رواية كبير الجبل الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع
لو جاية تصتاديلك راجل من هنه لاقي حد غير دياب..فهمتي كده
روتانا اتسعت عنيها بزهول وقالت ...نعم...معلش توضحي لان مستحيل يكون اللي وصلي صح
رجاء لسه هتتكلم حليمه مسكتها من ايدها وقالت بسرعه..ابدا يا بتي متقصدش حاجه هيه رجاء غلبانه ومبتاخدش بالها لكلامها....يلا يلا بقى علشان خاطر جدتك حليمه روحي صحي دياب انتي وتعالو افطرو
روتانا بصت لرجاء بضيق بس سكتت علشان حليمه ودخلت تصحي دياب
رجاء قالت بغيظ..انني هتهمليها تروحلو بلبسها ده ولسه هتمشي وراها شدتها عليها وقالت ....رجاء اهمدي انا عايزاكي
روتانا بقت تخبط على اوضة دياب بس ما حدش فتح... فتحت الباب بالراحه وبقت تقول... دياب بيه
بس ملقتوش في الاوضه و سمعت صوت الميه من الحمام فهمت انه في الحمام قربت على الباب وخبطت خبطتين وقالت دياب بيه تيته حليمه مستنياك على الفطار
دياب اول ما سمع صوتها ابتسم بخبث وقال بسرعه ...طب لافيني بشكير من الدولاب
روتانا قالت باستغراب... بشكير.... يعني ايه
دياب ضحك وقال ....فوطه..فوطه اتنشف بيها
روتانا قالت.... اه اوكي.. حاضر ...وراحت جابت فوطه
دياب فتح الباب بالراحه هياخدها منها بس شقت بزهول لما شدها بقوه دخلها جوه الحمام
روتانا صرخت بزهول وغمضت عينيها بقوه
دياب حط ايده على بقها علشان ما تصرخش وقال بضحك...فتحي عنيكي انا لابس اكيد مش هدخلك علي وانا عر،،يان يعني
روتانا فتحت عيونها لقيته لابس فعلا اتنهدت بارتياح
دياب شال ايده من على بقها وهيه قالت.... انت ايه اللي انت عملته ده مجنون انت
دياب حاوطها عند الحيط وقال ... انا اللي مجنون...انتي اللي دخلتي اوضتي
روتانا قالت بغضب منه.... تيته حليمه هي اللي بعتتني علشان تفطر.... لكن صحيح زي ما بيقولوا الخير تعمله ما تلاقيهوش تقريبا
دياب ضحك جامد وقال.... خيرا تعمل شرا تلقى
روتانا قالت بسرعه... اه هي دي
دياب قرب عليها اكتر وقال... بس انا الخير كله لو مش واخده بالك...هو انا مش عاجبك يا بت ولا ايه
روتانا اتنهدت وقالت .الحقيقه انت حلوه جدا..بس انا مش زي ما انت حاطط في دماغك
بقلم...زهرة الربيع
دياب قرب منها اكتر وقال بهمس عند شفايفها... مين قال لك اني بفكر فيكي بنيه عاطله ...كل الحكايه اني اول مره واحده تحركني للدرجه دي
روتانا ابتسمت وشاورت على نفسها وقالت ....ده السبب...علشان شكلي ولبسي وستايلي جديد عليك مجرد رغبه مش اكثر
دياب ابتسم على كلامها وشدها عليه بقت بين ايديه وقال بهمس.... امبارح اديتك حاجه متبقيش بخيله ورديها لي
روتانا بصتلو باستغراب وقالت.... حاجه ايه دي
دياب قرب منها بسرعه وانقض على شفا،،يفها بقوه هو بيضمها عليه
روتانا كانت هتقع من الميه اللي في الحمام فتعلقت في رقبته بسرعه
بعد شويه بعد عنها وهو بيبص لعيونها وقال ...عليكي شفتين ولا اجدع فيتامين
روتانا بصتلو بغيظ ودفعته وطلعت جري واول ما خرجت ابتسمت بكسوف وارتباك وهيه مش مصدقه اللي بيحصل
دياب ابتسم وقلبو بيدق بعنف... وطلع وراها لبس جلابيته فوق لبس البيت بتاعو وطلع بسرعه
بعد شويه قعدو على الفطار ورجاء حطت لهم الاكل وقالت بغيظ من روتانا ....انا شايفه انك تلبسي لك شويه خلقات لاحسن هوا الجبل بيلفح لفح تجيكي سكه برد ولا حاجه
روتانا خدت بالها من نظراتها للدياب ومن كلامها اللي قالتو وتلميحاتها دي فهمت انها غيرانه عليه قالت بضيق.... شكرا .. انا متعوده على اللبس ده ما تقلقيش نفسك عليا
دياب حمحم وقال وهو بياكل.... اقعد افطري معانا يا رجاء
رجاء قالت بخنقه من معاملته الناشفه... شكرا يا ولد العم اكلت قبل ما اجي.... انا ماشيه يا خاله حليمه عايزه حاجه
حليمه ابتسمت وقالت ....شكرا يا بتي
رجاء مشيت وروتانا بقيت تفطر هي ودياب وكانت عيونه ما اتشالتش من عليها وبيبص لها بنظرات وترتها جدا خصوصا في وجود حليمه اللي خدت بالها جدا لنظراتهم لبعض
روتانا اخدت الكاميرا بتاعتها وقالت... انا هطلع ابتدي تصوير يا تيته
دياب وقف وقال بسرعه... انا هاجي معاكي احسن حد يضايقك
و لسه هيمشي حليمه مسكت ايده وقالت...فيه حاجه ضروريه هقولها لك وحصلها
روتانا ابتسمت و طلعت
وحليمه بصت له وقالت... مش من توبنا ...لا شكلها شكلنا ولا لبسها لبسنا ولا تقدر تتحمل طبعنا يا ولدي
دياب اتنهد بضيق وقال...ايه لزوم الكلام ده يا جدتي
حليمه وقفت وبصيت له وقالت... انت خابرني زين وعارف اني ما ليش في اللف والدوران انا شايفه البنت جات يوم واحد لخبطت كيانك ومشلتش عينك من عليها ...هيه صوح البت حلوه ولبسها قصير حبتين بس مش اللي تاثر في دياب...ما احنا ياما جم عندنا بنات من البندر وكانوا لابسين انيل من كده ولا مره شوفتك مدلوق كده ... لدرجه انك تتسحب في انصاص الليالي وتروح لها
دياب اتصدم ان جدته شافته ومبقاش عارف ينطق ولا يقول اي حاجه
بره روتانا كانت واقفه مع مولتي وبيصوروا و بيضحكوا سوا ومبسوطين جدا
جات رجاء قربت عليها وقالت.... عايزاكي في كلمتين
روتانا قربت منها بخنقه وقالت.... نعم عايزه ايه تاني
رجاء قالت بسرعه... نفس الأولاني ...هملي دياب في حاله انت هتاخديلك يومين وماشيه ...بلاش تخليه يتعلق بيكي على الفاضي... دياب بيحبني وهنتجوز
روتانا ضحكت وقالت...ولما انتي واثقه انو بحبك وهتتجوزيه خايفه يتعلق بيا ليه
رجاء بصت لها بغيظ وقالت ....انا قلت لك اللي فيها عشان ما تتعبيش نفسك على الفاضي ....انا ودياب بنحب ببعض ومش هسيبهولك ..ولو خايفه على روحك خليكي بعيد عنيه...ومشيت وسابتها
دياب كان متوتر من كلام جدته وقال... كانت غلطه يا جدتي مش هكررها تاني
جدته ابتسمت وقالت... اتمنى يا دياب اتمنى يا ولدي
دياب اتنهد وطلع وراها واتتفاجئ بيها واقفه مع مولتي وبيضحكوا سوا وبيهزروا قرب عليها بغضب وقال... ما ابتديتيش شغل ليه ولا لازم تقعدينا لنصاص الليالي
روتانا بصتلو باستغراب من عصبيته وقالت...فيه حاجه ولا ايه كنت هبدا حالا
دياب بص لمولتي من فوق لتحت وقال... انت جنسك ايه ياض انت ايه بالظبط
مولتي قال ...انا شاب يا كبير في حاجه ولا ايه
دياب بصلو بضيق وقال... ما باينش واصل... روح العب مع العيال اللي هناك دي لو احتاجنا لك هناديك
مولتي مشي بخوف منه وروتانا ضحكه بشده وقالت... ايه اللي عملته ده
دياب قرب منها وقال...لو معاكي اي حاجه قولي لي انا... انا حابب بجد اقضي الوقت اللي هتاخديه كله هنا معاكي... يعني هساعدك في اي حاجه
روتانا ابتسمت وقالت... وانت بتفهم في التصوير
دياب قال بسرعه ....انا بعون الله افهم في اي حاجه ...وافهم في العيون كمان بالذات عيون الغزلان
روتانا ابتسمت ونزلت عيونها بكسوف وقالت.... دياب بيه حبيبتك زعلانه انا مش عايزه اعمل مشاكل ما بينكم
بقلم...زهرة الربيع
دياب قال باستغراب... حبيبتي.. حبيبتي مين
روتانا قالت بضيق.... رجاء قالت انكم بتحبوا بعض وهتتجوزوا وشكلها متضايقه مني وحقها شايفه انك مديني مساحه من حياتك زياده انا ما احبش اضايقكم مع بعض....ولسه هتمشي مسك ايدها وشدها عليه وقال... انا لا بحب ولا خاطب.... بس معجب معجب قوي وقلبي مشدود على الاخر
روتانا رفعت عيونها ليه و هو كمل وقال بابتسامه جميله... معجب بالكاميرا والقنوات..وكل النايل سات
روتانا ضحكت جامد وديتب لسه هيتكلم اتفاجأ بجعيدي واقف وراه وبيبصلها جامد وبيضحك
دياب سابها وبصلو وقال..احم..فيه حاجه يا جعيدي
جعيدي قال وهو متنح فيها..مفيش يا كبير..كمل...انا عسمعكم اها
دياب قال بغضب..وتسمعنا ليه..بنخطبو الجمعه اياك..غور من هنه متطلعنيش من خلقاتي
جعيدي قال وهو اسه مثبت نظره على روتاني..لا يا كبير ماعاش اللي يطلعك من خلقاتك هيه تطلع من خلقاتها انت لاه يا كبير
دياب ضربو برجله بقوه وقال..غور من هنه بدل ما اطلعك من الدنيا كلها وارتاح ..غور
جعيدي مشي بالعافيه وروتانا ضحكت جامد على كلامه
دياب اتنهد وقال...بتضحكي..الحال ده منافعش لازم تتقلي خلقك حبه
روتانا ضحكت وقالت...هتقله حاضر...يلا بقى مش هتيجي معايا تفرجني على الجبل
دياب ابتسم ومسك ايدها وطلعوا مع بعض وهم بيتكلموا وبيهزروا سوا وطلعو على الجبل وبقت تصور كل جزء فيه وهو بيوصف لها بالظبط حكايته ومين ساكن فيه
بالليل كانوا قاعدين على تله عاليه بيشاور لها على الاماكن ويوصفها و قال بابتسامه ....والمكان ده بقى بنسميه مكان العشاق
روتانا ابتسمت وقالت..الله رومانسي الجو ده بتسموه كده ليه بقى
دياب ابتسم وقال....لان في واحد قتل حبيبته هنا
روتانا اتسعت عنيها بصدمه وقالت ..قتلها..قتلها خالص ووووو
•تابع الفصل التالي "رواية كبير الجبل " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق