رواية طفله ارهقها الزمن الفصل الرابع 4 - بقلم جنات بدر
"البارت الرابع "
ردت حلا لابلاش متقولش ليها حاجه عشان بتقول عنكم محامين ببلاش انا كدا كدا كبرت وهتجوز وهمشي ومش هجي هنا تاني
أنس وقف بغضب وقال خلي عندك شويه خجل انتي ازي تتكلمي عن الزواج كدا بدون حياء
ردت بعفوية فين قلة الحياء في كده وبعدين انا في النهاية هتجوز
كور ايده بغضب وقال من بين سنانه بس برده مش لازم تحكي قدامي كده خلي عندك شويه خجل
مسكت خدود وبحركه طفوليه وقالت انت اخويا وسري سرك مش لازم اخجل منك وبعدين يعني انت مش عايزني امشي من وش ماما يمكن اوحشها وتحبني
قال ان كان عليا مش عايزك تغيب عن عيني لحظه
وقال همس نفسي اخليك في حضني وما تطلعيش منه ثانيه
قربت منه وشاورت بايدها وقالت
بتقول ايه مش سامعه
قال بقول لك ومواصفات شريك حياتك عايزاها تكون إيه
حلا ابتسمت وقالت بحب عايزاه شبهك بالظبط يا أبيه في كل حاجه في اهتمامك بيا وحنيتك عليا وخوفك عليا عايزاه شبهك في كل شيء
ابتسم بسعاده ان هي بتتمنى واحد زيه قرب منها بدون بدون وعي
وقال وانا كمان يا روحي بتمنى واحده زيك وشبهك للحظه حست بمشاعر في قلبها ورجعت لورا بخاف وقالت ايه يا ابيه انت دخلت في الثلاثينات مش عايز تتجوز ليه مش شايفاك مرتبط بواحده ولا بتحكي لي عن واحده هو انت عندك عقده
ضحك انس بعفويه وقال يا لمضه اه منك لا يا ستي بحب واحده بحبها ايه ده انا بعشقها هي بتجري في عروقي مجرى الد،م هي شمعه حياتي وانا معاها بنسى الدنيا واللي فيها
بصت لي بذهول وقالت مش معقول انس انت اللي بتقول كده طب ومين سعيدة الحظ دي انا اول مره اعرف نفسي اعرف اسمها طيب هي مين
ضحك على فضولها وقال كل شيء في وقت حلو يا حلا
قالت لا انا عايزه اعرف دلوقتي هي مين ارجوك يا ابيه
لا مش دلوقتي
قالت بغضب طفولي ماشي براحتك وانا لما بحب واعشق ومش هقول لك بحب مين
قرب منها بغضب شديد واعمى وحضن وشها بين كفيها بغضب والتهم شفتيها بغضب شديد بين شفايفه
بعد فتره بعد عنها بغضب ومشى بدون اي كلام
وساب المسكينه في دوامه وماتهات مش فاهمه ايه اللي حصل
حطيت على شفايفها بتحسس عليهم بوجع
وقالت انا مش فاهمه حاجه اللي حصل ده حلم ولا بجد هو ايه اللي حصل بالظبط انا مش فاهمه حاجه هو في اخ بيعمل كده مع اخته
وبعدين خبطت ايدها على خدها وقالت حلا اصحي انت شكلك بتحلم ومستحيل ده يحصل على ارض الواقع
دخل انس غرفه بغضب هو وبقي يكسر كل شيء موجود في الغرفه
وقال بغضب غبي ايه اللي انا عملته ده يا رب اه انا عملت ايه دلوقتي هتفكر يعني هتقول عني ايه دلوقتي ازاي هوري وشي ليها تاني
تنفس بغضب شديد وشد شعره للخلف وقال لازم اتكلم مع بابا انا مش هصبر اكثر من كده
كانت حلا قعده وبتفكر في اللي حصل هي مش مستوعبه لغايه الان اللي حصل
دخلت "مها"الغرفه
حلا يلاه تعالي الفطار جاهز
مردتش عليها "عادة كلامها مره تاني مردتش
هزت كتفها وقالت بصوت عالي "حلا انتي سمعاني يازفته انتي طرشتي ولا إيه
فاقت من شرودها وقالت "هابتقولي حاجه يامها
ردد بغيظ بقالي ساعة بكلم حضرتك ولا انتي هنا إيه اللي شاغل بالك
ردت بشرود "مها" هو ينفع الأخ يب،وس أخته
ردت مها"بعدم فهم ازي يعنى ممكن توضحي
ضمت صوابعها وعملت شكل اتنين بيبوسو بعض وقالت كده يا مها
ردت مها"كده اللي هوا ازي انتي مجنونه يابت ولا ايه بظبط
ردت هنا "بتوهان مش عارفه مش عارفه
"مها"يلا طيب تعالي عشان ماما ماتتعصبش عليكي
رحوا علي السفر كان الكل موجود معاد أنس
اتكلم جابر بستفسار أمال فين أنس
أنس كان نازل من على السلم انا هنا يابابا
ابتسم جابر طيب تعال كل
رد أنس من غير ميبص عليهم لا أنا عندي اجتماع مهم جدا ولازم أمشي
رد جابر طيب متتاخرش عشان جايين عندنا ضيوف عشان طلبين "حلا لي الزواج
أنس وقف بصدمه...يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية طفله ارهقها الزمن" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق