Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبي المدير الفصل الحادي والعشرون 21 - بقلم شيماء صبحي

 رواية حبيبي المدير الفصل الحادي والعشرون 21 - بقلم شيماء صبحي 

الكاتبة_شيماء_صبحي

"احنا مش محتاجين ندور يباشا هيا باينه اهي ان اكتر شخص ماهر الصياد بيحبه وبيخاف عليه هوا ابن اخته حمزه الشناوي… 
حرك ياسر راسه بجديه وقال:حلو يبق تراقبلي حمزه دا وتعرفلي  بيروح فين وبيقابل مين لحدما اقولك هتعمل معاه ايه!
شوقي قال بتوتر:بس يا باشا انت ناوي علي ايه انا مليش في القت"ل؟
ياسر بصله بغضب وقال:قت"ل ايه انت كمان كل الحكايه ان انت هتدبرله حدثه معتبره علشان نحرق قلب ماهر عليه شويه  علشان بعد كدا يحترم نفسه ويبطل عنتظزة علينا '

شوقي بدأ يقلق من كلام ياسر وحرك راسه بالموافقه وقال:تمام ياباشا اللي حضرتك تقوله انا هنفذه..
ياسر بص لشوقي بصه طويله بصمت وبعدها قال وهو بيرجع بضهره علي السرير وبيقول:روح كمل شغلك انت ونفذ اللي قولتلك عليه!

شوقي حرك راسه باحترام وقال:بعد اذنك يا فندم'
ياسر غمض عينيه براحه وشوقي خرج من الغرفه ولأول مره يحس باحساس الخوف لانه متوقعش ان ممكن ياسر يأذي شخص علشان يضايق شخص تاني..فحس انه حقير جدا لان أصبح خاين بسبب شويه فلوس فلف بجسمه بص علي الاوضة بتاعت ياسر وقال بحزن:ربنا يهديك يا ياسر باشا وترجع عن اللي في دماغك دا لانك متعرفش ماهر الصياد علي حقيقته !

قال شوقي كلامه وخرج من المستشفي واتحرك لشغله في شركة ماهر….

_________
وفي غرفة العناية المركزه بداخل نفس المستشفي اللي ياسر دخل فيها كان موجود والد احلام واللي فجاه قلبه وقف عن النبض واول ما لاحظ الدكتور ضرب جهاز الانذار بسرعه  وبدأ يعمل اسعاف للقلب لحدما بقيت الدكاتره يوصلوا..

وبعد وقت كانوا الدكاتره المسؤولين عن حالته وصلوا وبدأو يعالجوا الوضع وبعد تاني محاوله لانعاش القلب رجع النبض تاني.. والد احلام كان واضح جدا علي حالته انه مش هيقدر يعمل العمليه بسبب ان الورم اللي في مخه كبر بسرعه ومكانوش قادرين يحددوا سبب المشكله ..

الدكتور خرج من الغرفه وقرر يتصل علي احلام علشان يبلغها بحالة والدها ولأن احلام كانت نايمه نوم عميق مقدرتش تسمع صوت رنه الموبايل فقرر الدكتور يتصل علي ماهر وبالفعل ماهر رد عليه.. 
الدكتور بلغ ماهر عن حالة والد احلام وماهر بلغه انه هيوصل للمستشفي في خلال دقايق..

قفل الدكتور المكالمه مع ماهر واتجه لمكتبه وطلع من علي تيلفونه تسجيل صوتي لوالد احلام وبيفتكر النقاش اللي كان بينه وبين والد احلام لما فاق امبارح  !

"" كانت الممرضه اللي كانت بتتابع حالة والد احلام في العنايه المركزه لاحظت انه فاق تاني وكان بيحاول يندهلها ولاكن مش عارف بسبب ان ايديه فيها الاجهزه ومش قادر يشيل جهاز الاكسجين ..
فقربت منه الممرضة وقالت بتساؤل :حضرتك عاوز تقول حاجه؟

والد احلام غمض عينيه بالموافقه والممرضه شالت جهاز الاكسجين وقالت:اتفضل قول انا سمعاك!

والد احلام قال بتعب:عاوز الدكتور!
الممرضه حركت راسها بالموافقه وخرجت بسرعه وراحت لمكتب الدكتور وبلغته ان المريض فاق تاني وعاوزه !
الدكتور اتحرك بسرعه لغرفه العنايه واول مشاف والد احلام صاحي فعلا قرب منه بسرعه وقال بتساؤل:حضرتك كويس !

والد احلام حرك راسه بالموافقه وقال:الحمدلله يا دكتور ..انا عاوز اسالك سؤال بس ممكن تخلينا لوحدنا بس الاول !
الدكتور حرك راسه بالموافقه وبص علي  الممرضه  اللي واقفه تتابع كلامهم وقال:اخرجي انتي دلوقت!
الممرضه خرجت وفضل في غرفة العنايه الدكتور بس  واللي قرب من والد احلام وقال:اتفضل انا سامعك يا استاذ محمد عاوز تقول ايه !

والد احلام قال بتساؤل:كنت عايز اعرف مين اللي دفع تكاليف العمليه بتاعتي!
الدكتور حرك راسه بتفهم وقال :احلام بنت حضرتك!
والد احلام حرك راسه بالرفض وقال:مستحيل تكون احلام بنتي  اللي دفعت الفلوس دي كلها  هو مش حضرتك قولتلي انها كانت بتدفع مصاريف المستشفي خلال ال٨ سنين اللي كنت فيهم في الغيبوبه فمستحيل تكون قدرت توفر حق العمليه دي !

الدكتور بصله وقال بتفهم:تمام يا استاذ محمد انا هقولك الحقيقه .. فعلا احلام بنتك مدفعتش فلوس للعمليه واللي دفع الفلوس رجل اعمال مشهور اسمه ماهر الصياد؟
والد احلام اتصدم لما سمع الاسم فقال بتساؤل:بتقول اسمه ماهر الصياد؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وقال:هوا بصراحه دفع فلوس كتير للمستشفي علشان حضرتك والظاهر كده انه يعرف الانسه احلام كويس لانه بيكون معاها علي طول..

والد احلام ابتسم ومكنش متوقع ان ماهر ابن صاحب عمره هوا اللي يساعده فبص للدكتور وقال:لو سمحت يا دكتور انا عاوز اقابله ..
الدكتور حرك راسه بالموافقه واتصل بماهر ولاكن ماهر مردش علي المكالمة بسبب انه كان مشغول في الحفله فبصل لوالد احلام وقال:مش بيرد علي اتصالي تحب حضرتك اتصل عليه تاني!

والد احلام بص للدكتور بصه هو فهمها وقال:ممكن تسجل الكلام اللي هقوله دا وتبق تخليه يسمعه لو انا مقدرتش اقوم تاني !
الدكتور بصله وقال بقلق:ان شاء الله هتقوم وتبق كويس بلاش تقول الكلام دا يا استاذ محمد!
ابتسم والد احلام وقال:انا حاسس بنفسي يا دكتور انا خلاص بعيش اخر ايامي ومش ضامن بكره هعيش ولا لأ  بس ارجوك سجل كلامي اللي هقوله دا لانه مهم اوي بالنسبالي ..

الدكتور ابتسم بهدوء وحرك راسه بالموافقه وبالفعل نفذ كلام والد احلام ومسك تيلفونه وفتحه علي تسجيل الصوت وقرب التيلفون من والد احلام وقال:انا هسيبك تقول اللي انت عايزه التيلفون دا هيسجل كل كلامك انا هخرج برا شويه لحدما تخلص براحتك؟
والد احلام حرك راسه وقال بهدوء :شكرا اوي ليك يا دكتور؟
الدكتور خرج من الغرفه وساب والد احلام يقول كل الكلام اللي عاوز ماهر يسمعه ..
"باك"

كان واضح علي وش الدكتور انه حزين بسبب الحاله اللي وصلها والد احلام وكان مستغرب انه ازاي شويه بيتحسن وشويه حالته بتسوء ولاكن المره دي فعلا كان واضح ان الاستاذ محمد مش هيلحق يعمل العمليه فحط الدكتور التيلفون بتاعه قدامه علي المكتب ورجع ضهرة لورا ومستني ماهر يوصل..

وفي شركة الصياد ..
خرج ماهر بسرعه من مكتبه من غير ما يقول اي كلمه وكان في استقباله منعم اللي فتحله الباب بسرعه  وركب في مقعد السواقه واتحركوا بالعربيه للمستشفي ..

وفي القصر كانت سيلين انهت فطارها واتحركت لاوضتها مره تانيه واول ما قفلت الباب وراها كويس قربت من علبه البيتزا اللي استلمتها امبارح من الشاب وفتحتها ومسكت قطعه منها وبدات تقطعها ببطئ لحدما ظهر كيس بدره بيضه كان مدفون كويس في العجينه ومن الواضع ان البيتزا دي غير صالحه للاكل وانها مصنوعه بس علشان يقدروا تجار المخدرات يخبوا فيها المخدرات من غير ما حد يبنبه ليهم ودي كانت خدعه من خدعاتهم!

رواية حبيبي المدير بقلم شيماء صبحي 
مسكت سيلين الكيس وابتسمت بحب وبعدها طلعت صينيه صغيره كانت اخدتها من المطبخ من غير ما حد ينتبه ليها وبدات تحط البدرة عليها بطريقه متساويه وبعدها طلعت ١٠٠ دولار من شنطتها ولفتها بطريقه دائريه لحدما اصبحت ال١٠٠ دولار شبه  لفة السيجاره فقربت سيلين الورقه من البودره وحطتها عند مناخيرها وسدت بصوباعها  فتحت مناخيرها التانيه وبطريقه سريعه استنشقت سيلين كل البودره اللي حطتها علي الصينيه وبدات تتقلب بسرعه وهيا قاعده مكانها بسبب التأثير القوي الي البودره بتعملة في الدماغ..

سيلين وقعت علي الارض بعد دقايق  بسبب عدم وعيها للي بيحصلها وفردت جسمها على الارض وهيا بتبص للسقف وعلي ملامح وشها السعاده الكبيره ..

فضلت علي الوضع دا دقائق لحدما سمعت رنه موبايلها وكانت صديقتها الأمريكيه لينا فابتسمت وفتحت المكالمه وكانت مكالمه فيديو لينا قالت بدهشه:اووووه سيلين ماهذا هل انتي بخير!
حركت سلين راسها وقالت:نعم لقد اخذت القليل من البودر المصري!
ابتسمت صديقتها وقالت بتساؤل: امم حسنا هل هوا جيد!حركت سيلين راسها بالموافقه ولينا قالت: اخبريني سيلين ما الاخبار هل عرضتي الزواج علي ماهر؟
سيلين بضيق:نعم لقد فعلت!
لينا بفضول:وماذا قال لكِ؟
سيلين بغيظ: قال ماهر انه يحب فتاة اخري!
لينا بدهشه:هل تمزحي كيف هذا ألم تقولي لنا انه يحبك؟
سيلين بحزن:كنت اعتقد ذلك ولاكني كنت مخطئة!
لينا :حسنا سيلين عودي الي دبي افتقدك كثيرا لماذا انتي مصُره بوجودك في مصر الان؟
سيلين بغضب:لن اذهب الي اي مكان قبل ان اعرف من هيا تلك الساقطة!
لينا :ماذا ؟؟ انتي لم تعرفيها حتي الان ..؟
سيلين:لا ولاكن ماهر قام بوصفها امامي يقول بانها فتاه محجبة وانها اوقعته في حبها بدون ان تبين زينتها امامه!
خرجت لينا لسانها وقالت بتقزز:هل هذا نوع ماهر المفضل من الفتيات ..اعتقد انه قد تغير زوقة كثيرا ؟
سيلين حركت راسها بالموافقه وقالت:اخبريني  لينا هل الأمور عندك بخير هل تركتي حبيبك شارلي؟
لينا بصتلها وحركت راسها بخجل وقالت :لا لم نفترق لأنني اكتشفت انه كان يعمل مقلب ولاكنه اثبت لي انه يحبني حقا هل تريدين معرفه ماذا فعل شارلي  من اجلي لكي لا اتركة وحيدا؟

حركت سيلين راسها بالرفض وقالت: لا اريد سماع اي شئ انا الان اشعر بالتعب واريد ان اخذ قيلوله قبل ان يعود ماهر لانني اريد ان اناقشه في أمر ما ..
لينا بابتسامه:حسنا الي اللقاء!
سيلين شاورتلها بايديها وقفلت المكالمه وهيا بتقول غضب:كيف تسمح لنفسك يا ماهر ان تحب فتاه غيري ..اريد أن اعرف لماذا قمت بخداعي كل هذه السنوات ..لقد احببتك بصدق !

قالت سيلين كلامها وغمضت عينيها بسبب تأثير المخدر ولاكنها قررت انها تخرج وتروح لغرفه ماهر وتنام علي سريره لانها مفتقداه وعايزه تحس انها مقربه منه ووجودها في غرفته هيحسسها بنوع من الراحه..

اتحركت سيلين في اتجاه غرفة ماهر ولاكن قبل ان تفتح الباب استمعت لصوت مرسي اللي واقف وراها وبيقول بتساؤل:انسه سيلين حضرتك رايحه فين!
سيلين اتضايقت من سؤاله وقالت بغضب:اريد ان اعلم من سمح لكم بالتدخل في شأني هل نسيتم من انتم ومن انا؟
مرسي اتحرج من كلامها وحرك راسه ببطئ وقال:بعتذر يا انسه سيلين مكنش قصدي اضايقك!
سيلين رمقته بنظره غاضبه واتحركت لداخل غرفة ماهر واقتربت من السرير اللي كان غير مرتب وفردت جسمها عليه وهيا بتغمض عينيها بتعب…

كانت احلام دخلت لغرفة ملابس ماهر لانها كانت فاقت علي صوت سيلين وحست انها داخله للغرفه فقامت بسرعه اخدت الفستان بتاعها وشنطتها وجريت استخبت في الاوضه..

احلام قفلت الباب بالقفل بتاعه علشان لو البنت اللي دخلت الاوضه دي جربت تتدخل الغرفه اللي فيها احلام  متعرفش وبعدها احلام قعدت علي كرسي موجود في الاوضه وهيا بتاخد نفسها بالعافيه..

سيلين ابتدات تشم ريحة برفان حريمي فبصت للاوضه باستغراب وهيا بتقول:هل كانت هنا فتاه؟
قالت كلامها وهيا بتتفحص الغرفه وكانت وقتها احلام سمعه صوت خطواتها .. بدأت سيلين تدور في الاوضه علي اي أثر يثبت صحة كلامها وكانت متاكده ان البرفيوم دا بخص بنت ومش معقول يكون لماهر خصوصا ان الريحه كانت اقوي علي السرير..

تيلفون احلام رن برقم مروه واحلام مسكته بسرعه قبل ما صوت الرنه يعلي وقفلته  
علشان ميبانش ان في حد في الاوضه..

بعدما سيلين لفت في الجناح كله وهيا بتدور علي البنت اللي هيا شاكة انها في الاوضه ولاكن ملقتش حاجه فبصت لباب الغرفه المقفول وقررت تقرب منها وهيا بتفتح الباب لقت انه مقفول فسمعت سيلين صوت خطوات جايه من برا فجريت بسرعه خرجت من الاوضه وقفلت الباب بالراحه علشان متعملش صوت لانها اعتقدت انه ماهر وهيا نش عايزاه يشوفها وهيا ف يالخاله دي..

كان الشخص اللي بيقرب من الاوضه واحد من الخدم واللي كان داخل علشان  ينظف الجناح ..
كانت احلام لسا سامعه صوت في اللوضه فقالت بضيق:هيا هتبات هنا ولا ايه دي كمان..

بدا الخادم ينظف الغرفه وعدي علي وجوده ساعه كامله لحدما انتهي من تنظيف الغرفه وتنظيمها..
كانت احلام قاعده وحاسه بملل شديد فرفعت عينها تشوف ايه الغرفه دي ومتكونه من ايه واتفجات انها مليانه بدل رسميه وملابس عاديه وفي قسم للبس الكاچوال وقسم تاني للجزم وغير قسم الجرافتة وقسم كبير للساعات المضيئة في الضلمه لان اكثرهم كانوا مصنعوين من الالماظ.

 قربت احلام منهم وعلي ملامحها الدهشه هيا كانت اتصدمت مره وعرفت ان ماهرغني ولاكن متوقعتش انه يبق  غني لدرجة ان ساعاته من الالماس !

ولفت نظرها كمان باسكت مليان ملابس موجود في ركن مختفي  فقربت منه وهيا بتبصله ولقت ان فيه الملابس اللي ماهر بدلها امبارح بعد الحفله ..
مسكت احلام قميص البدله وهيا بتشمه واتفجات من جمال ريحته فابتسمت باستمتاع وهيا بتحط ايديها وبتلامس القميص وبتقول:طول عمرك مميز وريحتك حلوه..

بدات احلام تفتكر ذكريات بداية مراهقتها مع ماهر وقد ايه في البدايه كان بيعاملها باهتمام ولاكن اتغيرت معاملته بعد اعترافها ليه بحبها لانها كانت سمعت وقتها من بنت زميلتها انهم دلوقت لما بيحبوا شخص بيحسوا بنبض قلبهم بيزيد فقررت احلام تجرب مع ماهر وتشوف نبض قلبها لما بيقرب منها ولاكنها اتفجأت ان قلبها بينبض اول ما تشوفه بس  فابتسمت لتذكرها مدي حبها لماهر وقتها وازاي هوا كان شاب بسيط ..

فرجعت احلام للكرسي تاني وقعدت عليه وكانت لسا ماسكه القميص في ايديها لحدما اكتشفت احلام ان الاصوات اللي في الغرفه اختفت فقررت تخرج وتشوف الوضع وكانت وقتها بتمشي ببطئ علشان وجع رجليها وكانت ناسيه تماما انها ماسكه قميص ماهر لسا في ايديها؟

كان ماهر وصل للغرفه وعلى ملامح وشه الحزن بعدما قابل الدكتور وسمع كلام الاستاذ محمد ليه وعرف من الدكتور قد ايه حالته بتسوء وانهم للاسف مش هيقدروا يعملولوه العمليه دلوقت لان ممكن عقله يتوقف خالص عن العمل وهما خايفين عليه..

ماهر بص علي احلام اللي ماشيه تتسحب وهيا ماسكه الفستان بتاعها في ايديها وشنطنها وقميص ليه في ايديها التانيه!

قرب ماهر منها وهو مستغرب انها لسا مروحتش لان يعتبر  نص اليوم خلص وقبل ما يلمسها علشان يعرفها انه موجود وشايفها لقاها فجاه اتزحلقت ووقعت عليه ..

ماهر اتخبط في مناخيره بسبب انها صدمتة برقبتها وهيا بتقع..
ماهر لحقها في اخر لحظة قبل ما تلمس الارض وكانت مناخيره بتزف ..احلام شهقت وهيا بتقوله:انت هنا من امتي ..
ماهر ساعدها تقف كويس وحط ايديه مكان الخبطه وكان في دم كتير احلام اول ما لفت علشان تشوفه اتصدمت انه بينزف فلمست مكان الخبطه وقالت بلهفة:ماهر انت كويس. دي بتجيب دم.
ماهر بصلها وهو سرحان وهيا بصت حواليها وافتكرت علبه الاسعافات فقربت عليها بسرعه تجيبها ونسيت رجليها اللي بتوجعها وقربت منه بسرعه وفتحت العلبه وكان ماهر واقف يبص عليها وهو مش عارف هيتصرف معاها ازاي بعد اللي ابوها طلبه منه وبدا يفتكر كل كلام الدكتور !

لما ماهر وصل المستشفي ودخل لغرفة الدكتور ..الدكتور قرب منه وقال:حمدلله علي سلامتك يا ماهر باشا اتفضل ..انا اسف لو كنت ازعجت حضرتك بس انا رنيت عليك لان الانسه احلام مبتردش علي تيلفونها فمكنش قدامي غيرك..

ماهر حرك راسه بالموافقه وقال : ولا يهمك يا دكتور المنهم طمني علي عمي محمد هو كويس!
الدكتور حرك راسه بحزن وقال:للاسف حالته بتسوء وفي الحقيقه انا متعجب من تغير حالته اللي فجاه تتظبط وفي لحظة تسوء..
متنسوش تعملوا متابعه لصفحتي الكاتبة شيماء صبحي shaimaa sobhyعلشان بينزل عليها اجمد الروايات الحصرية 🫶
ماهر قال بقلق:يعني ايه يا دكتور هوا مش هيعمل العمليه ..انا شايف ان حضرتك تستعجل علشان كدا هيكون غلط عليه واكيد سوء حالته دا بسبب التأخير؟
الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:اسمعني بس يا ماهر بيه انا في حاجه مهمه لازم اعرفهالك قبل ما نكمل كلامنا علي حالة الاستاذ محمد لان دا طلبه وانا لازم احترم قراره وانفذ اللي هوا طلبه مني ..

ماهر بدا قلبه يشعر بالقلق فبص للدكتور وقال بتساؤل:قرار اي يا دكتور اوعي تقولي انه رفض يعمل العمليه!
الدكتور بصله بحزن ومسك موبايله من علي المكتب وفتحه وقال:دا تسجيل صوتي من استاذ محمد طلب مني اسجله لاني قولتله انك اللي دفعت فلوس عمليته!

ماهر بضيق:طيب يا دكتور انا مش قايلك متعرفش اي حد وبعدين احلام عرفت فقط ولاكن ليه تقوله حاجه زي دي اكيد طبعا هيتضايق وهيرفض يعمل العمليه..

الدكتور حرك راسه بالرفض وقال:لا خالص يا ماهر باشا هوا لما عرف انك اللي دفعت الفلوس ابتسم ودا مش رافضه للعمليه خالص اتفضل حضرتك اسمع التسجيل دا وبعدها خلينا نكمل كلامنا ..
ماهر اخد من الدكتور التيلفون والدكتور قال:اانا هروح اطمن علي حالته دلوقت لحدما تسمع التسجيل كله  بعد اذنك!
ماهر حرك راسه بالموافقه وكان مستغرب من اللي بيسمعه والدكتور خرج وقفل وراه الباب..
وماهر اتنهد بتوتر وشغل التسجيل وبدأ يسمع صوت الدكتور وهو بيعرف والد احلام انه يتكلم واستاذن منه وخرج وبعدما ماهر سمع اصوات انفاس الاستاذ محمد وكأنه بيضغط علي نفسه علشان يتكلم وبعد كام ثانيه بدأ يتكلم ويقول..

انا طلبت من الدكتور يخليني اسجل الكلام دا علشان تسمعه يا ماهر ..انا قلبي حاسس انك ماهر ابن صديق قلبي حسن صح..
ماهر لما سمع كلامه حرك راسه بالموافقه وبدا والد احلام يكمل كلامه ويقول بصوت ضعيف:انا متشكر جدا ليك يا ماهر انك دفعتلي الفلوس وساعدت بنتي لانها كانت مضغوطه طول السنين دي علشان بس تدفعلي مصاريف وجودي هنا في المستشفي ..كان والد احلام  بيتكلم ودموعه نازله بحزن  علي خده وبدأ صوته يكون واطي  اكتر بسبب تعبه وكمل وقال:انا معرفش اي حاجه عن احلام من اخر مره شوفتها لما كانت في اخر سنه ليها في الثانوي. واخر مره لما فوقت من الغيبوبه .احلام اتغيرت اوي وكبرت اوي .. وهيا صغيره كانت بتسالني عنك كتير يابني وكانت زعلانه منك علشان ضحكت عليها ومرجعتش ..بس انا قولتلها انك هترجع وانت مخيبتش ظني فيك ورجعت.. انا متشكر لوجودك جمبها دلوقت رغم اني مش عارف ايه نوع علاقتكم هل هي بتحبك او انت بتحبها بس انا بطلب منك متسبهاش لوحدها تاني وطلبي ليك يا ماهر انك تتجوز احلام بنتي  لاني خلاص يابني بقضي اخر ايامي وعلشان اكون مطمن عليها وان في راجل جمبها ويحميها ويحافظ عليها علشان مدا  بطلب منك تتجوزها لأني مش هطمن عليها مع حد غيرك 

كان ماهر بيسمع كلامه ودموعه بتنزل وكان بيحرك راسه بالموافقه وبيقول بهمس:متقولش كدا يا عم محمد انت هتكون كويس!
والد احلام :انا هكون مستني ردك علي كلامي تقدر تدخل غرفة العنايه وتقولي وانا يشرفني انك تبق جوز بنتي ..

التسجيل خلص وماهر كانت دموعه بتنزل ومكنش قادر يتحكم فيها وبسبب كلام والد احلام ماهر قام بسرعه وهوا بيتجه لغرفة العنايه وكان وقتها الدكتور موجود ومعاه المساعدين وبيعالجوا والد احلام .. فضل ماهر  واقف برا لحدما خرج الدكتور فقرب منه  ماهر وقال:لو سمحت يا دكتور خليني اكون معاه لوحدي عايز اقوله حاجه !
الدكتور بص لماهر وقال:للاسف حالته بقت صعبه اوي وهو دلوقت اقدر اقولك انه بيودع ..
ماهر اول ما سمع كلام الدكتور اتصدم اكتر وقال:بس انا لازم اقوله ردي علي كلامه دا طلبه في التسجيل يا دكتور وانت عارف ان المريض لازم ننفذ طلباته؟

الدكتور بص حواليه وهو بيفكر وبعدها حرك راسه بالموافقه قال:طيب يا ماهر باشا خليني اجهزك علشان تقدر تتدخل الغرفه!
ماهر حرك راسه بالموافقه ومشي مع الدكتور ولبس لبس معقم وبعدها دخل لغرفة العنايه ووقف قدام والد احلام ودموعه بتنزل وبيقول:انا موافق يا عم محمد اتجوز احلام ودا مش علشان انت طلبت مني  بس لا انا بحب احلام فعلا ..بس انت مش لازم تسيبنا حاول علشان خاطر احلام دي بقالها سنين مستنياك ترجعلها ..

الاستاذ محمد كان سامع كلام ماهر ومكنش قادر يتحرك لانه يعتبر جسمه خلاص بسبب ان العقل بدأ يغيب عن الوعي فالجسم بق  شبه مشلول!

ماهر كمل كلامه وقال بحزن:احلام هتزعل اوي لو سيبتها علشان خاطري طيب حاول مره تانيه!

بدا والد احلام يفارق الحياه بعدما سمع موافقه ماهر لحدما الاجهزه اللي كانت مربوطه بجسمه بدات تصفر بسبب ان النبض وقف واصبح والد احلام جسد بلا روح!

ماهر كان بيبصله ودموعه مغرقه وشه بحزن وبيقول بصدمه:عمي محمد ..عمي محمد لا متعملش كدا ارجوك ..!
الدكاتره دخلوا للغرفه وبدأو يشيلوا الاجهزه من علي جسم والد احلام  ويغطوا وشه وماهر كان واقف ومصدوم لحدما فاق من الصدمه علي لمسة ايد الدكتور اللي بياخد بايديه وبيخرجه  من الغرفه وبيرحوا الاتنين للمكتب ااني والدكتور بيقول بحزن:البقاء لله يا ماهر باشا ربنا يصبر قلبك !

ماهر بص للدكتور وعلامات الحزن الشديد واضحه علي ملامحه والدكتور قال:احنا هنبلغ الانسه احلام بخبر موت والدها وبقيت اهلهم و..
ماهر انتبه لكلامه وقال بمقاطعه:لا متعرفش حد  بحاجه انا اللي هعرفهم علشان انا مش ضامن احلام فين دلوقت وهيا صدمتها اكيد صعبه وومكن لو علي طريق وسمعت حاجه زي دي متقدرش تستوعب فخليني انا ابلغها وكملن هقول لعمها !
الدكتور حرك راسه بتفهم وماهر قلع الهدوم اللي كان لابسها وحطها علي الكرسي وخرج من غرفة الدكتور وخرج من المستشفي وكان منعم وصله الخبر فبصله وقال بحزن:البقاء لله يا ماهر باشا!

ماهر قال بحزن:ونعم بالله يا منعم وديني علي المنطقة اللي روحناها قبل كده؟
منعم حرك راسه بالموافقه واتحركوا للمنطقه!
وفي الطريق كان ماهر سرحان وبيفكر في كل اللي حصل وكان حزين؟

بعد وقت وصلوا في المنطقه وماهر وصف لمنعم بيت عم احلام وقدروا يوصلوله بسهوله وبعدما وصلوا خرج ماهر من عربيته واتجه للداخل وقال:المعلم ابراهيم موجود!
اللي ردت عليه كانت بنت شابه وقالت:ايوا موجود اقوله مين!
ماهر:قوليله ماهر من طرف والد احلام !
البنت بصت لماهر باعجاب وقالت:انت من طرف عمي اتفضل اتفضل!

ماهر حرك راسه ودخل للبيت وكان عم احلام قاعد بياكل فقال ماهر بخجل:السلام عليكم!
عم احلام انتبه ليه وقال:اتفضل معانا يا بني ..
ماهر حرك راسه وقال برفض : متشكر بالف هنا انا بس عاوزك في كلمه سريعه علي جمب؟

عم احلام حرك راسه بالموافقه ومسح ايديه بالقماشه اللي قدامه وقرب من ماهر واخده بعيد شويه وقال:أومرني يا استاذ!

ماهر قال بجديه:قبل ما اقول اي حاجه لازم حضرتك متنفعلش لحدما اخلص كلامي للاخر !
عم احلام حرك راسه بالموافق وقال:اتفضل يا بني قلقتني؟

ماهر:الاستاذ محمد اخو حضرتك توفي من شويه وانا جيت علشان اطلب منك خدمه علشان نحققله امنيته الاخيره!
عم احلام اتصدم من كلامه وقال :اخويا مات!
ماهر مسك دراعه وقال:اسمعني كويس يا عم ابراهيم انا برضوا ماسك اعصابي ومش عايز ابين اي حاجه دلوقت انا بس كل اللي طالبه ان حضرتك تيجي معايا القصر بتاعي علشان اكتب كتابي انا وبنت اخوك الانسه احلام لان دا طلب عمي محمد الاخير ووصيته ليا  !

عم احلام حرك راسه وقال بتسأؤل:اخويا اللي طلب منك تتجوزها ؟
ماهر حرك راسه وقال :لازم موضوع الجواز دا يتم قبل ما احلام تعرف ان والدها مات لان لو عرفت مستحيل توافق لاني عارفها الزعل بيأثر عليها ؟

عم احلام كان بيبكي وبيقول:ماشي يا بني استني بس اغير هدومي واجي معاك ..ربنا يرحمك يا اخويا!
ماهر برجاء:ارجوك يا استاذ ابراهيم تمالك اعصابك مش عايزين حد يعرف اي حاجه دلوقت !
ابراهيم حرك راسه بالموافقه ودخل يغير هدومه وماهر خرج لمنعم وقال:اتصل باي مأزون تعرفه يجي القصر بسرعه عايزه يوصل خلال نص ساعه وميتأخرش وبلغه اني هديله اللي هوا عايزه بس بسرعه!

منعم حرك راسه بالموافقه وطلع تيلفونه بسرعه وبدأ يتصل علي والد خطيبته لانه مأزون وماهر كان واقف حيران وساكت لحدما خرج عم احلام وففتحله ماهر الباب وركب عم احلام وبعدها ماهر ركب جمبه ومنعم اتحرك بيهم بسرعه للقصر؟يتبع ..!بقلمي شيماء صبحي 

  •تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات