Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت مربية ابنتي الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم رهف حاتم

 رواية احببت مربية ابنتي الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم رهف حاتم 


نرمين: افندم 
سيف: سؤالي واضح تتجوزيني 
نرمين: احم هو اه انا اعرفك من زمان يا سيف بس 
سيف: عارف انك كنتي بتعامليني زي اخوكي و من زمان مكنتيش تعرفي اني ظابط بس انتي عارفة بقا 
نرمين: بس على فكرة انا معجبة بشخصيتك بس مش بحب أبين يعني انت شخصية محترمة و تستاهل كل خير 
سيف: طب ردك ايه 
نرمين: سبني يومين أفكر يا سيف و انا اقولك ردي بعد يومين بظبط 
سيف: و انا مستنيكي لآخر العمر بس على فكرة انا اول ما شوفتك وانا بحبك بس انا من النوع الي بردو مش ببين 
نرمين: لينا حاجات كتير مشتركة مع بعض 
سيف:و ده الي يخلي أي علاقة تبقى مستمرة 
و ابتسمت نرمين و قالت 
نرمين: تمام
سيف: يلا علشان اروحك 
نرمين: اوك 
و وصلها إلى بيتها 
*****
و عند نوران 
نوران: شوفت الحيوان عمل ايه 
اياد: انتي ادايقتي علشان قالك كلمتين دول ولا علشان مش هتاخدي الفلوس 
نوران: علشان كل حاجة انا رايحة اوضتي
و نهضت و كانت سوف تذهب الى غرفتها لكن امسك اياد بمعصم نوران و قال بعصبية 
اياد : مالك يا نوران من ساعة آخر مقابلة مع سيف و انتي مضايقة 
نوران و هي تبعد عنه
نوران ببرود: مفيش حاجة 
اياد بعصبية: لا في مالك في ايييه
نوران بزعيق: في اني تعبت و اني دايما كل الناس هتشوفني اني حقيرة زي مانت شايفني كدة انا لما سبتك تلمسني سبتك علشان حبيتك بجد و حبيت كل حاجة فيك و اكتشفت كل ده لما غيرت عليك من فرح لما كنت كل شوية تكلمني عن بنت كنت بموت وانت مبتحسش بيا انا زهقت يا اياد و تعبت من كل حاجة زهقت زهقت 
و تركته و ذهبت إلى المطبخ سريعا و هو ذهب وراها و وجدها تمسك سكينة و تضعه في شراينها
اياد بخوف : انتي بتعملي ايه 
نوران: بعمل الي لازم فعلا اعمله انا الي زيي مينفعش يعيش مينفعش 
و قطعت شرينها و وقعت مغشيا عليها و تسمر اياد في مكانه و ثم ذهب اليها و قال بخضة و قلق 
اياد: نوران نوران ليه عملتي كدة ليه حرام عليكي ليه 
و حملها و نزل سريعا 
و ركب سيارته ووضعها ورا في سيارته و ركب سيارته و ذهب إلى أقرب مستشفى و بسرعة قصوى
*******

و ثم وصل إلى المشفى و حملها و كان يديها تنزف بشدة في كل مكان و قال
اياد بصراخ: عندنا مريض هنا بسرعة عاوزين دكتور 
و جائوا سريعا و وضعوها في الترولي و مسكت الممرضة يديها و قامت بعمل الاتزمات لوقف النزيف حاليا ذهبوا بسرعة إلى غرفة العمليات 
******
ظل اياد واقفأ و ساند ظهره على الحائط قلقا على حبيبته نعم انه احبها و هذا الموقق اثبت له انه يعشقها و ليس يحبها فقط و ثم خرج الطبيب 
و ذهب إليه اياد سريعا و هو ينظر إليه بقلق و قال 
اياد: ها خير يا دكتور 
الطبيب: احنا لحقناها في آخر لحظة بس عملنا تحليل و اكتشفنا خبر حلو و خبر وحش 
اياد: في ايه يا دكتور 
الطبيب:عندها كانسر في المخ في الحالة المتأخرة شد حيلك
اياد بحزن و متفأجا و قال
اياد: طب هي مش كانت بتحس بيه 
الطبيب : هي فعلا ممكن تكون حست بيه و مش قالتلك أو ممكن هي كانت بتحس بوجع بس مش بتهتم بده 
اياد: طب مش هينفع اوديها برة اسفرها اعمل أي حاجة 
الطبيب: قولت لحضرتك دي في حالة متأخرة يعني لو عملت ايه للأسف الكانسر أقوى منها و من أي علاج و لو عملنا عملية هتموت و تقريبا هي حامل 
نظر إليه بصدمة و قال 
اياد: حامل حامل ازاي 
طبيب: لسة مش متأكدين بس هنعمل صنار و نتأكد لو هي فعلا كدة ولا لا 
نظر اليه اياد و قال بحزن 
اياد : طب ينفع أدخلها 
طبيب: طبعا هي صاحية بس بلاش كلام معايا كتير 
اياد:طيب شكرا 
و دخل اياد اليها و عندما وجدته قالت بابتسامة حزينة 
نوران: مش قولتلك الي زيي مينفعش يعيشوا الحمدالله ربنا اكرمني و رزقني بمرض احسن ما اموت كافرة هموت بمرض 
اياد : متقوليش كدة خلي أملك في ربنا كبير و هتعيشي انشاء الله ليا و للبيبي 
نوران: هو انا حامل 
اياد: اه بس لسة الدكتور هيعمل صنار علشان اتأكد 
نوران: ههههه حتة ابني معرفتش اعيشه انا اسفة يا أياد انا كنت بنت عدت من حياتك وانا عارفة انك مش هتجوز ولا ترضي تخلف من واحدة زيي
اياد: انتي احلى بنت شوفتها في حياتي انا بحبك 
نوران : هههه كداب انت بتقول كدة علشان بس افرح مش اكتر 
اياد؛ والله العظيم بحبك و مش هقدر اعيش من غيرك أنا عارف اني اتاخرت في أني اصرحك بمشاعري بس والله انا حبيتك لما قربت منك حسيت إحساس عمري ما حسيته انا حبيتك يا نوران 
نوران بدموع: لكن انا عملت ذنوب كتير اوي و نفسي أصلح من ذنوبي دي قبل ما اموت وبعدين انا الي زيي ميتحبوش
اياد و هو يقبل يديها:بعد الشر عليكي انشاء الله يومي قبل يومك وبعدين انا بحبك ملكيش دعوة بحد
نوران بابتسامة: متقولش كدة خلاص يا اياد ده قدر .... ينفع طلب 
اياد: اؤمري طبعا يا قمري 
نوران: ينفع اول ما اخرج من هنا اروح اعمل عمرة مع بعض و ابننا الصغير 
اياد: انتي ليه مش كنتي كدة يا نوران ليه في آخر ايامك و تعملي كدة 
نوران بدموع: علشان وقتها الحقد ملى قلبي و شيطان كان متحكم فيا تسمي ايه واحدة مكنتش عندها أهل تعمل ايه يعني غير الي انت شايفه 
و حضنها اياد و قال 
اياد: طب أنسى أي حاجة تزعلك ممكن؟
نوران: ممكن 
و جاء الطبيب و قال
طبيب: معلش بس سبها علشان نعمل الصنار 
اياد: طيب 
و خرج اياد و قام الطبيب بعمله 
*******
بعد 10 دقائق 
خرج الطبيب و ذهب إليه اياد و 
اياد: ها يا دكتور ايه الأخبار 
دكتور : هي حامل بس لازم تنزله لأن خطر عليها 
اياد بحزن شديد: هي حالتها اصلا بخطر يا دكتور .....شكرا ليك 
و ثم دخل لها 
******
و دخل و 
نوران: ونبي يا اياد قولي حصل ايه انا مش هقدر استنى أي أخبار تاني 
و نظر اليها بحزن و حكى لها ما حدث و قالت نوران: انا كدة كدة ميتة خليني أحس بس بفرح الست لما تبقى حامل 
اياد: طب الدكتور قال تقدري تمشي هنروح البيت و أجيب المأذون 
نوران: بجد 
اياد: طبعا بجد يلا 
و ساعدها أن تنهض و ثم ذهبوا من المشفى و ركبوا السيارة و ذهبوا إلى البيت 
****
في بيت نوران 
وصلوا و ثم حملها اياد و 
نوران: كدة ضهرك مش هيوجعك 
اياد: يوجعني ازاي و انتي الشفا ليا

ابتسمت نوران و هو قبلها من شفايفها و هي استسلمت له لكن بعدت عنه عندما وجدت انهم قدام المصعد و 
نوران:الناس يا مجنون 
اياد: ملهمش حاجة عندي 
ضحكت و ثم طلعوا إلى منزلهم و دخلوا الغرفة و اجلسها على الفراش و ثم هاتف المأذون و اتصل بشخصين ليكونوا الشهود و جائوا
و بدأ المأذون بلاجرائات و انتهت بأن نوران أصبحت حرم اياد جابر
و كانت سعيدة جدا بما حدث و نفس الشعور عند اياد أيضا 
و ثم قال اياد 
اياد: مش هتنامي 
نوران: عايزة انام في حضنك 
و ابتسم اياد و جلس بجانبها و جعلها تنام في حضنه 
*****
و عند فرح
في الحفلة 
فرح: يلا بقا كفاية كدة 
دعاء: ماشي يلا 
**************
عند ادهم عندما لمح فرح تنهض هي و دعاء من مقعدهم و هنا تأكد أنها سوف تذهب من الحفل و قال لعمر 
ادهم: بص شكلهم هيمشوا
عمر: طيب يا ادهم انا هوصلهم علشان مينفعش يروحوا لوحدهم و بليل كمان و توعدني متشربش كتير الكأس ده و خلاص 
ادهم: طيب اوعدك ماشي 
عمر: سلام 
ادهم: سلام 
****
عند فرح 
ذهب عمر إليهم و قال 
عمر: هتمشوا 
دعاء: اه 
عمر: طب يلا اوصلكم و مفيش نقاش الوقت متاخر و مفيش تاكسيات بتيجي هنا 
فرح: طيب 
و ذهبوا إلى سيارة عمر و ركبوا و وصلهم إلى البيت 
******
في عمارة دعاء 
وصلوا إلى البيت و
عمر: اشوفكم بكرة في الشركة 
فرح: اكيد سلام 
عمر: سلام 
دعاء: خلي بالك من نفسك يا عمري 
عمر: وانتي كمان يا قمري يلا تصبحي على خير 
دعاء: وانت من اهله 
و نزلوا من السيارة و قالت دعاء لفرح
دعاء: روحي انتي و اسبقيني وانا هاخد مالك من صاحبتي و جيالك مش انتي معاكي مفتاح البيت 
فرح: اه 
دعاء: اوك اسبقيني 
فرح:ماشي 
و ذهبت فرح البيت
*******
ذهبت دعاء إلى بيت صديقتها و أخذت مالك منها و سلمت عليها و شكرتها و ذهبت هي أيضا على البيت 
****
في البيت 
دخلت دعاء وجدت فرح تجلس تنتظرهم و دخلت و قالت فرح 
فرح: هو نايم 
دعاء: اه 
فرح: نوم الهنا يارب 
دعاء؛ تسلميلي يا قمر 
فرح: طب انا هنام بقا تصبحي على خير 
دعاء: وانتي من اهله 
و ذهبت فرح إلى النوم بعد شرودها و تذكرها بما حدث اليوم و بدلت دعاء ملابسها و نامت بجانب مالك 
******
و عند ادهم 
انتهت الحفلة بعد ساعة من خروج فرح و دعاء منه و ذهب إلى بيته 
******
في القصر 
وصل ادهم و دخل إلى داخل القصر و 
وجد حنين تركض إليه و حملها و قال 
ادهم: وحشتيني وحشتيني يا قلبي انتي 
حنين: وانت كمان يا بابي 
حسناء: حمدالله على السلامة يا حبيبي 
ادهم: الله يسلمك يا ماما 
حسناء: يلا يا حنين معاد النوم 
حنين: لا انا عايثة اقعد مع بابي شوية 
ادهم: خليها شوية يا ماما 
حسناء: خلاص يابني الي تشوفوا و جلس ادهم مع ابنته و لعب معاها حتة شعرت حنين بنعاس 
ادهم: شكلها عايزة تنام 
ذهبت حسناء إليه و حملتها و قالت
حسناء: يلا يا حنين ننام بقا 
حني.. ن: ماثي يلا باي باي بابي 
قبلها ادهم و قال
ادهم: باي باي حبيبة بابي 
و ذهبت حسناء لكي تنيم حنين 
*******
و بعد نصف ساعة
جائت حسناء لادهم لتعرف ما حدث في الحفل و 
حسناء :ها قولي حصل ايه بظبط 
و حكى لها كل شئ و قالت 
حسناء: يعني هي كانت في الحفلة 
ادهم: للأسف .... عارفة يا ماما كانت حلوة اوي ومش قدرت اشيل عيني من عليها بس حاولت على قد ما اقدر اني مضعفش 
حسناء: طب يابني انت مش ناوي تسامحها 
ادهم بشرود: تعرفي يا ماما ايه هو الطلب التالت و الي لغيته 
حسناء:ايه 
ادهم: كنت هقول قدام الناس اني هتجوز فرح و كنت هحدد معاد الفرح 
حزنت حسناء على حاله و رتبت على ظهره و قالت
حسناء: كل الي ربنا عاوزه هيكون بس انت لسة بتحبها
ادهم وهو يغير الموضوع
ادهم: انا تعبان اوي و محتاج انام و في شغل كتير بكرة 
حسناء : طيب يابني تصبح على خير على فكرة سلسلتها حلو اوي عليك 
ادهم: وعدتها اني مش هشيله و فعلا مش هشيله حتة لو حبي ليها نقص كتير 
و طلع الدرج و في نص الدرج قالت 
سناء: قصدك زاد مش نقص و مش هينقص ده هيزيد بس انت هتكابر 
نظر اليها ابتسم إليها و
ادهم: كل الي ربنا عاوزه هيكون 
ابتسمت حسناء إليه و دخلت إلى غرفتها 
هو شرد قليلا و صعد من الدرج و دخل غرفته 
******
في غرفته 
دخل المرحاض و ابدل ثيابه و ثم جلس على الفراش و 
تذكر عندما وقع على ضهره و هي سندته ابتسم لأن كان هذا الموقف جميل جدا بنسبة له و ثم تلاشت الإبتسامة على فور و نام حتة ينسى ما بداخله 
*****
في صباح جديد 
استيقظ ادهم و
وجد حسناء تأكل حنين و تنتظره قال
ادهم بابتسامة : صباح الورد 
حسناء: صباح الفل 
و قعد و قال
ادهم: ازيك يا حنون 
حنين: كويثة يا بابي و انت كويث؟ 
ادهم: انا زي الفل لما شوفتك يا عيوني 
و ضحكت حنين على مغازلته انها تحب مغازلة ابيها كثيرا انها ابنته المدللة و فطر فطاره ما بين مغازلته لابنته و حديثه ما والدته و قال 
ادهم: يلا هروح الشغل بقا سلام 
حسناء:سلام يابني ربنا ينور طريقك 
و ذهب ادهم إلى شركته 
******
و عند فرح 
خرجت من الغرفة و وجدت مالك يلعب و يقول
مالك : فيح ثحيت يا تعاء ثحيت (فرح صحيت يا دعاء صحيت)
دعاء: صباح الخير يا عثل 
فرح: صباح النور يا قمر 
دعاء: يلا علشان تفطري 
فرح: لا انا بجد مش جعانة خالص وبعدين أنا تخنت و مش ناقصة بقا وبعدين انا دلوقتي متشوقة للشغل اوي و مش جعانة 
دعاء: مش جعانة و اوك لكن تخنتي ده الي مش اوك خالص يابنتي ده انتي خسيتي اوي 
فرح: هههه طب يلا علشان الشغل ولا استناكي تخلصي قطار 
دعاء: انا خلصت اصلا و مالك شبع صح يا مالك 
مالك: ثح يا تعاء 
و ذهبت إليه فرح و حملته و قعدت تقبله و قال
مالك: كفاية يا فيح بتكثف و بعدين مث ينفع بنت تبوثني 
فرح: لا انا ينفع ابوسك وبعدين انت كيوت اوي ياخلاثي وبعدين مش انا مراتك ولا ايه 
مالك:اه 
و جلست و ثم بدأت تزغزغزه و هو يضحك و عندما نظرت دعاء إلى هذا المنظر قالت بابتسامة 
دعاء: هتبقى أم زي الفل على فكرة 
فرح بابتسامة: انشاء الله يلا 
دعاء: يلا 
و أخذت مالك و ودته عند صديقتها كلعادة و ذهبوا إلى العمل
******

في الشركة 
بعد ساعة
وصلوا الفتايات و 
و دخلوا و 
فرح: اعمل ايه دلوقتي 
دعاء: دلوقتي ياستي في ورق خلصه عمر بس محتاج ترجمة للروسي و انتي تقدري تقومي بده و توديه لادهم و مش هياخد وقت التقرير ده 
فرح: طيب ماشي ربنا يستر هو مش انهاردة اجتماع بتاع التركي 
دعاء: ايون و هيجوا يشوفوا الشركة و كدة 
فرح: طب كويس 
دعاء: أي شغل ناقص هتفتحي الدولاب الي في إلمكتب لازم تخلصي الشغل الي فيه لو لقيتي يعني 
فرح: تمام أوي 
دعاء: ماشي اشوفك في الاستراحة و الاجتماع 
فرح: باي ياختي 
*****
عند فرح 
و ذهبت مكتبها و ودخلت 
بلفعل وجدت الملف و فتحت الدولاب و تنهدت و حمدت ربها لأن الشغل كان قليل جدا و امسكت الملفات و قامت بعملها
*******
وبعد نصف ساعة جاء عمر
و تفاجئ بوجودها و قال بابتسامة يخفف عن فزعه 
عمر: ازيك 
فرح: الحمدالله و انت 
عمر: تمام بس كنت جاي علشان اخد التقرير و اشوف حد يترجمه
فرح:و تشوف حد ليه وانا موجودة على فكرة انا مش اترفدت متخفش 
عمر بفرحة: طب والله كويس كنت هزعل اوي علشان فعلا شغلك ممتاز 
فرح: زمان اشتغلت مترجمة في شركة صغيرة فاتعلمت وبقيت احسن ده زائد اني اتخرجت من جامعة ترجمة 
عمر: طب كويس أوي الف مبروك 
فرح: ميرسي 
عمر: الشغل عندك قليل اوي يعني في شوية تقارير و ترجمة و خلاص 
فرح: اه عرفت 
فرح: اتفضل 
عمر: طيب اسيبك مع شغلك بقا 
و خرج عمر من مكتبها و أكملت فرح عملها و انتهت منه و تنهدت و قالت
فرح: لازم أدخله بقا ياربي ربنا يستر 
****
و عند ادهم اتصل من هاتف مكتبه بدعاء و قال 
ادهم: دعاء خلى تقرير الروسي يجي اتاخر اوي 
دعاء: حاضر يا فندم هتصل بعمر بيه يجيب التقرير 
ادهم: اوك 
و قفل الهاتف معها 
******
و اتصلت دعاء بمكتب فرح و قالت
فرح: مكتب عمر مدحت شركة داماللبترول ايوة 
دعاء: بت ادهم عايز التقرير بسرعة تعالي 
فرح:اوك ماشي جاية اهو 
و قفلت معاها 
و مسكت التقرير و ذهبت إلى مكتب ادهم و ثم أخذت نفس عميق و هبطت على باب المكتب و
ادهم: ادخل
و دخلت و عندما نظر ادهم اليها انصدم 

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت مربية ابنتي" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات