رواية جلال و روفان الفصل الثامن عشر 18 - بقلم زهرة الربيع
18
شدها لحضنه والميه بقت تنزل عليهم وقال بهمس قدام شفايفها معقوله كل الوقت ده ومعرفتنيش ياروفه..معقوله متعرفيش رشيد حبيبك
روفان كانت مصدومه لدرجه ان رجليها مش شيلاها بقت تحط اديها على دراعاتو ووشو عايزه تتأكد من وجودو فعلا حاسه انها في حلم جميل قالت برعشه ...رشيد ..رشيد انت..انت معايا بجد...ولا..ولا انا بحلم.. ها . كلمني اتكلم يا حبيبي كلمني بقلم زهرة الربيع
رشيد بقى يبو،سها بشوق شديد وهو بيقول ...وحشتيني وحشتيني قوي يا قلب رشيد...بحبك اوي ياروفان سامحيني يا قلبي على كل ده
روفان حضتتو بقوه وبقت تبكي في حضنو وقالت وسط دموعها...يا حبيبي...وحشتني قوي كنت هموت واسمعك بتكلمني هموت وترجعلى تاني ...انا مش قادره اصدق مش قادره
رشيد ابتسم لها ابتسامه تجنن وشالها بين اديه وطلع بيها من الحمام ونيمها على السرير وراحو في عالم جميل خاص بينهم افتقدوه من زمان
في صباح يوم جديد رشيد قام من النوم حاسس بصداع شديد وحاسس بتقل على دراعو بيبص جمبو اتفاجأ بروفان نايمه على دراعو ملفوفه في الملايه بس وهو كمان نفس الحال بيبص حواله لقى الهدوم في الارض اتصدم بشده بقى يحاول يفتكر اي حاجه مش قادر يفتكر ابدا حاول يقوم بس روفان فتحت عيونها وقالت بابتسامه...صباح الخير..نمت كويس
رشيد كان مش فاهم اي حاجه وبيبصلها بزهول وقال..اه...اه كويس
روفان ابتسمت واتلفت في الملايه ووقفت وبقت تاخد هدوم من الدولاب وهيه بتدندن بهدوء
رشيد كان هيتجنن معني انها كانت معاه يبقى اكيد كشفتو طب ليه مش بتسالو عن اي حاجه قال..احم..هو ..امبارح انا..مش فاكر حاجه هو ايه الي حصل
روفان ضحكت ضحكه جميله وبصتلو وقالت..يعني الي حصل مش واضح...وقربت منو وفالت...كانت اجمل ليله في حياتي على فكره
رشيد بلع ريقه بارتباك وقال..لا انا بسأل ازاي يعني ده حصل و انا مش فاكر و
روفان ضحكت وقالت..اااه... اصل انت مبارح شكلك كنت شاربلك حاجه...وغمزتلو وقالت..بس كانت عاليه يا جلجل..يلا بقى انا هدخل استحمى وانزل اتاخرت
رشيد اتصدم بشده وقال..جلجل..يعني ايه
روفان بصتلو باستغراب وقالت..مالك يا جلال....هو انت مش قولتلي انك بتحب اسم جلجل
رشيد وقف بسرعه وقال...هو انا امبارح مقولتش حاجه غريبه مقولتش اي حاجه
روفان قالت..لا ابدا انت بس مبارح قولتلي انك بتحبني..وان الحي ابقى من الميت...وانا كمان شوفت ان معاك حق..مدام كده كده رشيد مش معايا..يبقى ليه افضل حابسه نفسي في الماضي...وبعدين انت متفرقش عنو شبهو وبتحبني وعندك فلوس رشيد كمان يبقى ايه المانع
قالت كده ولسه هتدخل الحمام رشيد مسكها من دراعها وقال..استني هنا..انتي بتقولي ايه...هو مش رشيد ده كان حياتك ومش عارفه تعيشي من بعدو وهتموتي عليه ايه الي اتغير
روفان قالت..ولا حاجه بس حسبتها...وبعدين ادينا بننبسط و نبقى نفكر مش يمكن احبك اكتر منو يلا بقى مترغيش كتير ورايا شغل عن اذنك
روفان قالن كده واخدت خدوم ودخلت الحمام واول ما قفلت الباب ابتسمت بخبث وقالت..دا انا هطلع عليك الايام الي فاتت كلها يا رشيد استني عليا
بقلم...زهرة الربيع
رشيد بقى قعد بزهول وهو مش مصدق ان دي افكار روفان حببتو الي كانت هتموت عليه بقى يحاول يهدى يمكن يفتكر ايه الي حصل
عند عمران كان بيلبس قدام المرايه وفرح صحيت وقالت..صباح الخير...امت نازل ولا ايه
عمران ابتسم وقال..اه..مضطر....هخلي ماما تاخد بالها معاكي...و...احم..والي اسمها عليا كمان هنا..ولو تحبي ممكن اجبلك واحده تخلي بالها معاكي لحد ما تتحسني
فرح ضحكت وقالت..ليه كل ده طنط نجوى موجوده يبقى خلاص.. وانا مش محتاجه حاجه
عمران قرب منها واتنهد وقال..انا ...انا اسف يا فرح..كل ده بسببي حقك عليا
فرح استغربت وقالت..وانت ذمبك ايه بس...هو انت الي قولتلي اعمليها
عمران بصلها باستفهام وقال... هيه ايه
فرح قالت ببرائه... الكبده
عمران ضحك بخفه وقال..مفيش فايده..على العموم انا لازم امشي دلوقتي...هحاول اخلص بدري وارجعلك
عمران قال كده ومشب واول ماطلع من الاوضه كانت روفان خارجه من اوضتها ابتسمت بخبث وقالت..احلى صباح ده ولا ايه..عمران باشا يبقى اول حد اشوفو على الصبح ده اكيد يوم مميز
عمران بصلها بضيق ولبس نضارتو ولسه هيمشي روفان قالت...استنى...ايه يا راجل مستعجل ليه...عارف انا امبارح حلمتلك حتت حلم ربنا يجعلو من نصيبك..حلمت خبر اللهم اجعلو خير انت في حته كبيره مليانه اوض كتييييير وكل اوضه عليها باب حديد ولابس اسورتين كبار وقال ايه..انا الي لبستهملك بايدي..وصحيت مبسوطه وادعتلك ان شاء الله يكون خير
عمران فهم قصدها ابتسم بضيق وقال..هو على العموم مدام انتي كنتي في الحلم يبقى اكيد مش خير...ومع ذلك...ربنا يدي كل واحد على قد نيتو
قال كده ولسه هيمشي قالت..امين..مع ان الدعوه دي مش حلوه ليك
عمران مشي بغضب من غير ما يبصلها ولا يرد عليها وروفان لسه هتنزل رشيد طلع من الاوضه وقال....انتي لسه منزلتيش
روفان ابتسمت وحطت ايدها في ايده وقالت...قولت انزل معاك...مش كده احلى
رشيد اتنهد وقال..طبعا احلى..الي جاي كلو احلى..يلا بينا
روفان لسه هتنزل قالت..يالهوي عليا وعلى الزهايمر بتاعي انا ازاي نسيت
رشيد قال..نسيتي ايه مش فاهم
روفان قالت..فرح..فرح تعبانه انا هفضل معاها انهارده...وانت روح شوف الي وراك..وقول لرائف ياخدلي اجازه يومين
روفان راحت لفرح ورشيد مشي ولما نزل كان عمران لسه مركبش عربيتو نادالو وقال...عمران
عمران قال...امم..اذيك يارشيد فيه حاجه
رشيد قال..اه فيه..احم..انت كده اتخانقت مع فادي..طب بالنسبه للشحنه الي هتوصل بكره هتعمل فيها ايه
عمران ابتسم وقال..انت بتحقق زي مراتك ولا ايه
رشيد قال.. لا والله ابدا بس كنت بطمن عليك يعني ان الشغل تمام
عمران ابتسم وقال..متقلقش كلو تمام احنا معانا رجالتنا الي هيظبطو الدنيا ويحملو البضاعه من هناك اصلا مش محتاجين لشغلهم
رشيد قال بفرحه..يعني البضاعه دي هتبقى بضاعتك انت وبس وشغلك مش كده
عمران قال باستغراب..ايوه ..هتبقى شغلنا حتى التحميل والتفريغ ايه الي يبسط في كده
رشيد ابتسم وقال..كده احسن احنا اصلا مش محتاجين شراكة حد
عمران قال..طيب انا بقى انهارده هيبقى معايا شغل كتير اشوفك باليل...قال كده ومشي ورشيد نط بفرحه وقال .يس...واخيرا
وركب هو كمان عربيتو وطلع على الأداره علشان يشوف موضوع روفان كمان
رشيد اول ما وصل دخل عند شفيق من غير استأذان وقال..انا انكشفت..كل حاجه باظت
شفيق وقف وقفل الباب بسرعه وقال...فيه ايه..ايه الي حصل مين الي انكشف جلال ولا رشيد
رشيد قال بتوتر..مش عارف
.مش فاهم حاجه...معاملة روفان اتغيرت معايا...مش عارف ايه الي بيحصل انا هتجنن من الصبح
شفيق قال ..اهدى كده وفهمني فيه ايه بهدوء
رشيد لسه هيتكلم الباب خبط قال...خليه يدخل ده رائف
رائف دخل وقال بقلق..فيه ايه يا جماعه جايبني على ملا وشي فيه ايه يا رشيد
رشيد قال...بصو انا مش فاهم حاجه ابدا..كل الي متاكد منو ان فيه حاجه مش صح بتحصل..امبارح..شربت كبايه عصير طالعه من اوضه عمران..بعدها الدنيا باظت قوي معايا ومبقتش حاسس بنفسي..الي فاكرو اني ..اني ضايقت روفان شويه وهيه طردتني بره الاوضه..بعدها لقيت الي اسمها سمر في وشي بعد كده روفان رجعت دخلتني تاني...زي ما تكون حست اني شارب حاجه
رائف قال..ها وبعدين
رشيد قال..اهو بعدين ده الي مش فاهمو ولا فاكرو وهتجنن وافتكر انا قولت ايه...صحيت لقيت نفسي
رشيد سكت وقطع جملتو وشفيق ورائف بقو يبصو لبعض باستغراب وشفيق قال..يا ابني ما تنجز ايه الي حصل بعد كده
رشيد اتوتر وقال...محصلش حاجه...انا...انا لقيتها بتعاملني حلو جدا عكس العاده فخوفت تكون عرفت حاجه...بس كده
رائف ضحك وقال..بقى كووووول ده علشان عاملتك حلو..ما يبني طبيعي تعاملك حلو بعد ما وقفت في وش عمران وفادي وانقذتها امبارح بص..انت قلقان على الفاضي...بس بما اننا تجمعنا فكل واحد يقول الي عندو..شوف يا رشيد انا قبلت اساعدك واضحك على روفان وافهمها ان ليك واحد شبهك واعمل حوار جلال ده كلو لانك صاحبي..وكمان علشان عليا ..لانها عمرها ما هتسامحني لو كنت انا السبب في حبس عمران..بس انت وعدتنا انك هتثبت برائة اخوك وده محصلش لحد دلوقتي...انا بحبك اه وبحب اختك كمان..بس مستحيل اخسر روفان لو عرفت اني معاك من الاول هتكرهني..انت لازم تتصرف وتثبت برائة عمران وتخلي جلال يختفي ورشيد يقوم بالسلامه ونخلص بقى
شفيق قال..رائف معاه حق..احنا شوفناها بعنينا ازاي منهاره عليك وكلنا سكتنا لانك وعدتنا ان اخوك بريئ وانت هتثبت ده..خبينا الادله وقلنا ان الفلاشه معاك واحنا منعرفش مكانها وكنا بنساعدك في كل خطوه على حساب روفان بس الموضوع لازم يخلص يارشبد..والا زي ما قال رائف هنخسرها ...انا هديلك اسبوع واحد لو مأثبتش برائة عمران...هنسلم الفلاشه ونخلص الموضوع بقى
رشيد قعد بتعب وقال..متقلقوش مش هستنى اسابيع اصلا...بكره معاد وصول البضاعه الي موجود على الفلاشه وخلاص فادي اتخانق مع عمران ومش هيخبي البضاعه معاه زي العاده ولا هيعرف يوصل للمراكب بتاعت عمران اصلا...
رائف قال بفرحه.. انت متاكد
رشيد قال..طبعا متأكد ...عمران اكدلي انو هيستلم البضاعه دي من اولها لاخرها يعني مش هيكون فيها ايد حد من عيله الاسيوطي ..اتطمنو ...الي هيتم بقى ان روفان هتروح زي ما مخططه تفتش ..ومش هتلاقي حاجه..وكده هتبطل تشك فيه والموضوع هيخلص...بس يارب تكون فعلا شكت فيا لان انا حاسس ان الي جاي مش خير ابدا
عند روفان راحت اوضه فرح وكانت بتتكلم معاها وقالت...مش هتقوليلي بقى وقعتك ازاي
فرح قالت باستغراب...هيه مين الي وقعتني
روفان قالت بخنقه..ضرتك يا حببتي الهانم الي استغلت غيابنا وكسرت رجلك ها بقى وقعتك ازاي
فرح ضحكت وقالت..والله انتي طيبه ياروفان لاطبعا مش هيه الي وقعتني انا وقعت لوحدي كان فيه زيت على الارض اتزحلقت فيه
بقلم..زهرة الربيع
روفان قالت بضيق..اممم..انا فعلا طيبه وهبله كمان...وياترى بقى الزيت الي على الارض كان زيت زيتون ولا زيت دره اصلها تفرق في الوقعه يعني
فرح قالت ببرائه...زيت شعر بالألوفيرا ..بس ريحتو جنان
روفان مسحت على وشها وقالت...زيت شعر...وبالالوفيرا..في المطبح ..يا قلبي عليكي
فرح قالت لا كان قدام المطبخ بشويه...هو انتي شاكه ان سمر هيه الي كبتو مش كده
روفان ضحكت وقالت..شاكه...اه ...اه يا قلبي كنت شاكه بس اتضح اني ظلماها مدام بالالوفيرا تبقى برائه
فرح بابتسمت وقالت ...ان بعض الظن اثم ياروفه
روفان اتنهدت وقالت...اممم...فعلا ..طيب يا قلبي اسيبك انا تكملي قرايه في روايتك ..ماشي...هجيلك تاني
روفان هزت راسها بيأس من طيبه اختها الي زايده عن حدها وطلعت من الاوضه وهيه في دماغها الف حاجه...فرح ومشاكلها.. ورائف الي اضطر يسيب مراتو هنا ويمشي...وعمران وشغلو... وكلو كوم وجوزها الي كان قدام عنيها كل الفتره دي ومخدتش بالها... اتنهدت وقالت..ماشي يارشيد استنى عليا بكره هثبتلك ان اخوك الي عملت كل ده علشانو ميستاهلش
ولسه هتمشي جات عنيها على مكتب عمران استغلت عدم وجودو وانو مش قافلو بالمفتاح ودخلت وبقت تفتش في الاوراق بس مكانش فيه اي حاجه مشبوهه كانت قربت تيأس لحد ما وقعت عنيها على ملف مهم جدا
عند عمران في الشركه جالو اتصال وقال..الو
سمع المتصل شويه وقال ...يا مختار بيه مفيش داعي للاعتذار...حضرتك ملكش ذنب
وسمعو شويه وقال ..لا يعتذرلي ولا اعتذرلو احنا خلاص كده فضينا الشراكه الي بنا وانتهينا
وسمعو شويه وقال. ...ماشي اسامحو في اي حاجه لاكن دي اختي الي خطفها..وبعد كده ابتدى يتطاول وبوظ العربيات بص ابنك بلاويه كترت معايا وانا مش هرجع اشتغل معاه تاني
وسمعو شويه وقال..طيب ..تمام بس علشان خاطرك وخاطر مكالمتك دي هكمل صفقه بكره بس معاك...علشان انت متخسرش ...بس دي هتبقى اخر معامله بنا ..وابنك مشوفش وشو بكره
وسمعو شويه وقال..تمام..يا مختار بيه يبقى اتفقنا مع السلامه
بالليل وصل رشيد وكان متوتر قوي بما ان بكره كل حاجه هتتكشف زي ما معتقد...يبقى لازم يصارح روفان ويقولها انو هو رشيد وان عمل كل ده علشان ميضطرش يسلم الفلاشه
ودخل اوضتو بتوتر بس اتفاجأ بالاوضه ضلمه جدا
استغرب وفتح النور وهو بيقول روفان انتي فين ...
بس قطع جملتو بزهول لما اتفاجأ بالاوضه متزينه وفيه طاولة عشا والمكان جميل جدا
اما الصدمه الحقيقيه بالنسبالو كانت لما روفان خرجت من الحمام وكانت لابسه قميص نوم قصير جدا وشفاف..وقربت عليه بدلال وووووو
•تابع الفصل التالي "رواية جلال و روفان" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق