رواية مأساة حوريه الفصل التاسع 9 - بقلم فريده احمد
كانت معاه في السر،، ير لكن فجأة بعد عنها وقال
: قومي انزلي شقتك يارشا. يلا
وهو بيسحب سيجارة وبيولعها،، كان حاسس بضيق مش عارف ايه سببه
قامت رشا اتعدلت وهي بتداري جسمها بالملاية وقالت باستغراب .. بعدت ليه. ايه اللي حصل. ما احنا كنا مبسوطين
: اللي بيحصل بينا ده غلط.. انتي مرات اخويا. فاهمة يعني ايه
قالها بضيق وهو بيطفي سجارته اللي ماخدش منها غير نفس واحد
لترد رشا بسخرية بعد ماضحكت بشدة وقالت... مرات اخوك.. انت مصدق نفسك. ايه افتكرت فجاة اني مرات
اخوك.
قام وقف بعد مالبس بنطلونه وبعد ما اداها ضهره قال بعصبية.... انزلي يارشاا قولت
قامت من علي السرير ليظهر قميص نو،، مها القصير وقربت ليه وقفت قدامه وقالت بشك.... في ايه..
كملت بسخرية.... ما هو مش معقول ضميرك صحي فجأة من ناحية اخوك. دا انت بقيلك اكتر من سنتين بتنا،، م معايا. ايه فجأة ضميرك صحي دلوقتي
رجعت لشكها تاني وقالت... الموضوع مش اخوك خالص لانك مبتكرهش في حياتك قدو وعمر ضميرك ما وجعك من ناحيته
بصتله وقالت... قول كلام غير ده وانا اصدقك.. قول مثلا ان الست حورية وحشتك..ااو انك لايف علي واحدة غيري اليومين دول . زي مثلا اللي كنت عندها امبارح. قولي كده وانا اصدقك
محمد... وافرض وانتي مراتي مثلا
رشا... لا بس بحبك
كملت بثقة وقالت.... وانت ما تقدرش تستغني عني مهما يكون.. ومهما بتلف وتعك بترجع لحضـ ني تاني
حركت ايديها علي صدره العا، ري وقربت باسته و بصتله وقالت... انا عارفة انك مبتحبنيش وقربك مني ر،، غبة. انت بتحب جسـ مي بس . بس اللي متاكدة منو انك مش بتتمع وبتتبسط غير معايا .. وانا زيك.
بصتله بعشق وقالت... بس الفرق بيني وبينك. اني بعشقك.. وعمري ما هعرف ابعد عنك ابدا
وفقط قربت اخدت العباية بتاعتها ولبستها وخرجت من عندو
...........
عند حورية
بيري دخلت عليها اتفجأت بيها قاعدة علي السرير حاطة ايديها علي وشها ومنهارة من العياط
اتخضت جدا وقربت عليها وهي بتقول... حورية مالك ياقلبي
بس حورية كانت بتبكي اووي ومش بترد
حضنتها بيري وهي بتقول بقلق... مالك ياحبيبتي. ايه اللي حصل بس
......................
عند امجد اللي بمجرد ماوصل مكان شغله ودخل مكتبه
دخلت وراه بنت جميلة جداً في العشرينات واللي كانت بمجرد ماشافته ابتسمت بحب
قفلت الباب بهدوء ولفت ليه وقربت عليه بلهفة وقالت بعيون بتلمع بحبه... وحشتني. وحشتني اووي
قربت حضنته وهي بتقول... متعرفش لما بتبعد عني ببقي عاملة ازاي
لكن امجد علطول بعدها بهدوء وقال.... احنا قولنا ايه يا منار
منار... بس انت وحشتني. وانا اصلا في الطبيعي كل ما بشوفك ببقي عاوزة اجري عليك واحضنك ف مابال بقا وانت بقالك كام يوم بعيد عني.
قربت تاني ليه و بتلقائية رفعت ايدها تلمس وشه برمانسية وقالت بعشق ظاهر في عيونها.... انا بشتاق ليك في كل وقت. لما بتبعد عني بحس ان مش قادرة اتنفس. بحبك يا امجد. لا انا بعشقك مش بحبك بس.
امجد وهو بيتحرك باتجاه كرسي مكتبه وبعد ماخلع الجاكيت قال.... روحي شوفي شغلك يا منار. فوقي وسيبك من الهبل ده.. انا مش عاوز ازعلك
منار... هبل. بتقول علي حبي ليك هبل!!
وقربت ليه وقالت.... انت ليه مش حاسس بيا
امجد وهو بيحاول مايتعصبش عليها قال بهدوء مصطنع.... احس بايه. انتي مالك كده يابت ايه اللي جرالك..اتهبلتي.انتي اختي
منار... اختك منين بقا. انا مش اختك وبطل كل شوية تقولي الكلمة دي
اتنهد امجد وقالها.... افهمي واقتنعي يا منار غير انك وصية ابوكي اللي سايبك امانة في رقبتي ولازم احافظ عليكي لحد ما اجوزك للي يستاهلك ان اللي في دماغك دي اوهام. انتي لسه صغيرة. و علشان متعلقة بيا ف تهيألك انك بتحبيني.انتي مش عارفة تحددي مشاعرك.. دا غير انو مينفعش لازم تطلعي الهبل دا من دماغك. انا متجوز وبعتبرك اختي الصغيرة. فاهمة
منار بعصبية... متقولش اختك.انا مش اختك ومش صغيرة. انا عندي 23 سنه. و كمان متاكده من مشاعري ليك 100%
بصتله بحب وقالت... انا مبشوفش غيرك.
امجد.... مناررر
منار بسرعة .. قلبها
و قربت ليه جامد وقالت وهي بتبص في عيونه بعشق.. انا مش حابة خالص اكون اختك. انا عاوزة اكون حبيبتك و بس
كملت وهي مغيبة.... انا بحبك يا امجد. بحبك اوي. بعشقك
وقربت بتوهان وابتدت تبو،، سه بلهفة وحب واشتياق
رفعت عيونها لعيونه بعد ما بعدت قالت... بحبـ...
مكملتش الكلمة وكان كف قوي نزل علي وشها
حطت ايدها علي وشها بصدمة وقالت... بتضر،، بني علشان بحبك
امجد بغضب... و لو نطقتيها تاني هكسر عضمك
كمل بحدة... شوفي شغلك يلا.. يلاااا
بصتله بدموع وقهر وخرجت بسرعة
(ظلمتي الراجل ياللي تنشكي انتي وهي اهو طلع برئ😂)
بقلم فريدة احمد
...................
تاني يوم
حورية قاعدة علي الكنبة وبتبص من الشباك علي الخارج بشرود
جات بيري قعدت قدامها وقالت... احسن دلوقتي
بصت حورية ليها وهزت راسها بهدوء بعدين اتنهدت و قالت... انا بفكر اشتغل يابيري
بيري... صح كده. انا كنت هقترح عليكي الاقتراح ده.
كملت وقالت... مش هتقوليلي بردو كان مالك امبارح وكنتي منهارة ليه كده. طمنيني عليكي يا حبيبتي
مسكت ايدها وقالت... ايه اللي حصل خلاكي كده.
حورية بدموع ... اللي حصل ميتحكيش
بيري... متقلقنيش عليكي.. فضفضيلي ياحورية يمكن ترتاحي. انتي من وقت ماجيتي وانتي حزينة و مش عاوزة تتكلمي. ايه مبقتيش عاوزة تترمي في حضني وتحكيلي زي زمان
حورية بدموع.... محمد بيخو،، ني
بيري متفجأتش لانها عارفة انه بيخو، نها اصلا وعارفة ان حورية عارفة وساكته فقالت... طب ماانتي عارفة ياحورية من زمان انو بيخو، نك وانتي بتسكتي.
حورية... بس كان بيخو، ني برا البيت.
كملت بوجع شديد وقالت... وصلت بيه يخو، ني في بيتي
بصتلها وقالت... تخيلي مع مين
بيري... مين
حورية... رشا.
بيري... رشا مين.
وبرقت بصدمة... اوعي يكون اللي في بالي
حورية هزت راسها بتاكيد وقالت...هي. مرات امجد وسلفتي. ومرات اخوه.
ابتسمت بقهر وقالت... انتي متخيلة
بيري بصدمة... ينهااار اسود. هو في كده
حورية... تخيلي بقا في كده..
بيري...بس انتي عرفتي ازاي
حورية حكتلها علي كل اللي حصل من يوم ماشافت هدوم رشا الداخليه اللي نسيتها في الحمام لحد ماحتطله الكاميرا في الاوضة علشان تراقبه
بيري... طب وانتي هتعملي ايه. انتي لازم تطلقي فورا
حورية مسحت دموعها و قد استعادت قوتها قالت ... اكيد هتطلق انا مش هعيش مع واحد وسـ،،خ زي ده.
كملت بغل.... بس لازم اخد حقي الاول واندمه
بقلم فريدة احمد
......................
عند محمد اللي كان في مكان شغله واللي هو معرض كبير للاخشاب
كان متعصب جدا وعمال بيزعق في العمال من غير سبب
كريم دخل وهو بيقول... في ايه مالك
محمد بغضب.... كنت فين انت كمان
كريم.... كنت بتفق مع المعلم عاطف علي الطلبية
محمد.... طب شوف شغلك ااخلص
ودخل مكتبه وهو بيحاول يتصل علي حورية اللي كانت مش بترد وده اللي كان معصبه
.................
عند حورية
بعد مابيري قامت عملت اتنين نسكافيه رجعت ليها تاني ومعاها تليفون حورية اللي لاقيته بيرن وهي معدية بالصدفة من قدام الاوضة
بيري حطت النسكافية علي الترابيزة وادت الفون لحورية وهي بتقولها .... تليفونك مش مبطل رن
خدته حورية منها بس كانت المكالمة فصلت مفيش ثواني ولاقيته بيرن تاني
بقلم فريدة احمد
ردت عليه وقبل ماتتكلم لاقيته بيزعق وبيقول... لما بتصل علي اهلك مبترديش ليه يااابت
حورية بهدوء.... مسمعتش الفون
محمد بغضب.... انتي ايه اللي مقعدك عندك لحد دلوقتي مرجعتيش ليه
حورية.... ماانا قيلالك هفضل يومين عند بيري
محمد... ترجعي البيت النهاردة سامعة
حورية لسه هتتكلم
قالها.... سمعتي. ساعة وهتصل بيكي الاقيكي في البيت
حورية بهدوء ... حاضر
وقفلت
بيري.... في ايه
حورية وهي بتقوم ... لازم ارجع
ودخلت لبست وجهزت
خرجت سلمت علي شيري اللي قالتلها.... هتعملي ايه. ناوية علي ايه ياحورية
حورية بصت قدامها بشرود وقالت.... هاخد حقي زي ماقولتلك
رجعت بصت ليها وكانت بيري بتبصلها بقلق فقالت... متقلقيش ومتخافيش عليا. لاني مش هكون ضعيفة تاني. الزمن اللي احنا في ده الضعيف فيه بيداس بالجز، م. وانا مش هسمح اني اتداس تاني يابيري. كفاية بقا. لازم اخد حقي من كل اللي جم عليا وظلموني
بقلم فريدة احمد
...
بعد وقت كانت رجعت البيت دخلت ولسه هتطلع شقتها وقفها صوت قدرية اللي قالت... واخيرا شرفتي
لفت ليها وقالت ببرود... في حاجة ياطنط
بصتلها قدرية بسخرية وقالت... لا اصلك وحشتينا ياقلب طنط
بصتلها بيأس وطلعت علي شقتها بدون ولا كلمة
...
مساءا
دخل محمد الشقة كانت قاعده هي علي الكنبة وساندة ظهرها و بتتفرج علي التلفزيون بهدوء
محمد قرب وبعد ما قعد قال.. قومي اعمليلي قهوة
حورية اتعدلت ببرود وبصتله وقالت... قبل ما اعملك القهوة. عاوزاك في موضوع
محمد... موضوع ايه
حورية ... عاوزة اشتغل
محمد باستهزاء... ياشيخة. تشتغلي مرة واحدة
حورية .... وايه المشكله.. مكتب محمد مختار المحامي طالبين محامين حديثي التخرج. عاوزة اروح اقدم هناك.
محمد...انسي.مفيش شغل. مش كفاية استحملت الكام سنة بتوع الجامعة وسبتك تكملي
حورية.... و انا ماخدتش الشهادة علشان اقعد
محمد وهو بينهي الموضوع.... ريحي نفسك لاني مش هخليكي تشتغلي ياحورية
حورية بثقة وبنبرة مختلفة قالت... لا هتخليني وهتوافق علي كل اللي هتطلبه منك
بصلها باستغراب من نبرتها الجديدة وطريقتها اللي بتتكلم بيها من وقت مادخل فقالت.... ايه مستغرب ليه
محمد.... اصل طريقتك متغيرة يعني
حورية....قصدك يعني فين حورية اللي بتكش وبتخاف منك..لا انساها.مش هتبقي موجودة تاني
محمد باستهزاء قال... وايه بقا اللي خلاكي بقيتي جامدة كده. بيري
قال كده لانه عارف ان بيري دايما بتحاول تقويها عليه
فقالت هي... لا متقلقش بيري ملهاش علاقة
كملت بثقة وقالت... انت هتوافق علي شغلي علشان مفضحكش
وقبل مايتكلم قامت دخلت جوا سحبت جونتي من المطبخ لبسته ورجعت ليه بعد ماجابت قطعة الملابس الحريمي اللي لاقيتها في الحمام وقالت.... تقدر تقولي ايه ده
محمد باستغراب... ايه ده
حورية.... دا لاقيته في الحمام. نسيته الزبا،، لة اللي كنت جايبها شقتي ونا،، يم معاها علي سريري
بلع ريقة بارتباك وقال .... انتي بتخرفي بتقولي ايه
حورية... بقول انك بتخو.. ني..هو انا كنت عارفة من زمان انك بتخوني وبسكت.وانت علشان عارف اني بسكت اتماديت وبقيت بتعمل كده وحتي مبقاش يفرق معاك اني اعرف او لا.. بس توصل بيك البجا، حة انك تخو،، ني هنا. في شقتنا
محمد ... انتي شاربة ايه. البتاع ده تلاقيه بتاعك. انا معرفش حاجة عنو
حورية رمته في باسكت الز،، بالة بقرف وخلعت الجوانتي ورمته معاه وبصتله وقالت... لا البتاع ده بتاع رشا
بلع ريقة بصدمة وقال بارتباك... مش فاهم. انتي بتقولي ايه
حورية.... لا انت فاهم كويس.. تحب اثبتلك اني متاكدة
فتحت تليفونها علي الفيديو وقالت وهي بتوريهولو .. ايه رايك.
اتصدم اكتر ومقدرش ينطق
حورية..... شكلكو لايق علي بعض. ما هما الز، بالة دايما بيشبهو بعض
قفلت الفيديو و قالت... بص بقا انت هتوافق علي كل شروطي واللي اولها شقة الشيخ زايد
محمد بصلها والصدمة لسة ملجماه لكن بلع ريقه وقال باستغراب... مالها
حورية.... عاوزاها باسمي
يتبع.......
•تابع الفصل التالي "رواية مأساة حوريه" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق