رواية نياط القلب الفصل الثالث 3 - بقلم حور طه
#البارت_3_من_روايه_نياط_القلب
_________________
في احد المطاعم الانيقه والفخمه كان ينظر لها باعجاب وهو يلف شعرها على اصبعي قائل:: من يومك وانت سـ ـاحره القلوب يا دنوش...
ناديه تبعد ايده عنها:: انت ازاي قادر تكون مقـ ـرف بالشكل ده؟!
عاصم ينظر للامام قائل: علشان عايز انقذ بيتنا ابقى مقـ ـرف! وبعدين قفلي على الكلام ده دلوقتي!! افردي خلقتك دي شويه الراجل داخل..
ناديه تنظر لها باستحقار:: انا عارفه انك ندل... بس اول مره اعرف انك وسـ ـخ وحقيـ ـر...
عاصم وهو يشرب كـ ـاس ويسكـ ـي::ما تنسيش انك كنت بتحبي الحقيـ ـر ده في يوم من الايام..!
ناديه :: ازاي ما قدرتش اشوف وشك البشـ ـع ده...؟
عاصم وهو يقـ ـرص خدها::لو تعرفي بحبك قد ايه يا دنوش برغم طولت لسانك دي...
ناديه تبعد ايده بانفعال::ابعد ايدك عني ! انا بقيت بقـ ـرف منك...
عاصم بتحذيـ ـر:: يا ريت توفري شراستـ ـك دي ليا ...الراجل جاي ،خليك لطيفه كده وحلوه ،مش عايزه افكرك انك ملكيش ملجا غيري، ابوكي ما تحملكيش؟؟ فهماني
الباشا ابتسامه وهو ينظر لناديه:: عامل ايه يا عاصم؟!
عاصم ينتفض واقف ليرحب به::بخير يا باشا طول ما معاليك راضي علينا... !ثم يعد له الكرسي قائل::اتفضل ياباشا...
الباشا يقعد ويولـ ـع سيجاره، ويتفحص ملامح ناديه بدقه::
البضاعه اللي عندك خلصت يا عاصم...
عاصم بزعل مصطنع::ما انت عارف يا باشا المخازن بتاعتي فاضيه بقى لها شهر ..
الباشا ما زال ينظر لناديه وكانه يخترق جسدها بنظراته :: عدي عليا بكره وخد البضاعه اللي تكفيك.....
عاصم بفرحه يصب له الكـ ـاس ::ربنا يخليك لنا يا معالي الباشا ،جميلك ده على راسي من فوق...
الباشا يشرب الكـ ـاس :: انت خلاص بقيت واحد من رجالتي فما ينفعش ينقصك اي حاجه في السوق، شوف البضاعه اللي انت عايزها وتروح بكره المخازن تشيلها....
عاصم يقف وهو يصطنع انه يتحدث بالهاتف ::خذ راحتك يا باشا هعمل التليفون ده وارجع على طول...
ناديه كانت تنظر له بانكسـ ـار مغلف باستحقار انه يقوم ويتركها مع رجل اخر ،فكانت تعتقد انه رجل يقدر على حمايتها وليس بيعها، ينظر له الباشا بان ينصرف قائل:: خذ راحتك يا عاصم
الباشا بابتسامه::ساكته ليه ؟واضح ان القعده مش مزاجك
ناديه بغضب:: انت ما تفرقش كتير عن الحيـ ـوان اللي مشي ده...
الباشا بنظرات مثل النار تحرق جسدها:: جوزك باع ،وانا اشتريت...
ناديه بانفعال::انتوا الاتنين احقـ ـر من بعض.....
الباشا بتحذيـ ـر:: اوعي تغلطي، وتخلطي بيني وبين جوزك جوزك ده حشره اهرسه تحت رجلي....
ناديه بتحذيــر:: لو فاكر ان الحقيـ ـر جوزي.هيبيعنـ ـي ليك وانت هتقدر تقرب مني.... يبقى ما تعرفنيش؟
الباش باعجاب::وانا جاي النهارده مخصوص علشان اعرفك!
ناديه تمسك كـ ـاس وتكسـ ـره على الترابيزه ،وتوجهه ناحيته بتحذيـ ـر ::يبقى احب اعرفك، انا لا ضعيفه ولا مكسـ ـوره الجناح ؟ولو كان الرخيـ ـص جوزي بعني... احب اعرفك اني مش للبيع!!
الباشا يمسك ايدها ويقربها منه ::هو اللي باعك ،وانا بصراحه مستخسرك في واحد زي ده...
ناديه بغضب تضـ ـربه بالقلم وتسيبه وتمشي..!!
عاصم يقابلها ويمسكها من زراعها:: انت ايه اللي يقومك؟!
ناديه تسحب ايدها منه بقوه :: انا راجعه على البيت وكلمه زياده هفرج عليكم المكان ده، يعـ ـره الرجاله
تنهي كلامها وتسيبه وتمشي وعاصم يدخل للباشا ::انا اسف يا باشا ،بس المدام تعبانه شويه....
الباشا يقوم ويمسك كف ايده ويطفي فيها السيجاره:: الف سلامه عليها ،روح بكره شيل البضاعه اللي انت عايزها..
عاصم هو يكتم الالم ::ربنا يخليك لنا يا معالي الباشا...
الباشا يسيبه ويمشي وعاصم يهز ايده من الوجع ::ااااااه..... يا ابن الجـ ـزمه انا هعرفك ازاي تطفي السيجاره في ايدي.. وانت وحياه امك لهسود عيشتك لما اروح لك....
💗💗💗بقلمي حور طه💗💗💗💗
انتبهي يا وتين خلي بالك....
قالتها بيسان وهي تقف تحت شباك غرفه وتين بقلق
وتين تربط ملايات السرير ببعض وتعمل منهم حبل وتنزله من الشباك وتنزل منه الي تحت
وان نزلت الى تحت تمسكها بيسان وتسنيدها كي لا تقع وبخوف قائله ::جوز عمتي لو عرف ان انت خرجتي من وراه هيطين عيشتنا
وتين بانفاس متقاطعه ::ما تقلقيش هو مش هيرجع قبل ساعتين، هنكون احنا رحنا المستشفى ورجعنا...
بيسان ::طيب ما انا بطمنك على ابيه، هو بقى كويس، بلاش تعملي مشاكل مع جوز عمتي ،انت عارفه قد ايه هو عصبي...
وتين بعناد ::قلت لك مش هتطمن غير لما اشوفه بعيني..
بيسان بابتسامه لانها تعرف كم هي عنيده ولا تتراجع عن شيء تريد ان تفعله ::انا مش عارفه جنانك ده هيودينا لحد فين، يلا بينا علشان ما نتاخرش...
وتين تمشي معاها وبتساؤل:: هي ابله نور مصره برده انها تيجي معانا...؟!
بيسان ترسل تنهيده:: ايو مستنيانا في عربيه ابيه جواد
وتين وبيسان يركبوا السياره
وتين:: ابله نور هتقدري تسوقي....
نور بابتسامه يظهر بها التعب :: اه يا حبيبتي، ما تقلقيش انا كويسه...
بيسان بقلق::ابله نور انت ميعاد ولادتك قرب ،والحركه الكتير مش كويسه علشانك....
وتين تنزل من السياره قائله ::طيب تعالي انت هنا مكاني وانا هسوق
نور تنظر لها باستغراب :: انت بتعرفي تسوقي يا وتين؟
وتين بابتسامه :: ايوه يا ابله، ابيه جواد علمني السواقه
نور تنزل من مكانها:خلاص ماشي تعالي انت سوقي...
بدلوا اماكنهم علشان وتين هي اللي تسوق ووصلوا على المستشفى وهم على باب المستشفى
تقف وتين فجاه وتغمض عيونها وتضع يدها على قلبها وتتنفس قائله: جواد بينادي عليا ؟
نور ::بتقولي حاجه يا وتين ؟
وتين بلهفه:: ابيه جواد بينادي علياااا
تقول كلمتها هذه وتجري الى اوضته باقصى سرعه لديها
بيسان كانت تسند نور ويمشيوا خلفها بخطوات سريعه على قدر استطاعت نور في المشي بالجنين الذي في بطنها
ومتعجبين من كلامها وازاي جواد نده عليها؟!
وتين اول ما تفتح باب الاوضه تسمع جواد وهو يفيق وينادي عليها :: وتيييييين
وتين تجري عليه:: انا جنبك !
جواد ينظر لها بخوف ::انت كويسه ،طمنيني عليك؟!
وتين بابتسامه:: اطمن انا كويسه، طمني عليك انت
جواد يعتدل في جلسته وتساعده وتضع له المخده خلف راسه ::عمر الشقي بقي ،وانا اتشقيت كثير !
وتين بابتسامه رقيقه ::قوم انت بس بالسلامه واعمل كل اللي انت عايزه...
جواد بتساؤل:: امال نور وبيسان فين؟!
وتين:: انا سبتهم على باب المستشفى لما انت نادتني!
جواد ينظر لها بحب::اوعي تكوني حسيتي ان انا ناديت لك تاني؟!
وتين بتلقائيه:: انا بحس بيك كل ما بتناديني!
جواد يحاول ان يتجاهل مشاعرها فهو لا يستطيع ان يستسلم لتلك المشاعر التي دائم تاخذه اليها قائل ::بيسان قالت ان جوز عمتي حبسك لما عارف انك رحت الديسكو انت خرجت ازاي...؟!
وتين بوجع لانه دائم يتجاهل مشاعرها تسكت ولا تتكلم
فنظر لها جواد بتفحص مبتسم:: صح ما كانش لازم اسالك كان لازم افهم من غير ما اسالك! اكيد نزلت من الشباك كالعاده...
وهنا هتدخل نور وبيسان....!
جواد بخوف:: على مهلك يا حبيبتي؟ وتين هاتي لها الكرسي....
وتين تجيب الكرسي وتقربوا من السريره :: اتفضلي يا ابله نور ارتاحي....
نور تمسح على شعره بحنان ::طمني عليك دلوقتي بقيت كويس ،خوفتني قوي عليك..
جواد باطمئنان:: ما تقلقيش يا حبيبتي انا كويس الحمد لله
وبعدين ينظر الي بطنها المنتفخه ::طمنيني انت على القمر بتاعنا الدكتور قال لك ايه. ؟!
نور بابتسامه ::الحمد لله الدكتور طمني ،هي بخير، وخلاص كلها شهر وتشرفنا ان شاءالله..
جواد بفرحه يبوس ايدها:: ربنا يحفظكم ليا انتم الاتنين ويقومك بالسلامه ياحببتي....
وتين ترجع بخطوات للخلف وتبتسم بوجع ::هروح الكافتيريا اجيب حاجه نشربها..!
بيسان تلف يدا حول عنقها بابتسامه::طيب خديني معاكي علشان الظاهر كده العصافير عايزين يقعدوا لوحدهم
وجواد بهزار::احبك يا بسبوسه وانت بتفهميها كده وهي طايره
وتين تخرج هي وبيسان ويسيبوهم لوحدهم في الاوضه
💗💗بقلمي حور طه💗ف بيت جابر💗💗
فريال:: ايه اللي رجعك بدري النهارده؟!
جابر:: ايه يا وليه مالك هو انا لازم ارجع على بيتي بمعاد؟!
فريال :: لا طبعا يا اخويا ،بس يعني استغربت لما لقيتك جاي بدري عن ميعادك...
جابر بابتسامه:: روحي حط لنا لقمه نتعشى عشان عايزك في موضوع مهم
فريا:: حاضر نص ساعه والاكل يبقى جاهز، بس خير في ايه
جابر ::في واحد اتقدم النهارده لوتين...
فريال:: بس بنتك رافضه موضوع الجواز ده لحد ما تخلص دراستها...
الجابر تتغير ملامحه ::الولد ما يترفضش مركزه كويس وكمان هيخليها تكمل تعليمها براحتها زي ما هي عايزه
فريال:: طيب هو مين ده؟
جابر :: الدكتور هشام مستني بس الموافقه وهو هيقوم بكل حاجه، قومي انت بس دلوقتي حضري لنا لقمه حلوه على ما اخش لبنتي حبيبتي عشان تيجي تاكل معانا
فريال بفرحه :: يعني هتخليها تخرج ومش هتحبسها تاني؟!
جابر وهو يتجه الى اوضه وتين عشان يفتح لها::اه طبعا لازما تاكل كده وتتغذى علشان لما الدكتور يجي بكره ان شاء الله تقعد معاه، انا اديته كلمه ان هو هيجي يقعد معانا بكره
فريال بطيبه:: ربنا يخليك لينا يا ابو ناديه ده انا قلبي بيتقطـ ـع عليها من ساعه ما حبستها...
يفتح الباب ووووو_______؟؟!!!
✍️✍️✍️✍️✍️✍️بقلمي حور طه✍️✍️✍️✍️
خلونا نصلي على الحبيب قلبك يطيب
•تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق