رواية حبيبي المدير الفصل العاشر 10 - بقلم شيماء صبحي
احلام " يعني انت فعلا اللي دفعت الفلوس؟
حمزه هز راسه بالرفض وقال:لا بس انا قلبي حاسس ان اللي دفع الفلوس شخص انا عارفه كويس..
احلام بان علي ملامحها التوتر الشديد وقالت بتساؤل :مين ؟
حمزه افتكر ماهر وقال:خالي يا احلام ماهر الصياد؟
اتصدمت احلام اول ما سمعت كلامه ووقفت بسرعه وقالت باعتراض:ليه هوا انت اللي طلبت منه يعمل كده؟
حمزه حرك راسه بالرفض وقال بتردد:انا مكنتش اعرف انه هيدفع الفلوس بس انا فعلا طلبت منه يساعدك وهو رفض في البدايه بس..
احلام ضمت حاجبها وهيا بتستوعب كلامه فرجعت بصتله وقالت بهدوء:حمزه ممكن تخليني اقابله دلوقت؟
حمزه بصلها لثواني بتفكير وهز راسه بالموافقه وقال:طبعا تحت امرك!!
احلام هزت راسها بهدوء وقالت:شكرًا يا حمزه..
اتجه احلام وحمزه لخارج المستشفي واول ما جت تركب عربيتها وقفها حمزه وهو بيمسك ايديها وبيقول برفض : لا انا معايا عربيه خلينا نروح بيها احسن!
احلام بصت حواليها وهو شاور علي عربيه فخمه كان واقف قدامها شاب لابس بدله وباين عليه الرقي بصتله بصدمه وقالت: انت متاكد ان هي دي العربيه!
حمزه هز راسه وابتسم وهيا هزت راسها بالموافقه واتحركت هيا وحمزه في اتجاه العربيه..
بعد دقايق العربيه اتحركت بيهم وطول الطريق كانت احلام باصه من الشباك وحمزه كانت عينيه عليها ومبتسم… كان مستغرب انجذابه الشديد ليها رغم ان اول مقابله ليهم مكنتش احسن حاجه…السواق كان بيبص علي حمزه وبيبتسم واول ما حمزه انتبه انه مركز معاه لف وشه وبص قدامه بتوتر شديد ..
طلعت احلام تيلفونها اول ما افتكرت ياسر وانها استأذنت منه انها هتخرج ساعه واحده بس هيا دلوقت اتاخرت وعدي ساعتين ..فتحت تيلفونها علشان تتصل عليه وتبلغه انها مش هتعرف ترجع الشركه النهارده بس لقت ان تيلفونها فصل بصت للسواق وقالت:لو سمحت ممكن تشحن لي التيلفون دا عندك؟
منعم هز راسه بابتسامه وقال:طبعا يا هانم تحت امرك!
ابتسمت احلام بهدوء ومدت ايديها بالتيلفون ومنعم اخده منها ووصله بالشاحن..
حمزه بص عليها بصه اخيره وابتسملها ولاكنها لفت وشها بسرعه ومنتبهتش ليه..
حس بالاحراج ولف وشه وفضل ساكت طول الطريق..
بعد مرور ربع ساعه بلغهم منعم انهم وصلوا للقصر ..انتبهت احلام وهزت راسها ولاكنها اول ما بصت علي القصر قلبها فضل يدق بسرعه كبيره …بصت لحمزه وهوا شاورلها تنزل فهزت راسها ليه بالموافقه وبصت لمنعم وقالت:ممكن تجيب تيلفوني لو سمحت!
هز منعم راسه بالايجاب وادالها تيلفونها وهيا اخدته منه ونزلت من العربيه ..
حمزه اتحرك خطوتين وهيا فضلت تبص علي المكان وكانت حاسه بتوتر شديد بلعت ريقها بصعوبه لان دي المره الاولي اللي هتتكلم مع ماهر بجديه ومتوتره اكتر انه يكون افتكرها ؟
رجعت اخدت نفس طويل وبصت لحمزه وهزت راسها علشان يدخلوا..حمزه مشي وهيا وراه لحدما دخلوا لجوه القصر..
بص حمزه لواحد من الخدم وقال:بلغ ماهر بيه اني وصلت ومعايا ضيفه عاوزه تقابله؟
الشاب هز راسه باحترام واتحرك بسرعه لجناح ماهر وحمزه بص لاحلام وابتسم وشاورلها تستريح في الصالون لحدما ماهر ينزل!
دقايق وسمعت احلام صوت خطوات نازله علي السلم رفعت عينيها تشوفه وحست ان قلبها هيوقف من كتر مكان بيدق بسرعه..
كان ماهر نازل علي السلم وهوا حاطت ايديه في جيبه وباصص علي المكان اللي قاعدين فيه بتفحص ..اول ما شافه حمزه وقف وقرب منه بسرعه وهمس في ودنه وقال:احلام عاوزه تتكلم معاك بخصوص الفلوس اللي دفعتها للمستشفي ؟
ماهر بصله وقال باستغراب:فلوس ايه اللي بتتكلم عنها؟
حمزه ابتسم وقال:الفلوس اللي دفعتها يا خالي انا متاكد ان انت اللي دفعتها وخد بالك موظفه الاستقبال قالتلي علي كل حاجه؟
ماهر رفع حاجبه بصدمه وقرب من احلام اللي قاعده وهيا اول ما لقته واقف قدامها وقفت بسرعه وقالت:انا احلام السباعي؟
ماهر هز راسه وقال بهدوء : تشرفنا انا ماهر الصياد؟
احلام ابتسمت ابتسامه خفيفه وهزت راسها
وحمزه وقف في النص وقال مقاطع نظراتهم : اتفضلوا ارتاحوا اتفضلي يا احلام اقعدي ..اتفضل يا خالي؟
قعد ماهر مقابل احلام وهيا قعدت وكانت من خجلها بتتجاهل انها تبص في عينيه..
ماهر فضل مركز مع ملامح وشها الهاديه واللي اتغيرت تماما عن زمان وكان مستنيها تتكلم علشان يرد علي اسالتها ولاكنها فضلت الصمت وفضلت باصه في الارض وهيا ساكته..
حمزه بص علي احلام وابتسم وقال: تحبي تشربي حاجه يا احلام ؟
احلام اتكلمت بسرعه وقالت برفض:لا شكرا متتعبش نفسك ؟
ماهر ابتسم ابتسامه خفيفه اول ما سمع صوتها من تاني ولاكن ابتسامته اختفت بسرعه اول ملقاها بصتله وتلاقت عينيهم مره تانيه وقالت بهدوء :انا جيت اتكلم معاك بخصوص الفلوس اللي دفعتها لوالدي في المستشفي..؟
ماهر هز راسه باستماع وهيا كملت كلامها وقالت:في الحقيقه انا مضطره اقبلهم لاني فعلا محتجاهم وحاليا مش هقدر اوفرهم بس انا جيت اتفق معاك علي حل علشان اقدر ارجع الفلوس مره تانيه؟
حمزه وماهر كانوا باصين عليها وساكتين وهيا استغربت نظراتهم ليها فاتوترت اكتر من الاول وقالت:ممكن امضي معاك عقد بخصوص الفلوس علشان تضمن اني ارجعهم ؟
وقف ماهر اول ما سمع كلامها وهز راسه بالرفض وقال:انتي ليه متاكده ان انا اللي دفعت الفلوس؟
احلام استغربت كلامه وبصت علي حمزه وقالت:حمزه اللي قالي كده؟
ماهر بص لحمزه بغيظ ورجع بصلها وقال:تمام يعني انتي متأكده انك عاوزه تمضي معايا عقد بخصوص رد الفلوس.
احلام هزت راسها بالموافقه وهو هز راسه وقال:وانا موافق بس عندي اقتراح احسن من العقد؟
احلام هزت راسها باستماع وقالت:اقتراح ايه؟
ماهر حط ايديه في جيبه تاني وقال:شركتي محتاجه لموظفين وانا شايف ان دي فرصه كويسه ليكي تشتغلي وتسددي الفلوس من راتبك؟
احلام ضمت حاجبها بضيق وقالت:بس انا بشتغل في شركه ومش مستعده اني اسيبها؟
ماهر رفع حاجبه وقال بفضول:شغاله في شركة ايه؟
احلام افتكرت الخلاف الكبير اللي بين شركته والشركة اللي شغاله فيها فقالت وهيا بتفكر في شركتها القديمه:بشتغل في شركة البدر؟
ماهر هز راسه وهو بيبص عليها بهدوء وقال:تمام اللي انتي شيفاه .. حابه تمضي العقد امتي؟
احلام هزت راسها وهيا بتقول بلهفه:لو ينفع دلوقت انا معنديش مانع ؟
ماهر كان مركز مع تفاصيل وشها وقد ايه كان واضح انه مستغرب تغيرها المثير للدهشه فقال لنفسه:هي دي احلام فعلا البنت الشقيه بتاعت زمان..
احلام لاحظت شروده فقالت بتساؤل :حضرتك معايا؟
ماهر انتبه ليها وهز راسه وقال :دلوقت مش هينفع بس ممكن تيجي الشركه عندي بكره ونمضي العقد في مكتبي..
احلام بلعت ريقها وقالت بتفكير: بس انا مش عارفه هيكون عندي وقت اجي شركة حضرتك بكره ولا لا لان الفتره دي عندي ضغط شغل بس حاضر هحاول هو حضرتك بتكون فاضي امتي؟
ماهر بصلها بصه طويله وقال:في اي وقت؟
احلام بعدت عينيها عنه بسرعه وهزت راسها بالايجاب وقالت:يبق اتفقنا ؟
ماهر هز راسه وهيا وقفت وقالت بخجل:انا بستأذن منكوا لازم امشي !
حمزه وقف قدامها بسرعه وقال باستغراب :استني شويه يا احلام انتي لسا جايه وبعدين انتي مشربتيش اي حاجه؟
احلام ابتسمت وقالت وهيا بتبص لحمزه بهدوء :انا مش جايه اتضايف يا حمزه انا مشغوله دلوقت بعد اذنكوا انا لازم امشي وان شاء الله نعوضها في وقت تكون الأمور فيه احسن من كدا؟
حمزه هز راسه بتفهم وقال:اللي تشوفيه يا احلام بس انا هاجي اوصلك!
احلام هزت راسها بالموافقه وهوا بص لماهر وقال:بعد اذنك يا خالي..
ماهر هز راسه بالموافقه وحمزه بص لاحلام وشاورلها بايديه علي الباب وهيا مشيت وهو مشي وراها وخرجوا الاتنين من القصر ..
فضل ماهر واقف يبص عليها وهيا ماشيه جنب حمزه وعلي ملامح وشه ابتسامه هاديه مش فاهم مصدرها ايه!!!
""""
__________
ركبت احلام مع حمزه في عربيته واتحركوا لخارج القصر .. اخدت نفس طويل براااحه وبعدها مسكت تيلفونها واتصلت علي ياسر واول ما سمعت رده قالت:مستر ياسر انا بعتذر لاني اتاخرت علي حضرتك بس انا للاسف مش هعرف ارجع الشركه تاني النهارده ممكن حضرتك تسمحلي اخد النهارده اجازه ؟
ياسر ضم حاجبه وقال باستغراب :بس انتي عارفه يا احلام الوضع عامل ازاي عندي وانا هكون محتاجك في اجتماع النهارده لانك بقيتي مديرة مكتبي رسميا ولازم تكوني معايا في كل مكان اروحه يخص الشغل؟
احلام هزت راسها بتفهم وقالت:يعني افهم ان حضرتك رافض اني اخد بقيت اليوم اجازه؟
ياسر :انتي كده بتحطيني قدام الأمر الواقع يا احلام بس انا هحاول اتصرف ولو فعلا مش هتعرفي ترجعي فتمام النهارده اعتبريه اجازه؟
احلام اخدت نفس طويل وهزت راسها وقالت:انا فعلا مش هقدر ارجع الشركه معلش يا فندم انا اسفه.. انا عارفه انك هتكون محتاجني بس بجد الوضع عندي صعب شويه ومش هعرف اجي والله ..!
ياسر هز راسه وقال:خلاص يا احلام انا هتصرف بس اعملي حسابك بكره هيكون عندنا شغل كتير ومفيش اي اعذار تانيه؟
احلام هزت راسها وقالت بهدوء :حاضر يا فندم!
ياسر قفل معاها المكالمه وخرج من الشركه واتجه لبيته وبدا يجهز للاجتماع اللي هيحضره في شركة الصياد و هيكون مع الشركه الايطاليه واللي هيكون موجود فيه ايضا ماهر الصياد؟
احلام بعدت التيلفون عنها واخدت نفسها بصعوبه..
حمزه كان بيسمتع لمكالمه احلام باستغراب وقال اول ما خلصت كلامها :دا مديرك!
احلام بصت عليه و هزت راسها وهيا بتحط تيلفونها في شنطتها وبتقول:ايوا؟
..حمزه بصلها وقال بابتسامه:انتي مش معرفاه ان والدك تعبان ولا ايه؟
احلام هزت راسها بالرفض وقالت بتوتر:لا انا محدش يعرف حاجه عن والدي غير القريبين مني بس؟
حمزه ابتسم وهو بيبص لملامح وشها باعجاب وبيقول :يعني افهم من كدا ان انا بقيت من القريبين منك!
اتنهدت احلام وهزت راسها بالموافقه وهو حس ان قلبه طاير من الفرحه فبطئ من سرعة العربيه علشان يقضي معاها وقت اكتر.. وهيا غمضت عينيها بتعب لان اليوم كان مليان بصدمات ومحتاجه تاخد قسط من الراحه..
____________
في المساء وبالتحديد بداخل غرفة الاجتماعات الخاصه بشركة الصياد وصل مدير الشركة الايطاليه وفريقه ..واول مشافتهم مديرة مكتب ماهر بلغته بوصولهم وهوا لف الكرسي بتاعه وواول ما شافهم قال بجمود:مرحبا كريس؟
مدير الشركة الايطاليه شاور لبقيت فريقه يقعدوا في اماكنهم وهو قرب من ماهر وقال:مرحبا ماهر كيف حالك..
ماهر هز راسه وابتسم وقال:انا بخير ولاكن اتسأل عن احوالك عل انت بخير !
كريس ابتسم وهو بيعدل بدلته وبيقعد قصاد ماهر وبيقول:انا ايضا بخير شكرا لاهتمامك ماهر الصياد..
ماهر هز راسه وابتسم وقال:هل نبدأ الاجتماع الان!
كريس هز راسه بالرفض وقال:انتظر قليلا لدي ضيف مصري سيحضر معنا الاجتماع ..
ماهر بصله باستغراب وكريس شاورله علي باب الغرفه وثواني والباب اتفتح ودخل منه ياسر وجمبه المحامي الخاص بيه…
ماهر بص لياسر بتساؤل وقال:مين دا؟
ياسر بص للمحامي بتاعه وابتسم وقال:اتفضل يا متر!
دخل المحامي وقرب من ماهر وياسر قعد علي الكرسي الي جنب كريس وبصله وقال:حمدالله علي سلامتك كريس؟
كريس ابتسم وهز راسه بشكر وبص لماهر اللي باصص عليهم ومستغرب وبيقول:ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا دا؟
كريس هز راسه وقال:اريد ان اعرفك بياسر غنيم مدير شركة ديسكاشيال ..
ياسر بص لماهر وقال:ازيك يا ماهر باشا اتشرفت بمعرفتك ..
ماهر رجع ضهره علي الكرسي وبص لكريس وقال بجمود :ماذا يفعل هذا الشخص في شركتي ولماذا يحضر معنا الاجتماع..
كريس حط ايديه الاتنين علي المكتب وشاور لمساعدته تطلع العقود وقال:اريد شركة الصياد ان تتعاون مع شركة ديسكاشيال بخصوص الشحنه الصادرة خلال ٣اشهر اريدها ان تنتهي في خلال شهر واحد؟
ماهر فضل باصص عليه وساكت لحدما ياسر قاطع كلام كريس واتكلم وقال:بصراحه انا كنت رافض الموضوع دا بس لما كريس بلغني ان الشحنه مهمه لمشروعه فوافقت ..
ماهر بص لسكرتيرة مكتبه وقال:اتصلي بأنور المحامي خليه يجي الاجتماع حالا؟
السكرتيره هزت راسها باحترام وبعدت كام خطوه عنهم واتصلت بالمحامي وماهر بص لكريس وقال: لقد بلغتني عندما كنت في ايطاليا انك سوف تنهي الصفقه معي وتتعاون مع شركة اخري وانا بلغت مديرة مكتبك بالموافقه ولاكن اعتقد انها نسيت ان تخبرك فقمت بتوصية المحامي الخاص بشركتي ان ينهي العقد والان يجب ان تدفع لي الشرط الجزائي ؟؟
كريس بصله باستغراب وقال:ماذا تقول انت .. هل ترفض عرضي لك وتبلغني بهذه السخافات ؟
ماهر هز راسه بالموافقه وقال بالمصري :طبعا انت اتعاونت مع شركتي كتير ودي مش اول صفقه بينا ولاكن انا اللي ينهي معايا صفقه بسبب طمع ميلزمنيش ؟
كريس بصله باستغراب وقال:ماذا تقول ماهر؟
ماهر ابتسم وبص لياسر وقال:ترجملة كلامي؟
ياسر بص لماهر باستغراب من رد فعله الغريب وهز راسه وترجم كلامه لكريس واول ما كريس سمع كلامه وقف وقال بغضب:هل تتلاعب معي ماهر هل نسيت من اكون؟
ماهر حط ايديه في جيبه وقال:لم انسي ولاكن انت الذي نسيت من اكون انا ماعر الصياد!
كريس بص لياسر وقال بغضب :حسنا هذه الشحنه مِلكُ لشركتك يا ياسر..
ياسر ابتسم وهز راسه وكريس بص لماهر وقال:حسنا يا ماهر ولاكن لا تنسي ان شركتك بدوني ليس لها قيمه !
ماهر بصله وسكت وبعد دقايق دخل المحامي ومعاه العقود وقرب من ماهر وقال:مستر ماهر اتفضل العقود!
ماهر ابتسم وشاورله علي كريس وقال:اديله عقد واستلم الشيك منه؟
المحامي هز راسه وقرب من كريس اللي كان باين علي ملامح وشه الغضب فبص للعقد بضيق ومضي عليه وبص لماهر وقال:لقد انتهي كل شئ بيننا ولاكن لا تنسي انك سوف تندم ؟
ماهر ماهتمش لكلامه وبص لياسر اللي كان باين علي ملامحه الفرحه وابتسم بسخريه واول ما المحامي اخد الشيك اللي فيه فلوس الشرط الجزائي قرب من ماهر وقال:اتفضل يا مستر ماهر امضي علي العقد ؟
ماهر مضي علي العقد وشاور للمحامي يروح يصرف الشيك ويحول الفلوس لحساب الشركه والمحامي هز راسه بالموافقه وخرج؟
وكريس بص لبقيت فريقه وقال بغضب:لقد انتهي الاجتماع فلنذهب!
فريقه وقف وياسر معاهم وقبل ما يخرجوا كريس وقف وبص لماهر اللي مبتسم بغضب وقف الباب وراه؟
ماهر اول ما خرجوا بان علي ملامح وشه الانزعاج فبص لسكرتيرته وقال:تقدري ترجعي لمكتبك ..
السكرتيره هزت راسها باحترام وخرجت وهوا وقف يبص للسماء واخد نفس طويل بضيق وبعد دقايق من وجوده علي نفس الوضع عدل هدومه وخرج من الشركه واتجه للقصر علشان يرتاح ..
____________
وفي يوم جديد صحيت احلام واستعدت للشغل بسرعه وقررت انها تروح المستشفي تطمن علي والدها الاول واتحركت بسرعه لخارج الشقه وركبت عربيتها واتحركت للمستشفي وفي الجانب الاخر كان ماهر راكب عربيته وماشي في اتجاه المنطقه اللي ساكنه فيها احلام وكان معاه منعم السواق واللي كان قدر يجيبله عنوانها لانه كان ناسي بسبب انه ساب المنطقه من اكتر من ١٣ سنه ..
اتجهت احلام لداخل المستشفي وعلي ملامح وشها التوتر واول ما وصلت لغرفة الدكتور المسؤول عن والدها قالت :طمني علي بابا يا دكتور عامل ايه النهارده؟
ابتسم الدكتور اول ماشافها وقال: الحمدلله يا احلام متقلقيش والدك حاليا بخير وانا عرفت انك دفعتي الفلوس وان شاء الله العمليه هتتعمل بعد بكره ..
احلام حست بقلبها بيوجعها فقالت بخوف:انت متاكد يا دكتور ان ممكن يرجع زي الاول والورم دا يختفي خالص؟
الدكتور هز راسه وقال بخزن:والله يا احلام انا مش عارف اقولك ايه لان فعلا العمليه هتكون صعبه جدا ونسبة نجاحها١٠٪ فكل اللي اقدر اقولهولك انك تدعيله ان ربنا يسهل كل حاجه ويتم شفاءه علي خير..
احلام صعبت عليها نفسها ودموعها بدأت تنزل وقالت:ان شاء الله هيكون بخير يا دكتور!
الدكتور طبطب عليها بحنيه وقال:ان شاء الله..
احلام مسحت دموعها وقالت:طيب انا همشي بعد اذن حضرتك يا دكتور!
الدكتور هز راسه وقال :اتفضلي يا بنتي !
احلام خرجت من غرفة الدكتور وهيا حاطة ايديها علي قلبها بالم وبدأت تفتكر ذكيرات الحادث اللي وصل والدها للحاله اللي هوا فيها وافتكرت لما والدتها اطلقت من والدها و اخدت اختها الكبيره واختفت بعدما الدكاتره بلغوها انه دخل في غيبوبه وانهم لازم يصبروا عليه لحدما يفوق علشان يعمل العمليع وبلغوهم بتكاليف المستشفي …
فاضرت احلام تعتمد علي نفسها رغم انها كانت في اول سنه ليها في الجامعه بس قررت تشتغل جنب دراستها علشان تقدر تدفع تكاليف المستشفي وبسبب حالتهم الماديه كان عمها بيساعدها ولاكن بحجات بسيطه فبدأت دموعها تنزل بغزاره بسبب تذكرها للايام القاسيه اللي عاشتها وهيا لوحدها ..
خرجت من المستشفي بعدما حاولت تهدي من نفسها وقدرت تهدي بعد معافره منها فقربت من عربيتها ركبتها واتحركت في اتجاه الشركه..
________
وفي منطقه احلام كان وصل ماهر بالعربيه واول ما وقف قدام بيتها بدأ يفتكر ذكريات بينه وبينها وقد ايه كانت بنت جميله ومليانه بطاقه ايجابيه وحيويه غير طبيعيه..
ابتسم ماهر اول ما افتكر ذكرياته معاها وكان بيتخيلها في اول يوم ماهر وصل للمنطقه وكان طفل انطوائي وهيا قدرت تساعده انه يكون اجتماعي ..اترسمت ابتسامه واسعه علي شفايفه وكان متابعه منعم فقرب منه وقال:حضرتك تعرف المكان دا؟
ماهر انتبه ليه وهز راسه وقال:ايوا اعرف المكان دا اكتر من اي حد تاني؟
ابتسم منعم وقال:هو بصراحه المكان هنا مريح نفسيا رغم انك تشوف ان الشوارع والبيوت بسيطة الا انها مريحه وكانها بتفكرني بايام الدفي واللمه الجميلة بتاعت عيلتي!!
ماهر هز راسه وهو بيبص لتفاصيل بيت احلام ولفت نظره البيت اللي كان عايش فيه مع عيلته فيه فقرب منه بلهفه وقال:دا لسا زي ماهوا متغيرش..
منعم قرب منه وهو بيبص للبيت وبيقول:حضرتك شكلك عارف حجات كتير هنا..
ماهر هز راسه وقال:دا كان بيتنا وانا صغير ..
منعم بصله بدهشه وقال:يعني حضرتك عيشت هنا في المنطقه دي ..
ماهر هز راسه وقال:ايوا عيشت هنا اجمل سنين في حياتي بس كل حاجه بتتغير ومفيش حد بيفضل علي حاله وطبعا الناس الجميله سابونا ومشيوا؟
منعم هز راسه بتفهم وهما واقفين ماهر لقي راجل عجوز بيقرب منهم وهما بيبصوا للبيت وبيقول بتساؤل:بتدورو علي حاجه يا استاذه!
ماهر بص للراجل العجوز وقال:لا احنا بس كنا بنشوف …سكت ماهر اول ما دقق في ملامح الراجل وقال بصوت هامس:استاذ سلامه..
الراجل ضم حاجبه وقال: هو انت تعرفني يا ابني..
ماهر نزلت من عينيه دمعه مليانه بالفرحه وقال:طبعا اعرفك انت مش فاكرني يا استاذ سلامه انا ماهر الصياد ابن محمود الصياد صاحبك من ايام المدرسه..
الراجل العجوز بص لماهر بتفحص وقال:ماهر انت ماهر؟؟
ماهر هز راسه بفرحه والراجل العجوز قرب منه وحط ايديه علي وش ماهر وقال بحب:مااهر انت فعلا مااهر عنده نفس الضحكه دي!
ماهر ضحك من قلبه علي كلام الاستاذ اللي كان بيدرسله وكان صديق لوالده الله يرحمه..
ماهر حضنه بفرحه وبدأ يفتكر ذكرياته مععاه لان الاستاذ سلامه كان بيحب ماهر واحلام وكان شايف من وهما صغيرين انهم هيتجوزو وكان ماهردايما بيتعصب اول ما يسمع كلامه لانه شايف ان احلام بنت مزعجه ومتصلحش انها تكون زوجته وانه بيعتبرها مجرد صديقه ..
الاستاذ سلامه قال بلهفه:١٣ سنه يا ماهر ١٣ سنه بعيد عننا ومش هاين عليك تيجي تزورنا حتي دا حتي البت احلام اتخطبت ولما سالتها انتي نسيتي ماهر وحبك ليه ضحكت ومردتش عليا ..ماهر اتصدم اول ما سمع كلامه عن احلام والراجل كمل كلامه وقال:انت تصدق برضوا يا ماهر انها تنساك انت ناسي كانت بتحب ازاي؟
ماهر كان بيسمع كلامه وقلبه بيدق وكأن بسبب كلامه دا احيى في قلب ماهر مشاعر قديمه كانت مدفونه في قلبه فبصله وقال بتساؤل :هيا احلام اتخطبت! بقلمي شيماء صبحي
•تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق