رواية نياط القلب الفصل السابع 7 - بقلم حور طه
البارت 7من رواية نياط القلب.
___________________
يدخل جابر عليهم الغرفه وينظر لهم بنظرات حاده قائل:: ايه اللي انا مش هعرفه...؟!
ناديه وتين بصـ ـدمه الجامتهم ولا يستطيع ان يقولوا اي شيء!؟
جابر يقفل الباب بقوه قائل:: انتم مخبين عليا ايه مش عايزيني اعرفه .... انطقي انت وهي قبل ما اكسـ ـر عليكم الاوضه دي....
تنتفض وتين من خوفها ولا تستطيع الكلام لتقف ناديه قائله:: ما فيش حاجه يا بابا!!!
جابر ينظر لوتين قائل ::ولما هو ما فيش حاجه اختك خايفه ليه كده
ناديه قائله::بصراحه يا بابا وتين كانت خايفه تقول لك انها راحت درس المزيكا من وراك، بعد ما منعتها عنه وللاسف وهي رايحه اتعرضت لحـ ـادثه بسيطه!!
جابر بانفعال قائل:: شفتي اخره جريك ورا المسخـ ـره وصلك لفين انت كنت هتمـ ـوتي فيها، بس انا هعيد ربايتك من تاني عشان تعرفي ازاي تكسـ ـري كلمتي وتروحي تتعلمي المزيكا من ورايا....
ناديه بهدوء قائله:: بابا لو سمحت احنا في مستشفى وهي تعبانه ممكن ناجل الكلام ده لما نرجع على البيت!!
جابر بضيق قائل:: انا هروح اشوف الدكتور واشوف فاتوره الهانم قد ايه عشان ادفعها...
ناديه هترسل تنهيده قائله ::لا يا بابا ما تتعبش نفسك جواد دفع كل المصاريف قبل ما يمشي،،،،
جابر بابتسامه داخليه لانه لن يدفع شيء من جيبه قائل:: طيب تمام هستناكم تحت في العربيه لحد ما تجهز الهانم وتنزلوا
ناديه قائله ::حاضر يا بابا انزل انت وانا هساعد وتين تغير هدومها وننزل
يخرج جابر من الغرفه ويتركهم لتقول وتين بنبره متالمه ::بابا لما يعرف مش هيرحمني ولا هيفهم انه كان غصب عني اكيد لما يعرف مش هيتردد لحظه انه يقتـ ـلني
ناديه باطمئنان تجلس بجانبها قائله:: لا يا حبيبتي انا مش هسمح لحد يقرب منك، ما تخافيش وزي ما قلت لك الموضوع ده هيفضل بيني وبينك ما فيش مخلوق تاني هيعرفه ،وخصوصا جواد يا وتين فهماني...
وتين بدموع قائله:: ابيه جواد هو الوحيد اللي هيقدر يحميني، لازم يعرف للي الكـ ـلاب دول عملوا فيا ،هو اكيد هيجيب لي حقي!
ناديه قائله:: اسمعيني وتين جواد مش لازم يعرف اللي حصل معاكي ده لانه لو عرف ممكن يقتـ ـل ماجد وعاصم وساعتها هيتسجـ ـن وهياخد اعـ ـدام يعني هتخسريه الابد
انا هتصرف وهحل الموضوع ده...
وتين وكاد راسها يتمـ ـزق من الوجع قائله:: يا ابله بقول لك سرقوا شـ ـرفي.... هتحليها ازاي.... وهتتصرفي ازاي في الموضوع ده.... ده غير ان بابا مصر انه يجوزني للدكتور هشام ....واكيد مش هيتنازل، يعني الموضوع ده هيتعرف دلوقتي او بعدين، خلاص انا حياتي انتهت؟!
ناديه تمسح دموعها قائله ::انا مش عايزاك تفكري في اي حاجه ،وبابا انا هعرف ازاي اقنعه ان الدكتور هشام مش هو المناسب ليكي، انا بس عايزاكي تثقي فيا والموضوع ده ما حدش يعرفه غيري انا وانت ...بابا بجد لو عرف ممكن
يـ ـؤذيكي ارجوكي يا حبيبتي اسمعي كلامي...
وتين بنبره متالمه:: انا اكتر واحده عارفه بابا وانت كمان عارفاه مستحيل غير رايه او يتنازل على حاجه اخذ فيها قرار وهو خلاص اخذ قرار انه يتجوزني الدكتور هشام علشان يخلص من مصاريف تعليمي....
ناديه قائله::: انا مش عايزاك تخافي ولا تقلقي انا هعرف ازاي اقنع بابا ...هو اهم حاجه عنده ان العريس يكون غني ولو في حد اتقدم لك اغنى من الدكتور هشام، بابا هيوافق على طول
وتين قائله :::يا ابله الدكتور هشام او غيره الموضوع هيتعرف، وقتها بابا مش هيرحمنا لما يعرف ان احنا خبينا عليه حاجه زي دي....
ناديه تضع وجهها بين كفيها قائله ::قلت لك انا هتصرف، كل اللي عايزاه منك انك ما تظهريش اي حاجه لاي حد وحاولي تتحكمي في اعصابك ،فهماني يا وتين
وتين بتعت وضعف:: حاضر يا ابله.... حاضر
يعلن هاتف ناديه عن اتصال المتصل عاصم تنظر الى الهاتف بغضب وتقفل الهاتف قائله:: ما تستعجلش هخليك تندم ندم عمرك لانك قربت من اختي
⭐⭐⭐في المستشفـ ـي اللي فيها نور⭐⭐⭐
يصل جواد الى المستشفـ ـى اللي فيها نور ويتجه الى بيسان وفريال بفرحه قائل فين نور وبنتي
بيسان بكاء ::خلاص يا ابيه ابله نور وبنتك راحوا،مـ ـاتوا
جواد بصـ ـدمه:: بيسان انت بتقولي ايه ؟مش وقت هزارك ده، فين نور وبنتي عايزه اشوفهم اطمن عليهم
بيسان بحزن قائله ::هم مـ ـاتوا يا ابيه خلاص مش هنشوفهم ثاني....
جواد يهز براسه برفض لكلامها وتلمع عيونه بالدموع بانفعال قائل:: ايه بيسان مالك ...في ايه ،انت ليه بتقولي عليهم كده ،نور كويسه وبنتي كمان كويسه هم فين انا عايزه اشوفهم
ثم يبتسم ويجلس بجوار فريال اللي كانت تجلس في صمت لكن يظهر عليها الحزن قائل:: انت زعلانه ليه يا عمتي، نور جابت وتين! بقى عندنا وتين تانيه هربيها واكبرها زي ماوتين كبرت على ايدي، اكيد بنتي هتكون زي القمر زي وتين...
فريال بدموع متالمه تمسح على خده بحنان:: استودعهم عند ربنا يا ابن، ربنا يصبرك على ما ابتلاك !
جواد يقف بانفعال قائل ::انتوا بتقولوا ايه كلكم؟ نور وبنتي عايشين، الدكتوره طول فتره الحمل كانت بتطمني عليهم، انتم بتقولوا ايه...... فين نور؟...... يا نوووور!!؟!
الدكتوره مروه قائله:: احنا اسفين يا استاذ جواد بس مدام نور حصل لها نـ ـزيف في الولاده هو ده كان سبب الوفاه والطفله كانت نازله ميتـ ـه
جواد يخنقهـ ـا على الجدار بغضب قائل:: انت بتقولي ايه ازاي ده يحصل ؟طول فتره الحمل طمنتيني عليهم كنت دايما بتقولي ،ان الجنين كويس وبصحه كويسه وان نور كمان بخير وما فيش خـ ـاطر على حياتها، ازاي ده حصل انطقي.....؟!
مروه تحاول تتنفس قائله ::اهدا يا استاذ جواد انا مقدره الموقف الصعب اللي انت فيه بس ارجوك اللي انت بتعمله ده ما ينفعش احنا عملنا اللي نقدر عليه بس للاسف فقدناها
بيسان تحاول تبعد جواد عن مروه قائله ::سيبها يا ابيه هتمـ ـوت في ايدك ،عشان خاطري سيبها
جواد يتركها وتلك الدموع المتحجره لم يسمح لها بالنزول ويؤشر لها باصباعه بتحذير قائل:: انا هعرف مراته وبنتي حصل لهم ايه ؟!وهرفع قضيه عليك وعلى المستشفى واعرف ازاي ده حصل، ولو كان ليكي يد في اللي حصل لهم انا مش هرحمك، سامعاني مش هرحمك!!!
مروه بانفاس متقاطعه قائله ::انت مجنـ ـون
فريال تقف بجانب جواد قائله:: استهدى بالله يا ابني
ايه اللي حصل ده قضاء ربنا ،ما فيش حد ليه يد في اللي حصل، ربنا يصبرك يا ابني
جواد يطبق يده بغضب ويبدا ان يضـ ـرب الجدار
بضـ ـربات متتاليه، وهو يتذكر اخر كلماتها له وهي تطلب منه ان يبقى معها ولكن هو لم يسمع منها !واصر على الذهاب ليبحث على وتين، وكان يشعر بالذنب لانه لم يبقى معها قائل ::انا سبتك ومشيت ،طلبت مني افضل معاكي وانا سبتك ،يمكن لو كنت معاكي ما كانش ده حصل لك انت وبنتنا،، انا اسف يا نور... انا اسف لان طول عمري كنت بقصر في حقك!!
بيسان بوجع لانها ترى اخوها في تلك الحال المزري تحاول ان توقفه قائله:: ارجوكي ابيه ما تعملش في نفسك كده،، انا ما ليش غيرك
يقع جواد على الارض بضعف ويسمح لتلك الدموع ان تعرف طريقها لتشق قلبه ولتحـ ـرق خديه ،وهو نادم انه تركها وذهب ولم يبقى معها
⭐⭐⭐⭐⭐⭐في فيلة نديم⭐⭐⭐⭐⭐
في صاله الرياضه كان يجلس ويلعب بلياردو ،ويستمتع والدنيا من حوله تقييم وتقعد وهو لا يهتم لشيء تدخل عليه نوال بانفعال قائله ::اغتصـ ـبتها!! اغتصـ ـبت وتين ؟ يخـ ـرب بيتك... من وسط كل البنات دي ما لقيتش غير وتين قريبه الباشمهندس جواد اللي تغتصـ ـبها يا حيوان
ماجد وهو يستمر في اللعب ببرود قائل::وانت مالك متعصبه ليه ... مزيها زي اي بنت ،ايه يعني الباشمهندس جواد ده... هياكلنا، ده حته مهندس شغال عندنا!!
ينهي كلامه ليتلقى صفعه قويه منها قائله::حته المهندس اللي شغال عندنا اللي انت مستهتر بيه ده، اتنازل عن
القضيـ ـه اللي كانت ممكن تجيب لك اعـ ـدام علشان خاطر البنت دي... يعني لو عرف انك عملت فيها كده لا انا ولا ابوك هنعرف نحميك منه يا غبي...!
ماجد بانفعال يحتويها الخوف قائل:: ما يقدرش يعمل اي حاجه، ولو اتجرا عليا تاني هقتلـ ـه !!
نوال تؤشر له بتحذير:: اوعى تفكر تعمل حاجه من ورايا تاني ،ولا حتى تقرب من الباشمهندس... انت فاهم ؟!
ماجد ينظر لها بتفحص ::هو انا ليه حاسس انك خايفه عليه اكثر مني؟!
نوال وهي تمسح جبينها قائله ::اطلع بره يا ماجد مش عايزه اشوفك قدام، لحد ما اشوف، انا هتصرف واحل المصيبـ ـه اللي انت وقعتنا فيها دي ازاي!!
ماجد يترك عصت البلياردو ويغمز لها:: انت حبيتي الباشمهندس ولا ايه؟!
نوال بضيق:: اطلع بره يا ماجد!!
ماجد قائل:: انا هطلع بره ...بس يا ريت الموضوع ده يفضل بينا ،وبلاش بابا يعرف عنه حاجه ،انا مش ناقص صداع...
نوال بتلقائيه قائله ::والله انت البعيد ما عندك دم كل ما نقول خرجنا من مصيبـ ـه ،توقعنا في غيرها...منك لله يا ماجد !!
ماجد قبل ان يتركها ويذهب قائل لو بتحب الباشمهندس وخايفه عليه تبعديه عن طريقي
ينهي كلامه ويتركها ويذهب
لتصرخيـ ـه هي قائله:: استنى يا ماجد، انت ناوي على ايه تاني يا مجنـ ـون...؟!
يتبع......
⭐⭐⭐⭐⭐بقلمي حور طه⭐⭐⭐⭐⭐⭐
صلي علي الحبيب❤
•تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق