رواية نياط القلب الفصل التاسع عشر 19 - بقلم حور طه
البارت 19من رواية نياط القلب
________________________
تسقط دموعها على خديها وهي نائمه ولا احد يعرف ما بها كان تعبير وجهها يفسر مدى شده الالم الذي تشعر به ،لقد اغرقت دموعها تلك الوساده وكانها شلال لا يجف، وتتحرك يديها وقدميها وكانها تريد انقاذ احدهم تتسع عينيها في تلك اللحظه وتصـ ـرخ باعلى صوتها قائله ::جووووواد؟!
ناديه باطمئنان قائله ::اهدي يا حبيبتي ،جواد كويس، اهدي يا وتين
وتين جسدها يرتعش بقوه وتنظر لتلك الـ ـدماء الذي تتساقط من يدها مردده بصوت خافت ضعيف قائله ::جواد بينـ ـزف؟!
ناديه بخوف قائله:: هنادي للدكتور ..ايدك مجـ ـروحه
وبتنـ ـزف
يدخل عليهم ماجد ومعاه الدكتور....
ماجد ينظر ليدها المجـ ـروحه ،ثم يوجه كلامه للدكتور قائل:: ضمد جـ ـرحها يا دكتور
وتين بانفعال تبعد الدكتور عنها وتحاول ان تخرج من الغرفه ولكن ماجد يقف امامها ويمنعها قائل:: على فين يا عروسه ؟انت مش هتخرجي من الاوضه دي غير على بيتي
وتين تدخل في نوبه تشنـ ـج وحينما كاد يقترب منها وجدها تنتفض بغضب قائله:: ابعد عني...جواد بينادي لي ...قلت لك ابعد عني
ناديه تحاول تبعد ماجد عن وتين ولكن لا تنجح ماجد يمسكها من ذراعها ويفتح باب الغرفه ويدفعها الى الخارج ثم يغلق الباب ويامر الدكتور ان يعطي لها مهدئ كي تنام متجاهل لمشاعرها وبكل ما تشعر به من الام الدكتور يعطي وتين المهدئ وتغرق في نوم عميق ثم يخرج الدكتور من الغرفه ويغلق ماجد الغرفه عليهم من الداخل كي يمنع ناديه من الدخول ويقترب عليها بخطوات بطيئه وهو ينظر لها وهي نائمه ويتفحص جسدها بنظراته وهي مليئه بالرغبه اتجاهها وينحني عند راسها قائل ::عايز اشبع منك...ولو بعرف اعبر بالكلام عن اللي جوايا كنت قلت لك باعلى صوتي انا عايزك... انت مش لجواد يا وتين انت ليا انا ...وانا اول واحد
لمسـ ـك ...جواد مش هيشوفك غير في احلامه
يسمع ضـ ـربات متتاليه على الباب وصـ ـراخات ناديه وهي تقول لها ان يفتح الباب يغمض عينه بغضب ويتجه الى الباب ويفتحه ويغلق الباب مره تانيه بتحذير قائل:: الماذون جاي في الطريق علشان يكتب كتابي انا وتين ومش عايزك تفتحي بقك بكلمه واحده ..سمعاني
ناديه بانفعال قائله ::ماذون ايه؟ وكتب كتاب ايه؟وهي في حاله الانهيـ ـار اللي هي فيها دي... انت
اتجـ ـننت
ماجد قائل ::واضح انك ما سمعتنيش كويس... قلت لك مش عايز اسمع منك ولا كلمه،احنا هنتجوز الليله وهاخدها على بيتي، وانت هتقفي هاديه وعاقله
ناديه قائله ::ما فيش جواز غير لما وتين تخرج
من المستشفـ ـى وووو؟!
ماجد يقاطعها قائل ::انا لو ما اتجوزتش اختك الليله هقول لحمايه العزيز ان بنته مش بنت بنوت ،ويروح يدور مين اللي عمل فيها كده ،وابقى اثبتي ان انا اللي عملتها لو تعرفي؟!
ناديه بنظرات استحقار قائله ::انت احقـ ـر بني ادم انا شفته في حياتي
ماجد بضحكه مستفزه قائل:: لا الحقـ ـاره دي انا واخد فيها دكتوراه بمارسها مهنه ،مش شغف... زي ما قلت لك تعقلي كده وتهدي على نفسك وتوريني ابتسامتك الحلوه دي وانت بتقولي لي مبروك يا جوز اختي
ناديه بتوعد قائله ::اللي عملته ده هيكون حسابه غالي قوي ،ولو كنت فاكر ان انا هعديه لك، تبقى غلطان
وما تعرفش مين هي ناديه جابر الصراف!
ماجد بابتسامه قائل:: تعرفي ان انا قضيت نص عمري كله في دول اوروبا كنت دايما بشوف القطط السيامي الهاديه بس القطط المصريه الشـ ـرسه عجبتني اكتر وانا بعشق اللعب معاها...
ناديه بنظرات مليئه بالغضب قائله ::طيب ابقى خلي بالك بقى علشان انت مش حمل القطط المصريه يا خواجه لانها لما بتنهش بتعلم ؟!
ماجد يفتح ذراعي قائل ::يا اهلا بالمعارك، انا دايما في انتظارك ..لكن الجوله دي انا خلاص اخذتها واختك هتبقى مراتي الليله
ناديه تنظر الى عاصم وجابر والماذون وهم يقتربوا عليهم واتضح ان ماجد مرتب كل شيء لهذه الخطوه من قبل يدخلوا غرفه وتين ويبداوا في اجراءات كتب الكتاب ووتين تغرق في نومها الممزوج بالامها ولا تشعر بما يحدث حولها ناديه تقف امام الباب وهي ترى تلك المهزله امامها ولا تستطيع فعل شيء فكان نظرها معلق على الممر وكانها تنتظر قدوم احد ما ...ويخرج ماجد من الغرفه ليهمس باذانها قائل:: اللي انت مستنياه مش هيجي ؟اصله نايم في السابع نومه في البيت ،انا سبق وقلت لك الجوله دي بتاعتي مش بتاعتك!!
ناديه تفهم من كلامه ان نديم لن ياتي ويمنع هذه المهزله لتستجمع قواها قائله ::مش معنى انك كسبت اول جوله يبقى انت كده ربحت الشاطر هو اللي يضحك في الاخر؟
تنهي حديثه وتدخل الى الغرفه وهي تتنقل نظراتها بين جابر وعاصم والماذون وماجد وهم ينهو اجراءات كتب الكتاب والى وتين اللي ما زالت نائمه لا حول لها ولا قوه لا تقدر حتى ان تنطق بكلمه لا او تعترض على ما يحدث بدون علمها.....!!!؟
✨✨✨✨✨✨✨
على الجانب التاني في غرفه بيسان
كان يجلس بجوارها لتفوق هي قائله ::جواد
فارس باطمئنان ::جواد بخير اردام كان معاه في النيابه وهو طمنا ان هو بخير.. طمنيني عليك بقيتي كويسه
بيسان بدموع قائله ::جواد هيروح مني يا فارس كل اللي بحبهم بيروحوا
فارس بحب قائل:: لا يا حبيبتي جواد هيخرج ما تقلقيش وبعدين انا جنبك ومش هسيبك
بيسان برجاء قائله ::فارس خليني اشوف جواد واطمن عليه مش هرتاح غير لما اشوفه
فارس قائل::حاضر انا هحاول اجيب اذن بالزياره وتشوفيه وتطمني عليه بس انت اهدي دلوقتي وبكره ان شاء الله نروح له
بيسان قائله ::وتين..... فين وتين يا فارس؟!
فارس قائل ::هي كويسه وبخير ما تشغليش بالك انت بحاجه دلوقتي ارتاحي
بيسان تقف بتتجه الى غرفه وتين لتطمئن عليها قائله::لا انا مش هرتاح غير لما اطمن على وتين
وهنا يدخل اردام قائل ::طمنيني عليك يا بيسان انت بقيتي كويسه دلوقتي
بيسان بتعب قائله:: الحمد لله يا ابيه طمني انت شفت جواد هو كويس
اردام باطمئنان قائل ::ايوه هو كويس وعايزك تطمني كلها يومين ثلاثه والحقيقه تظهر وجواد يخرج ان شاء الله
بيسان بفرحه تحضن فارس قائله :: جواد هيخرج يا فارس سمعت كلام ابيه اردام قال جواد هيخرج
فارس بابتسامه قائل:: ان شاء الله يا حبيبتي هيخرج بالسلامه
بيسان قائله:: طيب انا عايزه اطمن على وتين وافرحها ان جواد هيخرج
اردام بتردد قائل:: وتين اتجوزت ماجد !!
فارس يسند بيسان قبل ان تقع من شده الصدمه قائله:: انت بتقول ايه يا ابيه..؟ وتين اتجوزت ماجد طيب امتى وازاي
اردام قائل ::لسه كاتبين الكتاب من 10 دقائق في غرفه وتين
بيسان لا تحتمل اكثر وتفقد توازنها تماما ليسندها فارس ويجلس على طرف السرير وكل ما يجول في راسها كيف وتين تتزوج ماجد في ظل هذه الظروف الصعبه الذي يمر بها وكيف سيكون حال جواد حين يعلم بهذا الامر؟!
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في فيله نديم في منتصف الليل كانت تتجول بالجنينه وهي شارده بافكارها تفكر بذلك الشاب الذي احببته بشده وهو لا يراها ولا يهتم بها كما تهتم به هي ،كانت تشعر بالغيره من وتين اللي اخذت عقله وتفكيره وحبه وكل شيء ماذا يوجد بهذه البنت لم يوجد بي كي لا يرى احد غيرها لماذا لم يرى الحب الذي اكنه له في قلبي ماذا افعل لينسا تلك البنت ولا يقعد يفكر بها ليرد عليها صوت عقلها قائل:: ما عليك فعله الان هو ان تكوني بجانبه وتبعدي وتين ولا تسمحي لها بالاقتراب من جواد
نوال ترد على صوت عقلها قائله ::اكيد جواد بعد ما يعرف انها اتجوزت هي وماجد مش هيفكر فيها تاني
صوت عقلها قائل:: هذا الشيء يتوقف عليك وعلى ما ستفعليه؟!
نوال باستغراب قائله:: يعني ايه مش فاهمه قصدك تقول ايه
صوت عقلها قائل ::يجب عليك ان تظهري وتين امام جواد انها اتخلت عنه وتركته وهو في امس الحاجه لها
نوال قائله ::لكن وتين لو حكت لجواد على كل اللي حصل معاها...؟!
قاطعها صوت عقلها ::لن تسمحي بهذا الامر ان يحدث فان تكلمت هي ستخسري انت حبك الوحيد
وهنا تفيق على صوت صـ ـرخات ذلك الطفله الرضيعه ابنة الجنايني وتتجه الى غرفه الجنايني وزوجته لترى ما بها الطفله ولماذا تصـ ـرخ كل هذا الصـ ـراخ في هذا الوقت المتاخر من الليل. ؟!!
سلطان الجنايني قائل:: الطفله مالها يا احلام؟!
احلام زوجه الجنايني وهي تحمل الطفله وتحاول ان تسكتها قائله:: مش عارفه يا سلطان البنت مالها اكلتها ونامت وفجاه صحيت وهي بتصـ ـرخ ومش عارفه مالها
سلطان يضع يده على جبين الطفله قائل:: جسمها مش ساخن ...طيب ليه بتعيط ومش عايزه تسكت ؟!
نوال قائله ::البنت مالها يا سلطان ليه بتعيط بالشكل ده
تقف احلام وهي تحمل الطفله اول ما تشوف نوال قائله:: مش عارفه يا هانم عماله تعيط ومش عارفه اسكتها
نوال تحمل الطفله وتحاول تسكتها ولكن تفشل
صـ ـرخات الطفله تعلو اكثر واكثر وكانها اشاره لحدوث شيء قد حدث ...ثم يعلن هاتفها عن اتصال وترد وهي ما زالت تحمل الطفله قائله ::لو ما فيش حاجه مهمه يا استاذ مهران كلمني بعدين
مهران المحامي قائل:: الباشمهندس جواد اتعرض
لحـ ـادثه في الحبسه؟!
نوال بصـ ـدمه قائله:: انت بتقول ايه يا استاذ مهران ؟!
مهران قائل:: لسه مبلغيني حالا الباشمهندس اتعرض
لهجـ ـوم من احد المساجين طعنـ ـه بسكينـ ـه ونقلوه على المستشفـ ـى
نوال تنظر الى الطفله وهي تعلو صـ ـرخاتها المستمره ولا تتوقف بتعجب قائله ::طمني يااستاذ مهران جواد بخير
استاذ مهران قائل:: انا هروح المستشفـ ـى وهطمن عليه وابلغ حضرتك
نوال تغلق الهاتف وتعطي الطفله لاحلام وبتحذير قائله:: خلي بالكم من البنت وحاولوا تسكتوها.. واوعى عينيكم تغفل عنها انتم فاهمين
ثاني حديثها وتتركهم وتذهب الى المستشفـ ـى لتطمئن على جواد
✨✨✨✨✨✨✨
في منزل عاصم!!!
كانت تجلس وتنظر له بتقـ ـزز وهو يسكـ ـر ويتمايل بجسده ولا تعرف ما به ويقترب منها ويضع وجهها بين كفي قائل:: انا بحبك ومش هسمح العجوز ده ياخدك مني
ناديه تحاول ان تفهم ما به قائله:: يعني ايه مش فاهمه؟
عاصم يتركها ويبتعد عنها قليل ويلوح بيده قائل:: يعني خلاص العجوز ده انا ما بقتش محتاج له.. قريب قوي هينزح من طريقنا
ناديه بشك قائله:: يعني ازاي هينزح من طريقنا؟
عاصم قائل::جه الوقت ان الجيل القديم يسلم الرايه للجيل الجديد... عشان تعرفي بس انك ما بتهونيش عليا ثم يقترب عليها قائل:: انت وحشتيني ما تجيبي حبه بقى
ناديه تسترجع ما قالوا لها ماجد وتفكر بان ماجد ينوي ان يفعل شيء لابيه لكن ما هو هذا الشيء لا تعرف وعاصم يحاول يقرب منها اكثر وتبعده عنها قائله:: انا تعبانه يا عاصم هدخل انام جنب ابني وانت يا ريت تفوق من
القـ ـرف اللي انت بتشربه ده
عاصم يسحبها من ذراعها الى حضنه مره ثانيه قائل:: مش هسيبك الليله ..ايه هو انت مش غيرانه ان اختك الليله هتبقى عروسه ،وانت لا ؟
ناديه تدفعوا بغضب ويقع على الكرسي وتخرج من الغرفه ويجلس عاصم ويشرب وهو يردد بدون وعي قائل:: بكره هـ ـدوس عليكم كلكم بجزمتي والكلـ ـب اللي انتم مفكرينه تحت رجليكوا ده ..هيكون هو سيدكم يا كـ ـلاب؟
يتبع.....
⭐⭐⭐⭐⭐بقلمي حور طه⭐⭐⭐⭐
صلي علي الحبيب❤
•تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق