رواية عمر و فرح (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم اميمة تيتو
رواية عمر و فرح الفصل الاول 1 - بقلم اميمة تيتو
فرح قامت من النوم واخدت دوش وغيرت هدومها وخرجت من اوضتها
ماما يلا انا مستعجله اوي لازم امشي دلوقتي
سماح: طيب قولي صباح الخير
فرح ّ: صباح الخير
بابا اخد علاجو ولا لسه
سماح: لسه يا بنتي نايم مش راضي ياخد العلاج او حتي يفطر ادخلي شوفيه يمكن يسمع منك
فرح: حاضر يا ماما واخدت صنيه الاكل ودخلت
بابا بابا يلا قوم كفايك نوم
محمد: صحيت اهو يا قلب ابوكي
فرح: تسلملي يارب ويدايمك ف حياتي
يلا قوم خد علاجك عشان تفطر
محمد: لا مش عايز مليش نفس للاكل وزهقت من العلاج دا ومررتو
فرح: بإبتسامة طيب ولو قولتلك عشان خاطري هتكسفني برضو
محمد: انا اقدر اكسفك او ازعلك
فرح: انا قولت كدة برضو يلا خد البرشمه دي وتاأكل اكلك
تخلصو كلو
محمد: ربنا يسعدك يا فرح يابنتي ويفرحني بيكي
فرح: اللهم آمين
طيب انا مشي دلوقتي بقي عشان لازم اروح المستشفى
محمد: ياحبيبتي انت بتتعبي كتير بلاش تروحي انهارده
فرح: بإبتسامة ازاي بس يابابا لازم اروح عشان دا وجبي انت نسيت اني دكتوره يعني دا شغلي وبعدين لو انا هقعد ف البيت ومشتغلش ليه دخلت كليه وتعبت وسهرت
محمد:بملامح حزينه انا نفسي افرح بيكي قبل ماموت عايزك تتجوزي
فرح:ومين قال اني مش هتجوز بس لما ييجي الوقت المناسب
محمد:امتي هييجي الوقت دا
فرح:لما اقابل الشخص المناسب عن اذنك بقي اتأخرت وباست رأس بابها وخرجت
سماح: ايه يابنتي فطر
فرح: ايوا واخد علاجو
سماح: مش بيراضي ياكل غير منك مش عارفه لما تتجوزي اعمل ايه
فرح: انت مستعجله ليه اديني قاعده معاكم ولا انتوا زهقتو مني
سماح: ياحبيبتي والله ابدا دا انت بنتي بس نفسي افرح بيكي
فرح: طيب انا همشي بقي ادعيلي
سماح:ربنا يسعدك ياحبيبتي ويحفظك
بعد ساعه
ف المستشفي
فرح ف عياده الطوارء طيب متخفيش دا جرح بسيط هياخد كام غرزه بس
دكتور احمد: طيب روحي انت عياده الباطنه عشا في مرضا كتير هناك
فرح:حاضر
ف بيت فرح
الباب خبط سماح ياترا مين اللي جاي دلوقتي وراحت تفتح الباب
كمال: ازيك يام فرح الحج عامل ايه انهارده
سماح: احسن الحمدلله اتفضل قاعد ف الاوضه
كمال دخل البيت مع سماح
سماح:اتفضل اتفضل ف الاوضه
كمال ّ: ازيك ياابو فرح عامل ايه
محمد: الحمد لله اعملي كوبايه شاي لعمك كمال ياام فرح
سماح ّ: حاضر
كمال ّ: لا لا يام فرح انا همشي علي طول مش مطول
محمد: ازيك يا كمال عامل ايه
كمال: انا الحمدلله وجاي اكلمك ف موضوع مهم
محمد: خير
كمال: خير ان شاءلله خير
في عريس عايز يتقدم لبنتك فرح
هو صعيدي وكان متجوز ومراتو ماتت وابوه عايز يفرح بيه اتجوز سنه بس ومخلفش
محمد: اه بس معرفش فرح توافق ولا لا يعني فرح دكتوره ومتعلمه واكيد عايزه تتجوز واحد متجوزش قبل كده
كمال: ايوا بس مش هتلاقي شاب احسن منو لبنتك
محمد: انت تعرفو كويس يعني
كمال: ايوا هو متعلم ومحترم والله اعرف ابوه من زمان
محمد: طيب هشوف وارد عليك
كمال: طيب استأذن انا دلوقتي ومستني ردك
محمد: ايه رأيك يام فرح
سماح: بلاش الجوازه دي
محمد: لما تيجي فرح اخد رأيها الاول
سماح سمعت الكلام وسكتت وحست ان في حاجه غلط وقلبها انقبض فجأه
بعد تلات ساعات رجعت فرح البيت ازيك ياماما انا جعانه خالص
سماح بصت لفرح بحزن وكان باين علي وشها ان في حاجه مضيقها حاضر ياحبيبتي هقوم احضرلك الاكل
فرح: في ايه ياماما في حاجه حصلت بابا كويس
سماح: اه كويس مفيش حاجه
فرح: طيب هروح اشوفو
سماح: لا لا بلاش هو نايم لما تاأكلي عشان كانت خايفه محمد يقول حاجه لفرح وتزعل منها او تضيقها
عند محمدف الاوضه قاعد علي السرير وبيفكر ف موضوع العريس اللي كمال جيبو لفرح وياترا هو كويس فعلاً ولا لا ويوافق ولا لا وفرح هتكون مبسوطه
وهنادخلت فرح الاوضه عامل ايةيابابا دلوقتي
كمال: الحمدلله ياحبيبتي احسن من الاول بس في حاجه شاغله بالي
فرح: حاجه ايه يابابا احكيلي
محمد: موضوع يخصك ياحبيبتي
فرح: بأستغراب انا يخصني انا
محمد: بصراحه بقي متقدملك عريس وعمك كمال بيشكر فيه وبيقول انه كويس ومتعلم
فرح: اممم طيب وانت ايه رأيك فيه
محمد: مش عارف بصراحه متردد فقولت اخد رايك الاول بس انا بصراحه كدا عايز اوافق عشان افرح بيكي قبل ماموت
فرح: بعد الشر عليك
طيب طالما عجباك خليهم ييجو ونشوف ايه هيحصل
محمدبفرح باصص لفرح بجد يابنتي
فرح هزت رأسها باه وخرجت
سماح:ابوكي قالك حاجه
فرح ماسكه تفاحه وبتأكل فيهااه بخصوص العريس
سماح:انت قولتيلو ايه
فرح: قولتلو ييجي وبعدين نشوف ايه هيحصل
سماح: انت مجنونه يابت انا اه عايزه افرح بيكي بس مش تتجوزي واحد اتجوز قبل كده
فرح بصت لمامتها باستغراب متجوز
سماح:اه متجوز وانت دكتور والف من يتمناكي
فرح:انا انا مكنتش اعرف بابا مجبليش سيره عن الموضوع ده
سماح: انا هدخل اكلمو استني هقولو لا ارفض
ف اوضه محمد
كان ماسك موبيل ومبسوط اوي ايوا زي ماقولتلك تعالي ف اي وقت تحب تيجي فيه
سماح: انت بتقول ايه ليه مستعجل كدة دا مش مناسب للبنت
بعد تلات ساعات
ف بيت محمود الجبالي
عمر: ابوي فين ياماا
ناصره: عند عمك كمال يابني بيقولو انو رايح يشوفو ايه رأي اهل العروسه
عمر: طيب ماشي انا عندي شغل مهم ممكن اتأخر بقا
ناصره: ماشي ياجلب امك
عمرف نفسو انا مش عايز اتجوز بعد مراتي كل دا غصب عني عشان ابوي يكون راضي
محمود: ايه يام عمر فين ابنك
ناصره: طلع من شويه عنده مشوار
محمود: طيب احنا هنروح لاهل العروسه عشان نحدد موعد لكتب الكتاب عرفو ان عمر كان متجوز قبل كدا وموافقين
ناصره: كويس انا هقوم احضرلك الغدا
@إشارة
•تابع الفصل التالي "رواية عمر و فرح" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق