Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبي المدير الفصل الثاني عشر 12 - بقلم شيماء صبحي

 رواية حبيبي المدير الفصل الثاني عشر 12 - بقلم شيماء صبحي 

"امام شركة الصياد للحديد والصلب كانت واقفه بنت وهيا مساكة شنطتها بإحكام وبتاخد نفس طويل وبتقول بحماس: اخيرا هقابلك يا ماهر يا صياد ..

انهت كلامها واتجهت للداخل وقربت من مكتب الإستقبال وقالت بابتسامه :مساء الخير!
موظفة الإستقبال ردت عليها بابتسامه وقالت:مساء النور يا فندم اتفضلي !
البنت قالت وهيا بتبص حواليها بصه سريعه :لو سمحتي انا عاوزه اقابل ماهر الصياد!

موظفه الاستقبال هزت راسها بالموافقه وقالت: ممكن اعرف في ميعاد سابق !
هزت راسها بالموافقه وقالت بهدوء :ايوا !
موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت وهيا بترفع سماعة التيلفون:اسم حضرتك ايه يا فندم!
 
ابتسمت البنت وقالت:احلام؟احلام السباعي..
هزت موظفة الاستقبال راسها بابتسامه وقالت وهيا بتعدل التيلفون علي ودنها:ممكن اعرف الاستاذه احلام السباعي واخده ميعاد من مستر ماهر ولا لأ..

سكرتيره ماهر استغربت الاسم وقالت برفض:لا مستر ماهر مبلغنيش انه هيقابل حد النهارده بس انا برضوا هسأله معلشي خليكي معايا ثواني..

البنت اجابتها بالموافقه والسكرتيره قامت من علي مكتبها وقربت من غرفة ماهر وطرقت الباب ..
اجابها ماهر وسمحلها بالدخول ..فدخلت السكرتيره وهيا بتقول باحترام: مستر ماهر بلغوني في الاستقبال ان في بنت اسمها احلام عاوزه تقابل حضرتك!

انتبه ماهر للاسم ورفع راسه وقال بانتباه:اسمها احلام ايه..
السكرتيره ضمت عينيها بتذكر وقالت: متهيألي يا فندم احلام السباعي..
ماهر هز راسه بالموافقه وقال :ايوا صح بلغيهم يدخلوها واول ما توصل هنا بلغيني قبل ما تدخليها..

حركت السكرتيره راسها بتفهم وقالت:حاضر يا فندم بعد اذنك!
حرك ماهر راسه بالموافقه وسمحلها تخرج والسكرتيره خرجت من مكتبه ورجعت لمكتبها ومسكت التيلفون وقالت:ايوا في ميعاد خليها تطلع علي مكتب مستر ماهر !

موظفة الاستقبال هزت راسها وقالت:تمام مع السلامه؟
قفلت المكالمه وبصت للبنت اللي قدامها وقالت:اتفضلي يا انسه المكتب في الدور العاشر المدير في انتظارك؟

حركت البنت راسها بابتسامه وقالت بامتنان:شكرا ليكي!
الموظفه هزت راسها وابتسمت وبعدها اتحركت البنت للداخل وقربت من الاسانسير واخدت نفس طويل وبعدها دخلت وضغطت علي زِر الدور العاشر..

في مكتب ماهر كان قاعد وهو بيبص علي الباب بتركيز وكان قلبه بينبض بسرعه""مكنش فاهم معني توتره لمقابلتها رغم ان دي مش اول مره يشوفها فيها ..اخد نفس بهدوء ولف الكرسي وهو بيبص للسماء من خلال الازاز وبيحاول يهدي من نفسه علشان يقابلها بجمود كالعاده ..!!

دقايق والباب خبط ودخلت السكرتريه الي كانت ماسكه في ايديها فنجان قهوه وبتقول بابتسامه هاديه :مستر ماهر اتفضل قهوتك!! 

ماهر كان ضاغط علي ايديه ومكورها واول ما سمع كلام السكرتيره لف بالكرسي وقال بتسأول:هي فين !
السكرتيره باستغراب:هي مين يا فندم!
ماهر بضيق:احلام؟؟ البنت اللي بلغتني انها عاوزه تقابلني؟
السكرتريه بصتله وقالت بتوتر:لسا موصلتش يافندم هيا تقريبا كده لسا في الاسانسير؟
ماهر قال بتساؤل:ليه  كل الوقت دا هو الاسانسير عطلان ؟
السكرتيره هزت راسها بالرفض وقالت:لا يافندم الاسانسير كويس بس انا مش عارفه هيا اتاخرت ليه بس انا ممكن اتصل علي الاستقبال واسألهم؟

ماهر هز راسه بالرفض وقال:لا ارجعي علي مكتبك ولما هيا  توصل بلغيني علي التيلفون قبل ما تدخليها؟

السكرتيره هزت راسها بالموافقه وخرجت من المكتب وماهر مسك فنجان القهوه وشربه علي مره واحده وبعدها اخد نفس طويل وقال بضيق:انت ليه متوتر كده دي بنت عاديه يعني ؟

سمع صوت التيلفون بيرن فحس بقلبه بيدق من جديد قرب من التيلفون ومسكه وحط السماعه علي ودنه وقال:ايوا؟
السكرتيره:الانسه احلام وصلت يا فندم ادخلها لحضرتك!
ماهر حط التيلفون علي المكتب وقرب من الكرسي بتاعه وعدله وقعد عليه وهو بيعدل هدومه وبعدها اخد نفس و مسك التيلفون تاني وقال:دخليها..

السكرتيره اجابته بالموافقه وقفلت المكالمه وشاورت للبنت اللي قدامها تتدخل وقامت فتحتلها الباب..
ماهر كانت عينيه علي الباب مستني دخولها واول ما الباب اتفتح وشافها اتصدم ..
دخلت البنت وعلي ملامحها ابتسامه جميله وبتبص لماهر….
ماهر قال بجديه::انتي مش احلام؟ مين انتي ؟

البنت ابتسمت وهيا بتقفل وراها باب مكتبه وبتقول بصدمه:اي دا يا ماهر معقول مش فاكرني؟
ماهر حرك راسه برفض ورفع حاجبه وقال:لا مش فاكرك مين انتي؟

مروه حطت شنطتها علي الكرسي اللي قدام مكتبه وقالت بحزن :لا انا زعلانه منك بجد يا ماهر بق مش فاكرني دا انا ياما دافعت عنك وكنت باخد مكانك الضرب كله ..معقول تنسي كل دا؟

ضمت شفايفها بزعل وهو دقق اكتر في ملامحها وقال بتذكر:الكلام دا مش غريب عليا هو انتي م.مروة .. قال بدهشه وهو بيبص لوشها :انتي مروة سلطان؟
مروه هزت راسها بفرحه وقالت:ايوا انا ازاي معرفتنيش..

ماهر قام من علي الكرسي بتاعه وقرب من الكرسي المقابل لمروه وقعد عليه وكانت علامات الدهشه واضحه علي وشه قال بصدمة:ازاي يعني وبعدين انتي غيرتي اسمك لنفس إسم احلام ولا ايه ؟

مروه هزت راسها بضحك وقالت:لا مغيرتش اسمي بس انا قولت دي الطريقه الوحيده اللي هعرف اوصلك بيها اصل بصراحه كنت متوقعه انك مش هتعرفني لما تشوفني بس مش مشكلة هسامحك لاجل العشره اللي بينا؟

ماهر حرك راسه برفض وقال:مش مصدق بجد انتي لسا زي مانتي متغيرتيش ؟
مروه ضمت شفايفها بزعل وقالت:لا يا ماهر انت غلطان انا اتغيرت دا انت حتي معرفتنيش اول ما دخلت ؟
ماهر هز راسه وقال:صحيح انتي اتغيرتي يا مروه بس كـ شكل ولاكن الاسلوب وطريقة الكلام زي ما هيا!! 

مروه حست بالاحراج من كلامه فهزت راسها ببطئ وقالت:انت برضوا اتغيرت اوي يا ماهر بس مش الشكل بس وحتي الاسلوب اتغير!!همست بصوت واطي وقالت:كلامك قاسي علي فكره..

ماهر رفع حاجبه وحط ايديه في جيبه وقال وهو بيحاول يلطف الجو: نورتي الشركه يا مروه !
مروه هزت راسها وقالت:دا نورك ..متأخذنيش يا ماهر انا بصراحه جيت علشان موضوع خاص بأحلام صحبتي !

ماهر انتبه ليها او لما ذكرت اسم احلام وقال بتساؤل :مالها احلام!
مروه بصت في عينيه وقالت:احلام مش عارفه تجيلك علشان تمضي معاك العقد  اللي اتفقتو عليه فانا جيت اخد العقد بدالها واخليها تمضي عليه في شقتها بما انك يعني مُصر انه يتمضي في شركتك!

ماهر هز راسه باستغراب وقال:هيا احلام بعتتك هنا علشان كده!
مروه هزت راسها وقالت:مش بالظبط اوي انا اللي اقترحت عليها بصراحه  احي بالها بما انها مشغوله يعني وغصب عنها مش هتعرف تيجي فانا قولت اساعدها!

ماهر وقف وقال بضيق:لا ما تقلقيش يا مروه بلغيها اني مش مستعجل وانه براحتها تيجي في اي وقت مش شرط النهارده يعني!!

مروه وقفت وقالت بتساؤل:يعني ايه انت مش مستعجل دي البنت فقدت اعصابها من التوتر!! 
انتبه ماهر لكلامها وقال:افندم'

مروه ضمت حاجبها وقالت:لأ ولا حاجه ..خبطت بايديها علي رجليها وقالت:طيب استأذن انا بق فرصه سعيده يا ماهر اشوفك مره تانيه ان شاء الله؟
ماهر بصلها وهز راسه وسكت وهيا رفعت حاجبها وقالت:طيب مع السلامه !
ماهر هز راسه وابتسم وقال:مع السلامه يا مروه نورتيني؟

هزت راسها وخرجت من مكتبه وهيا ضمه شفايفها بتعجب من ماهر واول ما اتاكدت انها بعدت عن مكتبه بمسافه كويسه اتصلت باحلام وقالت بتساؤل:بقولك ايه يا احلام  هو ماهر كان بخيل وهو صغير ولا هوا اتغير بعدما سافر؟

احلام قالت  باستغراب من كلام مروه  :ليه ايه اللي حصل!
مروه بصت حواليها وقالت بتقزز:لما اجيلك هحكيلك بس قوليلي عملتي ايه مع ابن اخته اللي كلمتيه؟

احلام ضمت عينيها بتذكر وقالت: متسأليش بجد يا مروه دا فضلني ضحك بجد مش قادره معقول يكون في شخص لذيذ كده!
مروه ابتسمت علي كلامها وقالت:لا بحيث كده احكيلي خليني اتخطي اللي حصلي من شويه دا واضحك..

احلام ضحكت وهيا بتحكي لمروه اللي حصل بينها وبين حمزه…

(فلاش باك قبل ساعتين من الآن)!!!

احلام قالت بضيق:ممكن بق يا مروه تقوليلي ايه هو الحل..

مروه هزت راسها وقالت:بصي انتي كملي شغلك عادي وسيبيلي موضوع ماهر انا هجيبلك منه العقد لحد البيت وتمضيه؟
احلام اول ما سمعت كلام مروه وقفت من علي الكرسي وقالت بصدمة :البيت ليه هو انتي هتعملي ايه؟
مروه حركت دراعها وغيرت نظرتها وبصت للفراغ وقالت: اديني انتي بس عنوان شركته والنهارده بالليل هتعرفي ؟
احلام حركت راسها بفضول وقالت:لا انا لازم اعرف ايه اللي بيدور في راسك فهميني!

مروه ضحكت وقالت:مفيش ياستي بكل بساطه هروح الشركة واتعامل علي اني انتي احلام لحدما هوا يعرف اني موجوده وهقابله  فهيكون جهز العقد ومضي عليه اقوم انا اتاخر شويه علي اوصل لمكتبه وادخله ..هو صح هيتفاجئ بيا بس وقتها هقنعه بق واخد منه العقد وارجعوله بعدما انتي  تمضيه..!

احلام غمضت عينيها وهيا بتفكر في كلام مروه وقالت :بصراحه يا مروه انا مغلطش لما قررت اخليكي صديقتي المقربه بجد عاش لأفكارك ..بس دلوقت انا عاوزه ابلغك ان ماهر دا غير بتاع زمان خالص انتي هتتفاجئي بنفسك!

مروة ضحكت وهزت راسها وقالت:مش مشكله انا بحب الصدمات!
ضحكت احلام وقالت:طيب انا هتصل بحمزه ابن اخته واخد منه عنوان الشركه وانتي لما تخلصي ورديتك الاولي ابق استأذني ساعه وروحيله !

مروه هزت راسها بالموافقه وقالت:ماشي يا حبيبتي انا هقفل بق علشان ورايا شغل وانتي ابقي ابعتيلي العنوان في رساله؟
احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:طيب يا روحي يلا مع السلامه!! 

قفلت احلام المكالمه وطلعت رقم حمزه اللي سجلته لما كان بيوصلها لبيتها واتصلت عليه؟

كان حمزه نايم والتليفون بيرن بأسم احلام ..حرك جسمه بنوم وهوا بيتجاهل صوت رنته المزعجة واول ما التيلفون فصل احلام  بصت لرقمه تاني وقررت تتصل عليه مره تانيه!! 

حمزه قرب من تيلفونه بضيق وقفل المكالمه واحلام اتفاجأت وقررت انها هتتصل عليه لاخر مره علشان تكون عملت اللي عليها واول ما اتصلت عليه رد وقال بنوم :مين؟
احلام سكتت وهيا بتفكر تبدأ معاه كلام ازاي وهو قال بضيق:انت ياللي بترن ساكت ليه متتكلم!

احلام استغربت كلامه فقالت بجديه:انا احلام؟
حمزه اول ماسمع صوتها قام من علي السرير بسرعه وقال بدهشه:احلام ازيك!
مسكت احلام ضحكتها لانها كانت سامعه صوته وهوا بيقوم من السرير وبياخد نفسه بسرعه  وغير تغيير صوته من النوم للانتباه الشديد فقالت :الحمدلله انا بخير يا حمزه انت اللي اخبارك ايه!

حمزه ابتسم وقال بحماس:انا بخير يا أحلام الحمد لله ..
احلام هزت راسها وقالت:يارب دايما ..سكتت لثواني وقالت:انا اتصلت بيك علشان عاوزه منك طلب بسيط!
حمزه قال بسرعه:اتفضلي يا احلام انا تحت امرك في اي حاجه!

احلام ابتسمت بفرحه من كلامه وقالت:انت عارف اني هروح لخالك في شركته بسبب العقد اللي همضيه معاه بس انا بصراحه مش عارفه عنوان الشركة ؟

حمزه ضحك علي كلامها وقال:بس كده عيوني العنوان قريب متقلقيش مش بعيد؟
احلام قالت باطمئنان :طيب كويس  قولي هو فين؟
وصفلها حمزه مكان الشركه بالتفاصيل وهيا اول ما سمعت كلامه عرفت المكان فقالت بإبتسامه:شكرا ليك يا حمزه بجد مش عارفه اقولك ايه !
حمزه ابتسم وقال: علي ايه بس يا احلام دي حاجه بسيطه'
احلام كانت بتستعد علشان تقوله انها هتقفل المكالمه ولاكنها وقفت مصدومه من سماعها لصراخ حمزه وهو بيقول:نهارك إسوود انتي عرفتي مكاني ازاي؟

سيلين بصتله بضيق وقالت:هل تختبئ مني يا حمزه هل تعتقد بانني لم اعرف مكانك!!

حمزه طلع فوق السرير وقال بخوف من هيئتها: انا عايش في القصر دا من ثلاث سنين وحافظة بالعافيه بس انتي ماشاء الله  فريتي القصر كله في يومين بس..

سيلين بصتله وابتسمت وقربت منه وقالت:حسنا هل تقصد بكلامك انني رائعه؟
حمزه حرك راسه ورفع ايديه يبعدها عنه وقال: ابوس ايدك يا سيلين والله انا لسا صغير وانتي عندك خالي اهو كبير وتقدري تعملي معاه اللي انتي عايزاه بس انا والله لسا صغير علي الحجات دي  وخالي لو عرف هيموتني؟

سيلين قربت منه تاني وقالت برفض:من قال هذا ماهر سوف يتقبل الأمر بدون اي رفض لقد اخبرتك انني اريدك مره ولا اريد ان اسمع اي اعتراض..؟

احلام كانت ضامت حاجبها وهيا بتسمع كلامهم مع بعض واللي دهشها اكتر صوت حمزه اللي كل شويه يتحرك من مكان للتاني وصوته يعلي وهو بيرفض البنت اللي معاه ..! 

حمزه كان ماسك التيلفون في ايديه وبيحرك راسه بالرفض وبيقول:مستحييل انتي اكبر مني بكتير وبعدين انا لما افكر اعمل كده هختار بنت من سني او اصغر مني ولاكنت انتي لااااا يا سيلين انتي حبيبة خالي ؟

احلام اتصدمت لسماعها لكلامه بان خاله مرتبط فتجاهلت اللي سمعته وقررت تقفل المكالمة ولاكن وقفها المره دي صوت حمزه اللي بيقول بصوت عالي:احلاام لو انتي لسا معايا علي التيلفون تعالي والحقيني دي عاوزه …
سكت وهوا مش عارف يشرحلها اللي سيلين عاوزاه يعمله معاها فقال بضيق من سيلين:عاوزاني اعمل..؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي 
ضحكت احلام علي طريقته في الكلام لانه لما بيكون محتاج مساعده بيطلبها بطريقته دي فبتضحكها..

سيلين مسكت التيلفون من ايديه وقالت وهيا بتفصل المكالمه وبتحدفه علي السرير…هل تعتقد انني سوف اخاف عند سماع ذلك ،لقد اخبرتك انني اريدك وانا الان اتحدث بجديه..هيا لنفعل ذلك الآن !

حمزه كان بيبصلها بصدمه وهيا بدأت تقلعه التيشرت وهوا كان واقف ومتصلب مكانه مش قادر يتحرك سيلين لمست جسمه بتلزز وقالت:انت رائع جدا هل تعتقد بانني سوف اضيع مثل هذه الفرصه انتَ كِنز يا حمزه وانا المحظوظة بحصولي عليك!! 

حمزه بدأ يحس بانه تايه بسبب نظراتها الغريبه ليه وهيا قربت من وش حمزه ببطئ وبصت في عيونه بتوهان وقبل ما تق"بله اتلقت سيلين ضربه علي راسها من مرسي اللي كان واقف وراها و ماسك خشبه في ايديه وبيبص لحمزه بقلق..

حمزه فاق لنفسه وهو بيقول:ايه اللي بيحصل انا فين؟
مرسي قرب منه وقال بخوف عليه:حمزه باشا انت كويس انا شوفتها وهيا بتقرب من الاوضه ومكنتش اعرف انها جريئه اوي كده ..سامحني اني مصدقتش كلامك في الأول؟

حمزه بص علي الارض وبص علي سيلين اللي واقعه مغمي عليها وقال: خلي اي حد من الخدم يطلعها اوضتها ويقفلوا عليها الباب كويس من برا لحدما خالي يرجع ..بص حمزه  في عين مرسي وقال:انت شاهد يا مرسي علي اللي كانت بتعمله معايا علشان هخليك تحضر معايا قدام خالي!! 

مرسي بلع ريقه بتوتر وهز راسه وقال:ماشي يا حمزه باشا بس انت هتعمل ايه دلوقت؟

حمزه مسك التيشرت بتاعه وقال:انا هروح اي مكان اهدي فيه اعصابي لحدما خالي يرجع من شغله علشان يكون عندي طاقه اشحرله اللي حصل!

مرسي هز راسه بالموافقه وحمزة خرج من اوضته وهوا بياخد نفسه بصعوبه ومش متخيل الموقف اللي اتحط فيه ..
(تعريف حمزه الشناوي:يبلغ من العمر19 عاما يدرس بكليه الهندسه في اول سنه.. دخل حمزه الهندسه بسبب ضغط ماهر الصياد لانه شايف ان حمزه ليه مستقبل فيها ولاكن في الواقع حمزه رافض التعليم من أساسه ولاكنه بيروح الكليه كل فتره علشان يرضي خاله ..اتولد حمزه في مصر من اصل ام مصريه واب يوناني ..انفصل والديه وهو في عمر5 اعوام وبسبب انشغالات والديه قام ماهر الصياد بتبنيته وأصبح المسؤل عنه قانونيا بعد ان اصبح راشدا والمدير التنفيذي لشركة الصياد)

حمزه صحيح بيحب البنات بس عمره متخيل انه في يوم ممكن يعمل حاجه زي دي في بنت ويأذيها حتى لو كانت هيا اللي طالباه برضوا كان رافض رفض تام  ..
افتكر احلام وبص لتيلفونه ولقي انها قفلت المكالمه من ١٠ دقايق فاتنهد بضيق وقال:انا مش هسكت علي اللي حصلي المره دي وسيلين دي لازم خالي  يوقفها عند حدها يا اما بق انا اللي هتصرف معاها بطريقتي..

قال كلامة بجديه وخرج من القصر واتجه لعربيته وركبها وبعد دقايق كان اتحرك لخارج القصر..!
_____________
انهت احلام كلامها مع مروه وبلغتها انها هتقابلها بالليل في بيتها بعدما يخلصوا شغل علشان يشرحوا لبعض كل التفاصيل ..
مروه ابتسمت وقالت:طيب اشوفك بالليل يا قلبي!
ابتسمت احلام وقفلت المكالمه واتجهت لعملها ..

وفي شركة الصياد كان ماهر في اجتماع بخصوص شحنه جديده لعميل استرالي وكان ماهر بيبلغهم باهميه الشحنه دي وانها منقذه للشركه بعد انتهاء عقدهم مع الشركة الايطاليه ..

كل المدراء كانوا بيسمعوا كلامه بانتباه وبعدما انتهي الاجتماع كان وقت الدوام خلص ..بلغهم ماهر يخرجوا من الغرفه واتحرك هوا لمكتبه اخد الجاكت بتاع بدلته واتجه لخارج الشركة..

كان في استقباله منعم السواق الخاص بيه واللي اول مشافه قرب من العربيه بسرعه وفتحله الباب!
ركب ماهر العربيه ودقايق وكان منعم اتحرك للخارج  فضل ماهر يبص علي غروب الشمس بسرحان وانتبه علي كلام منعم واللي بيقول:حضرتك شكلك مأكلتش حاجه من الصبح ايه رئيك اوديك مكان جديد ومختلف وبيعملوا اكل خطير..

بصله ماهر بانتباه وقال: عندك حق انا فعلا ماكلتش حاجه من الصبح ..طيب وديني المكان دا بس اعمل حسابك هتاكل معايا؟

منعم بصله باحراج وقال:بس حضرتك !
ماهر لف وشه وقال:انا مش باخد رأيك يا منعم انت عارف اني مش بحب اكل لوحدي!

منعم حرك راسه بتفهم وقال:اللي تشوفه يا فندم..
ماهر هز راسه وفضل يبص علي الطريق وعلي العربيات اللي ماشيه جمبه لحدما فجاه شافها وهيا مطلعه ايديها من شباك العربيه ومن الواضح انها بتدندن اغنيه وسرحانه..

استغرب  ماهر ونزل ازاز الشباك علشان يتأكد انها فعلا احلام واول ما فتح ازاز العربيه بص عليها ودقق في ملامحها واتاكد انها فعلا احلام ..

منعم لاحظ نظراته للعربيه اللي ماشيه جمبهم فقال بتساؤل:في مشكله حضرتك !
ماهر بصله وهز راسه وقال بالرفض:لا خليك انت بس في اللي بتعمله وركز في الطريق؟

منعم هز راسه بحرج وماهر بص عليها ولفت نظره شكل عربيتها وابتسم اول ما افتكرها لانها كانت اول عربيه ركبها في حياته كانت لوالد احلام وكانوا كلهم فرحانين وقتها اول ما والدها اشتراها لانها كانت عربيه غاليه وقتها ومش اي حد بيشتريها وكانت معجزه بالنسبالهم لان والدها كان غاوي عربيات من زمان بس اللي ماهر استغربه هوا تعلق احلام بالعربيه  دي لخد دلوقت رغم انها اصبحت قديمه ومش موجود منها كتير ..

احلام كانت اخدت بالها من العربيه اللي ماشيه جمبها بقالها فتره وكان اللي فيها قاصدين بصت عليها وقالت بضيق:مالو دا ماشي بالراحه لي معقول يكون بيتريق علي عربيتي!! 

ماهر قفل ازاز الشباك بسرعه لما انتبه انها بتبص علي العربيه ..
اتحركت احلام وسبقتهم شويه ومنعم بص لماهر وقال:حضرتك البنت اللي راكبه  في العربيه اللي قدامنا دي بتغلط فيا؟
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي 
ماهر استغرب كلامه وقال:بتغلط فيك ازاي؟
منعم شاورله عليها وهيا ماشيه قدامهم وبتغلط فيه باستخدام اشارات العربيه الخلفيه واول ما ماهر ركز معاه واتاكد من كلامه ضحك علي حركتها المجنونه؟

منعم كان متضايق من احلام وغلطها فيه فزود من سرعته وسبقها ورد عليها باستخدام اشارات عربيته واحلام اتعصبت اكتر وبدأت تطلع قدامهم وتغلط بالاشاره ومنعم يتعصب اكتر ويسبقها ويرد عليها وابتدأت خناقه كبيره بين منعم واحلام لحدما قربت منه وقالت وهيا بتشاورله يفتح ازاز عربيته:انت فاكر نفسك شقي؟

منعم ضم حاجبه وقال:افندم؟
احلام طلعت من جمبها ازازه مايه فاضيه ورمتها عليه وقالت:مش علشان راكب عربيه غاليه يبق فاكر اني هسكتلك!
رمت الازاه وسبقتهم وماهر كان مستغرب حركتها ومش مستوعب انها لسا بعقلية الطفلة المجنونه لحد دلوقت فبص لمنعم وقال وهو بيحاول يسخنه عليها:اي دا هو انت هتسكت علي الاهانه دي ولا ايه!

منعم بص لماهر وقال بعيون حمرا: تسمحلي حضرتك اخد حقي!
ابتسم ماهر وهو بيشاورله عليها:اتفضل؟

احلام كانت اتحركت بسرعه وسبقتهم ولاكن منعم كان حطها في دماغه وزود من سرعته لحدما وصلها واول ما بقي في نفس مستواها خرج من عربيته ثلاث ازايز مايه فاضيين ورماهم في عربيتها لأن ازاز الجانب التاني كان مفتوح وبصلها بسخريه وقال:الظاهر يا استاذه انك لسا بتتعلمي السواقه وبعدين ما احنا قولناها مره خليكم في البيت ليه بتتعبوا نفسكوا وبتقرفونا معاكم بسواقتكم اللي بتدمر الطرق دي!! 

احلام بصتله بصدمه وهيا مش مستوعبة اللي عمله فشاورتله يقف في جنب وهوا هز راسه ليها بعصبيه ووقف عربيته وهيا وقفت عربيتها وراه وخرجت منها بسرعه وفي ايديها مفتاح كبير وبتقرب من عربيتهم وبتقول وهيا بتشاور علي منعم:انزلي..

ماهر كان باصصلها من خلف الازاز بصدمه ومش قادر لايفهم ولا يستوعب كمية الجرأة اللي هيا فيها وازاي بنت زيها يكون عندها الشجاعه انها تتخانق مع راجل في الطريق  كده …لأ وماسكه في ايديها اله حاده وبتهدده !!

منعم بص حواليه وهو بيدور علي ايد حاجه يدافع بيها عن نفسه ولاكن ماهر وقفه وقال :خليك انت يا منهم مكانك  وانا هخرجلها!

منعم كان هيتكلم ولاكن ماهر منعه ونزل هو من العربيه وبص عليها وقال بتساؤل:خير يا استاذه عاوزه تتخانقي مع السواق بتاعي ليه!! 

احلام لفت بجسمها بغيظ وقالت: اختار السواق بتاعك كويس علشان ميعرضكش ل….بصتله وسكتت وهيا بتقول بقدمة :ماهر..

عدل ماهر جاكت بدلته وقرب منها ومسك المفتاح من ايديها وقال:بق في بنت محترمه تمسك دا وعوزه تتخانق بيه في نص الشارع..

احلام بصتله بصدمه وقالت:انت بتعمل ايه هنا!
ماهر كان مركز في عينيها وهيا كانت ساكته وهيا مركزه مع عيونه وهو اول ما انتبه للوضع اللي هما فيه فتح الباب لمنعم وقال:انزل خد حقك منها؟

احلام بصتله بصدمه ومنعم بصلها بغضب ونزل من العربيه فاحلام بحركه لاراديه جريت علي ماهر ومسكت فيه جامد وقالت:هات المفتاح!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:مينفعش دا اسمه غش لو فعلا عاوزه تاخدي حقك خديه من غير استخدام اي سلاح مساعد!!؟

منعم كان بيبص عليها والغضب مالي قلبه وهيا بصت لماهر بضيق وقالت: انت بتتحداني !
ماهر قرب من وشها اكتر وهز راسه وقال:ايوا اعتبري تحدي  ؟
احلام غمضت عينيها وهزت راسها وقالت بضيق:بس لو حصله اي حاجه انا مش مسؤله عنه انت اللي هتتحمل المسؤليه كاملة!

ماهر استغرب كلامها وهيا كانت بصاله بتحدي كبير واول ما هز راسه ليها بالموافقه قربت من منعم وقالت:ها ايه اللي عندك بق '

منعم رفع ايديه علشان يدافع عن نفسه واحلام بصتله بتحدي وقالت:عندك فرصه تتراجع  معاك 20 ثانيه ..
منعم هز راسه بالرفض وقال بتحدي:لا مش هتراجع!

احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:افتكر اني قولتلك اتراجع ..
منعم هز راسه وقرب منها خطوه وهيا بصتله بصدمه بسبب فرق الحجم اللي بينهم فبصت وراها لقت ان ماهر واقف يتفرج عليهم ومركز معاها ..بلعت ريقها وقالت:علي فكره انا ممكن!! 

منعم ضرب بايديه علي دماغها وهيا بحركه سريعه حركت راسها وبصتله بصدمه وقالت: ايه دا انت بجد عاوز تضرب بنت هو انت مش عارف ان دا غلط'

منعم بص لماهر وقال:مديري سمحلي اخد حقي وانا بصراحه مش بلاقي الفرصه دي كتير ..

احلام بصت لماهر بطرف عينيها ورجعت بصت لمنعم وقالت:يا نهار اسود الحق  العربيه بتتحرك لوحدها!
منعم اتخض وبص علي العربيه وهيا اتحركت بسرعه لعند ماهر وقالت:انت هتندم علي فكره!
ماهر بصلها باستغراب وهيا شدت المفتاح من ايديه وقالت:لولا انشغالي بحجات اهم كنت ضربته واتحبست بس معنديش وقت اقضيه في السجن دلوقت!

ماهر بص لمنعم اللي بيقرب منها وعلي وشه علامات الغضب فشدها عليه جامد لدرجه انها بقت في حضنه ورفع ايديه يمنع منعم انه يقرب منها ..

احلام كانت مصدومه من حركته السريعه ولاكنها اول ما شمت ريحته غمضت عينيها باستمتاع ورفعت حاجبها بشئ من الدهشه ومتحركتش من مكانها لحدما سمعت صوته بيقول:اركب العربيه وانا هخلص الموضوع معاها!

فتحت عينيها وبصتله وهو بصلها وقال:انتي كويسه؟
احلام هزت راسها بالموافقه وهو بعدها عنه وقال:انتي مجيتيش شركتي ليه وبعتي مروه بدالك! 
احلام بلعت ريقها بتوتر من قربها ليه وقالت:علشان كان عندي شغل؟
ماهر دقق في تفاصيل وشها وقال باستخدام حواجبه في الشرح:بس عندك وقت تتخانقي في الشارع مش كده!! 

احلام بصتله بصدمه وهوا بعدها عنه وقال:اتفضلي المفتاح بتاعك اهو واركبي عربيتك وانشي علشان السماء بدأت تضلم وانتي مشوارك كبير..

احلام كان قلبها بيدق بسبب قربها منه فكانت واقفه تبص عليه وهو ركب العربيه وقفل الباب وراه وشاور لمنعم يتحرك وهيا اول ما استوعبت انها لسا مكانها متحركتش ركبت بسرعه عربيتها واتحركت …!!

وفي الطريق حطت احلام ايديها علي قلبها اللي كان بيدق بسرعه ومش بيقف وكل ما تغمض عينيها صوره ماهر وهو مقرب منها بتظهر قدامها فاستغربت ان كل مشاعرها المدفونه من سنين رجعت تاني في اقل من لحظه فهزت راسها وقالت: معقول ماهر يكون افتكرني وافتكر ايامنا مع بعض ؟بقلمي شيماء صبحي 
تفتكروا بق ايه اللي هيحصل بين احلام وماهر بعد المقابلة المجنونه دي🫢😂
التفاعل مش عاجبني 🥺 انا عاوزه تفااعل كبير علي البارت دا واثبتولي حبكم للرواية علشان اعرف عددكم لان اللي جاي دماار وفي احداث حماسيه جاية❤️‍🔥❤️‍🥰❤️‍🔥 

  •تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات