رواية نياط القلب الفصل السادس 6 - بقلم حور طه
البارت_6_من_رواية_نياط_القلب
_______________
المتصل::احنا بنكلمك من المستشفـ ـى لقينا رقمك على تليفون بنت جات لنا في حـ ـادث ...وتين جابر!
جواد بصـ ـدمه::وتين...حـ ـادثه ايه ؟ وتين بخير ،اتكلمي من فضلك؟!
المتصل::: حضرتك تقدر تشرفنا في المستشفـ ـى ...هبعت لك العنوان!!
جواد يركب سيارته وتصل له رساله بالعنوان ويتجه اليها باقصى سرعه ،كانت نبضات قلبه تصارع انفاسه ولا تتوقف من الخوف والقلق عليها ،الى ان وصل الى المستشفـ ـى ونزل من سيارته، تقابله الممرضه قائل:: وتين فين!؟
الممرضه:: قصدك البنت اللي جت في حـ ـادثه العربيه!؟
جواد بلهفه :: ايوه هي،ارجوكي طمنيني عليها هي فين
الممرضه تنظر للارض بحزن:: شد حيلك يا استاذ... البقاء لله
جواد بصـ ـدمه:: انت بتقولي ايه !يعني ايه البقاء لله،
فين وتين ،اكيد انت اتجننتـ ـي ، فين الدكتور ،انا عايز الدكتور حالا...
الممرضه:: اهدى يا استاذ الاعمار بيد الله البنت لما جت على المستشفـ ـى كانت حالتها صعبه جدا ومـ ـاتت اول ما وصلت
جواد بانفعال يضـ ـرب بيده تلك الصينيه الذي كانت تحملها بيدها وعليها الادويه قائل ::بقول لك فين وتين، هي
ما مـ ـاتتش! لو كانت مـ ـاتت كنت انا حسيت بيها لكن انا لسه حاسس بنفسها ! قلت لك عايزه الدكتور اكيد دي مش وتين!!
الدكتور يخرج من غرفته على تلك الاصوات التي بالخارج قائل:: خير يا استاذ بتـ ـزعق ليه ،احنا في
مستشفـ ـى واللي انت بتعمله ده ما ينفعش، في مرضى موجودين هنا ...
جواد يحاول ان يتمالك اعصابه قائل ::في حد كلمني من المستشفـ ـى وقال لي ان وتين عملت حـ ـادثه ونقلوها على هنا، ودلوقتي الانسه دي بتقول لي انها مـ ـاتت ،وانا متاكد انها لسه عايشه، لسه حاسس بنفسها ،ارجوكم قولوا لي وتين فين؟!
الدكتور ينظر له بتفحص قائل ::حضرتك الاستاذ جواد
جواد ولا يقعد يحتمل اكثر قائل:: ايوه انا الاستاذ جواد فين وتين بقى!!
الدكتور بهدوء ::اهدى يا استاذ ،انت بتسال عن وتين جابر، طالبه في كليه هندسه صح ؟!
جواد بانفعال ::ايوه هي دي، ممكن تفهموني بقى وتين فين وايه اللي حصل؟!
دكتور ينظر للممرضه بانفعال ::مش لازم تتاكدوا من المعلومات اللي بتاخدوها ،قبل ما تدوها للناس!
الممرضه باسف:: اسفه يا دكتور هو سال عن البنت اللي كانت في الحـ ـادثه وانا قلت له انها مـ ـاتت
جواد بعصبيه ::اللي انتم بتتكلموا فيه ده مش وقته ، حد يجاوبني وتين فين؟!
الدكتور باطمئنان:: احنا اسفين يا استاذ، المريضه اللي انت بتسال عليها في غرفه 207 والحمد لله هي كويسه عندها بس كسـ ـر في ذراعها وشويه كدمات، حمد لله على سلامتها...
جواد ترتد لها روحه من جديد ويتجه نحو الغرفه مسرع ليطمئن عليها وليرتاح قلبه الذي كاد ان يقف من الخوف عليها
⭐⭐⭐بقلمي حور طه⭐⭐⭐
كانت بيسان وفريال ينتظروا في الخارج امام غرفه
العمليـ ـات ،وينتظر ان يسمعوا صوت البيبي ولكن لا ياتيهم اي اصوات ،ولتمر الساعه لتتجاوز الاربع ساعات، ولم يخرج احد ليطمنهم على نور والجنين والقلق بدا يتسلل الى قلوبهم مع مرور الوقت الى ان خرجت الدكتوره مروه من غرفه العمليـ ـات تجري عليها بيسان قائله ::هااا...يا دكتوره طمنيني ابله نور كويسه، والبيبي كويس هي بنوته صح؟!
الدكتوره مروه بنبره حزينه:: ايوه يا بنت!!
بيسان بفرحه لم تلاحظ حزن الدكتوره تحضن فريال بقوه قائله ::واخيرا بقيت عمته... يا عمته!
ثم تتركها بيسان تخرج هاتفها بفرحه قائله:: هكلم ابيه وافرحه انه بقى عنده اجمل بنوته..
فريال بابتسامه ::ايوه يا حبيبتي كلميه، وكلمه وتين كمان هتفرح قوي لما تعرف ان نور ولدت وجابت بنوته
بيسان بحب ::وتين هتفرح قوي كانت بتقول لابله نور لو بنت هتسميها وتين!
فريال توجه كلامها للدكتوره:: طمنيني يا دكتوره نور عامله ايه هي كويسه دلوقتي ...
الدكتوره مروه بنبره حزينه ::مدام نور ...البقاء لله!!
بيسان يقع هاتفها من على اذانها اول ما تسمع كلام الدكتوره بصـ ـدمه قائله:: مــ ــاتت؟!
الدكتوره مروه قائله::انا اسفه بس مدام نور حصل لها نـ ـزيف اثناء العمليـ ـه،واحنا حاولنا نوقفه! لكن للاسف فقدناها !
بيسان بذهول تتساقط دموعها بدون اراده قائله:: لا انت اكيد بتكذبي علينا، ابله نور عايشه، لا مش ممكن تمـ ـوت
فريال تحضن بيسان قائله:: اهدي يا بنتي ، دي مشيئه ربنا! ربنا يبارك في عمر بنتها...!
ولن يفيقوا من الصـ ـدمه الاولى لتعطيهم الدكتوره
الصـ ـدمه التاليه قائله::للاسف ...احنا فقدنا الطفله لانها كانت نازله ميتـ ـه
فريال بصـ ـدمه:: يعني نور وبنتها الاثنين مـ ـاتوا
وفي تلك اللحظه بيسان لا تتحمل اكثر وتسقط على الارض مغني عليها......!!!
⭐⭐⭐ في المستشفى عنده وتين⭐⭐⭐
يفتح باب الغرفه ببطء ويدخل ليراها وهي متسطحه على تلك السرير وهي نائمه بعمق ولا تشعر بشيء من حولها، فيقترب عليها وليجلس بجوارها، وليمسك يدها ويقبلها بحب وتنزل دمعه تحرق خده فهو لا يتحمل ان يراها في تلك الحال !وانما يحمد ربه ويشكره انها بخير وليس على حياتها خطـ ـر ،كان يتفحص ملامحها جيد وكانه يقراها وكان يرى بها الحزن ولكن لا يستطيع تفسير ذلك الحزن الذي يغطي وجهها الملائكي الذي برغم الحزن الذي عليه كان يشع منه النور وكانها لم تكن من البشر الى ان يعلن هاتفه عن اتصال قائل:: ايوه يا ناديه
ناديه بلهفه:: انت فين يا جواد ،لقيت وتين ؟!
جواد ينظر لها وهي نائمه وبطمئنان قائل:" ايوه يا ناديه لقيتها
ناديه ترسل تنهيده قائله ::الحمد لله، طيب انتم فين خليني يكلمها...
وجواد:: مش هينفع تكلميها دلوقتي علشان هي نايمه احنا في المستشفـ ـى
ناديه بقلق:: في المستشفـ ـى ليه هي وتين مالها
جواد بهدوء قائل ::اهدي واطمني هي كويسه بس اتعرضت لحـ ـادثه بسيطه كده والحمد لله هي دلوقتي بخير... هبعت لك العنوان
جواد يرسل لها العنوان وبعد مرور وقت قليل تاتي ناديه لقابلها على باب غرفه وتين لتسرع باتجاه ناديه قائله بخوف في ايه يا جواد ايه اللي حصل وتين فين
جواد ::هي نايمه جوه والحمد لله بقت كويسه الدكتور طمني عليها ،خليكي انت جنبها وانا هكلم نور اطمن عليها... كانت تعبانه لما نزلت!
ناديه بتردد لان فريال قالت لها ماذا حدث مع نور وابنتها قائله:: نور ولدت يا جواد وماما وبيسان معاها في المستشفـ ـى روح لهم احسن وانا هفضل هنا جنب وتين!
جواد بفرحه:: بجد يا ناديه نور ولدت، طيب تمام خليك انت هنا مع وتين لحد ما تفوق وانا هروح لهم خلي بالك من وتين...
يا انهي كلامه ويتركها ويذهب وهو الفرحه لا تتسع قلبه ويذهب الى المستشفـ ـى الذي بها نور !!
ناديه وهي تقف على باب الغرفه تنظر لها وهو يذهب بحزن قائله ::مش عارفه ازاي هتتحمل
الصـ ـدمه؟! ربنا يصبرك ويصبرنا...
_____________
استيقظت وتين ووجدت راسها ملفوف بشاش وزرعها مكسـ ـور ومتجبس،حاولت تتحرك وجدت الالم يكاد يمـ ـزق راسها فارتمت بجسدها مره اخرى على السرير، ونزلت دمعه من عيونها وهي تتذكر ماذا حدث لها والحـ ـادثه الذي تعرضت لها ،تراكمت الاحداث في راسها وتتذكر كل ما دار بينها وبين ماجد وكانها ما زالت تتواجد في تلك الاحداث ولم تخرج منها لتصـ ـرخ قائله::: ابعد عني !انت عايز مني!! ايه ...ااااااه .......كان صوت صـ ـراخ يملا المكان ولا تعد ان تهدا فكلما تذكرت ما فعله بها تستمر في صـ ـرخاتها دون توقف
تدخل ناديه عليها بقلق وتاخذها في حضنها قائله ::اهدي حبيبتي، اهدي انا جنبك ما تخافيش
وتين وما زالت ترى ما حدث معها وكانه شريط يمر امام عينيها ولا يفارقها فتزداد في صـ ـرخاتها
ناديه تحاول ان تهديها قائله:: تمام يا حبيبتي اهدي ما تخافيش يا وتين انا جنبك... يا حبيبتي اهدي عشان خاطري اهدي...
وتين تبدا ان تهدا وتستوعب انها باحضان اختها ومن بين شهقاتها قائله:: قتلـ ـوني يا ابله..... قتلـ ـوني!
ناديه بخوف تمسح دموعها ::اهدي واحكي لي ايه اللي حصل
وتين وهي دموعها مثل شلال لا يتوقف قائله ::
دبحـ ـوني بسكينـ ـه تلمي يا ابله، ماجد سـ ـرق مني حياتي، وروحي ،خلاص يا ابله انا ضـ ـاعت
ناديه تهز راسها برفض كي لا تصدق ما فهمته من كلامها قائله :::الحيـ ـوان ده اعمل لك ايه، لمسـ ـك؟!
وتين ترتمي في حضنها قائله ::مـ ـوتيني يا ابله انا خلاص حياتي اتـ ـدمرت وانتهت
ناديه تضمها الى صدرها وتنزل دموعها بحرقه هي الاخرى ولا تصدق انهم فعلوا بهذه الطفله البريئه مثل هذا الشيء البشع، لتستمر في احتضانها الى وقت لتهدا قليل ثم تبعدها قائله:: اهدي يا وتين اللي حصل ده ما فيش اي حد هيعرفه سمعاني....
وتين بوجع::: اكيد بابا هيعرف، وساعتها ممكن
يقتلنـ ـي.....
ناديه تمسح دموعها قائله ::لبابا ولا غيره هيعرفوا اللي حصل ده ،انا هتصرف ،مش عايزاك تقلقي، والحيـ ـوان اللي عمل فيك كده هدفعه الثمن غالي، هو والكلـ ـب الثاني اللي خدك ليه...
تنغامر وتين في دموعها بعد ان سلبها ماجد كل شيء
ودمـ ـر حياتها في لحظه من اجل اهواؤه المريضـ ـه فكانت هي الضحيـ ـه لها
يدخل جابر عليهم الغرفه وينظر لهم نظرات حاده قائل:: ايه اللي انا مش هعرفه...؟!
ناديه وتين بصـ ـدمه الجامتهم ولا يستطيع ان يقولوا اي شيء!؟
⭐⭐⭐بقلمي حور طه⭐⭐⭐
امام المستشفى اللي فيها نور....
تركب السياره قائله::انا كده عملت اللي عليا وفهمتهم انها مـ ـاتت نتيجه النـ ـزيف اللي حصل لها وان بنتها نزلت ميتـ ـه!!
__الكلام ده لازم يتكتب في تقرير وفـ ـاتها مش عايز اي عك...
مروه:: انا نفذت كل اللي انت قلت عليه بس الموضوع ده لو اتعرف انا هخسر مهنتي كطبيبه!!
قالها بنبره ساخره ::ما تقلقيش ما حدش هيدور وراكي !ده وارد، وبيحصل في غرفه العمليـ ـات
مروه:: بقيت حسابي اللي اتفقنا عليه يا ريت ما تنساش تبقى تحوله
___انا ما بنساش الناس اللي بتشتغل معايا رصيدك في البنك هيعلى بمبلغ محترم تقدري لو حبيتي تستغني عن مهنه الطب !انت حره...
يتبع.......
✍️✍️✍️✍️✍️بقلمي حور طه✍️✍️✍️✍️✍️
خلونا نصلي على الحبيب قلبك يطيب💗
•تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق