Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل الخامس 5 - بقلم سحر السحرتي

 رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل الخامس 5 - بقلم سحر السحرتي 

كبرياء ابنة الخادمة 
حلقة ٥
*دخلت انادي لماما بصوت عالي والفرحه مش سيعاني لقيت شاهنده هانم بتزعق لي 
:صوتك عالي كده ليه انت مفكره نفسك في الحاره وطي صوتك 
:اسفه ماما فين
: في المطبخ  بتساعدهم عشان النهارده خطوبه هنا عاملين حاجة عائلية 
:مبروك هنا نتيجتها ظهرت 
*ردت بسخريه مني وكانت مفكره ان بنتها جابت الديب من ديله
: اه جابت 89% 
:الف مبروك حبيبتي تستاهل 
*بنفس السخريه والتكبر
: وانت جبت كام
 :هقول لماما وافرحها الاول لان فضلها عليا بعد ربنا دقيقه افرحها وارجع افرحك 
*على اساس هتفرح لي قوي 
*دخلت لماما ما صدقتش في الاول وقامت مزغرطه بصوت عالي ....  طبعا مرات ابويا كانت هتطق وتعرف انا جبت كام 
:فاديه بتعملي ايه الاصوات دي عندكم في الحاره هنا لا
: اسفه يا مدام شاهنده من فرحتي 
:فرحانه قوي كده ليه هتكون جابت كام يعني هو 60% ولا 70% يفرحوك قوي كده 
*خليلي انا الطلعه دي يا ست الكل قلتها في سري ورديت بسرعه قبل ماما 
: لا يا مدام جبت 96%
 :ايه انت جبت كام اكيد من الغش مش معقول قعدتك في الحاره تخليك تجيبي المجموع ده امال لو فضلت هنا كنت جبت كام 
:الحقيقه ما كنتش هجيب لان من كتر طلباتكم ما كنتش هعرف اذاكر امشي عشان افرح باقي اصحابي واهلي
:استني عندك ساعدي مامتك عشان الخطوبه 
:رغم انها مش شغلتي بس اكيد انا مبسوطه عشان هنا هطلع ابارك لها وافرح سامح بيه
بقلمي سحر السحرتي 
*طلعت هنا قابلتني مقابله بارده  .... فجريت على سامح اللي فرح قوي ليا اكثر من امي 
: انا كنت عارف انك شاطره ومحضر هديتك 
:رغم اني هرفضها بس احب اعرف فكرت فيا وجبت لي ايه 
*طلع احدث تليفون كنت هتجنن واخذه بس كرامتي قرصتني ورفضت
 :لا دي هديه على اجتهادك انت معتبراني غريب 
:هقول لهم ايه وجبته منين
 :هتقولي سامح اداهولي هديه نجاحي واي حد يكلمك تعالي لي امسكي انا ظبطته ومنزل لك عليه كل البرامج اللي ممكن تحتاجيها يا دكتوره
: يسمع من بقك ربنا 
:المجموع و جبتيه كام يوم والتنسيق يفتح وهوصلك اول يوم للجامعه 
*مسح على راسي كاني بنته
 :حلا 
:نعم
 :تعالي ننزل اجيب لك فستان عشان تحضري خطوبه هنا 
:مفيش داعي انا مش هحضر هنزل اساعدهم واروح
 :ليه مش هتحضري 
:سامح بلاش انت عارف ان علاقتي معاها ما بقتش زي الاول وكمان لما دخلت ابارك لها حسيتها بارده معايا قوي فبلاش احرج نفسي اكثر من كده 
  *ما جدلش معايا عشان عارف ان عندي حق 
*ساعدتهم وكل حاجه كانت جاهزه دخلت المكتب عند محمد بيه استاذنه عشان امشي .... بارك لي ولسه هخرج كانت مراته جابت ماما ودخلت وقالت لي
: استني فيه كلمتين هقولهم لمامتك قدامك عشان تختاري
: خير يا شاهي هانم عايزه الحق اروح قبل الوقت ما يتاخر
: لما اتكلم تسمعي دلوقتي مامتك كبرت واحنا بقينا مش محتاجينها هنا بس عشان بقى لها معانا سنين قلنا بلاش نمشيها فاحنا بندفع راتب في حاجه مش محتاجينها
 :مش فاهمه عايزين تمشوها يعني ولة ايه بالظبط 
:لا هي هتمشي في حاله واحده لو فكرتي تدخلي كليه الطب انتم مش قد مصاريفها وانا مش هرمي فلوسي في الارض و تيجي كل شويه عايزه سلفه عشان مصاريف الجامعه  .... يا تسمعي الكلام واول التنسيق ما يفتح تشوفي كليه غيرها يا تاخدي امك في ايدك من دلوقتي ونصفي حسابها 
*الحاج طبعا قاعد يتفرج امي بصت له برجاء بس هو لف وشه الناحيه الثانيه  .... بكت لانها عارفه ان كلام مراته هيمشي علينا كلنا .... حبيت اعفيها من كل ده ورديت بلا مبالاة كأن الموضوع مش مآثر فيا مرضيتش اخليها تحس بالرضا في اللي عملته معايا 
بقلمي سحر السحرتي 
:موافقه الهانم ليها طلبات تانيه او كليه ثانيه تفضل اقدم فيها  ....ولو عايزه كمان اكتفي بالثانويه العامه كلنا خدامينك  .... اصل الايتام ما لهمش حق يحلموا وخصوصا لو كانت بنت الداده 
:لا تقدري تدخلي اي كليه بس تبقى من مستواكم
: حاضر اقدر امشي دلوقت 
:لما يوصلوا الضيوف  وتقدمي لهم العصير مش معقول مامتك اللي هتقدمه
: اوامرك يا هانم 
*دخلت قعدت في المطبخ من الصدمه ما نطقتش .....  حلم عمري اللي حلمت بيه وتعبت عشان احققه و اوصل له ضاع مني 
*الضيوف وصلوا ودخلت اقدم العصير
 *الصدمه الاكبر لما لقيت ادم هو العريس اللي بيخطب هنا 
*اعتذر لي بلغه الاشاره انه حب هنا رديت عليه
 :حقك بس الغلط مش عليك الغلط عليا اني صدقت عيل زيك كان المفروض تبقى راجل و تصارحني لما سالتك
*ما حدش فهم حوارنا غير مامته و اخواته 
*وردت علي برده بلغه الاشاره 
:المفروض كنت فهمتيها لوحدك انت مفكره بنت الخدامه هتتجوز واحد زي ابني فوقي لنفسك كويس قوي ولا عشان مش بيتكلم مفكره ان ناقصه حاجه
: انا عمري ما فكرت انه ناقصه حاجه بس دلوقتي اتاكدت ان ناقصه حاجه مهمه ناقصه رجوله وانا ما يشرفنيش ارتبط بواحد ناقص اهم حاجه تميز جنسه كده بقى راجل في البطاقه بس
بقلمي سحر السحرتي 
*قامت ضربتني بالقلم و زعقت 
:انت بنت قليله الادب 
*ضربتني قدام ادم وهنا و الاسرتين  .... وشفت في عين شاهنده نظره شماته لو كنت قتلت لها حد عمرها ما كانت بصيت لي كده 
*طبعا ما حدش اتكلم غيره
: لو سمحت يا هانم ما يصحش تمدي ايدك عليها ايه اللي حصل لده كله
 :حته خدامه مفكره ان ابني ممكن يبص لها و يتجوزها بتشتمه وتقول عليه مش راجل عشان خطب واحده من مستواه ابقوا اختاروا الخدامين اللي بيشتغلوا عندكم 
*جريت وخرجت من الفيلا وانا مقهوره و مصدومه كل احلامي ضاعت و اتدمرت 
*سامح حاول يلحقني لكن طبعا الست الوالده ندهت عليه عشان تكمل خطوبه بنتها  ..... وما سمحتش انه يمشي والا هتخرج وراه امي مطروده 
*ماما قلبها كان اتكسر و حست انها ظلمتني بالحياه اللي اختارت هالي ....  خصوصا الاب اللي اتجوزته ووافقت عليه خذلني لابعد الحدود  .... لما شافني اكثر من مره بتضرب وعمره ما دافع عني رغم ان ده دوره  .... وانا بقهر  وبتمنع من اني احقق حلمي 
*شاهنده كانت طايره من الفرحه مش عشان خطوبه بنتها لكن عشان اللي حصل لي  .... امال لو عرفت ان بنت ضرتها كانت فرحتها هتبقى عامله ازاي .... ندهت على امي وقالت لها زغرتي دي خطوبه هنا ولا مش فرحانه لها 
*ماما لقيتها فرصه انها تصرخ وهي بتزغرت يمكن يخفف عنها 
*حاول سامح يدور عليا كثير ويتصل وانا تايهه مش برد  ..... كاني في عالم ثاني مش عارفه اروح فين  .... دموعي كانت نازله كانها نزيف لا تتوقف 
*سامح اخذ ادم على جنب يتكلم معاه ويفهم منه ايه اللي حصل معايا .....  بس ادم كلمه بلغه الاشاره وسامح مش فاهم وطلب منه يكتب .....  بس ادم رفض لانه محرج هيقول له ايه 
:وعدتها بالجواز وكنت جبان ما قدرتش اصارحها اني بطلت احبها  .... هيقول البنت الوحيده اللي اهتمت بيا وتعلمت لغه الاشاره في اسبوع عشاني سبتها لما صارحت امي انها بنت الداده  .....رفضت وانا لا احمل ذره شجاعه اقف في وشها عشان ظروفي .....  البنت الوحيده اللي حسستني اني مش ناقصني حاجه اتخليت عنها وسبت امي تهينها وتضربها 
*انا مش بشكر في نفسي بس ده اللي ادم قاله ليه بعدين 
*سامح ما عرفش يتفاهم مع ادم فراح سال هنا 
:هو عايز يقول ايه
 :وانا هفهم منين خليه يكتب لك او اسال مامته 
:وهو انت بتتفاهمي معاه ازاي 
:هو بيقرا شفايفي ويكتب لي وبعدين الحب اللي بينا لغته مفهومه
: ازاي حلا بتعرف تتكلم معاه 
:بيقول اتعلمت عشانه لغه الاشاره وانا وعدته اني هتعلمها بس بعد الثانويه اصل كنت مشغوله بالمذاكره
 :هي خطوبتك دي هتخلص امتى 
:انت مستعجل ليه اظن عايز تروح تجري ورا الخدامه اللي كانت بتضحك عليه وعايزه تتجوزه 
:هنا احترمي نفسك دي اختنا
: لا اختك انت وخلي بالك لو ماما سمعتك هتمشي دادة فاديه وهي على شعره منها
 :انت بتهدديني يا هنا 
:لا طبعا بس بوضح لك الصوره 
:ماشي يا هنا براحتك
: رايح فين 
:هعمل تليفون عندك مانع
: فكرتك هتمشي
 *اتصل على عادل وعلاء ولاد خالتي يطمن اني وصلت لكن عرف ان لسه ما وصلتش 
*بعد ما انتهت الخطوبه حاول سامح يكلمني وانا في عالم ثاني لسه مش بتكلم مدام شاهي لاحظت انشغاله عليا فحبت تساعده
 مامته: اطلع نام يا سامح وما تفكرش تخرج 
:هو انا بنت هتمنعيني اخرج
: لا بس مفكر انك هتخرج تدور عليها يوم ما تعملها الداده اللي انت فرحان بيها هتحصلك 
:طب انا هخرج يا ماما ولو داده خرجت مش راجع البيت تاني وهصرف على داداه وحلا من مرتبي .....  وهروح اعيش معاهم في الحاره ايه رايك
: انت بتتحداني
 :انت كل شويه بتهدديني انك هتطرديها ونازله اهانات في حلا ولا كانها انسانه بتحس عملت لك ايه
: بتحاول تعيش عيشه مش بتاعتها  .... وكانت عايزه تتجوز واحد مش من مستواها  .... وتدخل كليه مش ليها  .... عرفت بقى انا بحب احط كل واحد في حجمه الطبيعي ودي مجرد خدامه
: انت الكلام معاك مش هيجيب نتيجه انا خارج ويا ريت تطلعي تنامي اليوم كان طويل 
*خرج يدور علي و بيتصل باستمرار  .... لقى واحد بيرد عليه في التليفون
: التليفون ده كان مع واحده واحنا لقيناها
يا ترى لقوني عاملة ايه وايه اللي هيحصل 
احداث الحلقه الجايه برده فيها احداث مهمه هتحصل
لو كتبتوا لي رايكم الحلو اللي دايما بيشجعني هنزل النهارده حلقة هدية مش طالبة تفاعل لانه مش بايدكم

  •تابع الفصل التالي "رواية كبرياء ابنة الخادمه" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات