رواية اشقاؤها الثمانية بلوتي الفصل الخامس والعشرون 25 - بقلم إليا
الفصل الخامس و العشرون
ثراء بلوية بـوز _ " جـوازة ابنك مش هتتم غـير بجوازي من اخو العـروسة فاهمين ، يا هتجوزه يا هتجـوزه ، مستحيل أفلت عريس الغفلة ده .. "
سلطان بيشد ذراعه منـها و مفزوع _ " عريس و غفلة ايه يا ست دنا قد عمـرك مرتين و معرفكيش سيبيني فحالي ، متبقيش لازقة فيا كده .. "
ثراء مش سامعة منغمسة في حب ذراعه بتغني بصوت لي يفيق ميت من قبره _ " وقابلتك إنت لقـيتك بتغير كل حياتي ما عرفش إزاي حبيتك .. "
الصياح ممزوج مع الغنا ، صياح الإخوة السبعة الهـربانين من رسمة حنة سلطان بدوره بيجري من ثراء بعـدما فلت ذراعه منها و اختها مروة بتجري توقفـها ، الـبيت كله بيجري و عثمان عند النقـطة ديه دخل عليهم ..
عثمان اللي مخطط هيتحجج بيرجع امه على البيت عشان يشوف نياطه اللي واحشته بس لقـا الباب مفـتوح ، الحرب قايمة معرفش يتصرف زاي ..
عثمـان بيحاول يوقف أي واحد من اللي بيجرو قدامه _ " مالكو بتجرو ورا بعض فهمـوني فيه ايه .. "
محدش عبـره و بعد محاولات كثير فاشله ليفـهم اللي بيحصل قرر يوقف المهزلة ديه و الطريقه الوحيدة هي نيـاط سحبها من ذراعها ناحيته ..
عثمـان وقف فوق الطاولة و شدها معـاه لفوق ، نطـق بصوته كله بيصيح _ " بحبك يا نيـاط ، بجمـالك هتخلينـي اطلب ايدك للزواج تاني .. "
نياط مبهورة بجرئته بس قدرت تتدارك الموقف و تسحب ايدها منه و تنزل من على الطاولة منبرتها مليانة توتو _ " متبقاش تلمس ايدي كده .. "
عثمـان لي مسك ايدها ليلفت الإنتباه بس غرق فتفاصيلها نبرتها زي ما تكون خذرته _ " ااه يا ربي هعمل ايه فنفـسي عشان الحقـها منك هتجننيني .. "
سلطـان لسا وذنه بتسمع لي تقـال وقف متسمر في مكانه و ثراء لزقت فيه بس هو مهتمـش بيها نطق بعصبية _ " ماسك ايد اختي يا عثمان .. "
ثراء بتتنطط جنبه _ " زوجي دمه حامي و بيغـير .. "
سلطـان حبة بس و هيطق من قهـره زعق _ " هما شوية صبرو و نفذو يا اما هتخلي قرايبتك تبعد عني يا هلغي الزواج ده من أصله فاهم .. "
عثمان زي ما يكون فهم تقريبا لي بيحصل خالته ثراء أحيانا بتلزق فأي راجل و الدور اجا على سلطـان و باين عليه مش طايق الوضع فقرر يستغـل الموقف و اقترح يبعـدها عنه بشرط يعجل في تاريخ الخطبة ..
بعدما الضيوف مشيو ..
سلطـان بغيظ _ " عثمان ده طلع واحد محتـال معرفش زاي قدر يتنعنـي نعجل في الخطبة لا و نعـملها بكره طب هنتصرف زاي في البيت .. "
رضوان بتريقـة _ " لا مأقنعكش هـو خيرك بين راحتك و تخليك عن اختك و نت اخـترت راحتك ، ازاي قدرت توافـق بالبساطة ديه متوقعتهاش منك .. "
مراد ضحك _ " ايه المعجزة الكـونية اللي بتحصل ديه ، أول مرة أشوف سلطـان خايف من حد .. "
سلطان برفعة حاجب _ " شوية عيـال مش اخاف من حد احسن ما اخاف من رسمة حنة نيـاط قلبي اخواتك واحشينك اديهم ضمة كده .. "
مراد حط ايده على بقه _ " ساكت أهـو .. "
عمـران بهـداوة _ " مش وقته العنـاد ده البيت المفـروض يتنظف و يتزين مش هنلحق نعـمل كل حاجة لبكره ، و الوقت أصلا متأخر أي أفكار .. "
مروان _ " ثمن أشخاص مش هيعرفو ينضفـو البيت و يزينـوه ده احنا اكثر من العمال نفسهم بلاش تتحجو يا كسالا خلونا نقوم نبدأ من دلوقتي .. "
نيـاط بوزت _ " بس احنا تسعـة مش تمنية .. "
زين بحنية _ " الأميرات مبيشتغلوش ، احنـا هنتكلف بكل حاجة نت بس احم .. خليكي بعـيدة عشان نعرف نشغـل و متتأذيش من الغبرة .. "
نيـاط بنبرة شك _ " عشان متأذاش من الغبرة ولا عشان مجيش جنبكو .. "
يزن رفـع اثنين من صوابعـه _ " للسببين مع بعض ، احنـا عايزين نيـاط بس من غير حنة .. "
سلطـان بتريقة _ " هي قهـوة عايزينها من غير لبن ، بطلو هبل و يلا توكلو على الله ، كل واحد فيكو يقـوم يجيب يعمل مهمته اللي متعـود عليها .. "
قامو زي ما أمر و نياط بدورها مشيت لبست جوانتي عشان الحنة رجعت مصرة تساعدهم لفلها سلطـان منديل على منخرها و طلعت فوق الكرسي ، بتمسح الديكورات زي ما علمـها و عينه عليها خايف توقع ..
يتبع ..
•تابع الفصل التالي "رواية اشقاؤها الثمانية بلوتي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق