رواية قسوت على فاتنتي الفصل الرابع 4 - بقلم سحر
قسوت على فاتتني
حلقة ٤
*نظرت له بدهشة فاكمل
: باعتبار ما سيكون
ضحكت بطريقة استفزته: ومين فهمك برضة انه سوف يكون
: انت
: انا ازاي جيت لك في الحلم ولة ايه اللي حصل
: لأنك لسة ما رضتيش على ماما قلت السكوت علامة الرضا
قالت بحدة : لا لو على كدة ارد عليك دلوقتي آسفة مش موافقة كويس اني قلت لك مش لطنط سميحة لاني كنت خايفة ابلغها تزعل سلام بقى لان الوقفة دي مش كويسة وانت عرفت الرد على سؤالك
بقلمي سحر السحرتي
*قبل ان تتركه وتذهب امسكها من يدها بقوة وقال بغضب
: لو مفكرة انك هتكوني لحد غيري تبقي بتحلمي مفيش غيري هيتجوزك
*نفضت يده بقوة : ولو انت اخر راجل في الدنيا ولو هقعد من غير جواز فانت لا
*تركته وذهبت يستشيط من الغضب واتصلت على اخوها تشتكي له
: خلاص يا فتون ما تحبيكهاش قالك كلمتين ساعة غضب وهو زي اخوك برضة
: اخويا مين بقولك مسك ايدي وكان هيكسرها انت مفيش عندك نخوة او غيرة على اختك
:يعني هتخانق معاه ونزعل من بعض وانا رايح جاي معاه الشغل انت عارفة النهاردة دفعت كام في المواصلات وكنت هتاخر كمان
:انت بقى كل اللي همك دلوقتي تلم فلوس صحيح سيد الرجالة يا بخت اللي هتتجوزك
*أغلقت في وجهه الخط واتصلت على سميحة والدته واشتكت لها
: معلش يا حبيبتي لا ما يصحش وهوقفه عند حده ما تزعليش
:طنط سميحة انا عشان خاطرك مش هقول لبابا لان صحته ما تستحملش انه يعرف ان ابنه اللي رباه يعمل في بنته كدة لكن لو تجاوز معايا مرة تانية هزعله وانت عارفة اني اقدر
: ايه طنط دي بقى هو الواد هيبوظ علاقتنا سوا ولة ايه وبابا ايه اللي عايزة تدخليه في الموضوع انت عارفة انه هيزعل قوي من حسام لانه بيعتبره زي على خلاص عندي دي
*في المساء عنفت سميحة ابنها منعته من التعرض لفتون
بقلمي سحر السحرتي
*مرت ايام الاجازة و في اول يوم من الدراسة ذهبت فتون إلى الجامعة والتقت باصدقائها ... كانت هذه اول مرة تتعرف إلى أدهم قام اياد زميلها بتقديمهم إلى بعض
: أحب اعرفكم على أدهم ابن عمي جاي من جامعة أسيوط
فتون باللهجة الصعيدي : يااااه أسيوط وايه اللي حدفك هناك يابوي
اياد: المجموع وكان مش طايق نفسه هناك وماصدق نجح صافي عشان يعرف ينقل
*كان اياد يكذب فقد كان أدهم يرسب في جامعته الخاصة لمرافقة اصدقاء السوء فاستطاع والده بعلاقاته ان ينقله إلى جامعة حكومية ويحرمه من كل امتيازات الحياة التى وفرها له من جامعة خاصة وسيارة ومصروف جيب مبالغ فيه... وأوضح لاياد ابن أخيه ان عليه مراقبته دائما... وهدد أدهم اذا عاد لأصدقائه سوف يجد نفسه يسكن بالشارع
*فعل كل هذا لعله يتعظ ويشعر بنعم الحياة التي يعيش فيها وينصلح حاله
فتون وهي تشير بيدها أمام عينيه: ايه هاى أدهم مالك سرحت فى ايه
أدهم: في جمالك معقول في جمال كدة
*خجلت فتون واحمر وجهها ولكنها تداركت الموقف وضحكت
: ابن عمك يا اياد كمان بتاع اسطوانات آمال كان مش طايق نفسه في أسيوط ازاي
اياد : شوفي يا تونة انا جايبه مخصوص علشان تتوصي بيه وتخلي بالك منه
*نظرت له بدهشة : اتوصى بيه ازاي يا ابني واخلي بالي منه ازاي حد قالك اني جليسة اطفال
: لا تشرحيله زينا وتقفي جمبه
: اااه قول كدة الناس تفهمك غلط هههه بس عشان خاطرك وعشان خاطر حركة الجدعنة بتاعتك لما قلتلي اقدم في الشركه اللي بتدرب فيها هخليه يجيب تقدير كمان بس لو تعرف تظبط بقى مواعيد التدريب في الشركه تبقى ٣ ايام بس عشان نعرف نذاكر
اياد: شكرا يا عبقرينو وحبيبتي اخبارها ايه
: بتسأل عليك وعزماك اخر الاسبوع زي كل سنة على صينية المسقعة ابقى هات أدهم معاك
قال أدهم بنظرات شبه منحرفة : اجي قوي أنتم كمان عندكم صديقة الطلبة
*نظرت له باحتقار وقالت بجدية وصرامة لأنها فهمت ما يقصده
: اسمع يا أدهم كلنا هنا اخوات بقالنا ٣ سنين مع بعض وماما متعودة تعزم اصحابي في بداية كل سنة على مسقعة لأنهم بيحبوها وانا بساعدهم واشرح لهم واعمل ملخصات كمان فلو انت فاهمنا غلط او سكتك غير السكة دي يبقى تشوف شلة تانية تقعد معاها ..... انا حبيت احط النقط على الحروف لان اي سؤ تفاهم بعد كدة او خروج عن الحدود مش هسمح بيه .... فهمه يا اياد عشان ما يكونش سبب اننا نزعل من بعض عن اذنكم
*ذهبت وهي غاضبة من ذلك المغرور المنحل
*غضب أيضا اياد من أدهم وقام بتعنيفه : ايه اللي عملته ده فتون بنت محترمة ولاحظ اني عرفتك بيها مخصوص لأنها تقدر تساعدك تعدي اخر سنة صافي وتجيب تقدير كمان
: هي فاكرة نفسها مين اللي بتدفعه ليها اقدر ادفع اضعافه لغيرها
:انت فاكر أنها بتاخد مننا فلوس
: يعني بتشتغل لله
:دى مش شغل دى بتساعدنا وتشرح لنا لأننا زي ما قالت اخوات وطول السنين اللي فاتت واحنا بنتعامل باحترام مع بعض ولو فكرت تخسرني فتون مش هعرفك تاني
بقلمي سحر السحرتي
: دى أنتم بتحبوا بعض قوي على كدة
: اه بس مش الحب اللي في بالك انا مرتبط بجهاد زميلتنا وهنتجوز اما نخلص
: هتتجوز من الوسط ده
: ماله الوسط ده أظن احسن من الوسط اللي انت فشلت فيه والبنات الشمال اللي انت كنت تعرفهم اتفضل روح اعتذر لها
: لا طبعا مش هعتذر
: تمام خليك قاعد لوحدك انا رايح احضر المحاضرة وطبعا لو تحب اتفضل معايا
: لا انا قاعد
*اتصل اياد على عمه نعمان والد أدهم واخبره بكل ما حدث
نعمان : فتون مين البنت اللي بتدرب عندنا في الشركه
: اه يا عمي
: البنت دي شاطرة جدا وطلعت قرار بتعينها اول ما تخلص الجامعة هي عرفت انه ابني وان الشركة بتاعتي
:لا طبعا ما تعرفش أنها بتدرب في شركة عمي ولا اني اتوسطت لها للتدريب لأنها لو عرفت هترفض التدريب
: كويس خليها كدة ما تعرفش وانا لما يرجع هتكلم معاه الحوار ده حصل قدام الناس
:اه كنا في ساحة الجامعة ليه
:هفهمه ان الحرس اللي ماشيين وراه هما اللي بلغوني عايزك باستمرار تديني اخباره وانا مش هعرفه انك بتبلغني
:تمام يا عمي انا نفسي يتصلح حاله ويرجع زي الأول
: عارف يا حبيبي انك كمان بعدت عنه بعد ما حذرتني لما لقيت اخلاقه اتغيرت وانا اللي ما سمعت كلامك اسف
: على ايه يا عمي
: فكرتك بتغير منه اكمني اغنى من والدك
: عمي حضرتك عارف ان الفلوس مش بتفرق معايا وادهم بعتبره اخويا
:عارف يا اياد انت زي والدك راضي وقنوع بس الشيطان هو اللي خلاني أسأت الظن بيك عشان ابني يضيع بس ان شاء الله هلحقه مع السلامة
بقلمي سحر السحرتي
*في المساء تحدث نعمان مع أدهم وشرح له ان عليه الاعتذار لفتون وانها فتاة محترمه تدربت عنده شهور الصيف وكانت نعم الأخلاق والالتزام والنشاط في العمل... وانه سوف يستفيد من صداقة جميع اصدقاء اياد وعليه إصلاح نفسه لنفسه .... ووعده والده بسيارة فارهة اذا حصل على تقدير اخر هذه السنة واذا نجح في الترم الاول وحصل على تقدير سوف يزيد مصروفه وان عناده لن يوصله إلى شئ
*اقتنع أدهم لانه يعلم والده خير معرفة فوالده لا يرجع عن قرار اتخذه فقرر الاعتذار لفتون
*في اليوم التالي اعتذر لفتون وتقبلت اعتذاره
:خلاص يا أدهم مش زعلانه يلا نحضر المحاضرة الجاية الدكتور شرحه سهل وسلس وهتستفيد منه
: لا مش عايز
: احنا هنبدا من اولها تعالى وهبقى اقولك على المحاضرات اللي مفيش فايدة من حضورها وغيب عنها براحتك
: هو انت بتعملي معايا كدة ليه
: لان اياد زميلي حملني أمانة وله فضل عليا لما قالي على التدريب في شركة محترمه وكبيرة هستفاد منها خبرة والمرتب كمان كان معقول ومقدرش انسى فضله او اخون الامانة
: شكرا يا فتون
: على ايه احنا اخوات يلا هنتاخر
بقلمي سحر السحرتي
*مرت ايام الاسبوع وها هو يوم العزومة السنوية لأصدقاء فتون كان عددهم ٧ زملاء بنين وبنات بما فيهم أدهم .... لم يخل هذا اليوم من عتاب على وشكوته من مصاريف ذلك اليوم
: وكان لازمته ايه عزومة زي دي مش احنا اولى بالمصاريف
: هو انا عزماهم على خروف دي مسقعة وبطاطس فرن وما تقلقش اختك اللي دفعت تكاليف العزومة ودول زمايلها وأخواتها واحنا كل سنة بنعزمهم ربنا ما يقطع لنا عادة ويهديك.... انت بقيت شئ فظيع اتغيرت واتبدلت انت كنت اول واحد بتساعدني ولة نسيت
:اه بس انت قلتي ظروفنا صعبة
: دي اخر سنة لأختك في الجامعة وزي ما كنت بعمل معاك انت واصحابك هعمل معاها ولم نفسك احسن ابوك يسمعك
:طب هعزم هيام ومامتها
•تابع الفصل التالي "رواية قسوت على فاتنتي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق