رواية الاميرة و المغترب الفصل الستون 60 - بقلم الاء اسماعيل
بارت 60 🔥🔥
-انتي قلتي اتجوزت من ورانا😡😡 بقووووولك مين دي اللي اتجوزت يا فااااطمة !!! 😡
فاطمة بلجلجة: دي ...دي 😰
-يا نهار اسود !! باااابااااا ؟؟! 😱
شهقت أميرة و وضعت يدها على فمها من شدة الخوف
لم تتحمل فاطمة الصدمة و اغمي عليها
ركض رجب نحوها و هو يصرخ : فاطمة. فاااااطمة !!!
نادى بأعلى صوته: ندى !!!!!!
-نعم يا بابا !!!
نظرت الى والدتها و شهقت بخوف :الله ماما مالها !؟! ماهي كانت كويسة و هي بتكلم أميرة!!
جز رجب على أسنانه : امييييرة 😡😡😡
ثم نظر الى ابنته قائلا بقلق و هو يحاول افاقتها:
هي خذت دواها ؟؟
ندى بخوف: لا ...ما فطرتش لسة 😰
-طب اجري هاتي الحباية نحطها تحت لسانها عشان ينزل ضغطها ...بسررررعة يالااااا
ركضت ندى بخوف بينما نظر الى الهاتف الواقع أرضا
امسكه بغضب و هو يقول : لو الكلام اللي انا سمعته ده صحيح فأنا من النهاردة معنديش غير بنت وحدة هي ندى... تقوم فاطمة بس بالسلامة و بعدها هيبقى ليا تصرف تاني .. انا هاعرف ازاي اغسل عا"ري
اقفل الخط في وجهها
و سرعان ما رمت أميرة الهاتف من يدها و انهارت بالبكاء
خرجت ام أحمد فوجدتها على تلك الحال
فهرولت نحوها بخطى واهنة .. : خير يا بنتي كفى الله الشر مالك بتعيطي ليه ؟؟
-إلحقيني يا خالتي انا انتهييييت خلاااااص 😭😭😭
-يا سااااتر !!! ليه بس ايه اللي حصل ؟؟
انهارت أميرة بصوت متقطع -خالتي قالتلها اني هربت ...و كنت عايشة في بيت شاب غريب بعدين تجوزته من وراهم... و أمي وقعت من طولها.... و ابوي عرف منها 😭😭😭 مش هأقدر ارجع دلوقت يا خالتي... هيموتني لو رجعت 😭😭....
اروووح فين بس دلوقت يا رب ؟
أم احمد بطبطبة : أهدي بس يا قلبي اهدي...كل عقدة و ليها حل...الا ما نلاقي طريقة نعرفهم بيها الحقيقة ...
-بابا مش هيسمح لحد يشرح له الحقيقة .. انا عارفة ابوي و عصبيته يا خاااالتي !! 😰😭 يا ريتني قلتلها قبل ما تكلمها هي ....أمي صحتها في خطر بسببي 😭
-تعالي ندخل جوة... كل حاجة هتتحل يا روحي ...
امسكت ام أحمد طرحتها و لفتها على راسها و ادخلتها و هي على تلك الحال من الانهيار
وصلت سحر الى المقهى و نظرت حولها فوجدته يشير إليها بلهفة
توجهت نحوه بقلق
-مساء الخير
-مساء الجمال... اتاخرتي ليه ؟
سحر بضيق: الحمد لله اني قدرت أجي اصلا
خالد بتساؤل: خير حصلت حاجة ؟!
-ماما يا خالد 😓
-مالها ؟؟؟ 🤨
ثم همس في سره: يا رب تكون حصلت معجزة و ربنا خلصني منها!!
سحر بضيق: ماما قالت لخالتي على موضوع أميرة و خالتي وقعت من طولها لإنها مريضة ضغط ...هتبقى مصيبة لو أبوها عرف ...😖
-يا سااااتر !! 😳 طب و الحل؟؟
سحر بخوف : خالد مفيش غير حل واحد .. انك تقول لياسين عشان يتصرف بسرعة ... الغبية قال ايه عايزة تتطلق...هتروح فين بعد المصيبة دي ؟؟
-اهدي انتي انا هأكلم ياسين و أقوله هو أكيد عارف هيعمل ايه ...نادى على النادل ثم طلب لها عصير ليمون
-بصي احنا هنشرب ليمون عشان نهدى بعدها نبقى نفكر نعمل ايه عشان الإثنين الاغبياء دول
-نعملهم ايه يعني مش فاهمة؟
-ماهو الغب'ي بيحبها بس خايف يعترفلها عايز يتأكد من مشاعرها الأول
-و الله هي ما حكتش حاجة بس شكلها كدة كانت زعلانة و هي بتجيب في سيرة الطلاق..
-يبقى هي كمان واقعة .. من رأيي سيبهم يحلوا الموضوع لوحدهم
يا رب تفك عقدتهم هوما الإثنين عشان يعرف يحل مشكلة ابوها دي
-اه من حق انا كنت عايزة اطلب منك طلب
خالد بتوهان في عينيها: انتي تؤمري مش تطلبي 😍
-عايزة أكلم أختي بس ما معيش رصيد ممكن تديني تلفونك أتصل بجوزها ؟؟ اصلها حامل عايزة اباركلها و كمان متأكدة انها ما تعرفش اني نجحت
-من عينيا بس ايه لزمتها اللفة دي ما تتصلي بيها على طول!!
سحر بإحراج : ما عندهاش تلفون ... جوزها ادانا رقمه اي حد يعوز يكلمها يتصل بيه هو 🙄
فهم خالد فهو يعلم بمسألة حنان و دانيال و قال بتفهم : مفيش مشكلة اول ما نمشي اوصلك و تكلميها في السكة
في مصر
كانت حنان تجلس مع مجموعة من النساء في فناء المنزل يتسلين و يمازحن بعضهن البعض و يضحكن بينما يحضرن وجبة الغداء و كل واحدة منهن منشغلة بفعل شيء
إلا حنان فقد كانت شاردة الذهن تنظر الى نفس البقعة من البلاط لا تستمع لشيء من حديثهن و كانت تطالعها هنادي ام بدر من بعيد
فجأة لكزتها سلمى اخت بدر و هي من سن سحر غير متزوجة
سلمى : انتي ايه رأيك يا حنان انهي لون احسن !!!
افاقت من شرودها و قالت بضياع : هااا...لون ايه ؟؟؟ 😕
ضحكت جميعهن و اردفت سلمى: اللي واخذ عقلك يا اختي 🙄😂
غمغمت حنان بضيق : محدش واخذ عقلي انا بس تعبانة و كنت بافكر اقوم أنام...عن اذنكم 😮💨
قامت تجر الخطى بضيق نحو غرفتها بينما قالت كوثر بنت عمة بدر و زوجة ابن عمه و هي تنظر الى طيفها:
- هي هتنام دلوقت ؟؟أما غريبة 🤨
سلمى: تنام عادي ما تنامش ليه ؟ حامل و يمكن وحمها كدة
اسراء زوجة اخو بدر : اه صحيح انا لما كنت حامل في شهد كنت بنام طول اليوم فاكرة يا سلمى؟؟
كوثر بخبث: لا و انتي الصادقة ده مش وحم ...ده أكيد شوق 😁😉
سلمى: شوق ايه انتي كمان !! هو بدر لحق يغيب !! ده لسة مروح من يومين بس !
كوثر : لما تحبي يا سلمى اليومين دول بيبقوا كإنهم سنتين ما تبقيش قادرة تبعدي عن حبيبك دقيقتين حتى 😉
سلمى : حب ايه انتو كمان !! ما انتو عارفين اصلا إنها مش بتحب بدر و كمان عارفين ايه اللي جبرها عليه😒
إسراء : أنا شايفة إن كوثر معاها حق يا سلمى... البنت حالها اتقلب من يوم بدر ما مشي
سلمى: أكيد هرمونات حمل بس و هترجع لطبعها بعد ما تولد .
إسراء : يمكن 🙄...بيقولوا لما الوحدة تتوحم على جوزها البيبي بيبقى شبهه بالميلي
سلمى:يا ريت يا إسرااااء..يا رب ولد شبه اخوي بدر كدة 🥰
كوثر:بس عارفة يا بت يا إسراء ؟؟ انا مش عارفة نسوان بدر متحملين العيشة دي ازاي ...انا شخصيا ما اقدرش اتحمل فكرة إن واحدة تانية تبقى مشاركاني في طاهر ... ده انا كانت مرارتي تتفقع من القهر و انا متخيلاه معاها ..
إسراء بحدة : مرارة ايه دي اللي افقعها بسببها يا عينيا .. يجرب بس محمد يعملها و انا كنت افقعلهم عينيهم قبل مرارتهم هوما الإثنين 😤
سلمى : طب أسكتي انتي و هي و احمدي ربنا إن عمي صالح مجابش سيرة اجوازكم ...حاكم انا عارفة ان أبوي مش بيردله كلمة و اول ما طلب أخوي بدر ابوي وافق على طول من غير تفكير
قال يفكر يعملها قال ...قال يعني محمد ليه كلمة بعد كلمة ابوي ؟!🤨
إسراء : يعني قصدك لو طلب من محمد مكانش هيرفض!! ده انا كنت...
كانت إسراء ستتكلم حين تدخلت حماتها هنادي و قاطعتها بحدة
-جرى ايه انتي و هي ! هو احنا هنقعد نرغي لحد العصر !! ؟؟ ولا هو الاكل ده هيعمل نفسه ؟؟ 😤
إسراء:لسة بدري يا مرات عمي 😥
-بدري ايه ؟؟ كمان شوية الرجالة هيجو هتوكلوهم ايه ؟طق حنك!!!
كوثر بلجلجة: ما احنا بنشتغل اهو يا مرات خالي بس زي ما انتي شايفة مش ملحقين ...الشغل كثير و احنا ثلاثة بس ...
هنادي بحزم: لو تبطلوا رغي هتلحقوا أكيد ..و لو قصدك حنان فهي حامل ... و لا انتي نسيتي انك مكنتيش بتحطي ايدك ف حاجة لما كنتي حامل في المحروسة بنتك ؟؟
كوثر : مش قصدي حاجة يا مرات خالي 😥
-يبقى خلصي اللي ف ايدك انتي و هي
و انتي يا سلمى الخبيز زمانه اختمر اطلعي فوق و انا محصلاكي
سلمى: حاضر يا ماما
صعدت سلمى و توجهت هنادي الى غرفة حنان
طرقت طرقات خفيفة لكن لم تسمع إجابة ففتحت الباب ببطء
كانت تستلقي على سريرها بسهادة و لم تنتبه لوجودها
-حنان !
افاقت من شرودها بذعر على صوت حماتها :خالتي هنادي ما سمعتكيش لما دخلتي!
هنادي ؛مالك يا بنتي ؟ في حاجة واجعاكي؟؟ انادي للداية أم حمدي تكشف عليكي ؟
حنان بتعب : لا مفيش حاجة..انا بس حاسة اني عايزة أنام 😮💨
هنادي:طب أتصل ببدر يجي ياخذك عند دكتور ؟
شردت حنان لثانيتين حين تذكرته ثم انتبهت لنفسها و قالت بإرتباك : لا ...مفيش داعي تشغليه ...حاجة مش مستاهلة ..لما أنام هأرتاح 🙄
لاحظت هنادي تعابير وجهها حين نطقت بإسمه و قالت بمزاح :براحتك... يبقى انتي مضطرة تستنيه كمان اربع ايام 🙄☺️
حنان بلجلجة: مين قال اني مستنياه اصلا ! 😥🙄
هنادي: انا بس بافكرك ...اسيبك ترتاحي لما يجهز الغداء هاصحيكي
خرجت هنادي و هي تبتسم بمكر بينما همست حنان بضيق
-اربع ايام و قال ايه بتفكرني.. هو انا يعني نسيتهم !! 😓😓😣
كان ياسين في احد المطاعم يتناول طعام الغداء متاخرا برفقة يحي حين رن هاتفه
-خاااالد ...فينك يا راجل ؟؟ ولا خلاص من لقى احبابه نسي اصحابه
خالد بمزاح : اهو انا بأكلمك و انا مع أحبابي دلوقت.. عشان بس تعرف اننا ما بننساش اصحابنا
ياسين بإبتسامة: و الله ؟ طب سلم لي عليها
-و اسلم لك عليها بامارة ايه هي كانت من بقية عيلتك ؟؟ 😤
-طب ما تتحمقش اوي كدة ... بلاش تسلم عليها 😄...ها يا با"يخ ايه الاخبار مادمت بتتصل دلوقت يبقى فيه مصيبة
-ايوة عرفت ازاي ؟؟
ياسين بضحكة: واضحة ...ما انت ما بتتصلش غير في الكوارث
-طب استعد للكارثة دي بقى : خالة حبيبتك كلمت اختها و خربت الدنيا كلها ...
ياسين : انت بتقول ايه يا خالد !!
قالها و هو يقوم من مكانه و يدخل الى رواق فارغ مؤدي الى الحمامات: هات اللي عندك ...حصل ايه ؟؟
خالد : ام أميرة و ابوها عرفوا انها هربت و اتجوزت بس ما يعرفوش الحقيقة كاملة...امها تعبت اوي و ابوها بيتوعدلها عشان كدة انت لازم تتصرف فورا
ياسين بخوف : و أميرة عرفت بالموضوع ؟؟
خالد : و انا ايش عرفني؟؟ هي كانت قاعدة في بيتي ولا. ف بيتك يا اخي !! 😤😕
-طب اقفل خلاص ..
اقفل الخط بضيق و عاد الى مكانه و هو يقول ليحي : خذ انت أدفع و انا طالع أعمل اتصال
خرج و هو يتصل برقم المنزل
بعد لحظات اجابته ام أحمد :الو مين
ياسين : انا يا أم أحمد ..ازيكم يا خالتي ؟؟
-الحمد لله يا ابني
-ام أحمد هي أميرة ما اتصلتش بحد او حد أتصل بيها ؟؟
أم احمد بحزن: أسكت ... مش هي اتصلت بأمها عشان تقولها على اللي حصل !؟
ياسين بترقب: ايوة ؟؟
-اتاري امها كانت عارفة من خالتها ربنا يسامحها ...ام أميرة عصبت و بقت تعاتبها و بالصدفة ابوها سمعها .. امها وقعت من طولها و ابوها كلمها في التلفون و هددها
ياسين بخوف :طب هي عملت ايه ؟؟
-منهااارة يا حبة عيني غلبت على ما هديتها
ياسين بقلق : يعني هي كويسة دلوقت ؟؟
-هي نايمة ....بالعافية لحد ما غفيت
-طب انا راجع حاااالا ..خليكي معاها ما تسيبيهاش ارجوكي
-حاضر يا ابني ..
في تلك اللحظة عاد يحي: اتفضل الكارت بتاعك يا بيه هنروح فين دلوقت
-احنا هنرجع تورنتو حالا ...لو مشينا بسرعة 160 كيلو ممكن نلحق مع الساعة عشرة بالليل
ركبا في السيارة و غادرا بسرعة
كان بدر في طريقه الى المنزل حين رن هاتفه و كان رقما دوليا
-الو ! مين ؟؟
-انا سحر يا بدر ..ازيك
بدر بتعجب:سحر؟ الحمد لله ازيك انتي ؟؟ و ازاي عمي و مرات عمي؟؟
-الحمد لله كلنا بخير ..ألف مبروك انا عرفت إن حنان حامل ...ربنا يتمم لكم بخير
-الله يسلمك يا رب عقبالك
سحر بإحراج :طب أنا كنت عايزة أكلم حنان من فضلك لو معاك تديهاني
-بس حنان مش في البيت يا سحر ... انا وديتها بيت العيلة
سحر بخيبة أمل : خسارة ...كنت عايزة أباركلها على الحمل و كمان أفرحها بنجاحي
بدر بحماس :الله هي نتيجة الثانوية العامة طلعت !!
سحر : ايوة و نجحت بمجموع 73 في المية..بس كنت عايزة افاجئها بالخبر بنفسي 😥.
بدر :الف مبرووووك ☺️... طيب يا ستي مش هقولها ...لما اروح هناك هبقى اديكي تكلميها ...هو الرقم ده بتاعك ؟؟
-لا مش بتاعي ...
-اومال بتاع مين ؟؟
-ده ...رقم خطيبي
بدر بتعجب : -هو انتي اتخطبتي كمان !! ألف مبرووووك بس عمي ما قالناش حاجة ؟
-اصله طلب ايدي امبارح بس و الأسبوع الجاي قراية فاتحتنا ..و كنت عايزة اعملها لحنان مفاجأة كمان المهم خليها تتصل بيا على رقمي هي أكيد حافظاه
-حاضر سلميلي على عمي و الف مبروك مرة ثانية .
-الله يبارك فيك يا بدر...مع السلامة
اقفل بدر الخط و هو يقول :حنان أكيد هتفرح اوي بالخبرين دول ... شرد قليلا ثم قال :وحشتيني اوي يا حناني .. يا ترى بتفكري فيا انتي كمان ؟
امسك هاتفه و فتح رقم سلمى كي يتصل ثم اعاده الى جيبه بعد تفكير
لو اتصلت بسلمى تديها التلفون أكيد هتفتن عليا للنسوان اللي هناك حاكم انا عارفها رغاية.. و كمان ما اقدرش اروح في نوبة الحرباية التانية هتقلبها عليا حرب ..اووووف مضطر استنى بالخبر لحد ما اروحلها و امري لله 😮💨
ادار مفتاح السيارة و انطلق
دخلت هنادي الى غرفة حنان التي كانت ممددة لا هي نائمة ولا مستيقظة
-حنان ...انتي صاحية ؟؟ الغدا جاهز قومي يا بنتي على ما تغسلي وشك يكونو حطو السفرة
حنان بتعب:مليش نفس يا خالتي كلو انتو بالهنا و الشفاء
-ايه الكلام العبي'ط ده !! ملكيش نفس ده ايه انتي ناسية انك مسؤولة عن روح تانية ؟؟
-قلتلك مش قادرة و الله 😓
-بس كدة ما ينفعش ..الدكتورة قالت انك ضعيفة و محتاجة تتغذي
-ارجوكي ما تغصبيش عليا يا خالتي لما اعوز اكل هأبقى أقلك
تنهدت هنادي بقلة حيلة و قالت : براحتك يا بنتي 😥
خرجت هنادي الى فناء المنزل و هي تقول لإبنتها
-بت يا سلمى هاتي التلفون بتاعك عاوزة اكلم بدر
سلمى بفضول: ليه؟
هنادي: انتي مالك ؟ حاجة ما تخصكيش حاشرة مناخيرك في كل حاجة ليه ؟ روحي حطي معاهم السفرة
سلمى بتذمر : و انا مالي ؟ طيب خذي التلفون و ادي النمرة
ابتعدت سلمى فاتصلت هنادي ببدر
كان مستلقيا في غرفته بينما تضع كل من سنية و هناء السفرة
فجأة رن هاتفه و كان رقم اخته سلمى
-الو ..ايوة يا سلمى
-ده انا يا بدر..ازيك يا حبيبي
-الحمد لله يمة انتي اخبارك ايه طمنيني عليكم
-الحمد لله كلنا بخير يا ابني ..انا بس اتصلت بيك عشان حنان
سرعان ما انتفض بدر من مكانه بقلق قائلا : مالها حنان يمة؟؟!
-مالهاش يا ولدي مالك اتفزعت اكدة ؟؟ هي بخير اتطمن
بدر بمحاولة منه بتصنع الهدوء -اومال ايه الموضوع يمة ؟
-كل الموضوع انها طول الوقت مسهمة من لما سبتها لحد دلوك قال ايه مالهاش نفس و عايزة تنام
-يعني ايه مالهاش نفس ؟؟
-زي ما بقولك .. امبارح ما رضيتش تتعشى و النهاردة ما رضيتش تتغدى طول اليوم على بيضة و كام زتونة من الصبح وكلتهم لها بالعافية كمان
-طب انا جاي حالا. ...اصلا كنت فأفكر اجيلكم النهاردة
-بس يا ولدي ! هناء هتعملك مشكلة
-لا انا جاي و راجع في نفس اليوم ...مش الثانوية العامة طلعت ! فأنا كنت جاي اخليها تكلم اختها و تتطمن على نتيجتها
دخلت هناء لتناديه من اجل الغداء و سمعت ما قال فوقفت بتذمر
-طب اسيبك انا يمة خلي بالك من نفسك و منها
-بالسلامة يا ولدي
نظر إليها بحدة
-جرى ايه يا ولية واقفالي كدة ليه ؟؟
-بتقول رايح فين ؟؟
-و انتي مالك ؟؟
-رد عليا بس رايح فين ؟؟
-هو تحقيق ؟؟؟
-يعني لما جات نوبتي عايز تعمل حجة و تهرب عندها ؟؟ مش كدة
-اهرب ايه و نوبة اي يا مجنونة! ضرتك حامل و انتي سمعتي الدكتورة قالت ايه ...لازم تتغذى كويس يعني رايح اشوفها مالها مش راضية تاكل ليه و ممكن اخذها لدكتور و اهو بالمرة اخليها تكلم اختها.... بس راجع أكيد
-يبقى رجلي على رجلك
-هو انتي مكذباني يعني ؟ما قلتلك رااااجع اقصري الشر يا ولية 😤
-و انا قلتلك رايحة معاك ...اصلا بقالي كثير ما شفتش خالتي
بدر بيأس: اوووف طب البسي اوام عشان نلحق نرجع قبل الليل
دخلت سحر الى منزلهم و هي تنظر بترقب فوجدت فاتن في إنتظارها بتوعد
-ماشاء الله بقيتي بتتسحبي زي الحرامية... كنتي فين يا مقصوفة الرقبة و طلعتي امتى؟؟
سحر : انا .. انا رحت شحنت رصيد عشان أكلم حنان
-تشحني رصيد ب ايه ؟؟
سحر بلجلجة: كنت محوشة
نظرت إليها فاتن بشك و قالت : طب كلمتيها؟؟
-لا .. بدر بيقول انها في بيت العيلة ..هتبقى تكلمني لما يروح لها
فاتن بحسرة: عيني عليها من كندا لزريبة بدر ..بيعاملها أكنها في العصر الحجري..منه لله ابن هنادي
سحر بضيق: بطلي تدعي على الناس من غير سبب يا ماما ابن هنادي هو اللي ستر عليها لو فاكرة
-طب ادخلي اوضتك يا اختي ادخلي ... مش ناقصني غيرك يفكرني 😤😒
فتحت فاطمة عينيها بتثاقل و كانت ندى تجلس بجانبها و هي تبكي و رجب يجلس في الكرسي الموضوع امامها
-ماما انتي صحيتي أخيرا !!
رجب بضيق : الحمد لله على السلامة يا فاطمة
نظرت حولها و قالت : انا جيت هنا ازاي ...هي الساعة كام اصلا
ندى: الساعة سبعة المساء يا ماما ...الحمد لله انك صحيتي
-يااااه ...هو انا نمت كل ده !!
رجب :الدكتور اداك منوم قال لازم ترتاحي و تنامي لك اربع خمس ساعات عشان ينزل ضغطك .. حمد لله على السلامة
تذكرت فاطمة ما حدث فانكمشت تلقائيا في مكانها و قالت بضيق: رجب حلفتك بالنبي الكريم ما تتهور و تعمل حاجة لحد ما نعرف أصل الموضوع كله
نظر رجب الى ندى و قال : حبيبتي مادام ماما صحيت روحي هاتيلها الغداء بتاعها
-حاضر يا بابا
ذهبت ندى و نظر الى اثرها و هو يقول : مش وقت الكلام ده يا فاطمة اهم حاجة دلوقت صحتك
فاطمة: بس عينيك بتقول غير كدة يا رجب.... انا حافظاك و عارفة النظرة دي ... حلفتك بأغلى شيء عندك ما تستعجل يمكن نكون فاهمين الموضوع غلط. ..
-اللي كانت اغلى شيء عندي حطت راسي في الطين يا فاطمة...معنديش حاجة تانية اخسرها بعد ما خسرتها
فاطمة و هي بتنهج: مش انت دايما بتقولي اختك بتتعمد تضايقك ؟ ما يمكن دي عملة من عمايلها .. انا طول عمري بادافع عنها قدامك و مش بحب تجيب سيرتها بالباطل قدامي ..ماهي اختي و عمر الظفر ما يطلع من اللحم...بس انا عارفة انها بتحقد عليا و لو لقت اي طريقة تأذيني بيها مش بتتاخر ... فأنا يقول لو نسمع من حد تاني و بعدين اعمل اللي انت عايزه
-تخفي انتي الاول بعدين نتكلم ...
دخلت ندى و وضعت الصينية امامها
وقف رجب و هو يقول : ساعدي امك عشان تاكل يا ندوش انا طالع شوية
خرج رجب بينما جلست ندى تساعدها على اكل الحساء
-حلوة الشوربة دي يا ماما ؟!
فاطمة بتعب : ايوة يا قلبي ..مين عملها
-انا قلت لبابا ازاي بتعمليها و ساعدني بس انا حضرتها
-تسلم ايدك
-شفتي ازاي بقيت كبيرة ؟! عشان ابقى انا اطبخلك لما بابا يسافر ☺️
فاطمة بدهشة:يسافر فين مش فاهمة!!!
ندى :انا سمعته بيكلم واحد صاحبه في التلفون بيقوله يسلفه مبلغ عشان يحجز في رحلة طيارة لكندا
-يا مصيبتي !!!! يساااافر كندا !!! 😱
شهقت فاطمة و لطمت على وجهها لدرجة ان الحساء وقع من امامها على ملاءة السرير و تبعثرت اشلاء الصحن أرضا
دخلت هنادي الى غرفتها قائلا
: و بعدين معاكي يا بنتي ...الساعة عدت ستة و نص و انتي ما حطتيش لقمة وحدة في بوقك
-عاملين ملوخية و انا مبحبهاش
-طب مكنتي تقولي عايزة تاكلي ايه و انا احضرلك؟
-انا مش نفسي ف حاجة معينة يا خالتي ما تتعبيش نفسك
-ما اتعبش نفسي ؟ هو ده كلام ؟؟ اومال بدر سايبك هنا ليه يا بنتي ؟ انتي امانة في رقبتي و لو حصلك حاجة هيزعل مني .. ترضيهالي برضو ؟
-لا طبعا يا خالتي .
-يبقى اعملك سندويش جبنة لحد ما يجهز العشاء ..هاعملك رز بصوابع كفتة
-بس يا خالتي 😓 ..
-مبسش انا هاعملهم و هتاكليهم يا اما أقول لبدر...
تذكرت قليلا ثم قالت : ااااه شفتي نسيتيني ازاي !!!
حنان : ايه ؟؟
-مش بدر أتصل ؟؟
انتفضت حنان بلهفة :بجد !!
ثم انتبهت الى نبرتها فقالت :قصدي ..أتصل امتى 🙄
هنادي بإبتسامة ماكرة: قبل ساعتين و قال ان نتيجة الثانوية العامة طلعت امبارح
حنان بحماس: اااه بجد ده كان امبارح !!! ماقالش سحر نجحت ولا لا ؟؟
-لا ماقالش 🙄
-طب مفيش حد ممكن يديني تلفون اكلمها ؟؟
-محدش معاه رصيد دولي ...مفيش غير بدر هو قال لما يجي يخليكي تكلميها و تتطمني بنفسك
حنان بحزن: بس هو مش جاي قبل اربع أيام 😓
استغلت هنادي شرودها لوهلة و سألتها بخبث: هو انتي زعلانة عشانه ولا عشان اختك؟
حنان بحزن : عشانه ..
ثم انتبهت فأردفت بلجلجة:هاا ...لا طبعا ...أصل سحر ..سقطت كذا مرة ..انتي عارفة.. ماهي ..😥
في تلك اللحظة سمعتا صوتا يأتي من الخارج و كان صوت سلمى و هي تنادي على بدر
و فجأة سمعت حنان صوته فتهلل وجهها فجأة و قالت بلا وعي:بدر!! 😍
في الفناء
دخلت هناء أولا بينما كان بدر يخرج اغراضا من السيارة
سلمى : هناااء 😀 ...أهلا و سهلا ..ازيك ؟
هناء :الحمد لله أزيك انتي يا سلمى؟
سلمى: زي ما انا ...انتي جيتي مع بدر مش كدة ؟ اومال هو فين ؟
-جاي ورايا ثم همست في اذنها (جايب للبرنسيسة شيء و شويات قال ايه مش راضية تاكل ) 🙄😏
سلمى: ان جيتي للحق هي قاطعة الزاد فعلا ماما ابتدت تقلق عليها
في تلك اللحظة دخل بدر و اقتربت منه سلمى و هي تهتف بحماس : بدر !! احتضنته قائلة : وحشتني يا اخووياااا ☺️
بدر بمزاح :لحقت اوحشك يا بكاااشة انتي ؟
همست في اذنه بدون ان تسمعها هناء
-بصراحة مش أنا بس🙄😉
هناء بتساؤل: بتتوشوشو على ايه انتي و هو ؟؟
-مفيش بقولك ايه ؟؟ تعالي عايزاكي في موضوع
هناء:موضوع ايه يا مجنونة اصبري اسلم على خالتي
-يا ستي هتبقي تسلمي عليها بعدين ...يالاااااا 😜
اخذتها من يدها و شدتها بإصرار و هي تغمز لبدر الذي ابتسم على اثرها ثم توجه نحو غرفة حنان
دخل بدر فوقفت حنان بلهفة لم تستطع إخفائها ثم وقفت هنادي تنظر إلى عينيها الملتمعتان بشوق واضح
وضع الأكياس من يده جانبا و هو يقول
-سلام عليكم
اجابتاه معا: و عليكم السلام
هنادي: أهلا يا ابني نورت البيت 🥰
ثم نظرت الى حنان و قالت بإبتسامة: أهو بدر جيه هيبقى يطمنك على اختك 😁
قالتها ثم خرجت و اغلقت الباب خلفها بينما بقي بدر يقف مكانه ينظر إليها بحب
فقالت حنان بلهفة: خالتي قالتلي ان نتيجة الثانوية العامة طلعت طمنني !!
بدر : امممم ...يعني اللهفة دي كلها عشان سحر بس؟؟
قالها بتساؤل و هو يبتسم على لهفتها
حنان بتلعثم:احم... هيكون ايه يعني..
فكر للحظات ثم قال و هو يقترب منها بتصنع اللامبالاة :طب خذي كلميها و اتطمني بنفسك... انا برة مع أمي
وضع الهاتف على التسريحة و كان يهم بالإنصراف
لم تستطع كتم شوقها اكثر فهتفت : بدر!!
إلتفت ثانية و نظر إلى عينيها و هو يقول بتوهان :عيونه
إندفعت فجأة نحوه تحتضنه بشدة
إبتسم و هو يبادلها الحضن قائلا : انتي كمان وحشتيني اوووي على فكرة 🥰
وصل ياسين الى المنزل أخيرا ...انصرف يحي بينما دخل مسرعا و هو ينادي على بيتر قائلا
-ما الاخبار ؟؟
بيتر : لا جديد سيدي ...
-و بخصوص موضوعنا ؟
بيتر: حدث كما طلبت
ياسين :جيد ..راقب الوضع جيدا
دخل الى القصر فوجد أم أحمد تجلس بهدوء في الصالة تقرأ القرآن رأته فوضعت المصحف من يدها و توجهت نحوه
-حمد لله على السلامة يا ابني 😊
-الله يسلمك يا خالتي ..ايه الاخبار ؟؟ لسة نايمة؟؟
-لا صاحية...بس اعصابها تعبانة حاولت اكلمها و اهديها بس مرعوبة من اللي ممكن يحصل
-هو انا ممكن اكلمها دلوقت ؟!
أم احمد : أعتقد خليها للصبح أحسن
-طب أكلت؟؟
-لا يا ابني .. رافضة تاكل حاجة
-لا ما ينفعش كدة ... انا هأدخل اكلمها و انتي حضري لنا لقمة انا كمان واقع من الجوع
-حاضر يا ابني
توجهت أم أحمد الى المطبخ بينما توجه الى غرفتها و طرق الباب قائلا :أميرة
ارتبكت أميرة و عدلت طرحتها بسرعة : ادخل
-سلام عليكم
-و عليكم السلام ..حمد لله على السلامة
-الله يسلمك... خالتي قالتلي انك ما اكلتيش حاجة ...
أميرة بضيق شديد :تبقى قالتلك كمان اللي حصل مش كدة ؟؟😓
اقترب ياسين منها و هو يقول :أميرة كل حاجة ليها حل ..خالتك مفهماهم غلط أكيد لما ابوكي يعرف اللي حصل هيسامحك
أميرة ببكاء: تبقى ما تعرفش بابا كويس 😭
تنهد ياسين بعمق ثم قال : ممكن تهدي عشان نعرف نفكر ؟؟
أميرة بإنهيار: هنفكر في ايه ما هي خالتي طربقت الدنيا فوق دماغي هو بقى فيه تفكير!! اروح فين انا دلوقت ؟؟ 😭...ماهو بابا مش هيسكت على اللي حصل ... ده غير ماما اللي بتكون دلوقت منهارة و ضغطها مش عايز ينزل بسببي 😔😓
لم يعرف ياسين ماذا يقول و كيف يرتب كلامه فقال - بقولك ايه انتي تهدي دلوقت و تاكلي لقمة عشان ما ينفعش تنامي و انتي جعانة ...و بكرة الصبح يحلها ربنا
-مش عايزة أكل ولا عايزة اهدى... 😓😫
ثم نظرت إليه بحزم و قالت : انا عايزة امشي من هنا ...
انقبض قلب ياسين و قال بتلعثم : تمشي تروحي فين ؟؟
أميرة : هنروح القنصلية زي ما اتفقنا و بعدين أروح لأي مكان تاني ما يلاقينيش فيه...كفاية اللي حصل لحد دلوقت !😭😰
تجمدت الدماء في عروق ياسين و قال بجمود مصطنع
-ماشي ... زي ما تحبي .. خليني بس آخذك الصبح عند الدكتور يفك لك الجبس و بعدها هأعمل كل اللي تطلبيه
قالها و هو يخرج من الغرفة و يغلق الباب بآلية
صادف ام أحمد و هي قادمة بصينية الطعام التي طالعته بترقب و عرفت فور رؤية وجهه المتجهم انها ابلغته بقرار رحيلها
-خير يا ابني قدرت تقنعها تفضل هنا ؟
-لا يا خالتي هي مش عايزة تقعد سيبيها براحتها
-يعني ايه ؟؟
نظر إليها بآلية و قال : يعني بكرة الصبح هآخذها و نروح نتطلق و كل واحد يروح لحاله 🙄
يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥
•تابع الفصل التالي "رواية الاميرة و المغترب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق