Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2 الفصل الرابع عشر 14 - بقلم زهرة الربيع

 رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2 الفصل الرابع عشر 14 - بقلم زهرة الربيع


تتجوزني يا فارس ارجوك اتجوزني ان شاله حتى تبقى تطلقني بعد فتره 


فارس اتصدم صدمة عمره مكانش مصدق الي بتقوله بصلها بزهول وقال بتلعثم..انتي ان انتي بتت..بتقولي..انا..انا وانت..انتي..


بس قاطعتو وقالت بغضب..انت لسه هتأتأ.. انا سألتك سؤال رد باه او لا وخلصني لو سمحت


قال بسرعه من غير اي تفكير..موافق..موافق...ام..امتى


تاره انهارت بالدموع اول ما قال كده 


فارس استغرب وقال بحزن..تاره مالك

قالت ببكا سبني لوحدي لو سمحت سبني

فارس اتنهد ونزلت دموعه وخرج بالم شديد جواه لانو عارف دموعها دي ليه وايه سبب طلبها ده كمان


عند وعد كانت بتبصلهم بدموع وقالت بصوت بالعافيه طالع..بابا..بابا فين


عهد قالت بدموع..بره يا قلبي اناديلو

وعد لسه هترد سمعو صوت اسامه بيزعق جامد


جريت شوق وليالي لقوه بيتكلم في التليفون وبيقول..الفديوهات دي كلها تتحذف والا هقفلكم الصفحه دي..واهقفلكم الجرنال كلو سمعت..وقفل معاه وضرب التليفون في الارض كسره وبص لاسد الي كان محطم حرفيا وقال بغضب...مبسوط كده شايف وصلتنا لفين..مفيش مكان مش ناشر الي حصل في الحفله خلتني ضربت ابني الوحيد قدام كل الناس وانت كمان مديت ايدك عليه..شايف وصلت لايه بسبب جنانك..وادي التانيه خسرتها على الاخر بسبب غبائك يارب تنبسط


ضرغام بصلو بغضب وقال بزعيق..اسامه..خد بالك لكلامك بقى


اسامه حس على نفسو وكلامو الي فعلا مش وقتو .. بص لاسد ولقى دموعه بتنزل بصمت وباصص للفراغ ومش بيرد عليه اصلا..اتنهد وقال بدموع..اسد..انا...انا اسف...انا


بس قطع جملتو لما اسد وقف وبص لشوق وقال..وعد صحيت

شوق قالت بدموع..صحيت وبتسأل عليك


اسد دخل عندها واسامه جذب شعره لورا بحزن وغضب من نفسو وضرغام بصلو بغضب ومشي


عند جبران كان قاعد مبسوط بالي عملو ونفسو قوي يشوف وش اسامه وفي نفس الوقت قلقان على غالب ونفسو يرد عليه


جات حنين وقالت بحرج...احم..انا..انا عايزه حاجه انام بيها..الفستان ضيق ومش هعرف انام بيه


جبران ابتسم بسخريه وقال...والله كان نفسي اديكي قميص من عندي وتلبسيه ويبقى قصير ورجليكي تبان وانبهر بيكي وابصبصلك وكل الكلاك ده بس للاسف مفيش هنا اي قمصان ليا


حنين بصتلو بغيظ وقالت....هو انت مينفعش ترد رد مختصر وتتكلم جد مره واحده في حياتك 


جبران قال بضيق..هعملك ايه اسالتك بايخه هجبلك لبس منين دلوقتي ده مفيش حاجه ناكلها وانتي بتفكري في اللبس..انا اهو قدامك هدومي كلها تراب ورجعت عليها كمان


بصتلو بقرف وقالت..الله يقرفك يا بعيد


جبران ضحك وقال..اعملي زي بصي انا هدخل استحمى واطلع كيوم ولدتني امي...هيه الهدوم هتزلني يعني انا عمر ما حد مشى كلمتو عليا  ..اعملي زيي وهنرفع شعار الهدوم ولا تهمنا.. أقلع وتعالي جمبنا ..نص ساعه تلاقي الساحل كلو هنا ..ايه رأيك

بقلم...زهرة الربيع

عند وعد كانت قاعده بدموع واسد قاعد قصادها منزل راسو في الارض


وعد ابتسمت وسط دموعها الي بتنزل بغزاره وقالت بصوت ضعيف..منزل راسك ليه يا بابا...انا محبش اشوفك كده


أسد قال بدموع ..انا..انا اسف يا بنتي..اسف يا وعد..انا مقدرتش احميكي ابدا سامحيني يا نور عيني


وعد بقت تبكي اكتر وبقت تحاول تسيطر على نفسها علشان حالة والدها وقالت...بابا ده قدر..لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا..لو سمحت متعملش في نفسك كده..مش قادره اتخيل اني اكون السبب في حالتك دي


بصلها بكسره وحزن ودموعه بتنزل بغزاره وقال...هتعديها يا بنتي انا عارفك قويه وهتعديها


ابتسمت بالعافيه وقالت...بس انا حاسه اني مش هعديها ابدا..وحاسه اني مش قويه اصلا..بابا..بابا هو ايه الي هيتم..ها..ايه...هو احنا..احنا هنعمل ايه بعد كده


اسد نزل راسو في الارض ودموعه مش قادر يوقفها وقال..هو..هو في الحالات دي..مفيش غير..غير  حل واحد..و..وانتي عرفاه يا وعد..علشان محدش يتكلم عنك..هو ...هو ممكن نرفض...بس كده..كده انتي مش هينفع تتجوزي اي واحد..الا لو قولتيله...كمان تبقى مصيبه لو اكتشفنا حاجه بعد فتره لا قدر الله


بقت تبكي بقوه وقالت بصوت مهزوز..يعني ...يعني هتجوزو..هتجوزو برضو...اتجوز ده...انا...انا ااااااه ياااارب...يارب انت اولى بيا


وبقت تبكي بشده اسد حضنها بقوه وقال بسرعه ودموع..بس يا قلبي...بس يا حببتي لا لا متعمليش في نفسك كده..لا لا انا لسه عايش لسه معاكي قولي الي انتي عيزاه ومش هيهمني لا كلام الناس ولا اي مخلوق...لو عايزه تسجنيه حالا اكلملك المحامي انا ميهمنيش الا انتي يا وعد..ارجوكي متوجعيش قلبي يا بنتي


وعد بقت تبكي في حضنه وقالت بدموع والم...هتقدر يا بابا..هتقدر تحبسو...ده ابن ضرغام..


اسد نزلت دمزعه بوجع شديد وقال بصوت مهزوز...وانتي بنتي ومعنديش اغلى منك..


وعد طلعت من حضنو وهيه بتبصلو بابتسامه وقالت بدموع..وانت ابويا حبيبي ..ومش هقدر احطك في الموقف ده..ولا هقبل تيجي سيرتك وسط الناس بطريقه وحشه سواء انت او اختي مش هقدر اشوفك مكسور اكتر من كده


بصلها بدموع وقال..قصدك ايه


بقت تحاول تنطق وقلبها بيتقطع حرفيا وقالت...هتجوزو...بس عيزاك معايا..واهم حاجه اني مش هفضل معاه في مكان ابدا هنتجوز  قدام الناس بس بعد كده هو في اوضتو وانا في اوضتي لحد ما نعدي فتره ونطلق فورا


اسد قال بدموع ..من غير ما تقولي انا يستحيل اخليه يجي ناحيتك او يقربلك تاني حتى لو هنام معاكي في نفس الاوضه بس ..بس انا عايزك تفكري تاني القرار ده صعب و


وعد قالت بدموع..القرار ده اصعب قرار مر عليا..واسوء حاجه ممكن اعشها اني ارتبط بالبني ادم ده حتى لو بالأسم..لاكن انا مقدرش ابقى انانيه واروح ارفع عليه قضيه..ماما عهد ممكن تروح فيها..وبابا ضرغام ملوش ذمب...وهيتجبر يقف مع ابنو ..انت كمان هتتجبر تقف معايا..وانا مستحيل اخليك تقف في وشو في المحاكم بسببي..اطمن يا بابا انا هكون بخير..وهعديها..ربنا بيصبرني وديما بيقف معايا وانا واثقه فيه


اسد ابتسم بدموع  وباس جبينها وقال ونعم بالله يا بنتي ..وخرج من عندها وهو مكسور حرفيا حاسس انو مقدرش يحميها لاول مره اتمنى لو وافق طليقتو واخدهم وسافر وبعد عن كل ده 


عند روزان كانت بتبكي جامد في اوضتها على الي حصل وجيه نديم ودخل الاوضه بسرعه وقفل الباب


اول ما شافتو وقفت وبصتلو بغضب وقالت..انت جاي ليه..اطلع اطلع حالا مش عايزه اشوفك امشي.


نديم قال بدموع..روز ..انا عارف اني ضايقتك انهارده واني السبب في تعبك بس حطي نفسك مكاني انا..


قالت بغضب رهيب..انت السببب انت السبب في كل حاجه وحشه حصلت انهارده انت السبب في الفضايح كلها ..وانت السبب في الي حصل لوعد كمان


اتسعت عنيه بشده وقال..وعد وانا ذمبي ايه في الي حصلها


قالت بغضب واندفاع..ذمبك ايه..الذمب كلو ذمبك..بابا طول عمره بيخاف عليها من غالب وعينه مش بتنزل من عليها..كان زي ضلها..والي اسمو غالب ده  مكانش يعرف يتكلم معاها كلمتين لاكن بسبب انشغال بابا  بالي حضرتك عملتو والفضايح قدام الناس وان كمان تعبت وفضل جمبي نسي وعد ..كلنا انسيناها وانسينا انها مظهرتش من نص الحفله كل ده بسببك يا نديم لولا المسرحيه بتاعتك كنا لحقنا اختي


بصلها بدموع ودهشه وقال..مسرحيه..بتسمي الي حصل مسرحيه..جالك قلب تقسي عليا وتحمليني نتيجه اغلاط غيري لمجرد اني بحبك ومش قادر اشوفك بترتبطي بغيري حتى لو بالكلام..انا..انا اكتر واحد اتهان انهارده..ابوكي قدام الكل مد ايده عليا..انا قافل تليفوني من صحابي وبتجيني مسيجات زي الزفت...بابا لاول مره يضربني ولما صربني كان قدام كل الخلق..سيرتنا بقت في كل مكان وبقيت ترند وكل ده علشانك ..وفي الاخر ده يبقى جزاتي ياروز..طيب..شكرا ...شكرا اوي


ومشي وهو دموعه بتنزل بحزن شديد...روز جريت وراه ومسكت ايده وقالت بدموع..نديم..انا..انا اسفه..انا


بس شد ايده براحه وخرج من غير ما يرد عليها


روز نامت على السرير وبقت تبكي جامد وهيه فعلا كل تفكيرها ان الي عملو هو السبب في الي حصل لاختها ولولا انها تعبت وبباها انشغل بيها كانو لحقو وعد


عند حنين كانت واقفه بتبصلو بزهول من كلامو وقالت..هو انت ليك صيغه معينه بيكلموك بيها لما الواحد يحتاج رد جدي شويه


جبران ضحك بسخريه وهو بيلعب بالتليفون وقال...اه بينونوولي اصل انا بحب القطط وغمز بوقاحه وقال..خصوصا المخربشه


اتنهدت وقالت يعني في النهايه معندكش حل تمام ..هلبس الفستان تاني وخلاص


جبران ابتسم وقال بجديه... لحد الصبح بس دبري نفسك وانا بكره  هجيب كل الي هنحتاجه هنا


اتنهدت وهزت راسها بالموافقه وراحت ناحيه الحمام جبران قال بصوت عالي..محتاجه مساعده..يعني افك السوسته اعبي البانيو اعمل اي جو يطري على القلب


ابتسمت وهزت راسها بيأس ودخلت على الحمام من غير ما ترد

جبران قال بضحك..انا قصدي اساعد بس

في الوقت ده جاتو رساله من غالب ومكتوب فيها... انا بخير الوضع متوتر شويه بس تمام

بقلم...زهرة الربيع

جبران رد بلهفه وقال...حد عملك حاجه تاني

غالب رد وكتب ..ابدا تمام بس مستني اطمن عليها


جبران اتنهد وقال..متقلقش كل حاجه هتبقى فل

وقفل التليفون معاه


 وفضل يفكر هيعمل ايه...وازاي هيقدر يواجهه عمو تاني


عند ضرغام كان قاعد في اوضتو ودموعه على خده وجات جمبو عهد وقالت بدموع..انت مأكلتش حاجه من الصبح انهارده حتى متغدتش يا ضرغام


ضرغام قال بدموع..شكرا يا عهد مش جعان

قعدت جمبو وبصت لعيونه وقالت بدموع..الي حصل مش كويس ابدا..وغلط كبير..بس لازم تعرف ان ربنا بيبقالو حكمه من كل حاجه بتحصل..واكبر دليل هو وجودي معاك دلوقتي


ضرغام ابتسم بدموع وقال..صعبان عليا اسد..كان كل امله ورجأئو انو يعيش بناتو احسن عيشه وميتألموش ولاينفصلو ويتعبو زي ما هو تعب...ابني كسرو ياريتي ما شوفت اليوم ده ابدا


عهد حضنتو بسرعه وقالت بدموع.متقولش كده ربنا يخليك لينا ديما..كل حاجه هتتحل هنصلح كل حاجه قول يا رب يا ضرغام قول يا رب


صرغام بادلها حضنها بقوه كان محتاج لوجودها جدا وقال بتنهيده يارب..يارب يصبره


عند حنين خرجت من الحمام ونامت على كنبه في المكان وجبران ابتسم بسخريه وقال..انا لسه من شويه روحت الحمام.. وبقوم بالليل اروح كمان


بصتلو باستغراب مش فاهمه يقصد ايه وقالت..قصدك ايه.. انا ماللي بالكلام ده


جبران قال ..اصلي شايفك نمتي على الكنبه فيعني بقولك اني مش بعملها وانا نايم ..متخافيش


حنين بصتلو بغيظ وقالت..ممكن تنام..نام وانا  هفضل ادعي ربنا يسامحني على الي عملتو في نفسي ده


جبران ضحك  وقال.طب تعالي نامي على السرير بلاش هبل هتتعبي عندك


ابتسمت  وقالت انا متعوده ...نام انت  وملكش دعوه


جبران اتنهد وسابها تنام واول ما راحت في النوم شالها ونيمها على السرير


كان هينام جمبها بس محبش يضايقها بعد كل الي عملتو معاه وراح نام على الكنبه وهو مستغرب البنت دي قوي


في صباح يوم جديد ..قام من النوم على صوت صراخ حنين


قام بسرعه وخضه وقال بصوت عالي..فيه ايه..حنيييين..حنييين انتي فين


بس مردتش وكان صوتها جاي من بره الشاليه قام بسرعه وطلع يشوفها


في القصر كانو كل عيله الثابت على الفطار ومحدش بياكل ابدا ونزل اسد وهو بيسند وعد الي مكانتش قادره تقف ابدا


الكل بصولهم بحزن وغالب نزل عيونه في الارض

اسد اتنهد بالم شديد وقال..صباح الخير..احم...وعد حابه تقول حاجه


الكل بصولها بانتباه وهيه قربت من غالب بتعب شديد


غالب وقف وبصلها بارتباك وهيه ابتسمت بدموع وقالت بقوه..عمي ضرغام...جهز لفرحي من ابنك او بنتك الله اعلم..وبقت  تبص لغالب  بقرف وقالت..اصلي مش شايفه راجل قدامي بصراحه


غالب نزل عيونه بحزن من كلامها بس كان هيتجنن من الفرحه بقرارها بس صدمتو وصدمت الجميع لما قلعت جذمتها وحطتها بين اديه وقالت ..اتفضل خلي دي معاك من هنا ورايح مكانكم انتو الأتنين واحد..تحت رجلي لان فيش اوسخ من الجزمه عندي وووووو


مسائوووووو بصو فيه قمرات كتبولي عايزين مسابقة تفاعل ولو كمل العدد انزل بارت تاني فقررت اكتبلكم واحد تاني انهارده لو كملتو العدد هينزل لاني بجهزو يلا حبايب زهرة كملو البارت ده 2000 لايك أو تعليق  ومشاركات كتير بقى مش هديكم عدد ده طلب من  حبايبي الي بيحبو الصفحه ياريت تشاركو  البوست في الجروبات الي عندكم لعيون زهرتكم يلا العدد مش كتير انتو تكملوه في ساعه يا وحوووووش انطلقووووووو🏃‍♀️🏃‍♀️

   •تابع الفصل التالي "رواية عهد الاسود الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات