رواية جنة الجبل الفصل الثالث عشر 13 - بقلم ايلا ابراهيم
رواية جنة الجبل الثالث عشر
الموت قدر والقدر من ربنا بس مع ده كله مش هنعرف نتماسك ومنتكسرش لما نخسر حد غالي علينا....
مر الوقت الكل كان فرحان بحمل جنة ..الا هيا حاسه انها هتجيب طفل مالوش ذنب هيتعذب ويشوف المر زيها..
كانت نائمه والوقت متأخر لما دخل عليها جبل حست بلمسته على شعرها فتحت عينيها بضيق وبعدت عنه بخوف هي كارهه حتى قربه منها ومش طايقاه...
بصلها بضيق وبيبلغها أن ابوها عايزها..
حست بخوف ووخزه بقلبها مش عارفه سببه....وجهزت نفسها ونزلت معاه من سكات...
لكنها استغربت انه مخدهاش على بيت ابوها خدها عالمستشفى...
كان الكل هناك خالتها وبنتها وعز وأخوها ومراته العيله كلها موجوده..
حست بوخزه بصدرها اول ما جريت عليها خالتها ودموعها ماليه وشها صرخت بحرقه ابووووي...
كانت هتوقع بس سندها جبل بسرعه ..مسكت خالتها يدها ودخلتها وهي بتقول. بحرقه ابوكي عايز يشوفك يابنتي عايزك لوحدك....
جريت ودخلت عليه كان وشه بهتان وعنيها ذبلانه..همست بحرقه وقهر ابووووييي جريت عليه حطت راسها على صدره دموعها مغرقع وشها ..حست بايده اللي بتترعش تمسح على شعرها بحنان...
قلبها هيتخلع من مكانها ..هيوقف خلاص ..ابوها بين الحياة والموت..رفعت وشها ودموعها مش راضيه توقف وقالت باختناق ابوي انت كويس..مش كده هتقوم مش هتهملني برووحي ....
ابو جنة بتعب مش المرادي يابنتي...مش المرادي..
جنة بحرقه لاهه لاهه متقولش كده ..انت هتخف هتخف وتبقى كويس ..انا عارفه ومتأكده من ده..
مسح دموعها بحنان امك بتندهلي يابنتي امك جيالي لابسه ابيض ووشها زي عوايده منور بتمدلي ايده انتي مش شيفاها .هي اهي هناك...انا عاوز اروح لها اروح معاها ...
هزت راسها وهي بتقول لااا لااا يابوي متقولش كده انت مش هتعمل كده انا مش.هتحمل بعادك متسبنيش ..قرب منها وقالها حاجه في ودنها وسند رأسه على السرير وهي بتنده عليه بحرقه ابووي رد عليا يابووي لا لا مش هتعملها مش هتسيبني
ابووووووووووي..
بالوقت ده دخلوا عليها جبل وخالتها وحاولوا يهدوها ويبعدوها عنه لكنهم معرفوش كانت ماسكه فيه وكان روحها اللي طلعت... لحد وقعت على بين اديهم مغمي عليا ووو
****-******-****
بعد مرور أسبوع...
دخل عليها اخوها وبلغها أن جبل جوزها مستنيها وهي لازم تروح مع جوزها كفايه قعادها عنده لحد.كده..
جنة كانت في غصه بصدرها هي عارف ان خلاص بعد موت ابوها ..خسرت سندها الوحيد بالدنيا دي ..ظهرها اتكسر...وحياتها انتهت حتى اخوها مش هيوقف معاها ابدا اساسا هينسى أن ليه اخت ...سمعت كلام اخوها..ونزلت من غير كلام كان جبل واقف عند العربيه مستنيها..بيدخن وبيضرب الحجاره برجله بمللل لما شافها نزلت من البيت ...لابسه فستان اسود وشها منوره زي كل مره ...لكنه باهت عينيها ذبلت بتمشي جسم من غير روح وقف عشان يستقبلها عينيه متركزه عليها ياااااه هي وحشاه قد ايه. مش عايز يبعد عنيه عنها ابدا ....
لكنها متكلمتش وبهدوء دارت ودخلت السياره..كان باصص ليها بريبه ..لكنه ركب عربيته وساق بيها لحد ماوصل القصر هو متكلمش وهي ساكته سانده رأسها على ازاز العربيه وشارده بالطريق .. دخلت القصر الكل استقبلها بحب وترحيب وشوق..منى وامها..
لكن نظرات الغيره والحقد الكره كانت ملازماها من ريم اللي بتبص ليها بيغظ وحقد..خلاص هي خسرت قدامها بس لا مش هتسكت هتطربقها على دماغها ودماغ اللي خلفوها...
كانت صدمتها كبييره لما شافت احمد بالبيت وسعت عينيها بصدمه مكنتش سامعه حاجه من اللي بتقولها هنيه وكلامها اللي عايزه تواسيها بيه...لحد ماسمعت صوت جبل ليها حصليني على فوق..بصت عليه باختناق وهي بتشوفه طلع الاوضه بتاعته مشيت وراه من سكات اول ما دخلت الاوضه حاوط خصرها ودفن وشه بشعرها واديه بتتحرك على جسمها برغبه ..حاولت تبعده معرفتش لكنها.....
******=*****=******
خرج عز من الحمام وكانت نغم وقفه جمب السرير ومدياله ظهرها ابتسم بخبث و مشي ناحيتها وحاوط خصرها ودفن وشه في شعرها وهو بيشم ريحتها بحب..الله انتي عملتي فيا ايه يابنتي رحتك بقت ادمان..
استغرب من جمودها لفها ليه ..مالك ياروو...اتصدم لما شاف دموعها ماليه وشها وقال بخضه بتعيطي ليه ياحبيبتي...حد.مزعلك..
نغم بحرقه طلقني..طلقني ياعز.
عز بضحكه انتي بتهزري صح
نغم طلقني بقولك طلقني ياعز..
عز ايه في ايه مالك هو جنان وخلاص .
نغم ايوه جنان طلقني بقى
عز مسح وشه بضيق ومحاولة يهدى وقال نغم انتي لو بتهزري الهزار ده بايخ.. جدا
نغم وهي بتضم اديها على صدرها وقالت بحزم مش بهزر ياعز واتفضل طلقني..
عز طيب ممكن اعرف ليه انا عملت ايه عشان تطلبي الطلاق كده فجأه..من غير سببب
نغم مسكت الفون بتاعه ورمته عليه وهي بتقول بقهر اتفضل ...وطلقني بقى..
بص عز للفون واتصدم مالللي شافه ووووو
•تابع الفصل التالي "رواية جنة الجبل" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق