رواية قلب يشفى الفصل السادس عشر 16 - بقلم منة عاطف
البارت السادس عشر
قلب_يُشفي
حنان وهيا معديه:عانس وعاطل عن العمل
_تميم:شكرا يا ست الكل
_حنان:الشكر لله يا قلبي
وسابته ومشيت
_ملك بضحك:مامتك شكلها لطيفه اوي
_تميم:حصل اوي
وبعدين قال في سره
_تميم:هتبقي مامتك عن قريب
_ملك:شكرا جدا علي المكالمه جدا ارتحت فيها وان شاء بعد 3ايام هكلم حضرتك
وفصلت معاه
_مارك:كنتي بتكلمي مين
_ملك:ده الدكتور بتاعي
_مارك :ماشي يا ستي ماما نهاد قالت يلا علشان الاكل وانا جاي اخدك
_ملك:ماشي يا نور عيني
مارك:يلا بينا وجه يقومها
واخدها لبره
نهاد:مارك ملك يلا
ملك:حاضر واد مش حاسس انها خدت عليك بزياده في الكام الساعه اللي فاتو
مارك:حصل دي اتغيرت ٩٠٠ درجه هيا اللي قالتلي قولي يا ماما وحضنتني كمان
ملك:وهيا بتبص لنهاد:لا ده احنا تطورنا خالص خالص يعني
نهاد:اسكتي يا بت خلصي اقعدي
ملك:حاضر
مارك:ماما نهاد محتاجه اي مساعده
نهاد:لا اقعد وانا هجيب كل حاجه
عند يوسف اللي كان هو وريم راحوا بيت حنان
حنان بفرحه :مبارك ليكوا يا حبايب قلبي
ريم بفرحه :الله يبارك في حضرتك يا طنط
حنان:طنط ايه بقي احنا مفروض نقول يا ماما
ريم بابتسامه: الله يبارك في حضرتك يا ماما
يوسف:وانا ايه
حنان:تعالي في حضني يا حبيب قلبي وانتي كمان
ودخل يوسف وريم في حضن حنان
بعد ما خرجوا من حضنها
حنان:تعالوا يلا علشان الغدا جهز
ريم: وليه حضرتك تتعبي نفسك انا كنت هجهز معاكي وبعدين حضرتك من شويه لسه جايبه لينا الفطار
حنان:اولا انتي لسه عروسه جديده
ثانيا:الشغل جاي بعدين
ثالثا:لازم تتغذو كويس علشان صحتكوا
وسابتهم ودخلت المطبخ
قعدت ريم ويوسف
ريم:انا هقوم اجهز السفره مع ماما
يوسف:ماشي يا حبيبي
سابته ريم وقامت
يوسف:هو فين تميم يا أمي
_حنان:نزل يشوف العياده التصليحات خلصت ولا لسه
يوسف:ماشي يا أمي
___________. __________
عند تميم
كان وصل العياده
تميم:عم محمد ايه الدنيا خلصت ولا ايه
محمد:ايوه يا ابني مش فاضل بس غير اللمسه الاخيره وكل حاجه نكون خلصت
تميم:شكرا جدا يا عم محمد علي تعبك معايا
محمد:الشكر لله يا ابني وراح يشوف مكتبه
وصوره ملك اللي نقلها فيها
تميم:يمكن الصوره مش باين ملامحها بس الملامح دي محفوره في قلبي
_______. __________
عند آلاء وعلي في الفيلا بعد ما رجعوا من المستشفي
الاء:ماما هيا البنت فين
سوزان: علي جايبها وجاي
الاء بتعب :ماشي يا أمي
سوزان:خلي بالك علي صحتك يا حبيبت قلبي المهم انتي
الاء:حاضر يا ست الكل
علي وهو داخل:طب مفيش حتي خلي بالك من علي جوزك ابو بنتك اي حاجه
سوزان بابتسامه وهيا بتبص لآلاء:هو انا هوصيها عليك هيا عارفه كل حاجه
علي:اتفق معاكي في النقطه دي يا حماتي
سوزان:قولت بلاش كلمه حماتي دي بحس اني خلاص كبرت وعجزت
الاء:ما انتي فعلا بقيتي جده خلاص
سوزان:ولو برضو ولا انت شايف ايه با علي
علي:احمم انا كل اللي شايفه انك تاخدي بنتك يا آلاء علشان اروح اشوف شغلي
آلاء:تروح وتيجي بالسلامه
علي وهو بيبوس راسها:لو عوزتي اي حاجه رني عليا ومش هجيبها
الاء:غتت من يومك
علي وهو خارج: ميرسي
سوزان:هروح اشوف المربيه بتاعت البيت عملت ليكي اكل دسم ولا لأ
الاء هزت راسها
سابتها سوزان ونزلت علي تحت
اما الاء مسكتها ملك الصغننه وبدأت تبص لملامحها الجميله الهاديه
الاء:عارفه يا ملوكي سميتك كده ليه علشان انتي شبه عمته ملك الكبيره جميله زيها
ملك بدأت تضحك
الاء:حبيبت قلبي انتي يا ناس
في الوقت ده رنت عليها ملك
الاء بابتسامه: بصي اهي رنت عليا جبنا في سيره القط طلع ينط
_ملك:مبارك يا حبيبت قلبي آسفه بجد لاني معرفتش آجي
_الاء:بت انتي عبيطه مين اللي كان عامل حادثه عمتا نبقي نتفق ونتقابل في يوم
_ملك:سميتو البنوته ايه
_الاء:توقعي ايه
_ملك:سيرين او مابيل
_الاء:ايه ده يا بنتي ملك طبعا
ملك بصدمه وفرحه: ملك دي بقت بنتي انا عايزه بنتي لو سمحتي
_الاء بخبث:وليه ما تجيبي انتي ملك تانيه انا عايزه بنتي اجيب ليكي عريس
_ملك بتوتر:لا لا لا يختي انا هضطر اقفل دلوقتي سلام
الاء:سلام
وفصلت معاها
عدي اسبوع وكان مارك بيقرب من العيله وتميم نزل العياده بعد ما خلصت التجديدات والتصليحات ويوسف نقل للشقه الي فوق وسيف بدأ من رغده وبدأت هيا كمان تستلطفه وعمر بقي ييجي يطمن علي ملك كل يوم تقريبا والوضع ده مكنش مريح ليها
______. _______
في صباح يوم الثلاثاء
_نهاد: مارك شوف مين اللي:بيخبط
_مارك:حاضر يا ماما
فتح مارك الباب واتصدم
وبدأ يرجع لورا من الخوف
عند تميم اللي قرر انه يروح بيت ملك
تميم:ماما انا هروح بيت ملك
حنان:انا عبيط ياض هتروح ازاي وامتي وفين
تميم: انا طبيبها النفسي يا ماما
حنان: عبيط من يومك يا عسل
تميم:شكرا يا حنان
حنان بابتسامه مستفزه:ميرسي قوم روح عيادتك
تميم: انتي عارفه ان انا بقفل التلات والجمعه سيبيني بقي ارتاح
حنان:يلا اتلحلح كده وشوفتك عروسه
تميم : تصدقي فكره
ورن علي ريم
تميم: مرات اخويا العزيز
ريم: في مصلحه انا عارفه
تميم: ممكن كده يعني رقم الأستاذ سيف اخو ملك
ريم: مش عارفه معايا اولا
تميم: اللي انتي عايزاه
ريم: ايوه كده كان يعني
تميم: اي حاجه
ريم:اكتب عندك يا استاذ ٠١٠.......
تميم:شكراااااااا
وفصل في وشها
ريم: كنت متأكده من ده ورجعت تلف الطرحه بتاعتها
ريم: انا نازلالك ونشوف بقي
البارت السادس عشر
•تابع الفصل التالي "رواية قلب يشقى" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق