رواية قلب يشفى الفصل الرابع عشر 14 - بقلم منة عاطف
البارت الرابع عشر
قلب_يُشفي
__عمر: بصراحه كده أدركت اني بحب بنت تانيه
ملك باستغراب: طب ما تخطبها
_عمر: للاسف حاسس انها ممكن متكونش بتحبني
ملك: اتقدم ولو في نصيب هيحصل كل خير عمتا انت أتقدم وشوف مش يمكن بتحبك
عمر: بس انتي مش زعلانه؟!!
ملك باستغراب: ازعل ليه؟!
عمر: انا كنت مفكر انك بتحبيني
ملك : اهههههه بص هيا مشاعر انا مشوشه وبعدين انا واحده تعبانه جاي تقولي مشاعر وبتاع ياعم هو ده وقتو
_ عمر: تصدقي اني غلطان ان انا بتكلم معاكي اصلا
ملك: ريحت يا خويا سيبني عايزه انام دلوقتي
عمر : تنامي ايه ياختي ده انا عرفت انك كنتي بتنامي ال٢٨ ساعه في ال٢٤ في المستشفي
ملك : والله ماشي يا عمر الكلب عارف ياض
عمر: ياضضضضض
ملك : ايوه عارف
عمر: لا مش عارف
ملك: البت لو رفضتك يبقي من حقها عارف ولو وافقت انا هخليها ترفض🙂
عمر : عارفه يا بت انتي انتي مش لو مريضه ومتجبسه كان زمانك بتتجبسي دلوقتي
ملك:ها ها ها ها عسل
عمر بغرور: عارف
ملك: اطلع بره يلا ونادت علي نهاد
ملك: ماما يا ماما
نهاد قامت جري
ودخلت الاوضه
نهاد: في ايه
ملك: علشان خاطري خدي البلوه دي هيجيب ليا جلطه خديه علشان خاطري
عمر: انا ده انا قمر ايش فهمكوا انتو
ملك: برهههههههههه
وسابها وخرج
وهيا كانت حاسه انو عادي مش متوتره قلبها مكانش بيدق
ملك: هو انا مالي قلبي مش بيدق ليه مش بتوتر معاه في الكلام مش ببقي فرحانه ليه يمكن تخطيته بس ازاي ده حب ٧سنين
__عند تميم اللي صحي من النوم ومسك موبايله
تميم: ارن ولا مرنش ارن او لا وفضل علي الحال ده شويه
لغايه لما كتب رقمها ورن عليها
ملك سمعت صوت رنه موبايلها : هو الموبايل مش جره ليه حاجه طب كويس وبصت علي اسم المتصل لقته
د/تميم
ملك باستغراب : د/تميم وردت عليه
تميم: الو آنسه ملك معايا
ملك وصوت دقات قلبها بيزداد ومش بترد
تميم: الو آنسه ملك
ملك بتوتر: الو
تميم بابتسامه: الف مليون سلامه عليكي يا ملك
ملك وتوترها بدأ يعلي: الله يسلم حضرتك يا دكتور
تميم: بصراحه اتخضيت اول لما عرفت الخبر من يوسف اخويا
ملك: ا اه الحمد لله عدت علي خير
تميم: بما انك اليومين دول مش هتقدري تيجي العياده ف انا بقترح عليكي ان انا ارن عليكي كل ٣ ايام علشان الجلسه بتاعتك
ملك: طب حضرتك والفلوس هتاخدها ازاي
تميم وهو واقف في البلكونه: لا مش لازم دي ببلاش بصراحه كنت حابب برضو اتكلم معاكي حاسس ان احنا ممكن نكون اصدقاء وتشوفيلي عروسه حلوه كده شبهك كده وقمر
ملك كسوف: ميرسي لكلام حضرتك
تميم: ممكن بلاش حضرتك دي
ملك: امال اقول ايه
تميم: تميم
ملك : ازاي حضرتك انت اكبر مني ولازم احترمك
تميم؛ وانتي ايه عرفك انك أصغر مني انتي عندك كام سنه
ملك: ٢٥
تميم: وانا كمان
ملك بابتسامه: كنا دفعه واحده
تميم : ايوه عمتا انا مضطر اقفل دلوقتي ونبدأ بكره بإذن الله هبعت ليكي الميعاد علي الواتس
ملك : شكرت
وفصلت معاه
ملك رمت الموبايل جمبها: ايه ده ايه العبث ده ليه يا قلبي بتدق كده اهدي هو انا لحقت اعمل موف اون من عمر علشان قلبي يعمل كده
عند تميم اللي جه يوسف من وراه لقي تميم عمال يلف في البلكونه
وفرحان وعمال يضحك
يوسف باستغراب: مالك ياعم متغير كنت من نصايه هتضربني علشان كنت نايم جمبك دلوقتي ايه فرحان ناقص تنزل ترقص في الشارع
تميم بابتسامه: ياههههههههه لو ينفع كنت عملتها لو ينفع كنت نزلت وزعت ورد في كل حته
يوسف: ايه ده مين ده ايه اللي بتقوله ده
وراح مقرب من تميم وقايس درجه الحراره
تميم: بتعمل ايه ياض
يوسف" بتأكد بس انك كويس
تميم: اسكت بقي
يوسف: مالك بقي
تميم: ملكش دعوه
يوسف : علشان خاطري احكيلي
تميم: لا برضو
يوسف: طب علشان خاطر ملك
تميم اول ما ذكر اسمها ابتسم وحط ايده علي وشه
يوسف : حاسس اني فهمت سيكه
تميم : اسكت ياض هحكي دلوقتي
يوسف: احكي
تميم: انا كلمت ملك من شويه وكنا بنتفق ان انا كل ٣ ايام هكلمها علشان الجلسه وكده وطبعا اخدتها حجه علشان اسمع صوتها يمكن ده يكفيني بجد صوتها ده بيخليني ارجع للحياه تاني
يوسف: ايه العلاقه دي يععععععععععع
تميم وهو بيزقه : امشي ياض
يوسف: منا ماشي اهو بس امك بتقولك العشا جاهز
تميم: خلاص انا اتعشيت
يوسف: مش قولت دي علاقه ملزقه وبتاع يععععع وسابه وطلع يجري
تميم: يع يع ملكوش دعوه البت دي هتبقي حلالي والله لاتجوزها وهبقي اعرفها كل حاجه لازم اتجوزها ولا هخطفها
يوسف دخل الصاله اتفاجأ بإن ريم قاعده مع والدته
حنان وهيا بتبص ليوسف: دي جارتنا الجديده يا يوسف اسمها ريم
يوسف: تشرفنا يا آنسه ريم
ريم بتوتر: انا اكتر
حنان: هتبات معايا النهارده لان باباها مسافر أسيوط يومين وهيا بتخاف تقعد لوحدها فهتبات هنا
يوسف: تمام وسابها وكان هيمشي
حنان : تعالي اقعد معانا
يوسف بص لحنان: بس هو مش
حنان: اسكت انت
وراح قاعد جمب حنان
بعد خمس
دقايق
حنان: انا هقوم اشوف تميم كده
يوسف: سبيه في حاله عايش حاله حب مع نفسه كده
حنان: عقبالك ياخويا وهيا بتبص لريم
يوسف: لا يا أمي توبنا الي الله
حنان : ايوه ايوه
اجيب تميم هنا يحكي. ولا بلاش
والله لهقعد
يوسف: هقوم انا
حنان: يوسففف
يوسف: حاضر وقعد
حنان: عارفه يا بت يا ريم
ريم: نعم يا طنط
حنان: الواد ده بيحب واحده حصل سوء تفاهم ومن ساعتها هو قارفنا بقي حبيتها وجرحتني ويعيط بقي ده حتي تميم زهق منه كنا عايزين نجوزه بس هو مش راضي ده واقع في حبها من الدور ال٥٠
ريم بابتسامه: طب مادام هو بيحبها للدرجه دي وانتي بتقولي حصل سوء تفاهم مش اتكلم معاها ليه وحاول يفهمه
حنان وهيا بتقوم : حلوه بقي انتو مع بعض هروح المطبخ وعيني عليكو والواد تميم كمان
يوسف: يا أمي الموضوع مش كده خالص وبعدين تميم عايش حاله حب
حنان : زي ما سمعت
وسابتهم ودخلت
ريم: يوسف
يوسف: نعم حضرتك عايزه ايه
ريم بدموع: انت ليه مش حاولت تيجي تتكلم معايا ليه مش حاولت انك تيجي وتعاتبني وبعدين انت مفروض زي ما طنط حنان حكتلي انك بتحبني كده ليه مش وثقت فيا ليه
يوسف: طب اهدي طيب ممكن مش تعيطي علشان خاطري
ريم بدموع: انت خليت فيها
خاطر انا معملش كده انا عمري ما حبيت غيرك حتي الصور لما جيت اوضحهم ليك لقيتك سيبت المنطقه ومكانش معايا رقمك علشان اكلمك انا مش عملت كده انت حتي مجتش تعاتبني تقولي ليه اخدت عني فكره وانت اصلا متعرفنيش وبدأ صوت عياطها يعلي
ريم: ليه حاول انت عارف انا كاتمه في قلبي ١٠ سنين ١٠ سنين وقلبي بيوجعني ١٠ سنين وانا بقول هييجي يوم وانسي او احب غيرك بس مش قدرت انت عارف انا شوفتك كذه مره وكلمتك مره واحده بس كنت حاسه ان احنا نعرف بعض من سنين انا كنت عايشه حاله ما يعلم بيها الا ربنا وانت علشان شويه صور مفبركه تعمل كل ده ربنا يسامحك يا شيخ ربنا يسامحك وجت تقوم وقعت اغمي عليها
يوسف بقلق: ريم اصحي
جت حنان ومعاها كوبايه مايه
يوسف بدموع : والله آسف انا مسامحك والله مش زعلان عارفه انا آسف فوقي بس وانا هعمل ليكي كل حاجه اناي عايزاها يستي فوقي بقي انا بحبك من اكتر من ١٠ سنين انا بحبك من ايام الاعدادي صدقيني حبي ليكي تكبر مما تتوقعيه بصي فوقي انتي بس وانا هعمل كل حاجه انتي تقولي عليها
ريم وهيا مغمضه عنيها: اي حاجه اي حاجه
يوسف بعدم استيعاب: ايوه اي حاجه اي حاجه
وبعدها بدأ يستوعب
يوسف: هو هو انتي كويسه مش جرالك حاجه صح انتي بخير يعني انتي وامي متفقين عليا
حنان: معلش يا حبيبي اهدي واستوعب
يوسف: هار اسوح انا فضحت نفسي
حنان: ما انت مفضوح من زمان ما هيا عارفه كل ده يا موكوس انت والموكوس رقم ٢ عايشلي قصه كب مع التليفون
يوسف بتوتر: طب اعمل ايه طيب عايزك احضنك وخايف طب حرام طب اي حاجه طب ماما ممكن تحضنيها بدالي
ريم بسعاده: انت قولت انت ممكن تعمل اي حاجه اي حاجه
يوسف: بصي هو مش وقتو واخد تليفونها واخد رقم باباها ورن عليه
ريم بتوتر: انت بتعمل ايه طيب.
فتح مالك المكالمه
مالك: الو
يوسف: الو يا عمي انا يوسف
ومالك وهو بيفصل معاه المكالمه وبيرد عليه من البلكونه التانيه
مالك: عايز ايه يا حبيبي
يوسف: انتو كلكو متفقين عليا كلكوا كده
مالك: ايوه انت عايز ايه
يوسف: عمي لو سمحت انا عايز اكتب كتابي علي الانسه ريم
مالك: كتب كتاب
يوسف : حضرتك لسه هتفكر انا بقول اجيب المأذون دلوقتي
ريم: انت بتقول ايه مش لما أوافق الاول
يوسف: فكري ترفضي كده
مالك: يا ابني استهدي بالله كده
يوسف: الو مروان هات مأذون وتعالي علي بيتنا وهات ساهر معاك
مروان: ليه
يوسف: مفيش وقت للتفسير بسرعه نصايه وتبقي هنا
حنان: انت بتعمل ايه يا مجنون خد بس رايح
يوسف: رايح البس البدله اللي كنت شاريها ولا اقولك هخلي تميم ينزل يشتري خواتم بسرعه بسرعه كده.وجري علي تميم
يوسف: تميم تميمممممم
تميم بعد ما شال السماعه من ودانه: في ايه يا يوسف
يوسف : مش وقتو خالص روح هات خاتم ودبله بسرعه
تميم: مين اللي هيخطب
يوسف : انا هتجوز
تميم بصدمه: جواز
يوسف : مش وقتووووو
بعد نص ساعه
المأذون " بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
جري يوسف علي ريم يحضنها
المأذون: ربنا يبارك ليكم
وسابهم ونزل وبدأت حنان تزغرط
ومالك فرحان هو وتميم اللي لسه مش مستوعب اللي حصل دلوقتي
مروان: مبارك يا عريس
ساهر: مبروك يا عم
يوسف: الله يبارك فيكو يا اخواتي
وسابوهم ومشيو
حتي مالك وتميم ومالك سابوهم وخرجوا بره
قعد يوسف وفضل في حضن ريم فتره طويله محسبش الوقت لكنه كان في عالم تاني
خرج من حضنها
يوسف بفرحه والفرحه باينه في عنيه: الف مليون مبروك يا احلي واجمل عروسه في الدنيا دي كلها انا آسف علي كل البعد ده انا آسف لو كنت جرحتك في يوم وخليتك تنامي معيطه
ريم بدموع: انا فرحانه اوييي
قام يوسف وشالها وفضل يلف بيها ونزلت من حضنه علي دخول حنان
حنان: مبارك للعرسان طبعا لازم نعمل فرح وفي الوقت ده لازم حضرتك تبعد كده
يوسف: لا مش اسمح دي بقت مراتي وحلالي عمو مالك
مالك : نعم
يوسف: ممكن المفتاح
مالك : ليه
يوسف: واحد ومراته
مالك: عندك حق اتفضل
حنان : انت بتقول ايه
مالك : هيا مراته علي سنه الله ورسوله مقدرش اخليهم بعيد عن بعض
يوسف: شكرا يا عمي وسابهم وخرج
مالك: هستأذن انا اروح ابات في فندق النهارده
حنان: مع السلامه.
مالك : سلام.
تميم قعد علي الكنبه بصدمه: يعني هو اتجوز وانا لا بقي عريس وانا قاعد هنا.
حنان: طلع بيفهم عنك
وسابته ودخلت
عند ملك ونهاد وسيف اللي سمعه صوت تخبيط
سيف: خليكي انتي يا أمي وانا هفتح
راح سيف يفتح الباب
..:...
سيف::......
•تابع الفصل التالي "رواية قلب يشقى" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق