Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تحت امر الحب الفصل الخامس عشر 15 - بقلم شيماء صبحي

 رواية تحت امر الحب الفصل الخامس عشر 15 - بقلم شيماء صبحي 


صحيت داليدا وهيا حاسة بوجع شديد في جسمها بصت جمبها لقت عمار نايم وكان عا'ري الصدر واول ما بصت علي نفسها شهقت بخضة وهيا بتقول:ينهار إسود؟؟؟؟ 

قامت بسرعه وهيا بتلف الملاية علي جسمها العا"ري وبتدخل الحمام.. 

ينهار اسود ومنيل هو عمل فيا ايه::قالتها داليدا وهيا بتبص لنفسها وبتفتكر اللي حصل امبارح بينها وبين عمار ..؟ 

فضلت تعيط وهيا حاطة ايديها علي بؤقها وبتحاول تكتم شهقاتها اللي بدات تظهر وصوتها يعلي أكتر ..! 

واما عمار كان حاسس بيها وهيا بتقوم فبص جمبه واتاكد انها فعلا مش موجوده قام وهو بيبص لجسمه وبعدها قرب من شنطته وخرج منها هدوم واتجة عند الحمام وخبط علي الباب.. 


داليدا اول ما سمعت الخبط اللي علي الباب فتحت ماية الدش بسرعه علشان يعرف انها بتستحمي .. 

عمار اول ماسمع صوت المايه بعد عن الحمام وقعد علي السرير وهو بيفتكر اللي حصل بينه وبينها وتهديده ليها اللي مكانش حقيقي؟؟؟ 

 ولاكنه مكانش فاهم اشمعنا داليدا !!!! 

هو حواليه بنات كتير كويسين ولاكن مفيش واحدة شدته غيرها هو مكنش عارف ليه عمل فيها كده وكان متاكد ان دي بقت مصيبة بالنسبالها لأن محدش يعرف انها  متجوزة ..وبعد تفكير مقدرش يوصل لسبب واضح يجبرة انه يعمل فيها كدة… ؟ 


في بيت داليدا كان زين صاحي وبيفكر ليه داليدا قالتله انها مسافرة تبع شغلها ويطلع كل دا كدب ..؟ 

اول حاجة فكر فيها هيا ان في حد بيهددها وجابرها تعمل حاجة هيا مش عاوزاها لان داليدا بطبعها وشخصيتها مستحيل تكون بتكدب عليه من غير سبب مقنع وانها اكيد في ورطة ومش عايزاه يعرفها .؟ 


الباب خبط وكان سيد قام زين وفتحلة الباب 

سيد بصله وهو بيقول:صباح الخير يا زين ايه مش هتنزل الورشة النهاردة..؟ 

زين هز راسة بالرفض وهو بيقول:تعبان النهارة يا سيد جسمي وجعني اوي.. 

سيد خبط علي كتفه وهو بيقول:خلاص يا صحبي ارتاح والف سلامة عليك .. 

زين ابتسم وسيد قبل ما يمشي لف لزين تاني وقال: بس مقولتليش يا زين الراجل اللي سألتني عليه اميارح دا طلع قريبكوا فعلا ؟؟ 

زين هز راسه بالايجاب وقال:ايوا قريبنا  سا سيد بس من بعيد شوية..؟ 

سيد هز راسه وخرج وزين قفل الباب وهو هيتجنن من قلقة عليها ….


في الصعيد .. 

صحيت دنيا وهيا بتاخد نفسها كالعادة وقبل ما تبتسم وتقول لنفسها صباح الخير حست بحاجة سخنه لازقة فيها.. 

لفت وشها باستيعاب واول مشافت انها كانت نايمة علي صدر رشاد العا"ري شهقت وهيا بتحط ايديها علي بوقها ومش مصدقة ان المخدة اللي هو حطها علشان يحميها فجاه تختفي وتنام هيا في حض"نه..! 

رشاد هز راسه بنوم وهيا اول ما حست بيه قامت بسرعه وهيا لسا بتستوعب اللي حصل.. 

دخلت للحمام وبدات تغسل وشها وهيا بتقول: يا رب سامحني والله كان غصب عني كنت نايمة ومحستش بحاجة.. 


بعد دقايق خرجت وهيا باصة في الارض لانها مش عارفة هتبص في وشة تاني ازاي بعد اللي حصل.. 

رشاد كان لسا نايم فاول مشافته اخدت نفسها براحة وهيا بتقول: يارب مايصحي النهاردة..؟ 

-بتدعي عليا يا دنيا..قالها رشاد وهو باصص عليها بغضب..؟ 


دنيا بصوت متقطع:ه.و انت صاحي؟؟ 

رشاد هز راسه وقال:ايوا صاحي علشان اسمع دعوتك عليا..؟ 

دنيا قربت منه وهيا ضامه حاجبها وبتقول :والله مقصدش خالص كده انا قصدي يعني انك..! 

رشاد بنفس نبرة الصوت:اني ايه..؟ 

دنيا بلعت ريقها وقالت:ولا حاجة انا هروح احضرلك العلاج.. 

مش عايز زفت ومش هتتحركي من هنا غير لما تقولولي اني ايه..؟ 

دنيا جسمها كلو بدأ يعرق من التوتر فركت ايديها وهيا بتقول:اصل انا صحيت لقيت المخدة مش موجودة  وكنت يعني ..احم.. نايمة علي صدر"ك فانا قولت كده علشان محروجة من اللي حصل؟؟

 

رشاد ابتسم ولاكن رجع قلب وشه عليها تاني وقال:طيب علشان نمتي في حضن"ي تدعي عليا وتقولي يارب مايصحي .. 

دنيا بزعل من نفسها قالت :والع  مكنش قصدي اقول كده نهائي انا طبعا اتمني انك تقوم وتكون بصحة كويسة..؟ 

رشاد هز راسه وقام من علي السرير وقرب منها وكل دا وهو مش لابس قميص.. 

دنيا كانت متبعاه لحدما وقف قدامها وقال: لو خالتي سالتك عني هتقوليها ايه..! 

دنيا باستغراب:رشاد باشا؟؟ 

رشاد هز راسه بالرفض وقال:في واحدة تقول علي جوزها باشا ؟ 


دنيا هزت راسها وقالت:بس انت مش جوزي انت المريض اللي بساعدة ؟ 

رشاد هز راسه وقال:طيب بما اني مريض وبتساعديني أنا عايز أخد شاور وبصراحه مش بطول ضهري ؟؟ 

دنيا وشها احمر جدا من كلامه وفضلت بصاله وساكته وهو ضحك وهو بيقول: معقوله طلبي صعب للدرجادي؟؟ 

دنيا هزت راسها وقالت:بصراحة صعب ومرفوض ؟ 

رشاد بصلها بسخريه ودخل الحمام وقبل ما يقفل الباب دنيا قالت:لو هتاخد شاور متجبش مايه علي الجرح؟ 

رشاد قفل الباب وقال:لو خايفة اوي علي الجرح تعالي احمية من المايه…. 

_________

في اوضة ملوك 

 كانت لبست وخرجت من اوضتها وقربت من اوضة رشاد وقالت:رشاد، دنيا اصحوا يلا علشان الفطار!؟ 

دنيا انتبهت لصوت ملوك فقربت وفتحتلها الباب وقالت:رشاد بياخد شاور اول ما يخلص هننزل.. 

ملوك هزت راسها بابتسامه وقالت:طيب يا حبيبتي براحتكم بس متتاخروش .. 

دنيا ابتسمت علي لطافتها معاها  وملوك مشيت  ودنيا قفلت وراها  الباب .. 

قربت من سرير رشاد وقعدت عليه وهيا بتقول بضيق:انا ليه بعمل كده احط نفسي في مواقف بايخة ليه  زمانوا دلوقت بيقول اني بنت مش كويسة..؟ 


رشاد كان مشغل الدش وعمال يغني وهوا بيحط الرغوه علي دراعه ودنيا قاعده برا تندب علي حظها وانها ازاي متقولوش انه قليل الادب وتوقفه عند حده اكيد هو اللي شال المخدة…؟ 


في غرفة داليدا وعمار .. 

خلصت داليدا الشاور وكانت واقفه وهيا ورا الباب وهيا بتقول:عمار..؟ 

عمار كان فارد جسمة علي السرير ومنتبهش لصوتها.. 

داليدا ندهت عليه تاني بصوت اعلي وهيا بتقول:عماار.؟

عمار انتبه لصوتها وقام وقرب من الحمام وهو بيقول: عايزه ايه يا داليدا..؟ 

داليدا اخدت نفس وقالت:ممكن تجيب شنطتي من جمب السرير..؟ 

عمار بص جمب السرير وشاف شنطتها فقرب منها ومسكها وهو بيقول:عايزه  منها ايه وانا اجبهولك..؟ 

داليدا برفض:عايزة الشنطة كلها  ! 

عمار هز راسه وقال:طيب افتحي الباب..

داليدا بصت للفوطة الكبيرة اللي متعلقة فمسكتها ولفتها علي جسمها بعشوائية وفتحت جزء صغير من الباب ومدت ايديها وهو ابتسم وادالها الشنطة وهيا اخدتها بسرعه وقفلت الباب ... 


عدي دقايق وكانت داليدا لبست هدومها وخرجت كانت لابسه دريس باللون الابيض ومشجر بورود لونها أحمر وكان شكلة حلو اوي عليها ..! 

عمار رفع عينه علشان يشوفها وهيا اول ما عيونها جت في عينيه لفت وشها بسرعه . 

عمار قرب منها وقال:ايه الجمال دا  كلوا علي الصبح..! 

داليدا اخدت نفس طويل وهيا بتتجاهل وجودة ومردتش عليه.؟ 

عمار قرب منها ومسكها من دراعها وقال:اللي حصل بينا دا مش غلط احنا متجوزين ولا نسيتي؟ 

داليدا سكتت ودا اللي جنن عمار مسكها جامد ووقفها وخلاها تبص في عينيه  وقال:قولتلك اتقبلي كل حاجة انا بقيت جوزك خلاص قدام الناس وقدام ربنا..؟ 


داليدا هزت راسها بالرفض وقالت:انت بني ادم مش طبيعي جوزي ايه ..؟ ولا جواز ايه اللي بتتكلم عنه ..انا قبلت بكدة علشان خايفة علي اخويا ولاكن انا مقبلش ابدا بواحد زيك.. 

عمار بصلها بغضب وقال:انتي بتغلطي فيا وانا بعديهالك ولاكن انا بحظرك مني يا داليدا.. 


داليدا كانت خايفة منه  لان نظراته بتشرح قد ايه عنده حق.. هيا قوية فعلا ولاكنه أقوي منها بكثير ولو زودت معاه في الكلام هتطلع خسرانه !! 


-عمار، داليدا يلا قوموا علشان الفطار.. 

كان صوت ملوك اللي بتنادي عليهم بصوت هادي.. 

عمار انتبه لصوت ملوك وقال من ورا الباب:حاضر يا ملوك نازلين ؟ 

ملوك مشيت وعمار رجع بص لداليدا بتحذير وبعدها دخل الحمام.. 


داليدا مسكت تيلفونها وهيا بتقتحة وبتتفاجئ بكمية الرسايل والمكالمات اللي مردتش عليهم.. 

كان زين اكتر واحد اتصل بيها ودا غير الممرضات والدكاترة ودكتور عصام اللي رناته لا تقل عن رنات زين في العدد..؟ 


داليدا قفلت التيلفون تاني بسرعه وهيا مش قادرة تستوعب  ان زين عرف الحقيقة وانها مش في مهمه ولا حاجة فقعدت تعيط زي العيال الصغيرة لما بيغلطوا ويكونوا خايفين من عقاب ابوهم!؟ 


داليدا هيا الاخت الأكبر لزين ولاكن هيا بتعتبر زين اخوها الكبير ودا لانه رغم صغر سنه الا ان عقلة كبير ودا اللي بيميزة..؟ 

خرج عمار وهو بيبص عليها ولاحط دموعها اللي بتنزل وهيا بتبص علي تيلفونها قرب منها وهو بيسألها:في ايه ؟ 

داليدا بصتله وهيا بتهز راسها بقلة حيلة وبتقول:أنا انكشفت كل حاجة ظهرت علي الحقيقة .؟


عمار ضم حاجبة باستغراب وقال:مش فاهم ايه اللي حصل ! 

داليدا مسكت تيلفونها وهيا بتقول:زين عرف اني مش في مؤموريه ولا حاجة واني كدبت عليه !! 

عمار مسك تيلفونها وفتحة لقاه فاصل فقال باستغراب:تيلفونك فاصل وبعدين انتي عرفتي ازاي! 

داليدا وقفت قدامه وهيا بتقول بحزن: انا قفلته دلوقت لما لقيت المستشفي كلها متصله عليا وغير دكتور عصام .. 

زين اكيد عرف من دكتور عصام اني مبروحش المستشفي اصلا من اكتر من اسبوع .. 

عمار هز راسه وقال بجدية : دي مشكلتك انتي  انا قولتك عرفية بالحقيقة.؟

داليدا وقفت قدامه وقالت بغضب:وانت فاكر اني محاولتش ،انا كنت كل يوم بقف قدامة اكتر من مره ولاكن مبقدرش انطقها انت فاكرها سهله كده وهتعدي..؟ 

عمار هز راسه بتجاهل وقال: ايوا سهلة هتعرفية انك اتجوزتي قبل ما هو يرجع من السفر .. 

داليدا سكتت وهيا بتقرب من شنطتها  وبتخرج منها مشرط وبتقربه من عمار وبتقول بتهديد: انت السبب مش انا ولازم تخرجني من المشكلة دي انا قولتك مش مواقفه وانت اللي اجبرتني ؟

 

عمار بص للمشرط بسخرية وقال:شيلي الهبل دا من ايدك ! 

داليدا بصت للمشرط برفض وقالت:لا .. 

عمار بتحذير:اخر مره بقولك شيلية! 

داليدا بلعت ريقها وهيا بتبص لملامحه الحادة وبتقول: انا مبقتش داليدا بتاعت زمان انا بقيت مرات قتال قتلة فطبيعي اني اكون مجرمه زيه .. 

رفعت ايديها علشان تخبطة بالمشرط ولاكن حصل المفجأة  .. 

هنوقف البارت لحد هنا لاني بجد تعبت وانا بكتب هستني توقعاتكوا في التعليقات واشوفكوا في بارت جديد ❤️❤️🦋

بقلمي 

شيماء صبحي

  •تابع الفصل التالي "رواية تحت امر الحب" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات