Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل التاسع عشر 19 - بقلم سحر السحرتي

 رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل التاسع عشر 19 - بقلم سحر السحرتي 

*
كبرياء ابنة الخادمة 
حلقة ١٩
*لما شفت الاجهزه اي نعم انا صيدلانيه بس فاهمه جهاز الاكسجين شغال ولة لا ... بس حبيت الفت نظرهم اني فاهمه في شغل الاجهزه اللي بابا مركبها 
:بس ما تقلقش هتبقى كويس *وقفت قدام جهاز قياس الضغط وضربات القلب و كملت
 :كل المؤشرات الحيويه بتقول انك بتتحسن بسرعه هو الدكتور قال لك يا سامح هو عنده ايه بالظبط 
*ارتبك شوية وبعدين قال
:الحقيقه هو قال كلام كتير و كام مصطلح طبي كده بالانجليزي وكنت قلقان على بابا ما ركزتش هو كان يقصد ايه بالضبط بس كنت مستني انه يقول انه هيتحسن وبس ده اللي كان هاممني وقتها 
:طب هروح اسال انا الدكتور يطمني ما تقلقش انا هفهم كويس 
:استني هو جاي دلوقتي هو استاذن بيلف على حالات و هيرجع ثاني بلاش تتعبي نفسك 
:امال الساحره الشريره فين هو  مش المفروض تقف جنب جوزها 
:قصدك على مين
 :زي ما فهمت الست والدتك 
:حلا عيب
 :لا عيب ايه ده كان زمان قبل ما ابقى شريره و حربايه لكن دلوقتي انا جايه اطمن علي بابا واول الدكتور ما يطمني هسافر ... وقول لصاحبك لو منعني تاني هقدم فيه شكوى و اضر مستقبله ما بقتش اسكت لحد خلاص وخصوصا انتم 
يوسف : تعالي نتكلم بره لان كلامك بالاسلوب ده هيتعب عمي 
:خلاص مش هنطق لما يجي الدكتور و اطمن عليه 
*بابا تظاهر انه تعبان و بيخرج الكلمه بالعافيه
: حلا تعالي قربي جنبي
: نعم يا بابا 
:لو جرى لي حاجه عايزه اموت وانت مسامحاني
 *سكت وما ردتش عليه بس دموعي جاوبته 
:مش بتردي عليا ليه انا عارف اني ما ليش حق اطلب منك ده انا قصرت معاكي كتير ومش اول مره اخذلك
: الحقيقه يا بابا انت جبت المفيد 
سامح: وبعدين يا حلا بابا مش حمل طريقتك دي جايبينك تحسنيها مش تقضي عليه
: انا خارجه اشم شويه هوا على ما  الدكتور  يجي
 بابا :بالراحه عليها يا سامح هي معاها حق تعالي يا حلا بلاش تخرجي عايز اشبع منك 
:معلش يا بابا اديني 10 دقائق وراجعه حاسه اني مخنوقه هنزل عشان ما ازودش كلام يضايقك و يتعبك
 *سامح شاور  ليوسف يخرج ورايا 
*نزلت جنينه المستشفى ويوسف ورايا ومش واخده بالي منه قعدت على كرسي و بدات اعيط... مش عارفه اسامح ولا ابعد القرار صعب 
*يوسف قعد جنبي و اخذني في حضني و طبطب عليا 
:ما تخافيش هيبقى كويس
بقلمي سحر السحرتي 
*بعدت عنه : كويس عشان الحق اسافر
 :انت مصره مش خايفه يجرى له حاجه وانت بعيده عنه
: كل شيء مقدر ومكتوب و قعدتي معاه مش هتمنع قدره 
:ياه للدرجه دي انت اتغيرتي قوي يا حلا 
:الفضل يرجع لكم  ...بس لا انا كده من الاول انا حربايه
: حلا لو سمحتي ده كان اختبار واحنا للاسف سقطنا فيه من وزه الشيطان وهنا كانت رسماها كويس قوي
: ايه ده هي ظهرت البراءه وانا ما اعرفش 
:لا احساسنا
 :و احساسكم ده يومها كان واقع في غيبوبه يوسف اسمع الكلمتين اللي عندي ومش هكررهم بابا اول ما يخف هسافر ومش عايزة اشوف وش حد ولا اعرف حاجه عن حد وخصوصا انت 
:اشمعنى خصوصا انا
: لاني هتجوز واحد عارف قيمتي واظن انا اه حقودة وحرباية لكن مش خائنة للراجل اللي هتجوزه 
*كنت بقول كدة و قصدي اشوف هيعمل ايه .... لقيت وشه اتحول ونظرته بقت حاده وقال بصوت مرعب
: على جثتي يا حلا تبقي لغيري
*قلت بمنتهى السخرية 
:ايه ده انت عايز تتجوز واحده لا تؤتمن على بيت طب ازاي  
:هكتفك و اخطفك وبعدين انسي كل اللي قلناه كانت لحظه غضب 
:كلام كل واحد فيكم محفور جويا بيرن في ودني كل يوم تحب اسمع لك لو نسيت انت قلت ايه 
:حلا كل حاجه هتتصلح وجواز من غيري مش هيحصل
*بصيت له بتحدى وقلت بمنتهى القوة
 :ولو انت اخر راجل في الدنيا عمري ما هتجوزك 
:هنشوف يا حلا وقومي نشوف الدكتور رجع ولة لا
 :اطلع انت وخلي سامح يرن لي لو الدكتور رجع 
:قومي معايا بدل ما اشيلك
*بصت له بنفس نظره التحدي 
:الكلام ده كان زمان اعملوا مع حد ثاني وبعدين انا مستنيه مكالمه من خطيبي يطمن عليا بما اني لسة ما سافرتش
*شالني بايده الاثنين و قال بكل غضب
: ما اسمعش صوتك احنا في مستشفى وفي عيانين 
:طب ما ترجعش انت تعيط 
*ضربته في كتفه ما قصرش فيه اتغظت قوي قمت عضاه في كتفه .... حسيت بصرخه الم مكتومه قال لي وهو متنرفز جدا 
:لو ما بطلتيش هشيلك زي الزكيبه كده لو حد شافنا هيقول مريضه لكن الثانيه هتبقى غلط في حقك 
بقلمي سحر السحرتي 
*خفت من شكله وغضبه  وسكت دخل عليهم وهو شايلني كده .... سامح ساله
: في ايه
 :رجلها وهي ماشيه اتلوت  وصعب تدوس عليها شلتها مش كده يا حلا 
*بصت له بسخافه و واديت وش الناحيه الثانيه 
*في اللحظه دي صافي دخلت وفي عينيها رعب قلقتنا ... بس طلبت من سامح يخرج معاها هو ويوسف 
*سامح طلب مني افضل جنب بابا  ...الفضول كان هيقتلني بس قلت يا خبر النهارده بفلوس  ... وصافي مش بتخبي عليا حاجه 
*خرج سامح قلقان من شكل صافي 
:خير يا صافي مالك وشك مخضوض 
:الحق مامتك جبناها المستشفى ودخلت العمليات
 :ايه ليه وما اتصلتيش علي ليه 
:انا قلت انت اصلا هنا مع باباك زي ما فهمتني بس الحق يا يوسف اقبض على مؤيد
: ليه ايه اللي حصل 
:سمعنا هنا بتزعق و بتتخانق مع مؤيد قلنا عادي ده الطبيعي  .... بس لما ضربها جامد وصرخت وقالت حد يلحقني جرينا عليها اتضح انها كانت بتطلب منه فلوس وهو رفض شتمته وضربها لما خلصناها من ايده قال لها
:  انا رايح اقول لهم على كل حاجه انا قرفت منك لازم يعرفوا انك انت وامك الشياطين و اتهمتوا فيها الغلبانه اللي طول عمرها كويسه معايا حتى لما رفضتني بذوق ما جرحتش كرامتي انما انت طول الوقت بتذلي فيا ....  انت كنت تطول تتجوز واحده زيي وانت دبلوم يا سافله يا اللي بتتجوزي من ورا اهلك
بقلمي سحر السحرتي 
*سكتت شويه تاخد نفسها 
:وبعدين جه عشان يمشي هنا قالت 
:امسكيه يا ماما هيقول لهم 
*وقف على السلم و طنط ماسكاه بتحاول تمنعه وهو بيفلت ايديها وقعت من على السلم وهي دلوقتي في العمليات 
*سامح جري على غرفه العمليات لقى هنا مضروبه و وشها ازرق 
*يوسف قال له :هروح اجيب مؤيد قبل ما نقبض عليه عشان نلمها بدل ما تبقى فضيحه ولا عايز تقدم بلاغ
 :لا خلينا نفهم ايه اللي حصل بعدها نقدم او لا
*يوسف اختصر الطريق و بعت رساله لمؤيد رد عليا علشان نلم الدنيا بدل ما يدخل فيها البوليس واكيد انت عارف انا كلمتي واحده 
*رد مؤيد عليه و قابله 
:اظن ما بقاش في مجال تخبي لان تقريبا كل حاجه اتكشفت 
*حكى له ان اتجوز هنا بموافقتها واختلفوا لما حملت وما يعرفش هي عملت ايه خلاهم اتصلوا عليه عشان يتجوزها رسمي لكن فهم من حوارهم انها كذبت عليهم ودخلت حلا في الموضوع  ... بعد ما اتجوزها رسمي سالها وعرف كل التفاصيل 
:صاحبتها اللي دلتها على الدواء بتاع الإجهاض جابت لها واحد يعمل تسجيلات بصوتي وبصوت حلا ان احنا بنتفق عليها وان حلا اللي خططت تنتقم منها
: وده صحيح
*رد مؤيد بانفعال صادق خلى يوسف يتأكد أن اللي بيقوله صادق فيه فعلا 
: لا طبعا حلا طول عمرها متربية معانا في الحاره طول عمرها طيبه وقلبها ابيض ويوم ما اتقدمت لها رفضتني بذوق رغم انها دكتوره بس قالت  اني زي  اخواتها علاء وعادل ولو حبيتني كانت هتوافق رغم اني دبلوم احترمتها الكل مفكر أن اللي متربي في الحواري معدوم الاخلاق والضمير لكن ده غير صحيح 
: وايه اللي حصل خلاك تضرب هنا بالشكل ده 
:الولد بتاع المونتاج اتصل عايز فلوس منها تاني وهددها يقول لاخوها طلبت مني الفلوس
: مش معايا يا هنا
: دول 100 الف و هتصرف و ارجعهم انت واخد من بابا 2 مليون  
:وانت مالك بيهم مش دول ثمن خطتك القذرة  ضد اختك وانا سكت و داريت عليك
: اسمع انت هتسلفني الفلوس زي ما قلت والا عليا وعلى اعدائي
 :هتبقى عليك انت بس يا حلوة انا ما اشتركتش معاك في القذارة اللي عملتيها
: انت نسيت نفسك يا حيوان مش تحمد ربنا انك متجوز واحده زيي يا بتاع الحواري يا دبلوم وكمان عايش في فيلا اهلك عمرهم ما كانوا يحلموا يمشوا من قدام بابها 
:بصراحه يا يوسف ما قدرتش استحمل و ضربتها جامد ولو في عقاب مسعد استحمله بس هجرجرها معايا هي و بتاع المونتاج انا مش هتسجن لوحدي
 :طب يا مؤيد اديني عنوان الولد ده او تليفونه
 *يوسف راح للولد بتاع المونتاج وهدده انه لو اتعرض لهنا هيقدم فيه بلاغ و يتسجن 
*حاول قدر الامكان يلم الموضوع عشان هتبقى فضيحه ويمكن هنا كمان تتسجن وكفايه اني براءتي ظهرت
بقلمي سحر السحرتي 
 *رجع على المستشفى كانت شاهنده خرجت من غرفه العمليات  .... هنا كانت ندمانه و بتعيط لاحساسها ان اللي حصل لمامتها كان بسببها 
يوسف  :خير يا سامح الدكتور قال ايه على طنط 
:جالها شلل نصفي و هتفضل قاعده على كرسي متحرك انت عملت ايه 
*حكى له على كل الحوار اللي دار بينه وبين مؤيد والولد اللي منتج الصوت 
*سامح دموعه نزلت عشان ظلمني وجري و ساب مامته ودخل عندي في  غرفه بابا اخذني في حضنه وهو بيعيط من الندم
: ايه يا سامح مالك يا حبيبي مامتك كويسه 
:غلطت غلطه كبيره في حقك بس صافي قالت ان رصيدي كبير عندك ارجوك سامحيني انا عمري ما خذلتك لكن المره دي فعلا انا خذلتك
:اهدى يا سامح لو سمحت هو ايه اللي حصل 
*حكى لي انا وبابا اللي اكتشفوه بابا كمان الدموع فرت من عينه حضنته و بوسته
: خلاص يا بابا ارجوك عشان صحتك مش هقدر اكون السبب في اني اخسرك
 سامح  : ماما خلاص يا حلا ربنا انتقملك منها و هتقضي باقي حياتها على كرسي متحرك 
:اللهم لا شماته بس الحمد لله ده حق امي اللي ضربتها و استجابه لدعائي ان ربنا يجيب حق امي انا بصراحه مش زعلانه عليها ومش مبسوطه كمان 
*دخلت صافي ثاني وعلى وشها قلق 
:سامح تعالى الحق
: ايه يا حبيبتي النهارده كل اخبارك سعيده
: وانا مالي هنا فقدت الوعي و نقلوها غرفه جنب والدتك تعالى شوفها 
*ضحكت رغم المواقف الصعبة  وانا بقول له 
:خلي بالك من نفسك يا سامح احسن كده ما فاضلش الا انت 
*بعد ما خرج قلت لبابا
: هروح اطمن على هنا تعالي يا صافي نشوفها
 *صافي استغربت : هتروحي تشوفيها بجد
: لا طبعا انا ماشيه و بلغيهم الرساله دي انا مسامحاهم بس مش عايزه اشوفهم ما حدش يدور عليا 
:هتروحي فين
 :هحاول اشوف طياره مسافره دبي دلوقت بس المشكله ان شنطي في عربيه يوسف ممكن تبقي تشحنيهم 
:مسافره لي يا حلا ما براءتك ظهرت و بتقولي سامحتيهم 
:براءتي ظهرت هم اللي كانوا محتاجينها تظهر انا كنت عارفه نفسي ...  انا كل ما ببص في وشهم بفتكر كلام كل واحد فيهم مش قادره اتعامل معاهم تاني ساعديني امشي
بقلمي سحر السحرتي 
: طب بلاش تروحي دبي و سافري اي مكان غيري جو و ارجعي 
:هشوف و اكلمك لاني فعلا محتارة سلام 
*حضنتني جامد ورجعت عند سامح تشوف اخبار هنا
 *الدكتور قال ان هنا حامل ولازم تستريح لان لو حصل اجهاض المره دي ممكن ما تعرفش تبقى ام ثاني 
*مؤيد لما عرف انها حامل رفض يطلقها و هددهم انه لو طلقها هياخذ الطفل ويثبت انها ام غير امينه ويفتح دفاتر مقفوله 
*هنا استسلمت للامر الواقع 
*كلهم خرجوا من المستشفى ...  بابا اهمل شاهنده بحكم سنه ومرضه او يمكن لانها كانت مهمله معاه مش عارفه 
*هنا ما قدرتش تهتم بيها هي كمان لانها كانت نايمه على ظهرها باستمرار بسبب الحمل كانت عايزة تحافظ عليه باي شكل خصوصا انها خايفه تكون اخر فرصه تبقى ام
*وصافي كمان اكتشفت انها حامل و محتاجه هي كمان راحه 
*شاهنده بالرغم من ان عندها ممرضه مقيمه معها باستمرار الا انها مفتقده الحنان والاهتمام 
*انا اختفيت ما حدش عارف عني حاجه ولا عرفوا يوصلوا لي  ... يوسف حاول كثير يدور علي حتى صافي ما كلمتهاش ولا بعثت لها اي رساله
*شغل الشركه كان ماشي كويس و بتكبر 
*عادل سافر مكاني دبي و اسس الفرع هناك ونجح
*سامح انشغل شويه مع مامته لان نفسيتها كانت تعبانه بسبب مرضها واخدت وقت على ما استسلمت للامر الواقع 
 *سامح كان هيتجنن انه بيظهر لي منتجات جديده بس مش قادر يعرف مكاني  فكلم يوسف 
:انت متاكد انك دورت كويس 
:ايوه يا سامح هي في مصر انا مبلغ اصحابي لو حاولت تسافر يبلغوني 
:انا حاسس ان السر عند خالتها تعالى معايا نروح لها
 *فعلا زاروا خالتي اللي رحبت بيهم و عاتبت عليهم انهم مش بيسالوا من باب المجاملة
:طنط لو سمحت احنا دورنا كثير على حلا مش لاقيينها بس متاكد انها مطمناكي واكيد انت عارفه هي فين
: مش هكذب في سني ده اه هي مطمناني وعارفه مكانها سيبوها في حالها هي كده مستريحه كل ما بتقربوا منها بتظلموها و تكسروها كفايه اللي حصل لحد كدة اعتبروها مش موجوده زي ما والدك اعتبرها وهي قدامه سنين طويلة مش بنته
يوسف: يا طنط انا بحبها
 :عارفه بس حبك ما كانش كافي انك تصدق انها مظلومه  ... وانت يا سامح من قبل ما تعرف انها اختك وانت سندها وظهرها مره واحده خلتها عريانه من غير ظهر عارف ده عمل فيها ايه 
: انا اسف اعتذرت لها مره ولو شفتها هعتذر مليون مره لو سمحت قولي لنا هي فين 
:ما اقدرش هي محلفاني انا ما كذبتش عليكم لكن مش هقدر اخلف وعدي معاها
:طب هي في القاهره 
:يمكن
بقلمي سحر السحرتي 
:يا طنط ساعدينا باي حاجه
 :حاضر هساعدكم .... المساعده هي انكم تبعدوا عنها خالص هي كويسه قوي من غيركم رجعت لها ضحكتها بقت ناجحه اكثر ودموعها قلت عايزين مساعده كمان ولا كده كفايه 
يوسف: طب ممكن تقولي لها اني بحبها و هستناها العمر كله
: لا كده احسن لها لو حسيت ان الكلام ده هيفيدها هبلغها لكن عارفه انه هيقلب عليها ذكريات مؤلمه بتحاول تمسحها من حياتها
سامح: ممكن تبلغيها ان سبوع ابني يوم الخميس واتمنى تحضر 
:هحاول لو لقيت عندها استعداد 
*رجعوا البيت وقررت احضر سبوع ابن صافي بس اخذت معايا ادم وكنت حاطه ايدي في ايده يوسف شافني كان هيتجنن وكمان لابسين دبل 

  •تابع الفصل التالي "رواية كبرياء ابنة الخادمه" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات