رواية قلب يشفى الفصل التاسع 9 - بقلم منة عاطف
البارت التاسع
يوسف: ملك عملت حادثه وحاليا هيا في العنايه
تميم بصدمه: م م ملك ! ملك اللي انت اعرفها
يوسف: اه ملك
تميم والدموع بدأت تنزل من عنيه: انت بتهزر صح ملك مستحيل وفصل في وشه
وطلع وهو دموعه بتنزل بغزاره
حنان بخضه: في ايه يا تميم؟!!
تميم بدموع: ملك يا ماما ملك اللي كنت بحكيلك عنها في العنايه وديني هناك انا حاسس ان رجليا مش شايلاني ماما وديني هناك علشان خاطري انا لما صدقت اني اشوفها انا مش عايز اخسرها
حنان وهيا بتضمه: اهدي يا نن عيني هيا هتكون بخير مش تقلق هيا هتكون بخير ان شاء الله يا ضنايا
تميم: طب يلا علشان خاطري نروح انا مش هقدر اقعد هنا قلبي حاسس انه هيخرج من مكانه علشان خاطري يلا
سابته حنان وقامت تلبس لكنه مقدرش يستحمل اكتر من كده وسابها ومشي نزل ركب عربيته وطلع علي المستشفي
عند ملك في العنايه
وهيا نايمه في الغيبوبه
ملك: انا لازم اموت انا مينفعش اعيش الحياه دي ظالمه محدش بيحبني ليه الحمد لله علي كل حال بس ليه يحصل معايا كده انا راضيه بس كل إنسان عنده طاقه تحمل انا زهقت
جه شخص من وراها وهو بيقول
الشخص: ربنا بيقول في كتابه العزيز
" ان الصبر مع المؤمنين"
ملك: انت مين؟!!
الشخص : مش لازم تعرفيني دلوقتي لازم تصبري اكتر اكيد ربنا هيعوضك اكيد عوض ربنا خير ممكن ميكنش في جواز اه بس ممكن في حياتك العمليه في شغلك في صحابك يمكن في حاجات كتير وفي ناس بتحبك انتي مش لوحدك كلو بيحبك بس انتي اللي عايشه جوه دايرتك المظلمة انتي اللي مش عايزه تفوقي منها انتي السبب في اللي انتي فيه
حصل معاكي مشكله صلحيها لكن عايزه تموتي نفسك ده ربنا بيقول
" ولا تلقوا بأنفسكم الي التهلكه"
وانتي عايزه تموتي دلوقتي
ملك وهيا بتعيط: بس
قاطع الشخص كلامها وهو بيحضنها حضن خلاه تحس بشعور الدفا بعد فتره خرج الشخص ده من حضنها ومسك ايدها وملك كانت مستسلمه لأنها كانت حاسه بشعور جميل
ووداها عند باب علشان تخرج منه
الشخص: انا مستنيكي بره مش تخافي ممكن تتأخري في انك تعرفيني بس هتعرفيني سلام
وفاقت ملك من اللي هيا فيه
الممرضه : دكتور المريضه فاقت في الاوضه
يوسف بصدمه: ايه
: وقام بسرعه علشان يروح الاوضه
في الوقت ده كان تميم وصل المستشفي وراح علي اوضه يوسف اخوه
ملقهوش فيها
تميم : انت فين بقي؟
وشاف ممرضه
تميم: لو سمحتي مش تعرفي فين الدكتور يوسف؟
الممرضه : لسه داخل يشوف حاله مريضه في العنايه
تميم: شكرا جدا لحضرتك
وسابها وجري ووصل عند غرفه العنايه ولقي عيلتها واقفه فحب امو ميتدخلش علشان ميقولوش حاجه لكن قلبه مقدرش يقاوم انو ميشوفهاش
تميم: طب اعمل ايه دلوقتي اهي استني ل بعد الساعه ١٢
دخل مكتب يوسف اخوه وفضل مستنيه
عند ريم اللي كانت لسه في المستشفي
ريم : في ايه يا بابا متوتر من ساعت من جيت من بره ومتكلمتش معايا في اي؟!!
مالك: ها.... لا مفيش حاجه يا نور عيني هخرج اشم هوا بس
ريم بشك: ماشي يا بابا
خرج مالك راح سأل علي غرفه المريضه
الممرضه: حضرتك عايز ايه
مالك: غرفه المريضه ملك سمير
الممرضه: في العنايه بس دلوقتي الساعه ١١ونص الزيارات خلصت من بدري مينفعش حضرتك تدخل
كل ده وريم كانت سامعاه ومصدومه
ريم بصدمه: م م ملك صحبتي !!!!
طب ازاي ورجعت اوضتها تاني والدموع علي خدها
بعد خمس دقايق رجع مالك لقاها بتعيط
مالك جري عليها
مالك: في اي يا نور عيني
ريم بدموع: هيا ملك مجتش ليه؟!
مالك بتوتر: تلاقيها مشغوله دلوقتي
ريم؛ بس انت قولتلي انها جايه ومجتش بابا هيا ملك جرالها حاجه وانت مخبي صح قولي اعترف ان اختي جرالها حاجه ولا اقولك انا عارفه انك مش هتقولي بس انا سمعتك وانت بتكلم الممرضه
انا عايزه اروح لملك لو سمحت اشوفها من بعيد حتي علشان خاطري
مالك بيأس: حاضر وقامت معاه
كان في الوقت ده خارج الدكتور من عند ملك وطمنهم عليها
يوسف: الحمد لله انها فاقت بس هيا مش هتنتقل من العنايه في الوقت الحالي لازم نتطمن عليها اكتر
سيف: تمام شكرا يا دكتور
وسابهم بس اول ما لمح ريم وقف لوهله يستوعب انها موجوده
ريم بصدمه.......
يتبع
قلب__يُشفي
البارت التاسع
بقلمي : منه عاطف
•تابع الفصل التالي "رواية قلب يشقى" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق