتقفلي في وشي يا..؟
قاطعت احلام كلامها وقالت بصوت حزين:مروة أنا في القسم؟

اتصدمت مروه من كلامها ووقفت وقالت:في القسم ؟ ليه يا احلام ايه اللي حصل!
بصت احلام للظابط ورجعت همست بصوت واطي وقالت:وانا بكلمك كنت هخبط عسكري واقف في الكمين وجابوني هنا علي القسم وبدات تشرح لمروه كل التفاصيل واول ما جت تحكيلها عن الكفاله مقدرتش تمسك دموعها وقالت:الكفاله كبيره اوي يا مروه انا مش عارفه اعمل ايه؟

مروه كانت لبست هدومها وهيا بتكلمها وقالت:استني يا احلام انا هجيلك!
احلام هزت راسها بالرفض وقالت:لا يا مروه خليكي انا مش عايزه اتعبك معايا انا بس عاوزه منك خدمه بسيطة وهكون ممتنة ليكي اوي !

مروه هزت راسها باهتمام وقالت:قولي يا احلام!
بلعت احلام ريقها وهزت راسها وقالت:انتي قولتيلي ان ماهر الصياد رجع مصر صح!
مروه هزت راسها وقالت:ايوا دا بقالوا كتير هنا؟
احلام كملت كلامها بصوت ضعيف وقالت: هو انتي تقدري توصليله ،يعني معاكي رقمة او اي حاجه توصليله منه عن طريقها!

مروه فكرت في كلامها وبعدها قالت: لا انا معييش رقمه بس انا اعرف انه عنده شركه كبيره جدا هنا في مصر بأسم عيلته وهو معروف اوي كمان انتي ممكن تقولي للظابط علي اسمه وهو هيقدر يوصله!
احلام هزت راسها وقالت:خلاص يا مروه انا هتصرف بس قبل ما اقفل علشان خاطري خليكي عندك ومتجيش ..،مروة قاطعت كلامها ولاكن احلام قالت برجاء:ارجوكي يا مروه خليكي عندك اسمعي كلامي ؟

مروه هزت راسها بقلة حيلة وقالت:حاضر يا احلام بس ابقي طمنيني عليكي انا مش هنام النهارده غير لما اتاكد انك وصلتي البيت بالسلامة!
احلام هزت راسها وقالت:حاضر متقلقيش هكلمك!
انهت كلامها وقفلت المكالمه ومسحت دموعها وبعدها اخدت نفس عميق وبصت للظابط وقالت:انا معنديش غير شخص واحد هوا اللي هيقدر يجيلي في الوقت دا ..الظابط هز راسه ليها وهيا كملت كلامها وقالت:بس المشكله اني مش عارفة أوصلة!

الظابط رفع حاجبه باستغراب وهيا كملت كلامها وقالت:هوا شخص معروف جدا وحضرتك هتقدر توصلة بسهوله !
الظابط هز راسه وقال:مين الشخص دا؟
احلام قالت بجديه:ماهر الصياد؟
___________
في قصر كبير وبالتحديد في منطقة راقية جداا كان قاعد ماهر الصياد علي كرسي مكتبه وبيتكلم مع المساعد بتاعه وإبن اخته في نفس الوقت حمزه .
ماهر بص  لحمزه وقال بجديه : اعمل حسابك انت هتسافر دبي الاسبوع الجاي علشان تتاكد ان كل حاجه ماشيه كويس في الشركة الجديده واوعي يا حمزه وانا بحظرك تستهون بالموضوع وتقضيها لعب!

حمزه رفع حاجبه بضيق وقال:انا يا خالي بلعب بق بتشك في قدراتي ماشي يا مدير.
وقف ماهر وقال:انا بس بحظرك يا ابن اختي علشان لما اعاقبك متزعلش وتروح تعيط للست الوالده..
حمزه بصله بضيق وقال:هتفضل طول عمرك كده  قاسي وجد ومش هتتغير ابدا..
ماهر حط ايديه في جيبه وقال:مش كفايه انك لين هيبق انا وانت يا حمزه..
اتغاظ حمزه من اسلوب ماهر معاه وقال بصوت اقل من الهمس: يا عم ارحمني وانت شبه ال..؟
ماهر ضربه علي دماغه وقال:سامعك علي فكره..
حمزه اتصدم من كلامه وبصله وقال: هيا بقت كدا طيب انا ماشي..
ماهر ابتسم ابتسامه خفيفه علي جنان حمزه ورجع قعد علي مكتبه تاني علشان يظبط باقي الاوراق ولاكن قبل ما يقفل باب المكتب افتكر حاجه مهمه وخرج  يجيبها من برا المكتب  .
________
في قسم الشرطة*
الظابط بص لاحلام وقال بصدمة:بتقولي مين!
احلام قالت بجديه:بقول لحضرتك ماهر الصياد؟
الظابط ضحك علي كلامها وقال:انتي عارفه معني كلامك دا ايه!
احلام بصتله باستغراب وهزت راسها بالرفض وهوا وقف وقال: انتي مش عارفه توصليله وفكراني انا هعرف اوصله؟
اتفجأت احلام من كلامه وسألته:ليه حضرتك مش هتعرف توصله هوا مش هنا في مصر!
الظابط ضرب كف علي كف وبصلها وقال:لا هوا في مصر بس مستحيل اعرف اوصله دا ماااهر الصياد؟
قال اسمه بهيبه كبيره وهيا من كلامه فهمت ان ماهر مش مجرد شخص عادي ومن الواضح انهم فعلا مش هيقدروا يوصلوله!
__________
خرج حمزه من القصر واتجه لاحدي الملاهي الليلية وكان بانتظاره مجموعة كبيرة من البنات واول ما شافهم رفع ايده وقال:هاي بنات؟
البنات قربوا منه بفرحه وقالوا:هاي بيبي انت كنت فين بقالك كتير مختفي؟
حمزه قرب من بنت منهم وحط ايديه علي ظهر-ها العا-ري وقال:انا موجود علي طول بس الفتره دي كان عندي شغل كتير؟

بنت منهم قالت:اه اكيد خالك المدير المتوحش دا كان ضاغط عليك في الشغل؟
حرك حمزه راسه وهوا بيشرب من الـ كاس وقال:ايوا هوا المدير المتوحش خالي فعلاً.
البنت ضحكت وقربت منه وقالت:طيب ايه هو انا موحشتكش يا بيبي ولا ايه؟

حمزه بصلها باعجاب وقال:معقول يا روحي دا انتي وحشتني اكتر من اي يوم تاني تعالي هنا..
البنت ابتسمت وقربت منه وبدأوا الإتنين يرقصوا مع بعض علي الموسيقى العشوائيه والانوار المختلطة وباقي البنات باصين عليهم وبيضحكوا!

كان قاعد علي البار شخص بيتابعهم وكان من الواضح انه معجب جدا بالبنت اللي بترقص مع حمزه فقال صديقه:اي يا چو معقوله لسا بتفكر فيها بعدما كرفتلك!
الشاب بص لصديقه وقال:اسكت دلوقت يا أنور علشان شكلي هكسر دماغ اللي اسمه حمزه دا النهاردة.
صديقه ابتسم بسخريه وقال:تفتكر بردو يا چو انك هتقدر انت ناسي دا يبق مين ولا خاله مين .
چو وقف بغضب وقال:يبق مين يعني دا مجرد حشرة افعصه برجلي ..انهي كلامه وضرب بخفه علي كتف صديقة وقال:استني انت هنا وشوف انا هعمل فيه ايه؟
صديقه بصله بتسليه وقال:وريني اخرك يا عم چو..

اتحرك الشاب في اتجاه حمزه والبنت ووقف قدامهم وسحب البنت من ايديها وقرب من رقبتها علشان يقب-لها ولاكنها صرخت وقالت بغضب:ابعد عني يا حيو-ان..
حمزه بص للشاب بغضب وبعد البنت عنه ولكمه في وشه وبص للبنت وقال بتساؤل :انتي كويسه يا ديدي؟
البنت هزت راسها بالايجاب وهو رجع بص لچو بغضب ولاكن چو كان الغضب عاميه فقرب من حمزه تاني ولكمه في وشه وحمزه بدا يردله الضربه بغضب أكبر وبدأ الكل يتدخل في الخناقه و بعد مرور بعض الوقت.
الملهي الليلي اتقلب لخناقة كبيره بسبب ان چو كان ليه اصدقاءه في المكان وقدروا كلهم يعملوا دايره كبيره حوالين حمزه ويوقعوه في النص..
البنت اتصدمت من اللي بيحصل وخافت اكتر علي حمزه منهم  فخرجت تيلفونها بسرعه وعملت مكالمة سريعه وقالت:ألو بوليس النجدة إلحقوناااا؟ 
_________
في قسم الشرطة ..
وقف الظابط وبص لاحلام وقال بسرعه:خليكي هنا متتحركيش لحدما ارجعلك.
احلام بصتله بخوف وقالت:هو ايه اللي بيحصل حضرتك رايح فين؟
الظابط :عندي مأموريه سريعه هخلصها وارجعلك بس اوعي تخرجي من هنا انتي فاهمه؟
احلام هزت راسها بالموافقة والظابط خرج بسرعه من المكتب من غير ما يقول اي كلمه زياده وسابها قاعده لوحدها في المكتب..

وبعد مرور وقت كبير الظابط مكنش لسا رجع وقفت احلام بزهق وقالت بهمس:هو اتاخر ليه؟

كان الظابط طلع مأموريه في محافظة تانيه وبسبب انه هيتاخر بعت رساله لظابط تاني صديقه يبلغ احلام انها تمشي ويسلمها عربيتها؟
ولاكن بسبب ان صديقه كان مشغول مع الشباب بتوع الملهي الليلي مقدرش يشوف الرساله في وقتها! 

سمعت احلام صوت دوشه كبيره جايه من برا فتحت الباب علشان تشوف ايه اللي بيحصل شافت مجموعه كبيره من الشباب والبنات اللي كان شكلهم متبهدل ومن الواضح ان كان في خناقه كبيره بينهم ،خرجت علشان تدور علي الظابط وتشوفه ليه اتاخر لان  الساعة بقت واحده بالليل وهيا خايفه تفضل هنا اكتر من كده لانها محتاجه ترتاح بسبب ضغط اليوم عليها؟

في غرفة الظابط كان واقف و بيبص للشباب وبيقول 
الظابط بغضب :مين فيكوا اللي بدأ الخناقه!
كل الشباب شاورو علي چو ولاكنه انكر اللي حصل وشاور علي حمزه وقال:يا فندم هو اللي بدأ انا بس كنت بدافع عن نفسي!
الظابط بص لحمزه اللي وشه متبهدل وقال:انا لولا عارف انكم ولاد ناس محترمه كنت رميتكم في الحبس دلوقت بس انا مش هعمل كده علشان سُمعة اهاليكم متبوظش بسبب استهتاركم ده؟
 
حمزه بص للظابط وقال:بعد اذنك يا فندم انا عاوز اعمل مكالمه ؟
الظابط بصله وقال:اتفضل يا استاذ وانتوا كل واحد فيكم يتصل باي حد يجي يضمنه ؟
الشباب والبنات اللي واقفين بدأوا يتصلوا بأهاليهم وحمزه اتصل بماهر واول ما رد عليه قال بسرعه :ايوا يا خالي انا في قسم الشرطة تعالي خدني؟
__________
احلام كانت بتتمشي في القسم وهيا بتبص لكل ركن فيه لحدما وصلت لصوت  الغرفه اللي خارج منها الدوشه الكبيره  فبصت علي اسم المكتب ولقت مكتوب عليه  الرائد
(وائل نصار) فقربت اكتر من الباب علشان تسمع ايه كل الدوشه دي والشباب دول جايين في ايه وهي مقربه من الباب فجاه سمعت صوت رجولي جاي من وراها بيقول بتساؤل :بتعملي ايه عندك يا استاذة؟
يتبع بقلمي الكاتبة شيماء صبحي 
بنتنا في كارثه ومش لاقيه حد يطلعها  😥 بس انا وكل المتابعين متاكدين ان هيظهر جنتل مان وينقذها بس لسا مش عارفين هوا مين بالتحديد😂 تفتكروا مين ممكن يطلع صاحب الصوت 🤔😄
عاوزه تفاعل قوي هنااااا 👇❤️❤️❤️❤️
رواية حبيبي المدير🩷
بقلمي شيماء صبحي ❣️

  •تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات