رواية في حبه رأيت المستحيل الفصل الثاني عشر 12 - بقلم سارة شريف
(( الفصل الثاني عشر ))
"في حبة رأيت المستحيل💙🦋"
*كنتي دوما الحد الفاصل بيني وبين انتقامي ، كان دوما وجودگ بجواري نقطه ضعفي وهو نفسه قوتي ، لطالما كنتي نعيمي وشقائي فارحمي ذالك المسكين بداخلي*
_______________
بعد مرور يومين علي تلك الاحداث بدات ايمان بتحضير الاشياء لعقد القران وتولي مساعدتها نوره وحبيبه
لم تشارگ ريناد باي من تلك الاعمال بل كانت تفكر فيما سيحدث وماهو القادم فمن الظاهر انه غير مبشر بالخير ابدا
_____________
في "شركه الشريف"
دلف اسر الي الشركه بطالته الخاطفه للأنفاس واتجه الي مكتبه
اسر --: مروه ابعتيلي سيف حالا
بعد عده دقائق دلف سيف الي المكتب
سيف --: في حاجه يا اسر ولا اي
اسر --: مش هقلك حاجه المره دي ع دخولك بالطريقه دي بس المهم دلوقت جهز نفسك عشان مسافرين امريكا بعد ساعتين
سيف بصدمه --: نعم ساعتين مين
اسر --: هنسافر عشان الصفقه انا كلمتهم الصبح وغيرت المعاد المقابله هتبقي انهارده وكمان الفرع هناك عاوز شويه
سيف --: انت مجنون صح وكتب الكتاب دا بكره
اسر بلا مبالاه --: وايه المشكله احنا رجعين الصبح
سيف --: يا شيخ حرام عليك هتسافر وترجع ف يوم
اسر --: يبني بطل رغي وجهز نفسك في شعل كتير ورانا
خرج سيف من المكتب وهو يتمتم بكلام غير مفهوم بينما ابتسم اسر عليه واكمل عمله
بعد مرور ساعتين ..
كان اسر وسيف علي متن الطائره
سيف --: اقلك ايه بس في حد بيعمل الي انت بتعمله دا
لم يرد عليه اسر ف اغتاظ سيف اكثر وضحك اسر
بعد مرور بعض الوقت وطلت الطائره و نزل منها اسر وجد. طابور منرالسيارات بانتظاره باستقباله ستيفن
ستيفن --: مرحبا بك مستر اسر
اسر --: اهلا بك ستيف
يسيفن --: مرحبا بك مستر سيف
سيف --: مرحبا بك ستيف
واتجهوا للسياره
ستيف --: اين سنتجه
اسر --: انطلق بنا الي الشركه
اتجهوا الي الشركه
وكانت من اكبر شركات الهندسه لموجوده بامريكا
اتجه اسر الي مكتبه لمراصله عمله
_______________
في "مصر"
كان حاتم يتحدث مع مني في الهاتف
حاتم --: زي ما بقولك الغي الي هتعمليه انهارده
مني --: الغيه الغيه لي
حاتم --: سافر انهارده
مني --: سافر فجاه كدا ...طب هيرجع امتي
حاتم --: معرفش بس خليكي بقااا لحد ما يرجع وبعد كدا اعملي الي قلتلك عليه
مني --: ماشي انا هقفل دلوقت سلام
حاتم --: سلام
حاتم لنفسه --: اوصل الي انا عاوزه بس وبعدها اخلص منك انتي كمان.. واكمل بقرف ..جاتك القرف
_________________
بمكان اول مره نسلط الضوء عليه
في "فيلا الدمنهوري"
معاذ جالس علي الاريكه وبعض العلامات التي لم تشفي بعد نتيجه ضرب اسر له
نجلاء --: هتفضل قاعد كدا اتضربت وهم محاولوش يكلموك من يومها حتي
معاذ --: يووه كل يوم هتعيدي نفس الكلام دا انا زهقت
نجلاء --: انا حاسه ان في لعبه من ورانا لازم نعرف اي الي بيحصل من ورا ضهرنا
معاذ --: اهمدي انتي بقاا انا ابويا مات لانه كان بيمشي ورا كلامك انا عارف بعمل اي
نجلاء --: هو الي نفذ غلط وانت عارف بتعمل اي عشان كدا رحت خطفت البت بنت الحربايه ايمان وانت عارف ان العقرب بيراقبها
معاذ بغضب --: نجلاء انا مستحملك ل دلوقت عامل حساب انك امي لاكن هتتكلمي عنهم كدا مش هسمح وانا وانتي عارفين كويس انهم مش زي ما بتقولي ولو نسيتي الي عملتيه انا منستهوش فاااااهمه
وتركها وغادر
نجلاء لنفسها --: ماشئ يا معاذ اعمل الي انت عاوزه وانا برضوا هعمل الي انا عوزاه
" عشان اللغبطه يا جماعه نجلاء دي ام معاذ "
________________________________
عند حبيبه دلفت الي المنزل لم تجد احد ف اخذت تتسلل تهرب من عراك والدتها التي ساءمت منه
لتخرج والدتها من المطبخ وتراها تتسلل
هناء --: طبعا بتتسحبي زي الحراميه ما انتي لو مش عامله حاجه غلط مكنتيش اتسحبتي كدا
حبيبه --: ماما انا مفيش حيل اتخانق وكمان انا جايه اجيب حاجه وراحه ل طنط ايمان
هناء بغضب --: ما تحترمي نفسك يا بت انتي ما انتي لو زي الناس مكنتش اتخانقت معاكي وبعدين ايه مش وراكي غير ايمان وبنتها راحه جايه عليهم
حبيبه وقد فاض بها واصبحت تبكي --: كفايه بقا ونبي كفايه انا تعبت تعرفي عني اي عشان تساليني بروح فين وليه تعرفي انا كلت ولا لا تعرفي انا بروح ليهم اليومين دول ليه تعرفي اي بيحصلي دا انا مش بقف معاكي غير لما تتخانقي معايا كل اهتمامك البيت والمطبخ واحنا ف داهيه عمرك جتي تساليني مالك طب بلاش دي عمرك لقتيني زعلانه واهتميتي تعرفي مالي لا عارفه لي لانك اصلا مش بتحسي اني زعلانه ولا لا وهتحسي ازاي وانتي مبتكلمنيش ولا تعرفي عني حاجه طنط ايمان الي مش عجباكي دي بتعمل كل حاجه تسعد بنتها لا وكمان تسعدين انا سعات بحس انها امي مش انتي كفايه بقا حرام هليكي يا ماما متجيش عليا اكتر من كدا معدتش متحمله خس رتيني راجعي نفسك قبل ما تخسري مريم كمان كفايه انا
وتركتها وركضت الي الغرفه وهي تبكي بشده
دلف احمد الي المنزل وراي حبيه تدلف غرفتها وهي تبكي اتجه نحو والدته الواقفه دي ان تتحدث
احمد --: اكيد زعقتلها تاني قلتلك كفايه الي بتعمليه فيها كفايه يا ماما انا قلتلك ف يوم هتخسريها بس انا مش هسمح لحد ينزل دموعها تاني كفايه عليها قوي الي شافته
ودلف الي غرفت اخته وجدها تجلس فوق السرير وتبكي
احمد --: متزعليش يا حبيبتي انا عارف انك زعلانه بس انا مش هخلي حد يدايقك تاني
حبيبه --: انا زعلانه عشان كلمتها وحش بس والله تعبت يا احمد تعبت ومش قادره اتحمل طريقتها معايا اكتر من كدا
احمد بحنان --: انا جنبك يا حبيبتي وهصلحهالك انا بس اشوف ضحكت الكتكوته بتاعتي
حبيبه --: بس بلاش كتكوته دي
احمد --: طب يا كتكوته يا كتكوته يا كتكوته
نغزته حبيبه ف كتفه --: رخم
احمد --: عيب تقولي ل اخوكي الكبير كدا
حبيبه --: امشي يا عم من هنا
احمد يتصنع الحزن --: كدا انا غلطان كنت هجبلك شكولاته
حبيبه بسرعه --: لا تعالي بس يا ابو حميد انا بهزر معاك دا انت حبيبي
احمد بضحك --: ههههه دلوقت حبيبك مصلحجيه معفنه
حبيبه --: هعديها بس عشان خاطر الشكولاته هههههه
ضلو يضحكون قليلا وقد نجح احمد في اخراجها من حزنها وبعدها ذهبت حبيبه ل ايمان مره اخري
________________________________
في "امريكا"
داخل مكتب اسر دلف اليه سيف
سيف --: يابني حرام عليك انا تعبت عاوز ارتاح يا مفتري
اسر ولم يرفع عينه عن الاوراق امامه --: عاوز اي يا سيف دلوقت ورانا شغل كتير وبعد ما نخلصه هنروح العشاء عشان الاتفاق بتاع الصفقه ونحضر نفسنا بعدها عشان خنتحرك بعد نص الليل نوصل ع الصبح عشان بكرا
سيف --: اي ياعم كل دا انا صحتي ع قدي انت اي
اسر --: روح شوف شغلك سا سيف
سيف --: حسبي الله ونعم الوكيل
اسر بحده --: سيييييف
سيف --: خلاص خلاص خارج اهو
وخرج من المكتب
وبعد ساعات طويلع من العمل انهي الاثنين عملهم واثناء خروج اسر وجد سيف امامه
اسر --: خلصت
سيف --: ايوه
اسر --: طب كويس يلا بقاا نجهز عشان نروح العشا
ذهب سيف خلفه بغيظ منه واتجهوا للفندق ومن ثم كل واحد منهم الي غرفته
بغرفه اسر دلف الي المرحاض اخذ حمامه وارتدي ملابسه التي كانت عباره عن بدله رسميه باللون الرمادي وعليها قمص ابيض و كرافته بنفس لون البدله وصفف شعره بطريقه جميله ف قد كان وسيما بحق ونزل للاسفل وجد سيف بانتظاره بعد ان ابدل ثيابه هو الاخر وركبوا السياره متجهين للفندق
ولم يمر سوي وقت قليل وكانوا يدلفون الي الفندق بطالتهم الجذابه بملامحهم الشرقيه الاصيله
ويتجهون الي طاوله يوجد عليها رجلان وامرأه
اسر --: Welcome, Mister Mark
"مرحبا بك مستر مارك"
مارك --: Welcome, mister, it came at the appointed time
"اهلا بك مستر اسر لقد اتين في المعاد المحدد"
اسر --: Of course, I love punctuality
"بالتاكيد ف انا احب الانضباط بالمواعيد"
ابتسم لهم بعد القائه التحيه علي انتنيو و جوليا
جوليا بابتسامه واعجاب بادي عليها --: I was very pleased to meet you, Mister Aser. I heard a lot about you and wished to meet you
"سررت كثيرا بلقائك مستر اسر سمعت عنك كثيرا وتمنيت ان اقابلك"
اسر --: Thank you, miss
"اشكرك انستي"
واضاف Let me let you know this is my friend Saif and my partner
"دعوني اعرفكم هذا هو صديقي سيف وشريكي"
انتونيو --: We certainly know Mister Seif that it goes without saying
"اننا بالتاكيد نعرف مستر سيف انه غني عن التعريف"
اسر --: This is good. Now let's talk about the work. I have sent you the file and it contains the terms of the deal, and it has been concluded
"هذا جيد والان لنتحدث بالعمل انا قد بعثت لكم الملف و به شروط الصفقه وقد وافتم عليه "
مارك --: No, Mr. Aser, we did not agree, but rather we stopped the matter on a discussion between us
"لا مستر اسر اننا لم نوافق بل اوقفنا الموضوع علي نقاش بيننا "
اسر --: But I will not change anything of the conditions and I think you know very well that this will earn you a lot of profits, and so you agreed.
"لكنني لن اغير اي شئ من الشروط واظن انكم تعرفون جدا ان هذا سيكسبكم ارباح كثيره ولهاذا وافقتم "
سيف --: The percentage of your profits will be 25%, and this is not an easy rate, and you will enter a lot of profits into your company account.
"نسبه الارباح خاصتكم ستكون بنسبه 25% وهذا ليست بنسبه هينه وستدخل ارباحا كثيرا الي حساب الشركه خاصتكم"
مارك --: Well we have no problem with that and we are very pleased to work with you
"حسنا نحن ليس لدينا اي مشكله في ذالك ويسرنا كثيرا العمل معك"
جوليا --: Now let's talk about work and let's not eat. I'm hungry
"والان دعنا من الحديث عن العمل و هيا ل ناكل انني جائعه"
طلبوا الطعام و هموا في تناوله واثناء تناوله تحدثت جوليا
جوليا بدلال لم يرق ل اسر --: I always heard about your handsome, but you are much more handsome than I thought
"كنت دائما ما اسمع عن وسامتك لكنك اوسم كثيرا مما توقعت "
اسر بابتسامه مجامله --: Thank you, Miss, but we have to go now
"اشكرك انستي ولكننا يجب ان نذهب الان "
جوليا --: Well, but I have promised to meet soon
"حسنا ولكن علي وعد بلقاء قريب "
سيف --: Of course, bye
"بالتاكيد الي اللقاء"
وخرجوا من المطعم وركبوا السياره
اسر --: يلا بقاا يدوب نلحق نجهز عشان نرجع مصر قبل الصبح
سيف --: يا اخي حرام عليك انا لحم ودم حس بقااا
اسر --: ههه يا شيخ انا لاشفت لحم ولا حتي دم
سيف متصنع الغرور --: حبيبي شكرا هههه بس سيبك انت البت كانت وقعه خالص هنيالك البت جامده
اسر بتهكم --: جامده جاتك القرف اسكت بقااا دلوقت
سيف --: خلاص يا عم وعلي اي الطيب احسن .... بس برضه جامده
ضحك اسر عليه ف الخفاء
بعد بعض الوقت كانوا قد انتهوا من تجهيز انفسهم للسفر وقبل ذهابهم الي الطائره
اسر --: سيف بلغهم يبعتوا عربيه الصبح تاخد ريناد والي معاها القصر
سيف --: انا خلاص بلغتهم
اسر --: تمام ماشي
سيف --: لسه مصمم علي الي هتعمله
اسر بغموض --: خلاص يا سيف معدش ينفع الرجوع كدا الكل دجل ف جحيم العقرب ونشوف بقااا مين هيعرف يخرج منها .. يلا بقااا اركب
وركبوا علي متن الطائره
________________________
في صباح اليوم التالي
في "قصر الشريف"
كانت ملك تتحدث مع حسنيه والخدم بالمطبخ
ملك --: انا عاوزه كل حاجه خلصانه قبل ما يوصلوا مش هقبل اي تاخير.
حسنيه --: متقلقيش انتي قبل ما الضيوف يوصلوا كلو هيبقي جاهز بس اطلعي انتي عشان العروسه زمنها هتوصل هنا
ملك --: ايوه سيف كلمني وقلي انها هتيجي هنا الصبح وزمنها جايه انا هغير هدومي وانزل تكون جت
بعد قليل من الوقت
وصلت سياره الي القصر وبها "ايمان وريناد وحبيبه ونوره"
تفجات ايمان بالقصر وجماله ولكن الفتيات لم يتفجأن فقد رأوه من قبل لكن لم يروه من الداخل استقبلتهم ملك بسعاده شديده فقد اشتاقت اليهم كثيرا ودعتهم للدخول دلفوا معها للقصر والكل منبهر بالقصر وجماله ماعدا ريناد التي لا تشعر بما حولها بل غارقه في تفكيرها وتسير معهم كالرجل الالي اخذتهم ملك الي احد الغرف و الجلوس سويا الي ان ياتي الضيوف
وفي تلك الاثناء وصل اسر وسيف الي القصر
سيف وهو يسير بجوار اسر --: يااااه اخيرا الواحد وصل انا هموت من التعب
اسر --: طب يلاا عشان تلحق ترتاح شويه قبل ما الناس يجوا
ذهب سيف الي احد الغرف المخصصه له عندما ياتي بالقصر
ل اخذ قسط من الراحه
بينما دلف اسر الي المكتب وجلس عليه براحه وارجع راسه للخلف واغمض عينه وذهب به تفكيره للماضي
*Flash Back*
كان اسر يصعد السلم وجد محمد دلف الي الفيلا ك الاعصار وسحب مني من يدها بغضب وارتفع صوت شجارهم قلب اسر عينه بملل واتجه ناحيه المكتب ليعرف ماذا يصير وجعل والده بذالك الغضب كان علي وشك فتح الباب الي ان استمع
محمد بغضب وهو يمسكها من شعرها --: قتلتيها لي عملت ليكي ايه عشان تموتيها
مني بصوت متالم من قبضته --: هي مين دي ااي قتلتها يا محمد انت اتجننت
محمد --: اتجننت ايوه فعلازانا مجنون عشان اتجوز وحده زيك وبشرك قتلتي حنان ليه يا مني
مني --: انت بتقول اي انا مقتلتش حد
محمد بغضب --: بعتي ليها عربيه تخبطها و مين دا ااي بتخونيني معاه
مني --: ايوه قتلتها مش مني الانصاري الي تبقا عاوزه حاجه ومتوصلهاش حاولت اقربلك ورفضت كانت العقبه الي بنا واكملت بسخريه ..او بمعني اصح بيبني وبين فلوسك واه بخونك يا محمد علي الاقل هو مش كل همه الشغل راجل يعني مش ... ولا بلاش احسن واسمه فهمي الدمنهوري اسمع الاسم دا كويس لانه اخر حاجه هتسمعها واخذت الخنجر الذهبي المعلق علي الحائط وطعنته به عده طعنات ل تتاكد من موته وعدم وجود فرصه علي نجاته واخذت الخنجر وهربت من الباب السري بالمكتب
اما اسر فقد لاحظ انقطاع الصوت ف فتح الباب وذادت صدمه من الصدمات وجد والده ملقي علي الارض غارق بدمائه جلس علي ركبتيه واخد وجهه بين احضانه ونادي عليه بصدمه
اسر بصدمه --: ب بابا
محمد بتقطع وهو يخرج انفاسه الاخيره --: انا.. اسف يبني. انا قد امك ولا قدكوا
اسر --: بس بس متتكلمش عشان متتعبش
محمد بتقطع --: سااامحني
وسقط بين يديه بعد ان فارقته الروخ واصبح جثه هامده بيم يدي ولده الذي لا يصدق ما يحدث الي الان بكي اسر بشده
مش هرحم حد كان السبب هنتقم منهم كلهم مس هرحمهم
*Back*
ليفيق اسر من شروده وينظر امامه باعين حمراء مليئه بالانتقام
اسر --: هانت ومش هسيب حد والكل هيدفع التمن
ليسمع صوت طرقات علي الباب
اسر --: ادخل
حسنيه --: الضيوف خلاص هيبدائوا يجوا لازم تجهز وتشوف التحضيرات بنفسك
اسر --: ماشي هجهز واجي روحي انتي
حسنيه --: حاضر
وخرجت ومن ثم اسر الذي ذهب ل اخذ حمامه وارتداء ملابسه
____________________________
في الغرفه التي بها الفتايات تتحدث الفتيات بحماس
نوره --: الله القصر جميل قوي
حبيبه --: هو القصر دا بتاعكوا بجد
ملك برخامه --: لا شحتيه
حبيبه ونوره --: عاااا رخمه
وضربوها بالوساده
ملك بضحك --: ههههه خلاص خلاص
ملك --: انا بقا عاوزه اعرف حكايه ريناد واسر اي هي احكيلي يا ريناد
ريناد
فاقت ريناد من شرودها علي صوت ملك --: هااا ..نعم بتقولي حاجه
ملك --: اي يا بنتي انتي رحتي فين بقالي ساعه بنادي عليكي
ريناد --: معلش كنت سرحانه شويه.. كنتي بتقولي اي طيب
ملك --: طب احكيلي اي حكايتك انتي وابيه اسر
ريناد --: ممكن تسيبوني لوحدي تعبانه شويه معلش
نظر اليها الجميع بحزن ماعدا ملك التي نظرت لها بعدم فهم واردفت --: احنا لازم نجهزر الضيوف والماذون علي وصول
ريناد --: ماشي هجهز وانديلكوا
خرجوا جميعا وتركوها وحدها بينما هي بدات في نوبه من البكاء وبعد مده وقفت ريناد وقفت ريناد وجففت دموعها محدثتا نفسها --: من امتي ضعيفه كدا موافقتك كانت قرارك حتي لو عشان ماما بس كان قرارك ولازم تبقي اقوي من كدا لحد ما كل دا يعدي
دلفت الي الحمام واخدت حمامها وخرجت ترتدي ملابسها وقفت امام الاشياء التي احضرتها لها وادتها واخرجت فستانها منه وارتدته و لبست عليه طرحه ملائمه له ولم تضع اي من مساحيق التجميل سوي الكحل الذي ابرز جمال عينيها ولونها الازرق الذي يشبه امواج ابحر وملمع شفاه فقد كانت فاتنه بحق نظرت لانعكاسها بالمرءاه بسخريه فهذا اليوم الذي تتمناه جميع الفتيات ولكن هي فهذا اليوم لم تتخيل ان يكون هكذا بيوم من الايام
استمعت لطرقات الباب وذهبت لفتحه وجدت ايمان الوفتيات
انبهرا الجميع بجمالها واخذوها ونزلوا ل اسفل
_______________
كان يقف اسر و بجواره سيف ييستقبل الضيوف الي ان اتي المأذون واستمع الي صوت كعب نسائي علي السلم ليرفع جميع الحاضرين انظارهم الي الصوت
ليري حوريه من الحوريات بجمالها الطبيعي بفستانها الذي ينزل بانسيابيه علي جسدها الممشوق ف بالرغم من احتشامه فقد كان يجعلها فاتنه حد اللعنه ليرفع عينه الي راسها وذالك الحجاب ليزيدها جمالا ف هي بالتاكيد حوريه من حوريات الجنه علي وجه الارض
اسر بدون وعي --: .............
( يتبع .. )
____________________
دي نجلاء ام معاذ الدمنهوري عندها 48 سنه كانت تحب فهمي وتكره ايمان وريناد كثيرا
_________
بقلم / ساره شريف ( ملكه جنون القلم )
•تابع الفصل التالي "رواية في حبه رأيت المستحيل" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق