رواية احببت صقر جارح الفصل السادس 6 - بقلم بطوط رابح
احببت صقر جارح.....
البارت السادس...
بقلم بطوط رابح....🤍
ـــــــــــــــــــــ♕ـــــــــــــــــــــ
ساندى...."احكيلي ياعم عساف ايه شكل دينا ديلوك"
عساف..."والله يابتي ماشفتها جوي بس هي تحسيها خوجايه اكده ولابسه لبس غريب اكده وجسمها كله باين وفارده شعرها "
ساندى...."عارف انا فرحانه ببدر جووي فرحانه ان هو عارف يفرج بين الصووح والغلط رغم الى حصله ورغم اني ابوي كل حجه وهو رضى وسكت ورغم مووت ابوه واهو جاله اليوم الى ياخد بتاره بس بردو جال دى حورمه ومنخدش تارنا من حريم واصل كل مره بيعلى فى نظري وبحمد ربي انه رزقنى باخ زيه "
عساف... "بدر زي ابوه يابتي راجل من ضهر راجل ولد حلال مصفى الله يرحمه شمس كان زيه اكده في جدعنته وشهامته ربنا يسترها عليه ويحميه"
ساندى...."امين يارب.. صووح مرت عمي زودت الاكل وجالتلي ان البطايه ليك انت لوحدك ومحدش يدوجها واصل جالتلي ان الله يرحمه عم شمس كان بيجولها تعملك بط وهو جيلك الجبل "
عساف... "تسلم يدها ربنا يحفظها ويطول فى عمرها دي اكتر من اخت والله"
ودام الحديث بينهم حتى وصلهم للجبل...
ــــــــــــــــــــــ♕ــــــــــــــــــــــــ
"وفى ڤله الصاوى"
عثمان.... "اي يازفت مبتردش ليه من الصبح"
خالد... "معلش ياعمي مسمعتش الفون"
عثمان... "هو ايه اللي مسمعتش الفون فين دينا"
خالد..."انا قلبت الصعيد كلها عليها وملقتهاش بس متقلقش ان شاءالله مش هرجع من غيرها والله ياعمي"
عثمان... "مقلقش ازاي بدر عرف اني رجعت مصر ولو عرف ان دينا فى الصعيد هيقتلها اتصرف ياغبي"
خاالد بنفاذ صبر...."يااعمي بدر مستحيل ياذي دينا انا عارف بدر كويس "
عثمان...."انا هبعتلك طاقم حراسه تقلب الدنيا لغاية ماتلاقيها فاهم"
خالد..."ملوش لزوم ياعمي انا كلمت ناس صحابي ومعايا عن اذنك عشان من ساعة ماجيت من السفر منمتش "
اغلق عثمان الهاتف دون رد رمى خالد الهاتف ورمى جسده هو الاخر على سريره وغرق فى تفكيررره فى معشوقته.....
ــــــــــــــــــــــــ♕ـــــــــــــــــــــــ
وبعد ضررب النااار على الجميع وزعييق الرجاله جاااء راجل ماا بصوت نفس منقطع
وقال...."اهرب من اهني يااعم عاشور رجالة االصقر ملت المكان اهرب"
وجررى عااشوور واسلام وفجاة جااء ديب ورفع السلاح على عاشور
وقال...."على فين ياااراجل ياااطيب "
عاشور وهو ماااسك فى اسلام والخوف ينهش فى قلبه
وقال...."ا ا ا انتووو عاوزين مننا ايه ياولدى "
ديب ببسمه شرر..."ولا حاجه احنا چايين نتحدت وياكم فى موضوع اكده بس ايه كمية المخدرات دي...
وقاطع كلامهم رنة هاتف ديب
ديب..."ايوه
الصقر..."سيب عاشور واسلام"
ديب باستغراب..." اسيبهم كيف "
الصقر..."نفذ الكلام من غير حديت ماسخ"
واغلق الهاتف تحت غيظ شديد من ديب وفى نفس اللحظه زق اسلام السلاح وضرب ديب وخد عاشور وجريوو......
ــــــــــــــــــــــ♕ــــــــــــــــــــــ
دخلت ساندى عند بدر ودينا وبصدمه وضحكت وبصوت عالي..
وقالت...."واه واه الصقر بجلالته بيحط كمادات لبت واه ده حجيجى الكلام ده"
بدر بتوتر...."لا اصل هي"
ساندى بضحكه رنانه...."ايوه ايوه لا اصل هي ايه ياخويا جوول جوول متتكسفش"
بدر...."واه وطي صوتك عاد انتي فهمتى ايه يابت المركوب انتي االحكايه انها حرارتها عليت جامد فچبتلها كمادات مش اكتر ولا اجل ودي روح يااختي وحرام يعني"
ساندى..."هو مين اللي بيتحدت معايا لالا انت مش الصقر لا"
بدر بعصبيه...."سااندى اتلمي يابت المركوب انا جايبك اهنى عشان تساعدي البت تغيري خلجاتها وتلبسيها لبس بدل ده واكليها وخليكي جمبهاا"
وبعد ماخلص الكلام جه عشان يمشي سمع تخاااريف دينا
دينا..."لا يامامي انا نفسي اشوف الصقر لا لازم اسافر هو مين االصقر ليه بيعمل كده اكيد هو انسان كويس ده بيرجع حقهم صح"
ساندى ببسمه...."اسمع اكده دي بتخترف باسمك ياواد عمي"
بدر بتوتر.... "انا خاارج عاد وانتي اعملي زي ماجولتلك"
وفجاا فاقت دينا وهي بتصرخ جامد
وقااالت...."لااااا متقتلنيش ونبى "
ساندى...."اهدي ياخايتي اهدي محدش هيجربلك اهدي انا جمبك اهووو واه دى نامت تاني يابدر"
بدر..."كل ماهتجوم هتنام تاني ده جرصها حنش خليكي جمبها واعملي زي ماجولت"
وخرج وهي قعدت جمب دينا وغيرتلها وعملتلها كمادات.....
وخرج الصقر للرجاله ودخل عليهم ديب بعصبيه
عساف بخضه......"واه ايه اللي حصولك ياولدى مين بطحك اكده"
ديب..."اسلام ولد عاشور المنشاوى "
عساف...."وانت مالك بعيلة المنشاوى"
ديب..."اسال صقر"
ودخل بعصبيه للمكان اللي ببنام فيه وقرب عساف من عيسى
وقال...."ايه اللي حوصل ياولدى وايه البضاعه اللي الرجاله بتنزلها بره دي"
جاء عيسى يتكلم وقفه صقر
وقال..."خلاص ياعيسى روح نام انت وانا هجوله "
عيسى..."ماشي ياكبير بس ممكن اسالك سوال"
صقر..."ايه ياواد
عيسى...."هو انت عملت حاجه للبت الخوجاية
صقر باستغراب...."وانت مالك عاد وبتسال ليه"
عيسى......"صراحه ياكبير صعبانه عليا ورحمة ابوك متاذيها عاد هي ملهاش ذنب واصل"
صقر...."ادخل نام ياعيسى"
ومشي عيسى وقرب عساف من صقر
وقال...."ها ياولدى احكيلي "
صقر...."حاضر يابوى هحكيلك..احساسي طلع صوح وعمي شغال في المخدرات وعرفت النهارده وخليت الرجاله خدو منه البضاعه وديب زي ما متعود بيجيب الرجاله اهنى كان هبجيب عاشور واسلام وانا جولتله لا راح ديب واسلام اتعاركو وبطح ديب وجرى هو وابوه زي الفران'
عساف...."ميتا هتاخد حجك في ورث ابوك ياولدى"
صقر بحزن...."لما اخد حجي من اللي جتل ابوي الاول هبقا اطالب بفلوسه"
عساف...."ناوي تعمل ايه مع البت دي"
صقر...."اول ماتفوج هكلم ابوها واعرفه ان هي عندي اهنى "
عساف..."وبعدين ياولدى"
صقر...."هنتجم من اللي جتل ابوي وانتجم من الي كال حجي وظلمني وخد فلوسي وفلوس ابوي وجال ان ابوي مسبلناش حاجه وكتب لىعمى وزور الورق ده لولا ان ابوي كان كاتب لامى البيت كان زمانه رمانا انا وامي من زمان هدوجهم طعم العذاب الى شفته السنين اللي فاتت دي "
عساف...."ربنا يچيبلك حجك ياولدى وينتجم من اي حد ظلمك "
صقر...."اللهم امين يلا بجا ادخل نام وانا كمان هدخل انام"
عساف...."تصبح على خير ياولدى"
صقر...." تلاجى الخير...
وخرج االصقر قعد فى الجبل يفكرر هيعمل ايه في ايامه الجايه ودخل يطمن على دينا قبل ماينام وقرب منها ولاول مره يشوف ملاك بشرى نايم فضل يتاامل ملامحها وفجااه قرب منها بدون وعي لقى حرارتها مرتفعه عملها كمادات وفضل جمها وقام وذهب الى النوم ليتخلص من افكاره..
ــــــــــــــــــــــــ♕ــــــــــــــــــــــــ
دخلوا عاشور واسلام البيت وهما بياخدو نفسهمم من الجري
صباح بصويت...."واه بتجروا اكده ليه ايه اللي حوصل "
عاشور...."وطي حسك لحسن يصحو واجفلى خشمك خالص"
اسلام...."رچالة الصقر طلعوا علينا وكانوا هيجتلونا بس ستر ربنا وجرينا انا وااابوى لغاية متجطع نفسنا"
صباح بصوت واطى...."ياااحزنى ياااعني البضاعه اتاخدت"
عاشور...."احمدى ربنا اننا بخير چايه تجولي البضاعه اتاخدت"
صباح باصطناع الحزن...."مش جصدي ياخوي بس بسال"
اسلام...."ياما احنا لو كنا مجريناش كنا ضعنا انا وابوى انتي عارفه الصقر ببجتل اي تاجر مخدرات او سلاح في البلد وهو كده عرفنا ربنا يستر احنا لازم نهرب يابوي"
عاشور...."ايوه ياولدى معاك حج احنا لازم نسيبو البلد ونروح اي بلد تانيه"
صباح...."واه ونسيبو بلدنا ونروح فين عاد"
عاشور...."الصبح نتحدت ديلوك مش جادر اجف على رجلي انا طالع انام"
وذهب الجميع الى النوم منهم من يفكر في الانتقام ومنهم من يفكر فى الغل والكره....
ــــــــــــــــــــــــــــ♕ــــــــــــــــــــــــــــ
وبعد عدة ايام و دينا كما هى رافضه تقوم وتستوعب الحقيقه وصقر كل ليله يدخل يعملها كمادات ويطمن عليها ويفضل يحكيلها حاجات عن نفسه وعند النوم يخرج بعد ساعات وساندى بتجيلها تحاول تاكلها وتغيرلها هدومها وتقعد معاها على امل انها تفوق و خالد قالب البلد علي دينا واتعرف على بدر. وبدر فهمه انه ميعرفش حاجه عن دينا وانه هو تاره مش عندها وقاله انه هيساعدوا ويدور معاه. والصاوى من خوفه من انتقام بدر خايف ينزل الصعيد ويدور على بنته وخالد بيحاول يحسن علاقته بى ساندى مره اخرى عشان محتاجها فى حياته وساندى حاولت تدى نفسها فرصه عشان تصدقه وتعرف الحقيقه وعاشور واسلام لم يتوبوا من اللي حصل من رجاله الصقر....
وفى صباح يوم جديد فاقت دينا بعد نووم طوويل جدا بسبب تعبهاا فضلت تغمض عنيها وتفتحها كذه مره لتستوعب المكان اللي هي فيه مكان غريب غرفه جوه جبل فيها كل حاجه ممكن تحتاجها حاولت تقووم كتيررر ولكن فشلت من التعب استغربت اللبس اللس هي لبساه والف سؤال جه في دماغها مين لبسني مين جابني هنا انا كنت في مكان شبه مغلق مفهوش اي نور كله رمله وحجاار وحاولت مره تانية تقوم ودخلت ساندى عليها قربت منها وساعدتها..
وقالت...."واه رايحه فين عاد انتي تعبانه جومتى من فرشتك ليه "
دينا والدموع تملاء عيناها االذى تشبه لون الشجررر رفعتهم واتفاجئت ساندى بدموعها..
وقالت.... "واه بتبكي ليه عاد مالك فيكي اي حاجه بتوجعك"
دينا...."انتي مين "
ساندى..."انا اخت الصقر"
دينا وقد تذكرت كل شي وفضلت تعيط
وتقول...."هيقتلني هو قال انه له تار عندى وهيقتلني ونبى ساعديني ونبى "
ساندى...."واه واه مين اللي يجتلك صقر اخوي مبيجتلش ولا بياخد تاره من حريم واصل وتاره مش عندك تاره عند ابوكي الخاين"
دينا..."لو سمحت متتكلميش على بابي كده اكيد فى سوء تفاهم حضرتك متعرفيش بابي "
ساندى.... "بابي ياختي حلوه اهو بابي اللي بتتكلمي عنه ده جتل ابوي وهرب زي الفران ابوكي ده الصقر عمره ماكان بيكره ولا بيجى على حد وبسبب ابوكي اخوي بجا صقر جارح"
دينا... "لالا والله اكيد في سوء تفاهم"
ساندى... "انتى لسه عيله صغيره ومش فاهمه حاجه الا صوح جوليلي ايه اللي جابك الصعيد"
دينا..."انا لسه متخرجه من الجامعه ولسه شغاله جديد فى جريده كبيره وبقالي فتره متابعه الصقر والكلام اللي بيتقال عنه وطول عمرى نفسي اعرف حكايته وبالمره اكتب عنه بس معلومات صحيحه بمصدر موثوق فقررت انزل الصعيد واسال واعرف وبابا كان معترض وسيبت البيت وسافرت الصعيد بس يارتني ماجيت "
واكملت باقى حديثها ببكاء شديد قريب من الانهيار قربت ساندى منها وطبطبت عليهااا...
وقالت...."متخفيش صقر مش هياذيكي واصل"
دينا ببسمه.... "عارفه ومتاكده بس انا خايفه على بابي"
ساندى.... "واه عارفه منين عاد"
دينا...."وقت مقرصنى التعبان وهو جري عليا وكان فى عيونه الخضه او لما كان كل ليله بليل يدخل يعملي كمادات ويطمن عليا والخوف مالي عينه اكيد مش هيكون عاوز يقتلني وهيعمل كل ده"
وقاطع كلامهم عم عساف عاوز ساندى وهي بتقوم تلفونها وقع خدته بسرعه دينا وخبته خرجت ساندى ودينا مسكت الهاتف وضغطت على عدت ارقام وبتدعي ربنا انه يرد...
دينا.... "بابى الحق اهرب هيقتلك بابي لو سمعنى اهررب هيوصلك....
الصاااوى...." دينا حبيبتي انتي فين الوو الووو
سمر.... "دينا بنتي قالتلك اى"
الصاوى...."وصلها هيقتلني وهيقتلها بتقولي اهرررب"
دخل الصقر وعيونه بطلع شرار وقرب منها وشد الهااتف وا....
ــــــــــــــــــــــــــــــــ♕ـــــــــــــــــــــــــــــــ
نتقابل بكره 🤍
•تابع الفصل التالي "رواية احببت صقر جارح" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق