Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية زهره الفصل التاسع 9 - بقلم شيماء منير

 رواية حكاية زهره الفصل التاسع 9 - بقلم شيماء منير 

الفصل التاسع

عدى يومين بعد خطوبة حسام

مازن صحي من النوم بص في الساعه كانت ٣بعد العصر

كان متخيل انه هيصحى قبل كده ازاي مسمعش المنبه

دخل اخد شاور ولبس ونزل

اتفجاء بوجود ساره 
الغريبه انها مكانتش موجوده وقت الخطوبه ودا كان مريحه جدا هو مش ناقص كلام وما صدق انه قدر يصالح مامته وقدر يقنعها برفضه لموضوع فرح

كانت قاعده هي وجيهان وكمان مصطفى
مازن وقرب منهم :مساء الخير

الجميع مساء النور

جيهان:كل دا نووم

مازن محستش بنفسي   ..حسام فين؟؟

جيهان:  خرج  عازم مريم على  الغداء....شكلك هتخرج دلوقت

مازن ايوه رايح الصاله  من قبل حفلة الخطوبه بيومين وانا مروحتش

جيهان :ماشي ياحبيبي بس حاول متتأخرش

مازن :تمام
وخرج وركب عربيته
اتحرك بالعربيه وخرج بره الفيلا

تجمعت الدموع في عيون ساره
جيهان ولحظت دا 

جيهان لمصطفى:انا هاخد ساره ونقعد في الجنينه شويه

مصطفى:تمام ماشي

جيهان مسكت ساره من ايدها وخرجوا على الجنينه

_______________

في احد المطاعم

كانوا يجلسون يتناولون الغداء

حسام:الاكل عاجبك

مريم:اه جميل

حسام:انتي اللي عيونك جميله عشان كدا شايفاه جميل

مريم وابتسمت بخجل وبصت وكملت اكل في صمت

حسام:ليه مكسوفه مني على فكره انتي بقيتي مراتي

مريم  وابتلعت الاكل بخجل مش مكسوفه ولا حاجه

حسام:لا خالص مش مكسوفه واضح.. 
حسام وحط ايده على ايدها اللي محطوطه على الطاوله

مريم بصت ل ايده وحست بالخجل وفضلت ثابته
مريم ورفعت وشها واتقابلت عيونهم
لحظه طويله من الصمت والعيون اللي بتتكلم

قاطعها حسام مريم انا بحبك

مريم ابتسمت بخجل ودورت وشها

حسام وبطرف صوبعه ودور وشها لوشه 
مريم بخجل وبصت حواليها حسام احنا في مكان عام مينفعش كده

حسام:محدش ليه دعوه مراتي وانا حر ..وبعدين اما كلمك ماتحاوليش تبعدي وشك عني مريم انتي مش متخيله انا كنت منتظر اليوم من امتى ..وبعدين مردتيش عليا

مريم وابتسمت بخجل وبتردد انا كمان بحبك....

____________________________
زهره كانت قاعده 
كانت حاسه انها مخنوقه مازن مكلمهاش بقاله يومين بداءت تصدق كلام هاله معقول يكون زهق منها  ..هي حاسه انها هي وبنتها حمل تقيل عليه
غضب عنها دموعها نزلت ومش عارفه تعمل ايه تمشي؟؟

طيب وكتب الكتاب دا هو جوزها تعمل ايه؟؟

فاقت على صوت الموبيل

حست برعشه جواه لما بصت الموبيل وكان مازن

فتحت بلهفه وكأنها مسمعتش صوته من سنين

زهره:الو

مازن:ايوه ياروحي عامله ايه؟؟

زهره وابتلعت ريقها بتوتر  الحمدلله

مازن:وجوجو؟؟

زهره:كويسه

مازن :وحشتوني

زهره :وانت كمان

مازن:بجد ؟؟والا رد كده وخلاص؟

زهره بخفوت:بجد

مازن: جوجو فين؟؟

زهره:بتسمع كرتون على التلفزيون

مازن:امممم ..ماشي بقولك بكره هعدي عليها الصبح هخودها الروضه على الساعه٨ كده هوديها انا اول يووم وهترجع مع الباص وبعد كده الباص هيجي يخودها كل يوم الساعه ٨ ويرجعها على الساعه ١ كده

زهره كانت عايزه تقوله لا ..كفايه كده مش مسؤول يصرف على بنتها

مازن:تمام ؟؟

زهره بشرود:اه

مازن:هو ايه اللي اه انتي اخدتي بالك انا قولت ايه؟؟

زهره:ايوه عشان موضوع الروضه

مازن وحس بصوته في حاجه بس هو كان مشغول 
مازن تمام في حاجات هتوصلك دلوقتي وحاجات خاصه بجنا لو في حاجه مش مظبوطه ابقي عرفيني

زهره :حاجات ايه
مازن:شوفيها ابقي كلميني
زهره :تمام

مازن وقفل معها

__________________
في فيلا المنشاوي

كانت تجلس هي وساره في حديقة الفيلا

جيهان:تقدري تقوليلي انتي بتعيطي ليه؟؟
ساره وهي تمسح دموعها يعني مش عارفه ياطنط شوفي مش شافني من امتى وحتى مفكرش يقولي ازيك

جيهان:مش احنا اتفقنا نهدى شويه ونعيد تفكير في الموضوع دا والله تستاهلي احسن حد

ساره بضيق:ياطنط دا انا بنت عمته مش حد غريب عشان يتجاهلني كدا

جيهان:سيبك من الواد دا انا اللي بقولك وعلى فكره هو مش رافضك لشخصك هو رافض كله رافض الارتباط بشكل عام..

____________________
مازن خلص كذا مشوار وطلع على الصاله

مازن اول ما دخل خالد قابله بتوتر

مازن دخل لمكتبه 
خالد دخل وراه
مازن قعد على مكتبه ومسك الموبيل 
وكان بيرن على حد
مازن:ايوه ياعم خليل. ..الحاجه وصلتك ..تمام وصلها  بقا فوق ..ماشي 

مازن وقفل 
وبص لخالد اللي لسه واقف 

مازن :ماتقعد ياخالد واقف ليه؟؟
خالد وقرب وقعد اصل..ايه..

مازن:في ايه؟؟؟

خالد:حصل حاجه كده كنت عايز اقول لحضرتك عليها

مازن حاجة ايه؟؟

خالد :في حاجه حصلت في جيم الصاله يوم الاربعاء 

مازن بضيق خفيف انت هطنقتني  بالكلام مابتقول يابني في ايه اللي حصل؟؟

خالد:في اربع شباب جم واشتغلوا على الاجهزه واشتغلوا بعنف اووي وبوظوا خمس اجهزه

مازن وقام وقف بضيق افندم وانتوا كنتوا فين؟؟

خالد بتوترانا كنت واقف مع العمال بينطفوا حمامات السباحه واتفاجئت باللي حصل

مازن :والكابتن اللي مسؤال عن الالات دي كان فين؟؟؟

خالد وتمتم بخفوت مش عارف

مازن بعصبيه كااااان فييييين؟؟؟وانت مكلمتنيش ليه؟؟

خالد:رنت على حضرتك مرتين ومردتش عليا

مازن بعصبيه ساخره مرتين لما تحصل حاجه زي دي ترن مرتين؟؟؟!!  
مازن وعلى نبرة صوته ترن عليا لحد ما ارد عليك مش مرتين

خالد التزم الصمت

مازن خرج بغضب من مكتبه وراح على صالة الجيم وخالد وراه واتفأجاء بشكل الاجهزه
خمس اجهزه شبه مدمرين دا مش شغل عنف ابدا دا تكسير وتخريب

مازن وشاور عليهم بعصبيه دا شغل عنف دا في خناقه كانت شغاله هنا

خالد وبص في الارض ومش قادر يتكلم
والكابتن اللي في الصاله كمان 

مازن وبص لحراس الامن اللي واقفين  وانتوا مشوفتوش الكلام دا 
مازن وكمل بعضب اكبر الظاهر اني سيب مكان زي دا لشوية عيال مش قادرين يشلوا

الجو صامت ومحدش بيرد ودا ضايق مازن اكتر لانهم معندهمش اجابه
مازن بغضب ما حد ينطق

واحد من الكابتن:كنا مشينا كانت ورديتنا خلصت دا حصل تقريبا قبل الورديه التانيه
مازن:وغمض عيونه بتعب انتوا فاتحين صالة الجيم ليه دا مكان تستقبلوا فيه ناس؟؟!!  فضوا المكان وميتفتحش غير لما يجهز 

مازن اتحرك من مكانه وراح مكتبه وفتح الكاميرات هو غلط فعلا كان الاقل لو مش بيجي ومشغول كان يشوف الكاميرات
جاب اليوم والوقت ولاقى٤شباب وجسمهم ضخم  دخلوا في الاول عادي وادربوا على الاجهزه وبعد كده بدوا يتعملوا معها بعنف ويكسروا فيها مكنش حد موجود من الكابتن ولا خالد ولا الامن

بص في الساعه كانت ٢م ودا كان وقت تبديل الوراديات وكان الكابتن غير والامن غير ا وفي الوقت دا بيقا محدش موجود قبل٢.٣٠للي بيجي الصبح لان الصاله بيشتغل لحد الساعه ١٢ص
مازن وخبط على الاب توب بغضب مسح على وشه بضيق حاول يقرب الاشخاص ويعرفهم بس للاسف مش عارف حد فيهم
كور ايده بضيق للاسف الموضوع بقاله ٤ايام واكيد اخدوا احتياطتهم بس مش بس كده مين اللي باعت الناس دي تعمل كدا ومتاكد ان مازن مش موجود؟؟!
_____&_________________

عند زهره الجرس ير ن وخليل  اداها اكياس كتير

كانت اكياس فيها اكل

واكياس تانيه فتحتها واتفأجئت باللي فيها

وكان يونيفورم  بتاع روضه وعرفت انه بتاع الروضه بتاعة جنا ولاقت كمان واحد تاني بس شكله مختلف شويه بس نفس اللون وكان موجود حقيبه صغيره ولانش بوكس وكمان اسكتشات كتير واقلام كتير وكمان الوان وحاجات كتير ادوات مدرسيه
اتفأجات بكل دا
واتفأجاءت كمان لما لبست جنا ولاقت البس عليها مظبوط 
قعدت متوتره محتاره ومش عارفه تعمل ايه ليه اوقات بتحس انه قريب اووي واوقات بتحس انه ابعد من النجوم عنها

جنا:الله ياماما دي حاجات جميله اووي بابا مازن دا احلى اب

زهره ابتسمت بفتور بداءت من جواه تخاف على بنتها اكتر من نفسها

زهره وقربت لجنا :جنا ياحبيبتي مش عايزاكي تنسي بابا اشرف عشان لو بابا مازن مشي تبقى عارفه ان بابا اللي وريتك صورته دا بابا

جنا بطفوله عارفه بس انا بحب بابا مازن بردوه

زهره اتنهدت بتعب ومش عارفه توصل الكلام ازاي ل بنتها ففضل انها تسكت

______________________

الساعه بقت١١

وهو لسه في الجيم

رجع بدماغه على الكرسي بتعب 
كل شويه يرجع الكاميرات ويتفرج حاسس ان دماغه هتنفجر ومضايق من اللي شغالين معه اكتر محدش فيهم بيفهم حتى  وقدر يتصرف الاجهزه غاليه جايبها من المانيا المشكله مش في سعرها المشكله انه  مش عارف هيعرف بجيب زيها ونفس جودتها والا لا

حس انه هيتخنق من المكان ...مش قادر يقعد اكتر من كده

بص في الساعه كانت ١١

اخد موبيله وحاجته وقرر يمشي

خرج من مكتبه

كان خالد مقابله

خالد بخفوت كنت عايز حضرتك تشوف الورق دا

مازن ابتسم بسخريه ورق ايه

خالد :ميزانيه ال..

قاطعه مازن بعصبيه انت عايز تفهمني انه كان في ميزانيه الايام اللي فاتت

خالد وابتلع ريقه بصمت

مازن :سكت ليه؟؟؟ قولي ياخالد احمل مين مسؤلية اللي حصل دا انت مثلا عشان ماسك ادارة المكان ومسؤل عنه

خالد بصله بخوف لان عارف تمن الاجهزه دي 

مازن وكمل والا حملها للكباتن العظام اللي مسؤلين عن الاجهزه دي طول مالناس موجوده والمفروض اني محدش فيهم يمشي من مكانه غير لما زميله يستلم مكانه 

والا حملها للي اسمهم حراس امن ومسؤلين عن حماية المكان واللي اتضحلي ان وجودهم زي عدمه وبردوه كان المفروض ان محدش فيهم يتحرك غير لما يسلم غيره مكانه
بس عارف مش هحمل حد فيهم المسؤليه عارف ليه عشان الغلط عليا انا اللي سبت مكان زي دا في ايد شوية عيال محدش فيهم يقدر يشيل مسؤليته كنت بحسب مشغل معايا رجاله مش ذكور

خالد وبص في الارض بحزن

مازن ومشي 
طلع بره الصاله الحارس اللي على الباب ادله مفاتيح العربيه بصله بخنقه واخده منه هو مخنوق من كل اللي موجودين 

ركب عربيته هو كان مرتب في دماغه انه يروح عند زهره وجنا
بس هو مخنوق مش معقول بقاله اكتر من اسبوع مش شافهم ويوم مايروح يبقا عامل كده مش هيقدر يتعامل دورالعربيه وقرر يرجع الفيلا

رجع جيهان قابلته واستغربت انه رجع بدري وشكله متغير فسإلته  وهو قالها مفيش بس مرهق هو مش عايز حد يعرف ومش طالبه معها اصلا كلام
دخل على اوضته
وفرد جسمه على السرير بتعب
قعد يفكر شويه من اللي بيكرهه اووي كده عشان يعمل كدا

حاول يبطل تفكير في الموضوع شويه وافتكر انه هيعدي على جنا بكره

فقرر انه ينام حتى لو مجرد انه هيغمض عيونه بس

تاني يوم الصبح
صحي كانت الساعه ٧

اخد باله انه نام بهدومه 

قام واخد شاور ولبس هدومه ونزل

كانت الساعه٧.٥

الكل اتفأجاء على السفره انه نازل بدري كده

صبح عليهم وكان هيتحرك يمشي

جيهان:ايه يامازن مش هتفطر؟؟

مازن:لا ياماما مليش نفس وعندي كام مشوار كدا وشغل في الجيم

جيهان:ياحبيبي طيب كول اي حاجه

مازن:مش هقدر سلام عشان متأخرش

مازن واتحرك من مكانه وخرج من الفيلا وركب عربيته

حسام:هو ماله؟؟

جيهان:مش عارفه شكله متغير من امبارح وسالته قالي مفيش حاجه
حسام:هو مش بيقفل كده غير لما اجهزه بتبوظ عنده في الجيم

مصطفى:انا مش عارف ايه الاجهزه اللي بتبوظ كل شويه دي دا عنده انطف اجهزه

حسام :بابا دا جيم والاجهزه بيستعملها اكتر من شخص ومستويات وبيئات مختلفه فطبيعي دا يحصل..

________________________

عند زهره موبيلها رن 
وطبعا كان مازن

زهره ومسكت الموبيل بفرحه اخيرا هتشوفه هو واحشها اوووي

زهره:الو

مازن وصوته واضح عليه انه مرهق ومتغير شويه بسب الزعيق اللي زعقه في الصاله  صباح الخير

زهره وحست بتعب في صوته وفكرت بسبب انه صاحي بدري صباح النور

مازن :جنا جهزت والا لسه؟؟

زهره:ايوه جهزت

مازن :طيب ركبيها الاسانسير وانا هقابلها تحت

زهره وحست بالضيق  كان نفسها نشوفه وفكر ت انه ويطلع ياخد  جنا 
وكمان حست انه بيختصر في الكلام

زهره:تمام ثواني وهنزلها

مازن حس بضيق في صوتها بس بجد هو مش مستحمل كلمه واحده ومش قادر يتكلم

زهره ركبت جنا الاسانسير فكرت تنزل معها بس كرامتها مسمحتش ركبتها لوحدها وضغطتلها على الدور الاول

الاسانسير قفل ونزل

وهي دخلت

وجريت على البلكون وقفت بحيث هو مش يشوفها

ولاقته واقف واول ماشاف جنا حضنها اوووي

بصتله وكان لابس قميص جينز ازرق ومشمر كمه الى مرفقه وبنطال من اللون الابيض كان لابسه النضاره الشمسيه كان نفسها يشيلها عشان تشوف عيونه حتى لو من بعيد
تنهدت بتعب

استغربت هو بيعامل بنتها كدا وبيعملها هي بجفا اووي لو بجد هما مش حمل عليه يبقا زهق منها زي ما هاله قالت؟!!

مازن :وحشتني ياجوجو اووي

جنا بابتسامه كبيره ومرح طفولي:وانت كمان يابابا انا مبسوطه اووي اني هروح الروضه وان انت اللي موديني فرحانه اووي

مازن وابتسم بخفه واتمنى لو يرجع طفل وتبقى الحاجات دي اقصى امنياته

وصلوا الروضه ونزل من العربيه واخدها ودخل وهناك قابلتهم المديره..

اتكلم معها شويه ومع الميس اللي هتكون مع جنا في الكلاس
وسلم على جنا ومشي
طلع على الجيم 
واتصل بالمهندس عشان يجي يشوف الاجهزه هتنفع تتصلح والا ايه

المهندس لاقى ان في ٣هيتصلحوا واتنين لا مش هينفعوا

مازن طلب من المهندس يصلح التلاته

وفعلا بداء شغل فيهم

مازن فضل في الجيم لحد الساعه ٤وطلب من خالد انه يفضل جمب المهندس لحد مايخلص وقاله ان اي غلطه حتى لو كانت صغيره هيتحاسب هو عليها

مازن كان جاب اخره من الضغط حس انه محتاج يبعد عن كل دا

اخد العربيه وراح على زهره
طول الطريق يرن ويديه مشغول استغرب كل دا بتتكلم مع مين؟؟

عند زهره
كانت في المطبخ وبتكلم في الموبيل

زهره:بقولك راح مع جنا الروضه ومجاش هنا اصلا

هاله:وحصل ايه؟؟

زهره:محصلش حاجه انا مشوفتوش من يوم كتب الكتاب واحشني اووي ياهاله بجد

هاله:بت اجمدي كدا ..اوعي يازهره تخلي الجواز فعلى سبيه على الورق. 

الجرس رن وجنا فتحت الباب

جنا قربت من مازن وحضنته بابا

مازن وشالها ايه ياجوجو عامله ايه 

جنا :كويسه

مازن وبيبص حواليه ماما فين؟؟

جنا وبتشاور على المطبخ في المطبخ 

مازن ولسه شايل جوجو وراح على المطبخ اللي كان جوه شويه

زهره كانت لسه ببتكلم في الموبيل وما اخدتش بالها من الجرس اللي رن

زهره وواقفه وبتتكلم كانت لبسه فستان بيتي كب يصل الى بعد ركبتها بقليل من اللون الازرق ورفعه شعرها البني الطويل ديل حصان
واقفه ومديها ظهرها للباب  ومش واخده بالها من اللي واقف وراها

زهره :ماشي ياهاله انا فاهمه....

ونكمل بكره

توقعاتكم

  •تابع الفصل التالي "رواية حكاية زهره" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات