رواية عمر و فرح الفصل الثالث 3 - بقلم اميمة تيتو
بعد ساعه ف اوضه محمد قاعد بيفكر
انا خايف اكون بظلم البنت اني اجوزها واحد متجوز قبل كدا
بس ممكن يطلع كويس بجد زي ماكمال قال ودا عشمي
بالليل
قاعدين علي السفره
محمد:مالك يافرح انت زعلانه من حاجه
فرح: مش كتب الكتاب كدا هيبقي بسرعه
محمد: خير البر عجاله
بعد شويه
فرح: انا شبعت هدخل انام عشان هصحا بدري
ودخلت اوضتها وفضلت تعيط وحست انها مقيده لاول مره وخايفه ترفض بابها يتعب بعد مابقي كويس وبقي مبسوط ومش عايزه بسببها يزعل لانها لاحظت انه بقي فرحان اوي
بسبب جوزاها
بعد نص ساعه
باب اوضه فرح خبط
فرح قامت فتحت الباب تعالي يابابا
محمد:عايز اتكلم معاكي شويه
بصراحه بقي انت مش عايزه الجوزاه دي بصي انا كنت رافض ف الاول بس بعدين فهمت ان الشاب دا الافضل ليكي
فرح: انا واثقه ف قرارك وراضيه بيه يابابا
وانا عرفت انك موافق وعايز الجوازه دي وانا مقدرش ازعلك
محمد: مش مهم ازعل المهم انك تكون راضيه من جواكي
فرح ف نفسها كفايه كدا انا هوافق وخلاص عشان دا هيخلي اهلي مبسوطين وبكدا بابا مش هيصرف عليا مش هيبقي ملزم كفايه كل اللي عملو عشاني
وبصت لابوها وهزت رأسها انا موافقه
تاني يوم
سماح: يلا يا فرح تعالي افطري معانا
فرح: حاضر جايه اهو وقعده فطرت معاهم
بابا انت كويس انهارده
محمد: انا بقيت كويس ياحبيبتي هفرح بيكي عايز ايه تاني
بعد ساعه
فرح قاعده لوحدها زهقانه وحزينه
الموبيل بتاعها رن
الو
اميره:عامله ايه
فرح: مخنوقه والله
اميره:من ايه احكيلي
فرح:متقدملي عريس كان متجوز قبل كداوبابا مصمم انه كويس والاحسن ليا ومناسب وانا مش عارفه اعمل ايه
اميره:متعلم
فرح:ايوا
وغني وبصراحه شوفت صورتو شكلو حلو
اميره:بصي طالما كويس ومحترم ومتعلم خلاص وبعدين مش زنبو انه كان متجوزومراتو ماتت عنده عيال
فرح:لا اتجوز سنه بس ومش عنده عيال
اميره:خلاص حلو
فرح: طيب انا هقفل دلوقتي عايزه انام
ف بيت الحج محمود الجبالي
محمود: الف مبروك يابني
عمر: الله يبارك فيك ياابوي بس ليه بتباركلي
محمود: كتب الكتاب السبوع الجاي اهل العروسه موافقين
والعروسه زي القمر
عمر: طيب عن اذنكم انا طالع اوضتي
عمر دخل الاوضه ومسك صوره مراتو الاوله وقال والله ماكنت عايز اتجوز بس غصب عني متزعليش منى انت عارفه انك الوحيدة اللي في جلبي وعينو دمعت
بعد اسبوع
عند فرح بيحضرو الاكل عشان الضيوف
سماح: يلا يابنتي سيبي اللي ف ايدك دا قومي البسي فاضل ساعه واهل العريس ييجو مع المأذون
فرح قامت ودخلت اوضتها ولبست
وكان برضو بالها مشغول ومش مرتاح
سماح دخلت علي فرح الاوضه وبدموع زي القمر والله يا حبيبتي انت متأكده من قرارك
فرح :ايوا
سماح: طيب يلا العريس برا والماذون جاه
وعايزينك تغطي وشك وانت طالعه فرح غطت وشها وطلعت مع امها
وبعد شويا المأذون قال بارك الله لكم وجمع بينكم في خير
omima tito🤗 البارت التالت
فرح ودعت اهلها ومشت مع اهل جوزها
ف بيت محمود الجبالي الاغاني مليه المكان والكل مبسوط وبيرقص وفرحان الا عمر كان حاسس بالذنب انه اتجوز بعد مراتو الاوله و ان مينفعش حد ياخد مكانها
بعد شويا محمود قال يلا ياولدي خد مراتك واطلع اوضتك فوق
عمر: حاضر يابوي يلا يا عروسه
واخد فرح وطلعو الاوضه
ف اوضه عمر
فرح قاعده علي السرير ووشها متغطي بالطرحه
الباب خبط
عمر فتح الباب في ايه ليه الخبط دا
هبه: الناس مستنيه تحت
عمر: طيب شويا ونازل
ودخل جاب سكينه وجرح ايديه وجاب ملايه ومسح الدم فيها و خدها نزل
فرح: باستغراب هو عمل ايه دا
وبعد شويا طلع تاني ودخل الحمام اخد دوش ورجع نام علي الكنبه من غير مايبوصلها او يشوفها ومكلمهاش
فرح استغربت من اللي حصل وكانت قاعده علي السرير ووشها متغطي بالطرحه وعمر فضل بعيد عنها ونام زي ماتكون حد غريب مش مراتو حتي انه ميعرفش شكلها ايه
فرح: حتي مكلمنيش ايه دا وعينيها دمعت انا خايفه اكون ظلمت نفسي اني وفقت اتجوز من الراجل دا
وقامت دخلت الحمام واخدت دوش وغيرت هدومها لبست بيجامه ستان ورجعت وقعدت علي السرير وغطت وشها وفضلت تعيط شويا بصوت مكتوم وبعدين نامت
تاني يوم الصبح
عمر صحي وغير هدومو ونزل خرج من البيت
فرح صحت وملقتش عمر ف الاوضه وافتكرت اللي حصل امبارح والتجاهل اللي شافتو من عمر
وقامت اخدت دوش ولبست دريس واسع ولفت الطرحه وحطت ميكب خفيف ونزلت
تحت
ناصره: صباحيه مباركه يا حبيبتي
فرح: الله يبارك فيكي يا طنط
ناصره: طنط ايه بقا قوليلي ياما او يا ماما زي ما بتقولي
فرح: حاضر ياماما
ناصره: اومال فين جوزك يا بنتي
فرح بتوتر معرفتش تقول ايه عشان لما صحت ملاقتش عمر معاه ف الاوضه
بس قالت هو نزل هيروح مشوار وجاي
ناصره: مقالكيش رايح فين
فرح: لا ياماما
ناصره: طيب يلا تعالي افطري معانا
فرح: لا لما عمر يرجع نفطر سوا
ناصره ابتسمت وقالت ماشي يا حبيبتي
بعد ساعه
هبه: عن اذنك يا ماا اناهدخل اطبخ
ناصره: خدي فرح معاكي عشان ندوق وكلها
ف المطبخ
هبه: انت حلوة قوي يا فرح
فرح: بإبتسامة تسلمي يا حبيبتي
هبه: انتي هتفضلي اكده من غير وكل هتتعبي كلي ولما جوزك ييجي ياكل
فرح: لا لما يرجع ناكل سوا
هبه: طيب يا حبيبتي
عد اليوم ولسه عمر مرجعش البيت
وحضرو الاكل وقعدو يتعشو
هبه: تعالي كلي يا فرح هتتعبي
فرح: لا انا هطلع استني فوق
ناصره: طيب يا بنتي
فرح ف اوضتها دخلت وفضلت تعيط وكانت حسا بخنقه وصعبت عليها نفسها اوي وبعد شويه عينيها راحت ف النوم و نامت ودموعها علي خدها
دخل عمر الاوضه
ومبصش لفرح بس هيا صحت اول محست ان في حد معاها ف الاوضه
فرح: بتوتر انزل احضرلك العشا
عمر وهو باصص للارض لا مش جعان وعايز اقولك حاجه انا مكنتش عايز اتجوز بعد مراتي عشان انا متجوزها عن حب ولحد دلوقت بحبها ومش هحب غيرها عشان تكوني عارفه ومتتوقعيش مني حاجه ونام
فرح دموعها نزلت وجريت علي الحمام وفضلت تعيط انا ليه بيحصل معايا كدا ليه يارب
واتوضت وطلعت وفرشت سجده الصلاة وصلات وبعدين نامت من غير اكل
تاني يوم فرح صحت بدري ودخلت الحمام وطلعت ملقتش عمر معاها ف الاوضه وغيرت هدومها ونزلت
تحت كان في ناس جايه تبارك للعروسين
ناصره: تعالي يامرات ولدي سلمي علي ستك يا حبيبتي
فرح سلمت علي كل الموجودين
وفاء: تعالي معايا عايزاكي ف حاجه
فرح بصت لحماتها بمعني اروح ولا لا
ناصره: روحي يا فرح
واخدتها ودخلو المطبخ
وفاء: انا بنت عمت عمر بس هو ميعرفنيش وانا برضو اول مره اشوفو انهارده
فرح: بابتسامة اهلا يا حبيبتي
وفاء: انت عسوله قوي
فرح: تسلمي يارب
برا عمر دخل وستو قالتلو عمر روح نادي مراتك تقعد معايا شويه
ناصره: ف المطبخ يا ولدي
عمر دخل المطبخ عشان ينادي فرح بس هو مش عارف انهي فيهم فرح في بنتين واقفين قدامو
هبه: في حاجه يا عمر
عمر: ايوا ستي عايزه فرح
هبه: ادخل واقفه مع وفاء هناك اهي
عمر اتوتر عشان هو مش عارف مين فرح ومين وفاء
قرب منهم وهو باصص علي الارض وقال كلمي ستي عايزكي برا يا فرح
فرح بصتلوبفرح اول مره يكلمها من ساعه ماجات وقالت حاضر
عمر بصلها وف نفسو قال انت فرح وفاضل باصص لها شويه و سرح ف جمالها
فرح عدت من قدامو وطلعت
هبه: عايز حاجه تاني يا عمر
عمر: هاا لا لا وطلع برا
برا ست عمر تعالي يا حبيبتي اقعدي هنا تعالي
فرح قعدت جمبها وعمر فاضل باصص لها مكنش متخيل ان البنت اللي اتجوزها بالجمال دا
بعد ساعه
ناصره: يلا يابني خد مراتك واطلع فوق مش بتاكل غير وانت موجود امبارح طول النهار مكلتش لقمه واحده قالت لما جوزي ييجي
عمر بص لفرح وحس بالذنب انها مكلتش طول النهار ولما رجع البيت سالتو تحضر العشا عشان ياكلو وهو رفض وكمان دايقها بالكلام ونامت من غير اكل واكيد نامت زعلانه
واخدها وطلع فوق
ف الاوضه
الباب خبط
عمر فتح طلعت هبه اخد منها صنيه الاكل
عمر: اا انت مكلتيش امبارح بجد
فرح: ايوا
عمر: طيب تعالي كلي
فرح: هتاكل معايا
عمر: لا مش عايز
فرح: خلاص مش عايزه
عمر: بصلها كدا هتتعبي تعالي كلي بلاش دلع
فرح: سكتت وبعدين قالت مش جعانه
عمر اخد الصنيه وحطها علي السرير وقال خلاص هاكل وياكي
فرح: ابتسمت وقعدت اكلت معاه وبعدين اخدت الصنيه وقالت هنزلها وجايه
عمربصلها وهز رأسو بمعني ماشي
•تابع الفصل التالي "رواية عمر و فرح" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق