رواية نياط القلب الفصل الثاني عشر 12 - بقلم حور طه
البارت 12من رواية نياط القلب
____________________
جواد بانفعال بعد ما فريال قالت له عن نوايا جابر وانه كان عايز الدكتوره تكشف على وتين وتعرف اذا كانت بنت ولا لا...؟قائل::: لا هو اكيد اتجنـ ـن! وفقد عقله كمان!! ازاي يظن فيها الظن البشـ ـع ده ،ومين وتين الطفله اللي متربيه على ايدينا..
فريال قائله::: يا ابني انت عارف جوز عمتك،، وتين رفضت الجواز فكر ان هي عامله حاجه غلط..
جواد بغضـ ـب قائل:: وصلي لجوزك يا عمتي ان وتين لا هتتجوز الدكتور هشام ولا غيره... ولو عنده كلام ثاني، يبقى يجي يقوله لي...
فريال قائله::يابنى علشان خاطري انا مش عايزه مشاكل خلي وتين تنزل معايا وانا هوعدك انه مش هيقرب لها...
جواد قائل :: وتين هتنزل في حاله واحده ،،لما تيجي تقول لي يا جواد انا عايزه اروح بيت بابا،، وبما انها ما قالتهاش
ما حدش هيقدر ياخدها من هنا غير على جثتـ ـي
فريال برجاء قائله:: يا ابني ما تعقدش الامور، انت عارف عمك جابر عصبـ ـي قد ايه،، ده احنا مهدينه بالعافيه
جواد باصرار قائل ::خليك انت بره الموضوع ده يا عمتي وهو لو يقدر يجي ياخدها يبقى يوريها ياخدها ازاي!!
في غرفه بيسان تدخل ناديه قائله ::ممكن تسيبينا لوحدنا شويه يا بيسان؟!
بيسان قائله:: حاضر يا ابله ...انا هروح اعمل لكم حاجه تشربوها
وتين تحضنها بدموع قائله::: انا خلاص يا ابله حياتي
اتـ ـدمرت
ناديه بحنان قائله::: اهدي يا وتين واسمعيني كويس قوي ماجد هيجي يتقدم لك وانت هتوافقي عليه...
وتين بصـ ـدمه قائله::: لا يا ابله انا مستحيل اتجوزي
الحيـ ـوان ده ...المـ ـوت اهون عندي من اني اتجوزه!!
ناديه قائله:::احنا ما قدمناش حل تاني لازم تتجوزي انت وماجد عشان الموضوع ده يتقفل،،
وتين تهز راسها برفض قائله:::انا مش هقدر ...مش هقدر اتجوز البني ادم ده!! انا هحكي لجواد على كل حاجه وهو هيحميني انا متاكده...؟!
ناديه قائله:::يبقى كده بتحكمي على جواد
بالاعـ ـدام ...وبتعقد الدنيا اكتر مش بتحليها ...انت عارفه جواد اول ما هيعرف ان ماجد اعتــ دى عليك واغتصـ ـبك هيعمل ايه؟ هيقتـ ـل ماجد وهيبقى مصيره السجـ ـن
والاعـ ـدام... ده اذا طبعا ابوه سابه عايش وما خلصش عليه
وتين بدموع قائله::: يعني خلاص اتحكم عليا بالمـ ـوت !!؟
ناديه قائله:::وتين ياحبيبتي احنا ما قدمناش حل تاني غير ان انت وماجد تتجوزوا بابا لو عرف هيقتـ ـلك
وتين بانهيـ ـار قائله:::هم خلاص قتلـ ـوني سـ ـرقوا احلامي وايامي ...اخذوا روحي... لكن انا ما غلطتش انا ما عملتش حاجه الكلـ ـب ده هو اللي اعتـ ـدى عليا....
ناديه بحزن على اختها قائله:::في الغلطه دي بالذات البنت هي اللي بتحاسب عليها!! حتى لو ما كانش ليها ذنب...
وتين باصرار قائله::: لو كان ده اخر يوم في عمري انا برده مش هتجوز ماجد يا ابله....
ناديه تمسح جبينها وترسل تنهيده قائله:::خلاص اهدي دلوقتي !وخلينا نتكلم في الموضوع ده بعدين...
جواد يدخل الغرفه عليهم ويشوف وتين وهي في حاله من الانهيـ ـار! و تين اول ما تشوفه تجري عليه وتحضنه وتتمسك فيه بقوه ومن وسط دموعها قائله:::ما تسيبنيش يابيه.
ارجوك ما تسبنيش
جواد ضمها الى حضنه باطمئنان قائل :::اهدي يا حبيبتي
ما حدش هيقدر يغصبك على حاجه انت مش عايزاها طول ما انا موجود ! اهدي...
ناديه بوجع تنظر لها وتقول بداخلها :::عارفه انك بتحبيه وانك مش عايزه لا ماجد ولا غيره،، وانك مش عايزه غير جواد،، لكن انتي يا حبيبتي نسيتي ان دنيتنا ليها حسابات تانيه لا تتوافق مع حساباتنا !! يا رب حلها انت، لاني مش عارفه هحلها ازاي !! منك لله يا عاصم
ثم تكمل :::طيب يا وتين خليك انت اليومين دول مع بيسان هنا لحد ما بابا يهدى شويه
جواد بتحذير ووتين ما زالت بحضنه قائل ::: ناديه فهمي ابوكي انه يخرج كل الافكار اللي في دماغه دي علشان لو اتعرض لوتين مره تانيه.. رد فعل عليه مش هيعجبه ولا هيعجب حد؟!
ناديه بتفهم قائله::: انا هنزل واتكلم مع بابا واقنع ان هو يسيب وتين اليومين دول معاكم هنا لحد ما نشوف الموضوع ده هينتهي على ايه...
جواد ينظر لها وهي تبكي في حضنه مثل الاطفال كان يتنفس بعمق وكانه لم يتنفس الا بقربها ولا يشعر بانه ما زال حي وقلبه ينبض الا وهو بجانبها ارسل تنهيده مبتسمآ قائل :: في حد يبقى زي القمر كده وهو بيعيط؟!
وتين تبعد عنه قليلا بخجل وتنظر للارض ولا تقدر ان تنظر في وجهه!!
جواد يرفع وجهها لفوق بحب قائل::ليه ما قلتليش على اللي بيحصل معاكي ده!! مش انت بتقولي دايما ان انا ملجاك الوحيد...ليه ما جيتيليش؟
وتين تذكرت قسـ ـوته عليها الايام الماضيه قائله::: انت ما كنتش حابب تشوفني!! علشان كنت زعلان مني
جواد يتذكر هو ايضا كيف كان يتعامل معها وصل به الحال انه طردها فكيف لها ان تاتي اليه من جديد قائل::: انا عارف اني كنت سخيف معاكي الفتره اللي فاتت ،بس اكيد انت عارفه انك اغلى حد عندي، كان لازم تيجي وتقولي لي على مشكلتك..
وتين ببراءه قائله :::يعني انت خلاص مش زعلان مني
جواد مبتسمآ قائل ::: لا طبعا.. هو انا اقدر ازعل من القمر اللي منور حياتي...
وتين لا تشعر بنفسها الا وهي تبتسم وتحضنه مره تانيه قائله :::: انا بحبك قوي ❤
جواد ينتمي نفس الشعور مره تانيه اول ما تقترب منه وتلمسه، لا يعرف ماذا يحصل له كلما اقتربت منه، يبلع ريقه ببطء ويحاول ان يضبط نبضات قلبه الذي تزداد كلما حضنته قائل ::حبيبتي عايزك دلوقتي تغسلي وشك وترتاحي
وما تفكريش في اي حاجه،، وتاكدي طول ما انا جنبك
ما حدش هيغصبك على اي حاجه انت مش عايزاها ،،عايزك ترتاحي...
وتين بفرحه تبعد عنه قليلا قائله::: وانا مش هخاف من اي حد تاني لانك جنبي!! وهتفضل جنبي صح...
جواد يقرص خدها بابتسامه قائل:: صح يا قمري
بعد ذلك يخرج من الغرفه ويسيبها وهي الفرحه في قلبها لا تسعها الدنيا باكملها بعد ان شعرت بانه لن يتركها ابدا ورجع يهتم بيها كما كان يهتم بها سابق ...واخذة قرار انها لن تتزوج ماجد مهما حصل؟!
⭐⭐⭐⭐⭐في بيت عاصم ⭐⭐⭐⭐⭐
عاصم يجلس على احد الكراسي قأئله:::: اتاخرتي ليه يا هانم...؟!ن
ناديه بعدم اهتمام لسؤاله تسيب شنطتها على الترابيزه قائله :::ادهم نام
عاصم يقف ويسالها قائل:::اكيد ابوكي واختك ما صدقه ان ماجد بيه هيجي يتقدم لاختك ويتجوزها صح
ناديه بنظره احتقار قائاه::: بابا وافق !! لكن وتين رافضه
عاصم يتغير لون وجهه وبعصبيه يشدها من زرعها قائل:: هي اختك دي فاكره نفسها ايه برنسيسه !! هي مش ملاحظه انها بقت كسـ ـر خلاص وكويس ان الباشا وافق ان هو يتجوزها
ناديه تضـ ـربه بصدره وتبعد عنها قائله::: انت تخـ ـرس خالص انت ليك عين تتكلم!! وحياه ابني ل هدفعك تمن اللي عملته في اختي وفيا غالي قوي يا عاصم...
عاصم ينظر لها بقذاره قائل:: في حد يقول لجوزه حبيبه كده !وبعدين ده انا فتحت لك انت واختك طاقه القدر، اطلع في النهايه وحش !خليك عاقله كده وعقلي اختك
ناديه بتحذير قائله:::وحياتك يا حبيبي لخلي الطاقه اللي فتحتها دي،، طاقه من نـ ـار وانت اول واحد هتتحـ ـرق
عاصم يقترب منها ويلمس شعرها قائل::: برغم طوله لسانك الا اني بحبك !جوزك حبيبك مزاجه رايق النهارده وحبب يسهر معاكي
ناديه وهي لا تتحمل انفاسه القريبه منها تبعده عنها قائله::: لا انا عايزك تنسى خالص الموضوع ده !لان خلاص ما عادش في منه...
تنهي كلامها وتسيبه وتدخل عند ابنها وتقفل عليها الباب
عاصم اضحك بصوت مرتفع قائل:: بكره تشتاق لي يا جميل وتيجي برجليك
ثم يقول بصوت منخفض قائل::: انا ازاي هقول له انها رافضه هتتجوزه، ليه كده يا وتين هتضطريني اتجه للطريقه التاني اللي ما كنتش حبيبها لكن انت اللي مصر عليها يبقى كله بشوقك بقى؟!
⭐⭐⭐⭐⭐⭐في فيلة نديم⭐⭐⭐⭐⭐⭐
كانت نوال تجلس وتنتظر رجوع ماجد وكانت الساعه بعد نص الليل،، يسهر ويرقص ولا يهتم بالمصيبـ ـه اللي هو عملها وبعد قليلا دخل ماجد وهو سكـ ـران ولا يعرف ان يصلب طوله، فكان يتميل بجسده يمين ويسار !! راحت نوال باتجاهه لتسنده قبل ان يقع واجلسته على احد الكراسي
ثم وجهت سؤالها قائله:::هو انا مش قلت لك تبطل القـ ـرف اللي انت بتشربه ده! وتفوق لنفسك علشان نشوف المصيبـ ـه اللي انت وقعتنا فيها دي؟!!
ماجد وهو لا يقدر ان يفتح عينيه يلوح بايديه قائل::: انا مش عايز اتكلم في اي حاجه وبلاش تطيري الكاسيـ ـن اللي انا شاربهم...!!
نوال تضع يدها على راسها وترسل تنهيده قائله :::انت الكلام معاك مش جايب اي نتيجه،، عرفت ان وتين رفضت تتجوزك
ماجد يضحك بسخريه قائل:::على اساس ان انا اللي همـ ـوت واتجوزها يعني،، هي حره كنت عايز استر عليها وهي رفضت،، تروح بقى تشوف لها واحد ثاني تشيله شيلتها
نوال بانفعال من غباء اخيها قائله:::هو انت ايه يا بني ادم؟! انت ما بتفهمش بابا لو عرف اللي انت عملته مع وتين مش هيبقي خير !!ولو الباشمهندس جواد عرف !!! انت اللي هتروح فيها !جوازك من وتين لازم يتم وفي اسرع وقت كمان!!
ماجد يقف بجانبها وهو يسند عليها قائل:: هو انتي ليه مصره قوي كده ان انا اتجوز وتين؟ ايه هو انتي خايفه لا تاخد الباشمهندس منك؟
نوال بضيق قائله::: اخـ ـرس يا ماجد ! واطلع اتخمد،
انا ما ينفعش اعتمد عليك !انا هتصرف واحل الموضوع ده بنفسي
ماجد يسيبها ويطلع الاوضه وهو يغني قائل:::ياسود مافيهاش اي شـ ـراسه! انا بمشي بطولي مش بحراسه
تجلس على الكرسي وتنظر له وهي تهز راسها قائله:: كنت عارفه ومتاكده انك ما يعتمدش عليك وان لازم اتصرف انا
وبعد ذلك تشرد بافكارها وتتذكر مقابلتها بعاصم
⭐وفلاش باك قبل ساعات⭐
في احد الكافيهات يدخل عاصم قائل ::: والله انا ما مصدق عيني لحد دلوقتي ان انا موجود قدام حضرتك... اول ما كلمتيني سبت كل اللي ورايا وجيت ...
نوال تشيل نظاراتها وتضعها على الترابيزه قائله ::اقعد يا عاصم....،
عاصم يجلس بابتسامه قائل::تحت امرك يا هانم! بس اكيد حاجه مهمه اللي خليتك تقابليني؟
نوال قائله::: اسمع يا عاصم اللي انا عايزاه منك انت الوحيد اللي تقدر تعمله! انا عارفه انك انت اللي اخذت وتين ووديتها لماجد ،،وعمل العمله؟!
عاصم بارتباك قائل::: والله يا هانم انا ما كنت اعرف ان ماجد بيه هيعمل كده !! هو طلب مني اجيبها علشان يتكلم معاها،، لكن لو كنت اعرف ان هو هيعمل اللي عمله ده!! انا طبعا ما كنتش هوديها...
نوال قائله:: بس انا مش جايباك هنا علشان احاسبك انك وديتها لماجد...؟!
عاصم لا يفهم ماذا تريد منه قائل:::طيب يا هانم طلبتني ليه ؟!
نوال تشرب قهوتها قائله :::وتين مش هتوافق على جوازها من ماجد، وانا عايزه الجوازه دي تتم في اسرع وقت
عاصمقائل::: للاسف وتين دماغها ناشفه ولو قالت لا ورفضت الجواز،، مستحيل حد يقدر يغير رايها خصوصا ان جواد ابن عمتها على طول فضهرها ومعاها ،،لو خلصنا من جواد هتنفذ كل اللي احنا عايزينه لكن طول ما هو موجود صعب،،
نوال تضرب على الترابيزه بيدها وبتحذير قائله::: الباشمهندس جواد اوعى تفكر انك تيجي جنبه انت فاهم وتسمع انا هقول لك ايه وتنفذه ،،وعايزاك البطيخه اللي ما بين كتافك دي ما تستخدمهاش نهائي،، ولا انا اقوله لك تنفذه...
عاصم بخوف من تحولها المفاجئ قائل :::حاضر يا هانم امريني...
نوال تخرج تليفون من شنطتها قائله:::وتين لما هتشوف اللي في التليفون ده هتوافق على طول...
عاصم يفتح التليفون وينظر ما بداخله وبصـ ـدمه قائله::: ايه ده ؟مش معقوله؟!!!
نوال بخبث قائله:: ايه اللي مش معقوله ،،مش هو ده اللي حصل!؟ تنفذ المطلوب منك من غير ما تستخدم عقلك ولا تتكلم كتير...
عاصم وشيل التليفون في جيبه قائل :::حاضر يا هانم تحت امرك
⭐عوده من الفلاش باك⭐
نوال قائله:::: عمرك لا يكفي لان تقفي امامي ياوتين!!
نديم قائل:: ايه يا حبيبتي اللي مصحيك لحد دلوقتي؟!
نوال مبتسمآ قائله:: كنت مستنياك ما جاليش نوم وانت بره
نديم يضع قبله على جبينها قائل ::حبيبه ابوها انتي ..تعرفي يا نوال انك بتفكريني بالمرحومه امك انت ورستي حنيتها وطيبه قلبها
نوال قائله ::ربنا يرحمها يا حبيبي ،ويخليك لنا
نديم بعبوس قائل:: البيه اخوك وصل ولا لسه سهران بره؟!
نوال قائله ::وصل هو نايم فوق ما تقلقش يا بابا انا قلت لك ان انا هاخد بالي من ماجد ... ثم تصمت فجاه وتشرب بافكارها
نديم بقلق قائل:: مالك يا حبيبتي في حاجه؟!
نوال قائله ::كان في موضوع كنت عايزه اكلمك فيه بخصوص ماجد؟!
نديم يجلس على الكرسي باهتمام قائل:: قولي يا حبيبتي خير...اوعي يكون عمل مصيبـ ـه تاني؟!
نوال باطمئنان قائله:: لا يا بابا ما تقلقش.. ماجد كان حابب ان هو يتجوز
نديم باستغراب قائل:: ماجد عايز يتجوز؟!
نوال بتاكيد قائله:: اه يا بابا البنت كويسه يعني حالتهم الاجتماعيه متوسطه لكن من عيله كويسه وهي طالبه في كليه هندسه وهو معجب بيها وحبيبها وطلب مني اكلمه
نديم بتعجب قائل:: بنت مين البنت دي؟!
نوال قائله:: بنت جابر الصراف.. عاصم اللي بيشتغل عندنا تبقى اخت مراته!!
نديم تلمع عينه قائل:: قلتي لي بنت جابر الصراف؟!!!!
_______🖤🥀🖤🥀بقلمي حور طه🖤🥀🖤
صلي علي الحبيب❤
0
•تابع الفصل التالي "رواية نياط القلب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق