رواية قلب يشفى الفصل الثالث عشر 13 - بقلم منة عاطف
البارت الثالث عشر
قلب__يُشفي
يوسف بصدمه: ريم؟!!!
ريم بصدمه: يوسف؟؟!
يوسف: انتي بتعملي ايه هنا؟!
ريم: ا ا انا الساكنه الجديده
مالك وهو طالع
مالك: في ايه يا ريم وشاف يوسف
مالك: ازيك يا دكتور مكنتش متوقع اني ممكن اشوفك تاني
يوسف : اه ازاي حضرتك
مالك بابتسامه انا بخير وانت
يوسف: انا بخير انا هستأذن علشان متأخر
دخلت ريم البيت
مالك: مالك يا ريم في ايه
ريم بتوتر: مش عارفه انا مالي يا بابا حاسه ان قلبي كان هيطلع من مكانه
بسببه هو
مالك: ده الحب
ريم: بس مفيش امل مش راضي يسمعني
مالك: مش تخافي كل شئ هيكون خير
وهو بيتكلمه سمعوا صوت تخبيط علي الباب
مالك: هقوم انا افتح
ريم: تمام
وسابها وراح يفتح اتفاجأ بسهي
سهي بسخريه: كنت متوقعه برضو اني هلاقيك هنا
مالك بعصبيه: انتي ايه اللي جابك هنا
سهي وهيا بتزقه وتدخل جوه
سهي: جايه اشوف بنت اختي
دخلت علي ريم
سهي بابتسامه خبيثه : ريم بنتي قبل ما تكون بنت اختي معلش والله يا بنتي مشاغل بقي وكده
ريم وهيا بتقوم علشان تروح وره تقف ورا مالك
ريم:انا كويسه مكنش لازم تتعبي نفسك وتيجي هنا انا كويسه
سهي: شكلك كنت نازل انا هقعد شويه وانزل هتطمن عليها متخافش
مالك بص لريم
وريم بصت ليه بمعني انزل مش تخاف
مالك: طب استأذن انا بقي
وسابهم وخرج
سهي: تعالي اقعدي جمبي مش تخافي
ريم وهيا بتقعد علي اول الكنبه
سهي: بصي من غير لف ودوران انا كنت جايه الصراحه علشان اشوف مالك بس بما انو نزل بقي وكده نتكلم براحتنا لاني مكنتش هقدر اتكلم براحتي قدامه
_ريم: اتفضلي عايزه تقولي ايه انا سامعاكي
_سهي: من غير اي حاجه انا مش بحبك ولا كنت بحب امك
_ريم بهدوء : عارفه من غير ما تقولي ولا تتعبي نفسك انا الكلمتين دول حافظاهم كويس جدا مش كنتي لازم تتعبي نفسك يعني وتيجي هنا
_سهي بابتسامه: طب ما انتي عارفه وفاهمه اهو عارفه مالك بمزاجه غصب عنه هرجع ليه انا عملت حاجات كتير اوي علشان ابقي معاه فمش واحده زيك تكون السبب ان احنا نسيب بعض
_ريم: هنشوف في المستقبل يا طنط سهي وقربت منها وقالت لها
ريم: عارفه انا مش عايزه اقلب علي وشي التاني خافي علي نفسك وسنك يا حاجه
سهي وهيا بتقوم بعصبيه: انتي تقصدي ايه
ريم: مقصدش حاجه
سابتها سهي وخرجت
ريم بابتسامه: ما تقعدي تشربي الشاي.
مش هسمح ليكي تدخلي حياتنا تاني
عند ملك
نهاد: سيف هو الدكتور مش هييجي يشوف ملك علشان يكتب ليها علي خروج
سيف: يمكن متأخر يا أمي مش تخافي
ملك: هو بابا فين؟!!
سيف : مش عارف من ساعت ما مشي من عندك وهو مرجعش بس سمعته وهو بيتكلم مع حد وبيقوله
سمير: انا نزلت مصر هقعد يوم وهاجي مش تخاف شويه وهجيلك وفصل معاه
سيف: يمكن راح للشخص اللي كلم بيكلمه
وهما بيتكلمو دخل عليهم الدكتور يوسف
يوسف : اخبار المريضه ايه
ملك بابتسامه: بخير الحمد لله
يوسف: لو سمحتو ممكن تخرجو بره علشان اتطمن علي المريضه
سيف: حاضر يا دكتور واخد نهاد وخرجوا
في الوقت ده كان موجود تميم علشان يكشف لانه كان حاسس بشويه ألم في كتفه
شاف سيف ونهاد بره الاوضه فقرر انه يدخل الاوضه علي هيئه دكتور مساعد
دخل اوضه يوسف لبس البالطو والكمامه وخرج علشان يروح الاوضه
خبط ودخل
تميم: انا الطبيب المساعد
يوسف: بس..... اتفضل اتفضل
وبدأ يوسف يتكلم معاها
يوسف: ايه يا ملك هتسيبي المستشفي كده ده احنا اتعودنا عليكي خلاص
ملك بابتسامه: لا احنا كده طولنا قوي الحمد لله علي كده
يوسف: بس هتوحشيني والله
ملك : لا ما احنا هنشوف بعض وانا رايحه للدكتور تميم
تميم ظهرت علي وشه ابتسامه لاحظها يوسف
يوسف: دلوقتي لازم نروح نعمل شويه فحوصات علشان نشوف الكسور دي استأذن انا وطلع ينده علي الممرضات علشان ييجوا يساعدوها
وتميم بدأ يشيل المحاليل ليها
وسابها ولسه هيخرج بعد ما اتطمن عليها
ملك: لو سمحت
تميم بابتسامه: نعم
ملك: واضح ان كتفك في مشكله لاني لاحظت انك مش قادر تحركه روح اكشف علشان ده ممكن يعوقك كدكتور في،المستقبل
تميم بابتسامه: شكرا جدا ليكي يا آنسه ملك
ملك اكتفت بابتسامه
وسابها تميم وخرج
عند سمير في شاليه في مارينا
سمير: انت برضوا مصر ان انت مش تسمع كلامي
.....: لو سمحت انا عايز اروح ليهم
سمير: مش هينفع يا حبيبي اهدي كده ونشوف حل احسن
.....: لا مش هسكت انا
__________________
عند ملك اللي عملت الفحوصات وشالت جبيره رجلها ولسه ايدها
يوسف: دلوقتي ممكن تخرجي بس لازم نشوفك بعد اسبوع علشان نشوف ايدك
ملك : شكرا جدا لحضرتك
يوسف: ده من واجبي
وسابها وخرج
راح علي اوضته لقي تميم قاعد ورابط ايده
يوسف: مال ايدك كده
تميم: وقعت عليها وانا في الجيم فجيت اتطمن
يوسف: انت مش عندك عياده
تميم: فيها صيانه يا خفيف انت
يوسف: نسيت صحيح
تميم: هروح انا بقي
يوسف: معاك العربيه
تميم: لا هاخد تاكسي
يوسف: تمام
وسابه تميم وخرج
وخرج يوسف يكمل شغله
دخلت نهاد تساعد ريم في اللبس وسيف نزل يجهز العربيه
نزلت ملك من الاوضه وخرجت بره المستشفي
سيف؛ انا هنا اهو تعالوا يلا
نهاد: براحه علشان رجلك
ملك: مش تخافي انا كويسه
نهاد؛د: اهو دي اكتر كلمه بتقلق اي ام علي بنتها
ملك بتأثر : بنتها؟!!!
نهاد بابتسامه حنونه اول مره ملك : امال انتي بنت مين بنتي حبيبتي وضنايا وكل حاجه في حياتي
سيف: خلصوا انا أجازتي فاضل فيها ٣ ساعات خلصوا
ملك: يلا يا أمي
ودخلوا العربيه.وصلت ملك البيت هيا ومامتها
وسيف أتوجه ناحيه الشركه اللي بيشتغل فيها
وتميم روح علشان يرتاح في البيت
وحنان طلعت تقعد مع ريم
وعلي وآلاء كانوا بيجهزوا الشنط علشان الاء رايحه تولد
ويوسف بدأ يشتغل ويكشف علي مرضاه ودخل العمليات
عند ملك
لقت خالتها داخله عليها هيا وعمر واللي كان باين عليه القلق
ملك بتوتر: اتفضلوا
اسماء: الف مليون سلامه عليكي يابنت اختي
ملك: الله يسلم حضرتك
عمر بقلق: كده تخضينا عليكي يا بنت خالتي
ملك: لا ولا قلق ولا حاجه انا بخير مش تخافوا
دخلت عليهم نهاد
وهيا معاها العصير
نهاد: مكنش لازم تتعبوا نفسكو والله
اسماء: انتي بتقولي ايه امال لو مجيتش لبنت اختي هاجي لمين ده حتي يا نهاد البت اللي كنا هنخطبها لعمر فركشنا الحمد لله
نهاد : ليه كده
اسماء: قال ايه عمر مش مرتاح
نهاد : تعالي نطلع بره علشان الدكتور ملك لسه تعبانه ومحتاجه ترتاح لان كتر الكلام بيتعبها
اسماء وهيا بتقوم معاها: خليك انت يا عمر اطمن علي ملك يا حبيبي
عمر بابتسامه: حاضر يا أمي
وسابوهم وخرجوا
عمر: الف مليون سلامه
ملك: الله يسلمك
عمر: مش ناويه تسألي انا فركشت ليه حتي
ملك: اكيد اسباب شخصيه ولا اقولك قول
عمر.......
ملك:.....
البارت الثالث عشر
•تابع الفصل التالي "رواية قلب يشقى" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق