Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية زهره الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم شيماء منير

 رواية حكاية زهره الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم شيماء منير 

الفصل الثاني والعشرون

مازن قرأ الرسايل وشاف ابتزاز اسامه لمراته ومش بس كدا كمان بيهددها
زهره جاءت من التوليت وقربت منهم

زهره:يلا لو حاببين نمشي

بصت على مازن اللي قام وقف والضيق باين على وشه اخدت بالها  ان موبيلها معه بصت للموبيل بتوتر  وبعدين بصتله بخوف

مازن وخرج فلوس وحطها على التربيزه بعصبيه 

مازن:يلا عشان نروح

خرجوا من المطعم وركبوا العربيه
مازن ساق بسرعه وراح عل الفيلا

وصلوا عند الفيلا

مازن:انزلي ياجنا ادخلي واحنا جايين وراكي

جنا:حاضر يابابا
جنا نزلت ودخلت الفيلا

مازن بغضب:مين سن دا يا ابله؟

زهره وبلعت ريقها بتوتر دا مستر اسامه..مدرس جنا

مازن ضرب بغضب على عجلة القياده وايه اللي عرفه رقمك

زهره وحكت له كل حاجه بالتفصيل

مازن:وازاي متحكليش الحوار دا من الاول وهو بيهددك ويبتزك

زهره:كنت عايزه انهي الحوار وخلاص

مازن بغضب وعرفتي تنهيه ها؟؟ معرفتيش  ..المره اللي فاتت وعدتني انك مش هتخبي عني حاجه وادي وعدك متنفذش

زهره وضغطت على شفايفها بحرج وتوتر 

مازن بغضب:انزلي يلا 

زهره وفتحت الباب ونزلت مازن هو كمان نزل 
ادى المفتاح للبواب

ودخل 
الكل كان في الجنينه وجنا راحت عندهم
 
مازن لزهره: اطلعي على فوق

زهره وطلعت

مازن وراح هو عند باباه ومامته وحسام ومريم اللي كانوا قاعدين حط موبيل زهره في جيبه

مازن وبيحاول يكون طبيعي مساء الخير

الجميع :مساء النور

جيهان:ايه رجعتوا بدري توقعت انكم تتأخروا شويه

مازن:عادي كنا حابين نرجع بدري..

جيهان:زهره كويسه طلعت ؟؟على طول يعني؟؟

مازن:كويسه ..

مازن :يلا ياجوجو عشان نطلع 

جنا:حاضر يابابا

جيهان:ماتسيبها ياحبيبي شويه هدخلها اوضتها من بدري كدا

مازن:ايوه عندها مدرسه بدري تصبحوا على خير

جيهان بصت لمصطفى اللي غمزلها متتكلمش

الكل رد وانت من اهله

مازن اخد جنا وطلعها اوضتها

وراح على اوضته هو وزهره

زهره كانت بدلت لبسها ببجامه

مازن دخل ومتكلمش

ودخل بعدها على الحمام وبردوه متكلمش

عدى اسبوع وزهره ومازن مش بيتكلموا ومازن بيخرج من الصبح مش بيرجع غير الساعه١٢ص

ومش بيتكلموا نهائي

رجع مازن وكان رابط ايده

زهره وقربت منه بقلق مال ايدك؟؟
مازن ومردش عليها

زهره:رد عليا يامازن انت متخانق؟؟

مازن بغضب بقولك متفتحيش بوقك اصلا انا مش طايق نفسي اساسا وبعدين انتي مالك اتخانق والا متخانقش انا حر اطلعي من دماغي بقا

زهره بدموع  :ضربته صح؟؟انا عارفه انك مش هتعدي الموضوع كدا

مازن:اه ضربته عشان بعد كدا. يعرف هو بيعمل كدا من مرات مين ولسه هعمله مفاجاءه حلوه عند مراته بنت الوزير هتعحبه اووي....

تاني يوم

على الفطار

نزلت  جنا وهي تبكي

جيهان مالك ياروحي بتعيطي ليه؟؟

جنا:مش عايزه اروح المدرسه

جيهان :ليه ياحبيبتي تعبانه؟؟

جنا:لا بس مش حابه المدرسه دي

جيهان:ليه دي فيها اصحابك من الروضه

جنا:لا ...دي غيرها

جيهان وبصت لزهره هو انتوا غير توا المدرسه؟؟

زهره كانت هترد

بس رد مازن اللي نا زل على السلم

مازن:ايوه 

جيهان وبصتله باستغراب ليه؟؟

مازن وقرب منها مش عاجبني الدراسه فيها

جيهان:كان ممكن تسيبها فيها ونجيب هنا مدرسين ليها ومتزعلهاش كدا

مازن:معلش انا شايف كدا احسن ..يلا ياجنا عشان اوصلك قبل ما اروح الشغل

جيهان:هي المدرسه مفيهاش باص

مازن:لا مفيهاش

مازن خرج وجنا وراه

اخر النهار زهره كانت قاعده في الجنينه

جيهان وقعدت جمبها

زهره واتعدلت في قعدتها

جيهان:ايه ياحبيبتي قاعده لوحدك ليه؟؟

زهره:مفيش ياطنط عادي

جيهان بحنو:انا زي مامتك عايزه اعرف في ايه ايه المشكله بينك وبين مازن

زهره:مفيش مشاكل ولاحاجه يا طنط

جيهان:ازاي كل يوم بيخرجوا مش بيرجع غير متاخر وواضح جدا انكم مش بتتكلموا

زهره بصتلها بصمت

جيهان:انا مش بدخل بينكم بس انا عايزه اصلح بينكم في ايه مستاهل كل دا

زهره وابتلعت ريقها بتوتر مفيش حاجه ياطنط

جيهان واتنهدت بتعب وسكتت هي عارفه انها مش هتتكلم

بعد ساعه

مصطفى:اسمعي الكلام ومتدخليش  بينهم

جيهان:مش هينفع يامصطفى دول تقريبا بقالهم اكتر من اسبوع مش بيتكلموا

مصطفي:يعني انتي مش عارفه طبع ابنك

جيهان :عارفاه عشان كدا لازم ادخل

جيهان اخدت عربيتها وراحت الصاله ل مازن
االي اتفاجاء بوجودها

مازن:خير ياماما انتوا كويسين؟؟

جيهان:متقلقش انا جاي اقعد معك شويه ايه المشكله

مازن:طيب تمام تنوري ياماما بس مفاجاءه حلوه تشربي ايه

جيهان:ياريت عصير عشان الجو حار

مازن طلب ليها عصير وطلب قهوه لنفسه

مازن وولع سيجاره هاتي اللي عندك

جيهان وابتسمت بخفه كويس انك فاهم

مازن:ماهو اكيد مش هتسيبي بشمهندس مصطفى في البيت وتيجي هنا عشان تشاهدي جمالي

جيهان ودخلت على طول في الموضوع ايه بقا اللي مزعلك انت ومراتك بقالكم اسبوع تقريبا مش بتتكلمو

مازن:متسغليش بالك

جيهان :ازاي مشغلش بالي ..انا مش عايزه اعرف ايه سبب المشكله ولاحتى زعلانين ليه لكن بجد كتير انكم اسبوع مش بتتكلموا

الباب خبط

والساعي 
حط القهوه وألعصير وخرج

مازن وحط كوباية العصير قدام مامته طيب اشربي العصير

جيهان واخدت رشفه من العصير

جيهان:بوص يامازن انا مش هنكر اني كنت رافضه الجوازه دي في الاول بظروفها وكنت رافضه زهره نفسها ..بس الحقيقه البنت طلعت عكس ماكنت متخيله كشكل وكمضمون ومن ناحية الهدوء والادب  مفيش غلطه دا مريم اللي احنا بنقول عليها هاديه جمبها شقيه

مازن ويخرج الدخان من فمه مش مختلف معاكي في دا

جيهان :يبقا كفايه خصام كدا ياحبيبي ..وبعدين بصراحه من ناحية النطافه نطيفه جدا في نفسها وفي اي مكان تقعد فيه ومهتميه بيك جدا وكل تفاصيلك  ولبسك وكل حاجه بجد انا مش بعمل زيها كدا مع باباك  يبقا حتي لو هي عملت غلطه مثلا ياسيدي سامحيها عشان اي حاجه من دي..وبعدين ايه حكايه خروجها غير معك دي بجد بقالكم ٩شهور في الفيلا مخرجتش غير معاك ليه مش تشترك ليها وللبنت في اي نادي نادي ويخرجوا ..انا بجد مستغربه حتي حاجتها تقريبا مش بتشريها غير معاك  ودلوقت انتوا مش بتتكلموا وعمري ما شوفتها لها صحاب وطول الوقت قاعده لوحدها. ..وحاولت اتكلم معها وافهم بس متكلمتش وانا عارفه انها مش هتتكلم 

ابتسم مازن بخفه

جيهان:طبعا واخده تحذيرات عشان كدا مطولتش معها وجاتلك

مازن:اولا هي لها اصحاب انا مش معنها عن حد ثانيا  مش معني اني مش بسبها تخرج لوحدها اني مش بثق فيها لا طبعا انا عارف مراتي  كويس وواثق فيها والا لو كدا مكنتش كتبتها على اسمي  ودخلتها بيبتي

مازن وطفى السيجاره في مطفئه جمبه  بوصي ياماما انا محبش مراتي تكلم اي راجل تقولي بقا غيره ..حب حب امتلاك زي ماتوصفيها اوصفيها  انا مش بحب الجو دا..اللي هي عايزاه انا اجبهلولها لحد عندها اللي تشاور عليه بس هيكون عندها بعدها وهي فاهمه دا كويس وعارفاه ومعتقدتش انه عامل مشكله بنا وبالنسبه للخروح انا والله كنت بخرجهم على طول
 وقبل مانيجي الفيلا وكنا بنخرج نشتري مع بعض كل حاجه بس هي جاءت لما جينا الفيلا صادفت اني مشغول هنا مش ان انا حابسهم

جيهان:تمام بس عشان خاطري انهلي موضوع الخصام دا انا اصلا مش بحب الطريقه دي عايزك تروح كدا تجبلها هديه حلوه وتتكلموا بقا

ابتسم مازن بخفه

جيهان:وكمان حاجه لو جنا عايزه الجمباز عشان خاطري وافق 

مازن بعصبيه خفيفه :انتي ليه مش قادره تفهمي انا مش قابل دا ليه ..ماما اختصار للحوار دا جنا هتيجي تتدرب هنا سباحه في الجيم وتحت عيني 

جيهان:خلاص انتوا احرار

بالليل
مازن خلص شغل ورجع على البيت

كانت زهره نايمه

مازن دخل الحمام واخد شاور
وخرج ولبس لبس بيتي كانت هي مجهزاه

ابتسم بخفه وهو فعلا بيعترف جواه بكلام جيهان انها مش مقصره في اهتمامها بيه حتى وهما متخاصمين كانت كل يوم لازم تخرجله لبس الشغل او البيبتي

وكمان تطلب عشا ليه من الشغالين ويرجع يلاقيه في الاوضه مع انه مش بيرضي ياكل كل يوم

استغربت ان النور لسه مولع  معقول اتعشا كل يوم مش بياكل 
حست انه بيقرب جمبها
هي كل يوم تعمل نفسها نايمه لحد مايرجع من الشغل وينام

مازن وقعد القرفصا امام وجهها

مازن بهدوء على فكره انا عارف انك مش نايمه

زهره حاولت تكمل بس لون وشها اتغير للاحمر

حست ان وشها بيطلع سخونه من قربه

فجاءه دموعها نزلت وهي مغمضه عيونها

مازن ومسح دموعها بابهامه ممكن متعيطيش

زهره وفتحت عيونها ببطء وقامت قعدت

مازن قعد جمبها ورجع شعرها ا الناعم للي نزل على وشها لوراه

مازن:حق عليا لو قسيت عليكي

زهره بصتله بصمت وسكتت لكن نظره كلها عتاب

مازن ومسك ايدها وقبل اناملها برقه بلاش النظره دي عشان بتوجعني

مازن واتحرك وجاب حاجه ورجع

وكان معه علبه 

فتح قدمها  وكان فيها عقد شكله تحفه

زهره بصتله بانبهار ايه دا؟؟!

مازن:دي هديه بسيطه من ليكي

زهره ولمست العقد برقه بس شكله غالي اووي

مازن:الغالي يرخصلك ياقلبي وبعدين مفيش حاجه تغلى غلى زهرتي

زهره وابتسمت بخفه مقولتهاش من زمان  زهرتي دي

مازن وقرب منها وشدها لحضنه  اجمل زهره في الدنيا اصلا

زهره ووضعت رأسها على كتفه بس انا هونت عليك يامازن بجد انا كنت قولت خلاص مش هنتكلم تاني

 ابدا

مازن ابتسم بخفه مش للدراجادي بس بجد انا كنت مضايق منك لانك خبيتي عني بجد دي حاجه تتخبى المفروض اول ما كان كلمك كنتي عرفتني

زهره وهي بتبص في الارض:اسفه خلاص مش هتكرر تاني

مازن وماسكه من ذقنها ورفع وشها كل حاجه فيكي واحشني يازهره حتى ضحكتك

زهره ابتسمت بخفه 

مازن ووضع قبله خفيفه على شفتيها 

ثم تعمق في تقبيلها

مازن وشالها ووضعها على السرير برفق...........

________________________

في الصباح

اجتمع الجميع على الفطار

جيهان كانت مبسوطه ان مازن وزهره اتصالحوا

مازن :بقولكم ايه عايزين نروح اسبوع مرسى علم

مريم:والله فكره

حسام اهدي شويه انتي ناسيه انك حامل هي اي طالعه والسلامه

مازن:عادي على فكره نسافر بالعربيه 

جيهان:بتهزر نسافر ٨ساعات كتير عليها

مريم:مش كتير ولا حاجه وهنرتاح في الطريق  انا بجد نفسي اغير جو وبعدين انا لسه في الرابع يعني عادي

جيهان:بابا مش هينفع يسافر المده دي كلها

مازن:اسبقونا انتي وبابا وجنا عشان الطريق طويل عليكم واجي انا وزهره وحسام ومريم

جيهان :ايه رايك يامصطفى؟؟؟

مصطفى وابتسم بخفه  مش ابنك المجنون قرر يبقا خلاص 
مازن بمرح الرأي رايك ياكبير بردوه

مصطفى:نروح اهو تغير جو عشان جوجو وتاخد اجازه من المدرسه اسبوع

بعد يومين 

مصطفى وجيهان واخدو جنا ركبوا الطياره على مرسى علم

وصلوا الفيلا هناك

مازن وزهره وحسام  ومريم في عربية مازن

مازن كان سايق وزهره جمبه وحسام ومريم وراه

كان بيريحوا في الطريق كل شويه عشان مريم متتتعبش

بعد تقريبا ٩ساعات وصلوا

كانوا فعلا مرهقين فقررو يرتاحوا النهارده ميخرجوش غير تاني يووم

وفعلا دا حصل

كل واحد اختار غرفه ليه ومراته

تاني  يووم الكل صحى من النوم وفطروا مع بعض

اخر النهار خرجوا كلهم
واتغدوا بره في مطعم 

بالليل سهروا واتفسحوا مع بعض ماعدا جيهان ومصطفى اللي روحوا على الفيلا
سهرو  سهره حلوه وبعد كدا اخر الليل روحوا

تاني يوم الصبح 

زهره صحيت بدري وكانت حاسه انها جعانه

نزلت المطبخ اللي موجود في الفيلا 

كان موجود معلبات وبيض بس لانهم  طبعا  بيطلبوا اكل من بره 

قررت تعمل امليت

سمعت صوت

امسك حرامي البيض

زهره وبصت وراها بخضه خضتني يامازن 

مازن وابتسم بقوه ايه جوعتي؟؟

زهره:بصراحه اه والساعه لسه٨ واكيد مش هيصحوا قبل١٢ الظهر

مازن:عملتي ؟؟؟

زهره:اومليت
 ..تاكل؟؟

زهره واديته الشوكه 

مازن واخد قطعه واكلها 

مازن:امممم تصدقي جوعت انا كمان

زهره:بالهناء والشفاء

مازن واخد قطعه كبيره وقربها ناحية زهره اكلتها   مازن وقرب منها واكلها والتهم شفتيها بقبله عميقه

فاقوا على صوت حركه
وكانت جيهان
الاتنين بصوا اتجاه جيهان بخضه

جيهان اتكلمت عادي ايه دا صباح الخير انتوا صاحين

مازن:احم اه كنا بنعمل اكل

زهره كانت واقفه بحرج ومش قادره تبوص على جيهان

جيهان:اممم اومليت تمام....انا كنت جايه اعمل النسكافيه بتاعي انتوا عارفين بحب اشربهم الصبح

زهره بتوتر:عن اذنكم هطمن  على جنا

واتحركت بسرعه

مازن ووقف  وبياكل من اومليت

جيهان بتبوصله بتمعن 

مازن:اومليت يجنن

جيهان وربعت ايدها طبعا لازم يجنن

مازن وابتسم وهو بياكل وفهم جيهان بترمي ل ايه

جيهان ات..لم ليك اوضه عيب كدا انتوا مش لوحدكم هنا

مازن وحط الشوكه وبلع الاكل متبكريش الموضوع دي قب..له بريئه

جيهان :مش الفكره تخيل لو كان بابا او حسام ومريم كان هيبقا شكلك زبا..له 

مازن ببرود وهو بياكل بالشوكه يلا ربنا ستر

جيهان وضغطت على اسنانها بضيق

وراحت تجهز النسكافيه بتاعها

  •تابع الفصل التالي "رواية حكاية زهره" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات