Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2 الفصل الخامس عشر 15 - بقلم زهرة الربيع

 رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2 الفصل الخامس عشر 15 - بقلم زهرة الربيع

 هدية متابعيني🌹

انت والجز،مه دي واحد ومكانكم واحد تحت رجلي..لان مفيش اوسخ من الجز،م عندي


وعد قالت كده قدام الكل الي اتصدمو جدا  فارس هز راسو بحزن شديد على اخوه وتاره كانت مضايقه كمان من الي بيحصل عهد كانت دموعها بتنزل وضرغام حط اديه على راسو ومتحركش من مكانو


اسامه اتنهد بحزن وشوق بصت ليالي بتوتر لانها كانت محرجه جدا ان كل ده بيحصل قدام جوزها في اول مره يزورهم فيها نديم كان مضايق علشان غالب وروز كانت مبسوطه بالي عملتو اختها هيه واسد


اما الموقف الاسوء كان من نصيب غالب الي بقى في قمة الحرج ومنزل عنيه في الارض بس فاجأ الجميع لما مسك الجز،،مه ونزل عند رجلها كان هيلبسهالها بس بعدت لورا وهيه بتبصلو بزهول ..وهو ابتسم وقال بدموع..البسي دي..وهاخد واحده غيرها اخليها معايا...زي ما انتي عايزه بس البسي جز،متك مش عايز الارض تلمس رجلك


كانت بتبصلو بدهشه  ونفسها علي من الغضب وبصتلو بحقد وقالت...عادي مش هتفرق الكلا،،٥ب لمستها  مجاتش على الارض 


غالب غمض عيونه ونزلت دموعه على خده وحس بقلبو بينز،،ف حرفيا

هنا فارس اتقدم عليهم ومقدرش يستحمل وقال بصوت حاول يخليه هادي..وعد..كفايه كده.. ربنا غفور رحيم ميصحش الي بتقوليه ده


وعد لسه هترد عليه غالب بصلو بغضب وقال..وانت مالك.. مالك بتدخل ليه ملكش دعوه 


فارس بصلو بحزن ولمعت عيونه بالدموع ولسه هيرد ضرغام وقف وبص لغالب وقال بغضب..هو انت ملتك ايه يلا معندكش دم ولسه هيروح يضربو بس فارس وقف قدامو وقال بسرعه..يابابا لو سمحت ارجوك علشان خاطري انا..


ضرغام ضم اديه بغضب وسكت بالعافيه واسد قال بحزم

..المهم بعيدا عن كل ده فيه حاجه لازم كلكم تعرفوها..وقرب من غالب وقال بغضب...هتكتب على البنت قدام الناس وبس ..بعد كده هتفضل هيه في اوضتها وانت في اوضتك..لحد ما احدد معاد طلاقكم بنفس الطريقه ومتحلمش ولا خيالك يسرح بيك اكترر من كده ..سمعت


غالب هز راسو بسرعه وقال..تمام الي تشوفوه


اسد بصلو بغضب شديد واخد وعد ومشي عايز يطلعها اوضتها


وعد مشيت معاه وهيه مدمره حرفيا وداخت اوي وكانت هتقع


اسد سندها بخوف وغالب جري عليها بس اسد شاورلو بايده بغضب وقال ..خليك مكانك اياك تقرب وشالها وطلع بيها تحت انظار الجميع الي كانو بيبصولو بشفقه ودموع خصوصا ضرغام


عند جبران اتفاجأ لما سمع صراخ حنين طلع جري بره الشاليه واتصدم  لما شاف حنين على البحر وفيه شباب بيقربولها بطريقه وقحه


اتنهد بضيق وقرب عليهم وقال بسخريه ..فيه ايه يلا انت وهو..حد يعاكس على الصبح كده..مبتناموش  مبتفطروش..بلاش انتو تفطرو قدرو ان فيه واحد مضطر يتخانق دلوقتي لسه مفطرش


حنين جريت عليه وقالت بخوف..كويس انك صحيت حوشهم عني يا جبران وانبي 


جبران بصلها بضيق وقال..انا مصحتش انتي الي صحتيني ...مش تتعا،كسي وانتي ساكته..كل حاجه لازم تصوتي فيها

بقلم...زهرة الربيع

حنين بصتلو بدهشه وهو اتنهد وقال...معلش يا شباب كان بودي اساعدكو والله بس للاسف المزه دي تبعي روحو شوفلكو مصلحه تانيه ...اصلا والله عن تجربه مفيش منها اي فايده هيه بتعرف تصوت بس


ولسه هيمشي واحد من الشباب قال بغضب..استنا يا قمور وسيب البنت


جبران وقف وبصلها بزهول وقال...ده بيقولي انا  يا قمور..ولا يقصدك انتي


حنين قالت بغيظ منو... لا يقصدك انت اتصرف بقى


جبران بص للشاب وابتسم ابتسامه بارده وقال....قمور...وانبي انت الي قموور وخسارتك في القبور... وفي ثواني سحب السلاح بتاعو وشد اجزائو في جزء من الدقيقه..كانو كل الشباب جريو وخبطو في بعض ووقعو مرتين واختفو من قدامو


جبران بص للسلاح باستغراب والتفت لحنين وقال.معرفش ليه كل ما اشد السلاح..الاقي الجو بقى براح


حنين ضحكت بخفه وجبران قرب منها وهو بيضحك معاها بس فاجأها لما مسك شعرها بقوه وقال بغضب. ..خرجتي ليه


حنين حطت ايدها على ايده بالم وقالت... شعري يا جبران وانبي


جبران قال بغضب اكبر... بسألك ردي عليا طلعتي...ليييه


قالت بسرعه والم...طلعت اصيد..طلعت اجبلك سمك تتغدى


جبران اتسعت عنيه بزهول وساب شعرها وبقى يبصلها بدهشه وقال...نعم يا اما..طلعتي ت ايه


في فيلا الغول..كان ابوه هيتجنن مسك الراجل بتاعو من قميصو بغضب وقال..يعني ايه مش لاقيه..اتشقت الارض وبلعتووو.....ودفعو بقوه


الراجل بلع ريقه بخوف وقال..انا والله دورت عليه في كل الاماكن الي نعرفها وكل حته بيتردد عليها محدش يعرفلو اثر


صفوان بقى يدور في المكان  وهو حاطط اديه على دماغو وقال بتوتر...الولد ده لازم يبقى تحت ادراعي لازم يتجاب ده..ده لو معرفتش اسيطر عليه هيشرب من دمي على البارد على الي عملتو فيه من صغره..انا .انا لازم ارجعو لازم..اسمع...ابن الثابت...غالب..غالب ممكن يكون يعرف عنه حاجه حاول تراقبو ..حاول تراقبو اربعه وعشرين ساعه سامع ..غور من وشي يلاااا


الراجل مشي من قدامو وصفوان قعد على الكرسي بتوتر ورعب 


عند ضرغام كان قاعد في المكتب وحاطط اديه على دماغو بصداع وتعب وهو مش شايف قدامو غير منظر اسد وكسرتو الي ابنو سببهالو


دخل اسامه واتنهد على حالتو وحاول يصتنع المرح وقال..بقى انت هنا وسايبني قاعد مع البارد جوز ليالي ده..هتجننن ..كل دقيقه يقولي يا عمي ..مش عارف مين الي اخترع الكلمه دي مش طايقها


ضرغام مردش خالص اسامه اتنهد وقعد قصادو وقال..هتفضل كده لامتى..اقوى شويه علشان تعرف تلم الموضوع


ضرغام قال بألم شديد... الموضوع اتلم خلاص..من ناحية الناس والمجتمع ..اتلم ..بس من ناحيه الانسانيه..انا حاسس اني احقر واحد...لاني..طول عمري اقول لاسد انت ابني انت ابني..بس ..بس لما خيروني بينو وبين ابني الحقيقي..اخترت غالب..ونزلت دموعه بغزاره وقال...اخترتو من غير ارادتي قلبي اختارو غصب عني..انا حاسس..حاسس اني بخسر اسد..او يمكن خسرتو


اسامه اتنهد بحزن وقال..كان في ايدك ايه تعملو يا ضرغام


ضرغام قال بسرعه..كتير..كتير يا اسامه..كنت اقدر انصرو واخد بايدو وا...وارجعلو حق بنتو الي اخدناه منها غصب..كنت اقدر ابلغ...او اسيبو يخلص عليه...كان في ايدي كتير


اسامه اتنهد وقال..انت بتقول كده لانك غضبان من الي حصل بس ولا حاجه من دي منطقيه..ولو كان العكس مكنتش هتقبل تأذي اسد..انت مخترتش بنهم..انت بس اخترت متفقدش ابنك الي كان على جرف الموت او السجن..ولو اسد الي بدالو انا متاكد انك لايمكن تسيبو يموت او يتسجن..متظلمش نفسك وتحملها فوق طاقتها ده ربنا ميرضهاش


ضرغام نزلت دموعه بغزاره وقال..ولا يرضيه الي حصل لوعد..شوفت البنت بقت ازاي..رغم كل الي جواها..واقفه بترتجف من خوفها منو..مستحيل يكونو لبعض ازاي بس ازاي...دول زي النار والميه


اسامه قال..انا بقى عكسك شايف انهم انسب اتنين لبعض..وعد محتاجه حجات كتير اوي موجوده عند غالب..بسبب حرمانها من والدتها ذي الحب والحنيه..والامان ومش هتلاقي احسن من غالب في المواضيع دي خصوصا مع وعد وانت عارف كده..كمان غالب محتاج لها محتاج حد ياخد بايدو ويوجهو للصح..ويصلح افكارو..دول انسب اتنين لبعض


ضرغام اتنهد وحس ان قلبو ابتدى يهدى اشويه بكلام اخوه ابتسم وقال...عارف رغم انك تافه يا اسامه وغريب جدا بس بتعرف تبقى اخ كويس وقت ما احتاجك


اسامه ابتسم وقال... اي خدمه

واتنهد وقال...انا كمان بعرف مواضيع مهمه في وقت مش مناسب خالص


ضرغام ابتسم وقال..ليه خير


اسامه قال...الي اسمو جبران


ضرغام اتنهد وقال بغضب..مالو زفت اقطع دراعي ان ماكان السبب في الي حصل ده


اسامه قال ..ضرغام الولد ده يستحيل يكون ابن النعمان من واحده غير اختك..من رابع المستحيلاااات


عند تاره كانت هتتجنن من قرار جواز وعد وغالب وبتبكي جامد مسحت دموعها بسرعه وراحت لاوضة فارس 


فارس كان بيطبق هدومه لوحدو زي العاده وغالب كان عايز يتكلم معاه لانو زعقلو قدام الكل تحت قال ..احم..انت..انت زعلت طبعا لاني زعقتلك تحت


فارس ابتسم عادي جدا وقال...وهزعل ليه انت اخويا


غالب بصلو باستغراب وقال بغضب...ياسلام في دي بس افتكرت اني اخوك

بقلم...زهرة الربيع

فارس بصلو باستغراب وقال... ليه انا امتى نسيت


غالب بصلو بغضب ..ولسه هيتكلم تاره خبطت بقوه على الباب


فارس راح يفتح واول ما شافها ابتسم وقال..اهلا يا تاره اتفضلي


تاره شافت غالب واقف قالت بابتسامه مصتنعه..اهلا يا فيرو..انا جيت علشان ننزل نكلم اهلنا في موضوعنا


فارس استغرب جدا وقال..دلوقتي يا تاره ما انتي عارفه البيت متوتر و


قاطعتو تاره وقالت..ايوه يا قلبي بس اهلي لازم يعرفو مقدرش اخبي عنهم انك بتحبني وهنتجوز


غالب بصلهم بدهشه شديده وتاره مسكت ايد فارس وقالت هننزل حالا نقولهم


اما وعد اسد قعدها على السرير وقال..هجبلك علاجك يا قلبي


ابتسمتلو بالعافيه بتحاول تخفف عنو وهو بصلها بدموع واتنهد  وقال..لو حاجه تعيطي عيطي متكتميش جواكي...انا اصلا نفسي حابب اعيط


ضحكت بخفه وسط دموعها وقالت...محدش يكون عندو اب زيك ويعيط


اسد نزلت دموعه لما قالت كده وحضنها بقوه وبقت تبكي بين اديه وهو كانت دموعه بتنزل بالم


وعد حاولت تتمالك نفسها واسد حط ايده على خدها وقال..كل حاجه هتتحل مهما طال الليل..


وعد قالت بابتسامه ودموع....لابد الشمس تظهر


اسد ابتسم وقال..برافو عليكي... هجبلك كباية ميه تاخدي علاجك

عند نديم كان رايح على اوضتو بس روز وقفت قدامو وقالت بتوتر..نديم عيزاك


نديم قال بغضب...وانا مش عايز اتكلم معاكي ويكون في علمك اعملي الي عيزاه انا اخدت على نفسي عهد  اني خلاص كده هنسى موضوعنا وهقفلو خالص ابويا معاه حق بلا قلة قيمه بقى.. وانتي براحتك خلي ابوكي ينفعك و


بس قطع كلامو لما قالت برقه ودموع...بحبك

نديم فضل يبص لعيونها جامد وقال بدموع..وانا اكتر..متعيطيش خلاص...خلاص يا بت ما انتي عارفه اني مش بقدر اشوف دموعك


روز اترمت في حضنو وبقت تبكي بشده ونديم حضنها جامد وقال..خلاص ياقلبي..اوعي تعيطي تاني كل حاجه هتتحل صدقيني..اوعدك هحل كل حاجه


كانت بتبكي بين اديه بس بعدت عنو بسرعه لما سمعو صوت قزاز بيتكسر واتصدمو بشده لما شافو اسد واقف بيبصلهم بصدمه ووقعت كباية الميه من ايده اتكسرت  ووووو


الغلابه دول كل شويه يتقفشو بس المرادي قفشه صعبه هيشلو الراجل يا جماعه  🤣 حبايب زهرة بشكركم على التفاعل الحلو ده والبارت مش خساره فيكم يا قمراتي ..  بس الي جاي دماااار  عايزين نعرف  صفوان هيلاقي جبران ولا لا...واسد هيعمل ايه.. وايه الي اسامه يقصدو بكلامه كمان تاره وفارس هيقدرو يتكلمو ..ومننساش حنين الي بتصتاد في الساحل🤣 بلاااوي كتيره واحداث شيقه يلا بقى وروني التفاااااعل الجااااامد زي الي فات  لأحسن البارت  ده يغير من الي قبلو🤣 وبليز متنسوش المشاركات تسلمولي 🏃‍♀️🏃‍♀️

   •تابع الفصل التالي "رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات