Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نياط القلب الفصل الثامن 8 - بقلم حور طه

 رواية نياط القلب الفصل الثامن 8 - بقلم حور طه

البارت 8من رواية نياط القلب
__________________
ناديه تفتح باب الشقه لتصطـ ـدم بعاصم وهو يجلس على الكرسي المقابل امام باب الشقه، وتنظر له بغضـ ـب وكانها ترغب في ان تخنقـ ـه وتخرج بروحه الـ ـدنيئه،ولكن كتمت غضبهـ ـا بداخلها الى ان يحين الوقت المناسب... فتترك المفاتيح على الترابيزه، لترسل تنهيده حاره ،و تدخل الى غرفتها بدون ان تتحدث معه بكلمه، ليذهب خلفها 
ويشـ ـدها من ذراعها قائل:: هو انت مش شايفاني راجل قدامك يا بنت جابر؟علشان تدخلي من غير ما تعبريني!

 ناديه تنظر له بنظرات استحقـ ـارقائله ::الراجل اللي يغير على لحـ ـم وشـ ـرفي، مش اللي يروح يقدمهم لراجل تاني على طبق مزين ويقول له كل بالف هنا وشفا ...انت فقدت رجولتك في نظري من زمان...
عاصم يقترب منها ويلمس خدها قائل::طيب ما تيجي اوريكي انا راجل ولا مش راجل؟!

 ناديه تبعت ايده بقـ ـرف قائله:: حتى الشيء ده ،انت فقدته من زمان؟!
عاصم بغضـ ـب قائل:: قصدك ايه بكلامك ده... انا مش راجل؟
 ناديه تحاول ان تتمالك اعصابها قائله ::قصدي اللي انت فهمته....اقعد كده واسمع الكلمتين اللي هقولهم لك ...وتين حكت لي على كل حاجه ،وانك اخذتها ووديتها للحيـ ـوان اللي اسمه ماجد!!

عاصم يلف وجهه عنها بارتباك قائل:: اختك كذابه تلاقيها كانت مصاحبه واحد وهو اللي عمل فيها كده!!
ناديه تضع يدها على كتفه لتلفه اليها مره اخرى قائله ::بس انا ما قلت لكش ماجد عمل فيها ايه ؟!معناها اختي مش كذابه!!

عاصم قائل::: انا ما كنتش اعرف ان هو هيعمل فيها كده قال لي عايز يتكلم معاها وبس، ما اعرفش انه هيتجـ ـنن ويعمل كده ،انت عارفه ان دي مش سكتي!!
ناديه تمسكه من يائه قميصه بغضـ ـب مكتوم وان خرج
 لا يمـ ـزق احشائه ولا يترك منها شيء قائله:: انت خسيـ ـس وواطـ ـي ده اللي انا عارفاه ...تخلي الحيـ ـوان ده يجي يتقدم لوتين في اقرب وقت فاهمني....

عاصم يبعد عنها ويلوح بيده قائل ::مستحيل مش هيوافق 
ناديه بتحذير قائله:: يبقى حضر نفسك انت وهو للي هعمله فيكم انتم الاتنين؟!
 عاصم يشـ ـدها من شعرها قائل:: هو انا عشان سكت لك وخليتك تتكلمي، انك هتتمادى، وتتكلمي معايا بالطريقه دي، وتهـ ـدديني ،انت واختك هتخـ ـرسوا خالص والموضوع ده مش هيتفتح وانا هلاقي لها عريس!!

ناديه تضـ ـربه بصدره وتبعده عنها قائله ::انت لو ما عملتش الا انا قلت لك عليه، وخليت الحيـ ـوان اللي اسمه ماجد يجي يتقدم لها ،،انا وقتها اللي هتصرفت بس صدقني انت هتكون اول واحد هتتهـ ـرس تحت الرجلين!؟

 عاصم يرفع حاجبه قائل ::والله وطلع لك صوت يا بنت جابر، وبقيتي تقفي قدامي وتعرفي تهـ ـدديني
ناديه بوجع يشق قلبها قائله ::بنت جابر اتعلمت على ايديك حاجات كتير قوي ،وطلع لها مخالب وبقيت بتعرف تنهش،اللي يقرب من اللي منها....

عاصم قائل:: ماجد مستحيل يتجوز وتين هو خلاص اخذ اللي هو عايزه منها!!
 ناديه قائله:: زي ما اخذتها وديتها لحد عنده ،هتجيبه علشان يصلح الغلطه دي وبعد كده يطلقها....
عاصم بتوتر قائل:: انت ما تعرفيش ماجد ده واحد
 مجنـ ـون، ممكن يخلص عليا انا وتين علشان ما حدش يعرف اللي هو عمله،،، خلينا نفكر بالعقل يا ناديه وانا هجيب عريس لوتين ونقفل الموضوع ده نهائي
 ناديه باصرار قائله:: اللي غلط هو اللي هيصلح غلطته تاني،،،ولو انت مش قد الموضوع ده يبقى اطلع منه وانا هتصرف

⭐بعد مرور اسبوع من الحـ ـادثه في شقه جواد!!⭐

وتين بقلق قائله:: لسه برده قافل على نفسه مش عايز يخرج؟
 بيسان ترسل تنهيده حاره قائله:: ما بيخرجش ابدا من الاوضه رافض يقابل اي حد!!  
 وتين بوجع قائله ::بس احنا ما ينفعش نسيبه كده لازم يخرج 
 بيسان بحزن ::مـ ـوت ابله نور وبنتهم كان صعب قوي عليه....

وتين بنبره متالمه قائله:: انا مش قادره اصدق لحد دلوقتي ان ابله نور خلاص مـ ـاتت
 بيسان قائله:: ربنا يرحمها، هي في مكان احسن دلوقتي مع بنتها 
بيسان تقف لتتجه الى غرفه جواد قائله ::ابيه... ابيه جواد افتح لي...
 جواد بانفعال من خلف الباب قائل:: قلت لكم سيبوني في حالي ،مش عايز اشوف حد، مش عايزه اتكلم مع حد 

وتين برجاء قائله::افتح لي يا بيه، انا وتين
 جواد يقف ويمسح دموعه ويفتح الباب وينظر لها بنظرات حاده قائل:: انت ايه اللي جابك هنا.... اطلعي بره!

 بيسان باستغراب قائله ::انت بتقول ايه يا ابيه؟ 
 جواد يشـ ـدها من ذراعها بقسوه قائل ::انت السبب... ايوه انت السبب ،،لو ما كنت سبتها ورحت ادور عليك يومها،،يمكن كانت تبقى معانا دلوقتي ،بس انا سبتها ورحت لك!! 

وتين بوجع ودموع قائله::انت بتقول ايه يا ابيه، انا وتين وموجوعه على ابله نور زيك بالظبط..
 جواد يصـ ـرخ بواجهها لتنتفض خوف قائل:: انا سبت مراتي ورحت لك ،قالت لي خليك معايا، وقلت لها لا!! بسببك انت... اطلعي بره، مش عايز اشوف وشك هنا تاني 
 بيسان تقف بينهم قائله ::لا يا ابيه ايه اللي انت بتقوله ده، وتين ملهاش ذنب ،اللي حصل ده قضاء ربنا...ربنا اختارهم وانت لازم ترضى بقضائه ،وتين ملهاش ذنب حرام عليك تظلمها...

جواد يبعد بيسان من امامه بغضب قائل:: اطلعي بره
 ما تخلينيش اشوفك تاني، عشان كل ما هشوفك،، هفتكر اني اثرت في حق مراتي وبنتي بسببك ،كان لازم هم يكونوا الاهم في حياتي ،مش انت!

 وتين كانت مصدومه من كل كلمه بيقولها ومش قادره تستوعب ان اللي قدامها ده هو جواد اللي كان احن عليها من ابوها وامها ومن الدنيا كلها ،كانت دايما بتشوف في عينيه المحبه والحنيه، لكن الان هي ترى منه القسـ ـوه والغضب،، فتنهار في بكائها لتجري في اتجاه الباب لتخرج من امامه لتلحق بها بيسان ولتمسكها قائله ::استني يا وتين، ما تزعليش، انت اكيد مقدره حالته والظروف الصعبه اللي بيمر بيها ،هو اكيد ما يقصدش اللي هو قاله ده!!

 وتين تمسح دموعها وتتمالك نفسها وبنبره متالمه قائله:: انا مش زعلانه منه، ادخلي انت وخليكي جنبه
 وما تسيبيهوش ...ويبقي طمنيني عليه؟
 بيسان باستغراب قائله ::معقوله مش زعلانه منه ،بعد الكلام اللي قاله لك ده؟
وتين بنبره متالمه تحتويها الحب قائله:: ده ابيه جواد يا بيسان!!
 بيسان تحضنها بعطف قائله ::فاهمه يا حبيبتي خلاص انت اهدي دلوقتي وهو يومين ويخرج من الحاله اللي هو فيها دي، ويعرف ان هو كان غلطان في حقك ..

 وتين بوجع قائله ::خلي بالك منه يابيسان...ولو احتجتي اي حاجه كلميني ...يلا ادخلي له،هو محتاج لك اكتر مني!

⭐⭐⭐بعد مرور يومان في قاعه المحكمه⭐⭐⭐

بعد استماع الشهود اللي حضروا العمليـ ـه مع الدكتوره مروه وبعد ان اطلعت المحكمه على التقارير الطبي المقدم من قبل المستشفى، وانه لا يوجد اي شبهه جنائيـ ـه في حاله الوفـ ـاه الذي تخص نور يحيى عبد الحميد،، بانها
 مـ ـاتت نتيجه نـ ـزيف اثناء الولاده ....ويحكم القاضي ببراءه الدكتوره مروه من التهمه المنسوبه اليها...

خارج قاعه المحكمه مروه توجه حديثه لجواد قائله:: انا قلت لك مدام نور وفـ ـاتها كان نتيجه نـ ـزيف شديد جدا واحنا حاولنا نوقفه، ونعمل كل اللي نقدر عليه ،،لكن اراده ربنا فوق كل شيء ،لكن انا مقدره ظروفك ومش هرفع عليك قضيه تعويض ،لشوشره اللي حضرتك عملتها حوالين اسمي كدكتوره ...مراعاه للحاله الصعبه اللي بتمر بيها!!
 جواد يخنقهـ ـا قائل::حتى لو المحكمه برئتك.... اللي حصل في غرفه العمليـ ـات انا هعرفه ،،لاني متاكد انك انت اللي قتلتيهـ ـم انا مش هسيبك،ولا هرحمك!

 اردام يشد جواد قبل ان يخنقهـ ـا لتقول هي بانفاس متقاطعه::انت واحد مجنـ ـون... والظاهر ان مـ ـوت مراتك وبنتك جننـ ـك على الاخر،، انت مش طبيعي؟!
 جواد يحاول ان يخنقهـ ـا مره تانيه ولكن اردام يمنعه قائل ::خلاص يا جواد سيبها ...ما ينفعش اللي انت بتعمله ده ،احنا في ساحه المحكمه.... ارجع لوعيك!؟

جواد بانفعال قائل:: قتلتيهـ ـم ليه ؟قتلتـ ـي مراتي وبنتي لييييييه ؟!!!!
 مروه وهي ما زالت تضبط انفاسها توجه حديثه لردام قائله ::يا ريت تدخله مصحه يتعالج، لانه كده بقى خطـ ـر على اللي حواليه،،
اردام وهو يمنع جواد عنها بكل قوته قائل:: لو سمحت يا دكتوره اتفضلي امشي وبلاش مشاكل....
 مروه تذهب من ساحه المحكمه وهي في حاله من الغضـ ـب لما فعلوا بها جواد!!

 بيسان تمسك زراعه وتضع يدها على قلبه قائله:: ارجوك ابيه ما تعملش في نفسك كده،،، انا ما ليش غيرك...

جواد يجلس بضعف قائل ::حصل شيء قلت انه لا يحصل ابدا،،، كنت متخيل اني هعيش انا ونور وبنتنا حياه طويله بس هي اخذتهم مني.....
 اردام يضع يده على كتفه بحزن قائل:: عارف ان اللي حصل معاك مـ ـؤلم حقيقي،، بس انت ما ينفعش تفقد ايمانك لازم تكون اقوى من كده يا جواد؟! 
جواد بانفعال يضـ ـرب يده بالجدار قائل ::انا دفـ ـنت قوتي مع مراتي وبنتي،، دفـ ـنت معاهم كل حاجه حلوه!! 

كانت تقف في زاويه قريبه منهم وتتالم كلما ضـ ـرب يده بالجدار تتوجع هي وليس هو ،وكانها هي من تضـ ـرب يدها بالجدار،،، كانت تضع يدها على فمها كي تكتم ذلك الالم الذي تشعر به ،،وهي تراه يتالم بهذا الشكل المخيف،، فكانت تتمنى ان تكون قريبه منه لتشفي جروحه، ولكن لا تستطيع الاقتراب منه كي لا تجرحه اكثر، فهو يراها سبب كل شيء حدث معه ،، ترجع بخطواتها الى الخلف وتقف مكانها ولا تتحرك!!!

 بيسان برجاء قائله::ارجوك يا ابيه انت بتـ ـاذي نفسك عشان خاطري اهدى ...
اردام يشـ ـدوا من يائه قميصه بانفعال قائل:: اللي انت بتعمله ده مش هيرجعهم تاني،، افهم بقى ،هم خلاص راحوا ،،،واللي انت بتعمله ده معارضه واضحه لاراده ربنا ...فوق بقى...؟!

 جواد يرتمي في حضنه بدموع قائل:: استغفر الله العظيم..
 انا مش بعارض اراده ربنا، انا حاسس اني سبب مـ ـوتهم 
 اردام بعطف قائل ::ما فيش حد بيكون سبب لمـ ـوت حد تاني ،لان دي اعمار بايدين ربنا مش بايدينا ،،اوعى تلوم نفسك عليها،، او تلوم اي حد تاني فاهمني... 

بيسان ببكاء توقف له نـ ـزيف يده قائله::ارجوكي ابيه ما تحاولش تـ ـؤذي نفسك تاني بالشكل ده...
 جواد ياخدها في حضنه قائل ::انا اسف ما تخافيش انا كويس

يخرجوا الثلاثه من ساحه المحكمه،، وجواد بداخله اصرار تام بانه يعرف ماذا حدث في تلك الغرفه لزوجته وابنته وان كان فعلا مـ ـاتوا مـ ـوته طبيعيه،،او هناك شخص ما فعل بهم هذا...... فلا توجد لديه نيه للتراجع عن هذا الامر...؟!؟!

وتين كانت تبكي بوجع من الحال اللي وصل له قائله ::انا اسفه يا جواد ، انت خسرت عيلتك بسببي ،،عارفه انك مش هتسامحني،، بس انا دلوقتي محتاجه لك اكثر من اي وقت تاني،، محتاجاك تحميني،،،وتين حبيبتك وقعت في حجر الديابه،،، ارجوك اسمع صوتها وشـ ـدها من قدامهم قبل ان ينهشـ ـوا فيها اكثر من كده......

⭐⭐⭐⭐ امام قاعه المحكمه⭐⭐⭐⭐

مروه تركب السياره وتغلق الباب بقوه قائله:: انا هرفع قضيه على المجنـ ـون ده ، خلاص ده واحد يتجنـ ـن
=الموضوع خلص... ودورك لحد هنا انتهى!!
مروه بانفعال قائله ::انا هخليهم يحطوا المجنـ ـون ده في مستشفـ ـى الامراض العقليه ،،انا مروه عبد الظاهر
 يخنقنـ ـي ويحاول يقتلنـ ـي!!
=انت مش هتقربي من الباشمهندس تاني مفهوم ...مهمتك خلصت....

 مروه تهدا قليل وتنظر تفحص للشخص اللي ركبت سيارته بعد ان خرجت من المحكمه قائله:: هتستفاد ايه من كل ده ؟وليه الباشمهندس جواد مهم قوي كده... ممكن اعرف؟! 

 = لا هي مش مهمتك انك تعرفي حاجه... مهمتك انك تنفذي اللي يتقال لك عليه، وتاخدي بقية اتعابك ،،وتنسي اي حاجه كانت لها علاقه بالباشمهندس جواد... يعني صفحه الباشمهندس جواد تتشطب من حياتك.... واضح؟!

مروه بتفاهم قائله ::مفهوم بس يا ريت تبعدوه عني لانه مش ناوي يجيبها البر ،،ولو اتعرض لي تاني انا هتصرف معاه...
 =اللي الباشمهندس داخل عليه! هيخليه ما عندوش وقت يفكر في حاجه ثانيه ...ودلوقتي تقدري تنزلي!!
 
 تنزل مروه من السياره وتتجه الى سيارتها لترسل تنهيده قائله ::لو عرفوا ان انا ما نفذتش اللي هم قالوا عليه! اكيد مش هيرحموني لا انا ولا اخويا ...علشان كده الموضوع ده مش لازم اي حد يعرفه....مش لازم حد يعرف؟!؟!

⭐⭐⭐⭐بقلمي حور طه ⭐⭐⭐⭐⭐⭐

صلي علي الحبيب❤

  •تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات