رواية قلب يشفى الفصل السابع عشر 17 - بقلم منة عاطف
البارت السابع عشر
قلب_يُشفي
عند مارك فتح الباب واتصدم
سمير :ايه كنت فاكر انك مش هتشوفني تاني
مارك بدأ يرجع وره من خوفه
نهاد:في ايه يا مارك مين علي الباب(اتصدمت):سمير
سمير:انا مش جاي اعمل شوشرة انا عايز مارك ابني حبيبي
مارك :بس انا مش هاجي معاك
سمير بعصبيه :انت عبيط يلا انا غلطان يلا واحترم نفسك
مارك:انا مش هرجع معاك انا هفضل مع عيلتي
سمير: هيا بقت كده
وطلع مسدسه:انت هتيجي معايا بكل أدب وذوق ولا اخليهم يندمو
ملك كانت جوه واتصلت علي البوليس وقالت اني في حد اتهجم عليهم وادته العنوان وفضلت في الاوضه تدعي
مارك:علشان خاطري يا بابا اهدي بس ونتفاهم
سمير:بعملتك دي مفيش تفاهم يلا قدامي
وبالفعل بدأ مارك يتحرك وراح ناحيه سمير
وبحركه سريعه منه اخد المسدس ووجه في وش سمير
مارك: بص بقي انا مش هرجع معاك لأنك أنت السبب في اللي وصلت ليه كنت بتضربني وبتحبسني وحتي كنت مانعني من الدراسه
وكمل بعياط وحتي لما لقيت عيله تحبني وتخليني عايزني ابعد عنهم واسيبهم انا مش هقدر آجي معاك انا آسف
سمير بعصبيه: بعد كل اللي عملته واللي بعمله ليك عايز تفضل
نهاد بزعيق: هو قالك انه مش عايز ييجي معاك
ملك: انت مالك أصلا هو اختار انه يفضل معانا يبقي امشي من هنا والا هبلغ البوليس عنك انت فاهم اطلع بره البيت يلا
سمير وهو بيخرج :لينا مواجهه وهتبقي قريبه جدا وساعتها هنشوف كلنا مين اللي هيكسب
وسابهم مشي
نزل مارك علي الارض وبدأ يبكي
ملك راحت عليه وحضنته
ملك بحزن: عيط عيط يا حبيبي
مارك بدموع: هو ليه بيكدب هو عمره ما حبني هو بس بيحب نفسه حتي اته منعني من كل حاجه بحبها صحابي وتعليمي وكل حاجه مجرد انه حابسني هناك وكان بيضربني
نهاد بدموع وبأسف: معلش يا حبيبي الحمد لله وبعدين انت معانا دلوقتي مش يهمك اي حاجه احنا عيلتك
مارك بص ليها وكأنه لقي امه اللي سابته مع واحد حق*ير زي سمير
وجت عليهم نهاد وحضنتهم هما الاتنين
نهاد: انتو الاتنين حبايب قلبي مش خقدر استغني عنكوا انتوا عيالي
ملك بسعاده: يعني مارك مننا
نهاد بابتسامه وهيا بتمسح دموع مارك: من يوم ما دخل وهو فرد من العيله بتاعتنا
مارك: انا بحبكوا اوييي
_عند تميم
دخل اوضته ورمي نفسه علي السرير
تميم:طب اقولهم ازاي
وبعدين اتعدل : انا هطلع اقولهم وامري لله بس مش دلوقتي خليها علي العشا
_عند مالك اللي قابل سهي
سهي بابتسامه: سمعت ان المحروسه اتجوزت
مالك:ليه في مانع
سهي: ولا حاجه
مالك: امال عايزه مني ايه
سهي: وحشتني يا مالك
مالك: انا مطلقك بالتلاته لو ناسيه فـ انا بفكرك اهو علشان مش تنسي
ولف جسمه علشان يمشي
وبعدين رجع تاني: انتي متخيله ان انا مش عارف انتي بتعملي ايه ولا حتي مين السبب في أن بنتي حد يفكر يطلع عليها سمعه اهدي كده علشان مش اوريكي الوش اللي محدش شافه وخلي بالك من بنتك سمعت انها باتت عند واحد اهتمي بيها ربع ما انتي مهتمه ببنتي
وسابها مشي
سهي كانت واقفه والغضب باين في عنيها
مارك: جهزتي يا ملك
ملك: خارجه اهو اهدي
مارك: ماشي
خرجت ملك
ونهاد خرجت وراحوا المستشفي
يوسف: كده الحمد لله نقدر نشيل الجبس تقدري ترجعي لحياتك الطبيعيه من تاني
ملك بفرحه: شكرا جدا يا دكتور
يوسف بابتسامه: ده واجبي
ونادي الممرضه تشيل الجبس
بعد فتره خرجت ملك
مارك: ايوه يا عممم
ملك:حبيبي
ولمحت يوسف
ملك: دكتور يوسف
يوسف بانتباه: نعم!!
ملك: مبارك عرفت ان انت اتجوزت ريم
يوسف: الله يبارك فيكي جت فجأه والله
ملك بابتسامه : ابقي وصل ليها سلامي وقولها اني هاجي ازورها في القريب العاجل
يوسف: حاضر ان شاء الله
علي الناحيه التانيه
كانت نهاد ومارك واقفين بيفسروا اللي شايفينو
نهاد: هل ولا مهلش
مارك:اعتقد انه مهلش بس حاسسها قريبه
نهاد:يمكن ولا ميمكنش
مارك :يمكن مش يمكن ليه؟!!!
ملك: هو ايه اللي يمكن ولا مش يمكن
نهاد: لا ولا حاجه
ملك :حاسه اني فهمت بصوا عمتا هو متجوز واللي متجوزها دي تبقي ريم صحبتي
نهاد بصدمه: امتي حصل ده
ملك: ظروف واتجوزوا ومحدش يعرف
نهاد: اههه طب يلا
ملك : بص هعزمك علي احلي بوله ايس كريم في حياتك هنا يابني في أكتوبر
مارك: مستني
واتوجهه لبرا المستشفي
عند يوسف في المستشفي اللي اخد اذن انه يروح بعد ما فضل 36 في المستشفي
يوسف: اخيرا
وخرج وركب عربيته واتجه ناحيه البيت
وصل يوسف البيت
حنان: حمد الله علي السلامه يا حبيبي
يوسف بارهاق: الله يسلمك
ريم:هجهز الغدا علطول
يوسف: ماشي هو فين تميم؟؟!
حنان:مش عارفه من الصبح وهو في اوضته مش عارفه ماله كده حساه متغير
يوسف: اهه طب هدخل ليه
حنان :لا خليك انت تعبان هو هيخرج وقت الاكل
يوسف :تمام
بعد فتره من تجهيز حنان وريم للسفره
حنان:يوسف نادي علي اخوك
يوسف:حاضر
دخل يوسف اوضه تميم واتصدم من المنظر
•تابع الفصل التالي "رواية قلب يشقى" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق