Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق احفاد الجوهري الفصل الرابع 4 - بقلم اية المهدي

 رواية عشق احفاد الجوهري الفصل الرابع 4 - بقلم اية المهدي

البارت الرابع

وقفنا المرة اللي فاتت علي قرار حور:

حور : انا مش عارفة اقولك اي بجد بس صعب اعمل كده ومش عارفة والله بس قرار صعب 

أسيل : أنا عارفة طبعا أنه صعب بس ارجوكي قدري الموقف محدش هيتحمل لو عرفوا اللي حصل مليكة

إسلام : أنسة حور احنا بس بنطلب منك تفكري في عيلة مليكة لو عرفوا امها ابوها جدها اخواتها كلهم مش هيتحملوا الصدمة 

حور بحزن : والله يا جماعة مقدرة موقفكوا ومتعاطفة مع الموضوع بس دي خطوة كبيرة وكمان أنا مستحيل اقول لبابا حاجة زي دي مش هيوافق 

أسيل : ما هو ده اللي كنت حابة اقولك عليه مش لازم حد يعرف لانك هتكوني موجودة هنا وهناك يعني محدش هيعرف أنه حور مختفية

حور : ده اللي هو ازاي حضرتك 

أسيل : مليكة هتكون مكانك وانتي مكانها 

حور بصدمة : قصدك عايزة اهلي يفكروا اني عملت حادثة وفي غيبوبة ده قصدك

أسيل بتوتر : ده الحل يا حور علشان محدش يشك خالص وارجوكي مافيش وقت احنا بعد ٥أيام المفروض نرجع القصر ارجوكي فكري هتبقي عملتي خدمة مش هانساها طول العمر والمبلغ اللي تطلبيه تحت امرك 

حور بغضب : أنتي شايفني بتاعت فلوس ولا طلبت منك حاجة أنا لو هاوافق يبقي علشان أهل مليكة علشان مش يستاهلوا يسمعوا خبر زي ده 

أسيل وإسلام بفرح : بجد وافقتي 

حور بخوف : أيوة وافقت بس انا خايفة نتكشف 

أسيل باطمئنان: متخافيش أنا هاقولك حياة مليكة ازاي ازاي بتتعامل ازاي بتتعامل مع العيلة بس الاهم دلوقتي نرتب موضوع مليكة وأهلك 

حور بتفكير : انا عندي فكرة 

أسيل وإسلام : اي هي الفكرة 

حور : انا قلت لبابا اني رايحة ازور صاحبتي أميرة انا هاكلمها وأفهمها الحوار بالظبط وهي هتساعدني بس حابة أسأل سؤال هي مليكة دي شبهي بالتفصيل

أسيل : مافيش اختلاف الا لون العين بس ودي سهلة مليكة في غيبوبة مش هنعمل حاجة خالص غير ننقلها مستشفي صحبتك تقول انها اخدتك عليها 

حور بتوتر قليلا : ربنا يستر 

أسيل : متخافيش يا حور كله هيبقي تمام 

حور : طيب انا هاكلم أميرة 

اتصلت حور علي اميرة وطلبت منها تروحلها الكافية 

بعد مرور ساعة وصلت اميرة الكافية

أميرة : اي يا حور مالك اي الموضوع المهم اللي عايزاني فيه قلقتيني

حور : اطمني يا أميرة بس حور موضوع مهم وممكن ياخد وقت وكمان متوقف علي حياة ناس تانية 

أميرة : يا بنتي ما تقولي 

حور : هو بصراحة كده الموضوع وحكت ليها حور الحوار

أميرة بذهول : يا سلام وحضرتك موافقة علي الكلام ده حور انتي متعرفيش الناس دي يمكن بيلعبوا عليكي 

حور : يا اميرة انا شوفت صور مليكة بنفسي وحاسة انهم مش بيكذبوا وحابة أساعدهم 

حور : المهم هتعملي اللي اتفقنا عليه وتنفذيه بالحرف 

أميرة بتوتر : حور هو مش ممكن نتكشف وكمان يعرفوا أنه البنت دي مش انتي 

حور : يا بنتي مليكة نسخة طبق الأصل مني مافيش حد يقدر يفرق بينا 

أميرة بقلة حيلة : طيب يا حور هنفذ امته 

حور : احنا دلوقتي هنروح نجيب مليكة من المستشفي ونحطها في واحدة قريبة مننا وكمان هتاخدي سلسلتي وحاجتي وتخليها معاكي علي أساس دخلت العمليات يعني وأسيل وإسلام هيتفقوا مع الدكتور 

أميرة : حور انتي مش خايفة من عمو يعرف ولا يحصله حاجة 

حور بحزن : بابا مأمن بقضاء الله متخافيش الدكتور هيطمنهم المهم تفضلي جمب سلمي ومش تسبيها

أميرة : حاضر ربنا يستر بس وتمشي كل حاجة زي ما احنا عايزين 

حور : أن شاء الله يلا بينا أستاذ إسلام وأسيل مستنين في العربية 

علي الناحية الأخري : 

عند أسيل وإسلام : 

أسيل : هما اتاخروا كده ليه 

إسلام : اهدي يا بنتي مش بتفهمها هتعمل اي واكيد صاحبتها رفضت وحاولت تقنعها 

أسيل : لاء ابوس ايديك متقولش كده ما صدقنا وافقت

إسلام : طب خلاص اصلهم جاين علينا اهو 

خرجت حور هي وصديقتها من الكافيه

حور : معلشي كنت بفهم اميرة تعمل اي 

أسيل : ولا يهمك يلا بينا نروح لمليكة المستشفي 

حور بتوتر : ها اه يلا بينا 

ركبوا السيارة جميعا وذهبوا الي المستشفي 

أسيل : يلا يا جماعة ننزل وصلنا 

أسيل : حور حور حور 

حور : ها نعم في اي 

أسيل : مالك في أي 

حور : ابدا كنت سرحانة 

أسيل : طيب يلا بينا 

حور : اه يلا 

حور في سرها : يا تري أن صح ولا غلط يا رب أقف معايا يا رب واحميني 

دخلوا المستشفي 

أسيل : لو سمحت ممكن أسألك فين الدكتور محمد 

موظفة الاستقبال : الدكتور عنده كشف يا فندم اتفضلوا حضرتكوا لما يخلص هابلغه

أسيل ؛ طيب تمام شكرا اتفضلوا يا جماعة لما يخلص 

أسيل : اي ده امال فين حور راحت فين 

عند حور راحت تشرب مايه وهي ماشية شافت أوضة العناية المركزة وبنت بس مشافتش ملامحها كويس ولسه بتقرب من الاوضة 

أسيل : حور حور كنتي فين 

حور : ها لاء ابدا كنت بشرب مايه بس مش اكتر 

أسيل : انتي شوفتي مليكة 

حور : لاء ابدا هي دي مليكة 

أسيل بحزن : اه هي 

حور : أن شاءالله تخف وتكون كويسة وترجعكوا بسرعة 

أسيل : أن شاء الله تعالي نشوف الدكتور محمد ونسأله عن حالة مليكة ونشرحله الوضع 

حور : طيب يلا بينا 

مشيت حور هي أسيل لمكتب الدكتور 

أسيل : الدكتور خلص يا إسلام 

إسلام : اه يا أسيل يلا بينا ندخل 

دخلو كلهم لمكتب الدكتور 

أسيل : ازيك يا دكتور كنا جايين بخصوص مليكة 

الدكتور بصدمة : اي ده مين دي 

بقلم / آية المهدي

يا تري اي هيقوله الدكتور. بعد ما شاف حور؟؟

ورد فعل أهل حور بعد اللي هيحصل ؟؟

  •تابع الفصل التالي "رواية عشق احفاد الجوهري" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات