رواية لم تكن حبيبتي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم همس كاتبة
رواية لم تكن حبيبتي الفصل الاول 1 - بقلم همس كاتبة
شمس ببكاء : ازاي عايزيني اقبل اتجوز واحد كان عايز صاحبتي الوحيدة و بنت عمي
سهيل : يا بت انتي هبلة ولا ايه الولد ده اتقدم ليكي انتي مش هيا يعني هو عايزك انتي
شمس بدموع : بابا ارجوك ارفضه انا مش عايزاه
سهيل بغضب : طول عمرك بت فقرية طالعة لامك العريس ده هيمليكي فلوس و يأمن مستقبلك لولد ولدك
شمس : يا بابا تتحرق الفلوس مش عايزاها
سهيل ببرود : اخر كلام عندي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه و بكرا كتب الكتاب اجهزي
خرج من الاوضة و هي فضلت تبص لاثره بدموع
شمس بعياط : و بعدين بقا اعمل ايه يا رب مالك مش عايزني و هدى بتحبه اعمل ايه يا رب اكيد هتفتكرني خنتها اااه فينك يماما تيجي تشوفي الي انا فيه
و نامت وهي بتعيط
في اليوم التالي
ليلى ( اختها الكبيرة ) : يا بت يا فقرية ليه ما تتجوزيه و تأمني مستقبلك و مستقبل اولادك بدل الفقر الي احنا فيه ده
شمس : انتي كمان هتقولي كدة يا ليلى بقولك هدى بتحبه يعني مقدرش اجرحها حرام عليكو بقا
ليلى : ما تكونيش غبية يا شمس .. ومالك ومال هدى فكري بمصلحتك ما تعمليش زيي اتجوزت واحد كحيان مش لاقي ياكل و اهو بقا عندي عيال و بقيت اتشحطط عشان ااكلهم
دلف سهيل
سهيل : انتي لسا ما جهزتيش العريس زمانة على وصول
شمس بدموع : هجهز دلوقتي
مرت دقائق حتى ارتدت فستان طويل بالون النيلي مع حجاب ابيض
خرجت و عنيها مليانة دموع التقت عنيها بعيون مالك الذي نظر لها ببرود
سهيل : هو فين المأذون يا فيصل بيه
فيصل بهدوء : هيكون هنا كمان شوية
نظرت شمس لمالك بمعنى عايزة تكلمه
مالك : بعد اذنك يا عمي ممكن اتكلم مع الانسة شوية
سهيل باستغراب : ماشي
خرجت شمس الى البلكونة و هو لحقها
مالك ببرود : في ايه ليه النظرات دي
شمس بانكسار : ارجوك الغي الجوازة دي انا مش عايزة اتجوز و بعدين انت عارف ان هدى بتحبك حرام عليك دي صاحبتي الوحيدة
مالك بابتسامة جانبية : انتي فاهمة الموضوع غلط يا شمس هانم
شمس : يعني ايه
مالك بتريقة : يعني مش انا الي هتجوزك يا عروسة
شمس بصدمة : نعم
مالك : انتي هتتجوزي رعد اخويا مش انا
نظرت له بصدمة
مالك ببرود : و بعدين لو انا اتجوزتك او ما اتجوزتكيش هدى بالنسبالي ولا حاجة و يا ريت تفهميها الكلام ده
تركها بصدمتها و دخل جوة
في مكان تاني
كان قاعد بالمكتب الخاص به و تقف امامه شابة جميلة جدا و ترتدي فستان يصل الى الركبة و مزموم على جسدها بطريقة تظهر كل مفاتنه
داليا بدموع : يعني ايه يا رعد هتتجوز ؟ بعد كل الحب الي بينا هتتجوز وحدة غيري.. انا قصرت معاك في ايه …. انا اديتك كل حاجة يا رعد ….انا مليش ذنب بالمشاكل الي حصلت بينك و بين بابا انا بحبك و ما اقدرش ابعد عنك
رعد ببرود : خلصتي ؟ ….اطلعي برة
داليا : يا رعد
رعد بغضب : قولتلك اطلعي برااااا
خرجت من عنده و هي تبكي بينما هو رمى الكاس من يده حتى تفتت
اخذ مفتاح العربية بغضب و خرج من الشركة باكملها
مر وقت و وصل رعد امام شقة عادية جدا في حارة شعبية بسيطة
فيصل : اهو رعد جيه
رعد ببرود : خلصو بسرعة عندي شغل
كانت تنظر له بخوف و تتجمع الدموع في عينها
بينما مالك ينظر لرعد بابتسامة جانبية ثم غمز له و اشار بعينيه الى شمس
نظر لها رعد ببرود و ازاح النظر عنها
بعد دقائق تم كتب الكتاب
فيصل : الفرح بعد اسبوعين بالزبط يا سهيل
سهيل بابتسامة : كلامك الماز يا فيصل بيه
اما شمس نظرت لهم بانكسار
فرت دمعة من عينها و وهي تنظر ا الارض
فجأة نظرت المكان قد غادر الجميع
شمس : ليه اتكسر كدة يا ربي هو انا عملت ايه عشان حظي يكون قليل كدة
في كمبوند هادىء
دلف فيصل و رعد و مالك الفيلا خاصتهم
منار بهدوء : انا حضرت العشا
فيصل : طيب تعالو نتعشا
اجتمعوا على مائدة الطعام
مالك بسخرية : و انتي بقا الي طبختي كل ده يا منار هانم
منار بهدوء : اه
فيصل بحدة : مالك كلم مراتك بطريقة احسن من دي
منار بهدوء : عن اذنك يعمي
و قامت و هي حزينة
فيصل : وبعدين معاك دي مراتك ما ينفعش تكلمها كدة
مالك باستهزاء : فكك مني يا بابا …دي بت بلدي و الاشكال دي مينفعش معهم غير كدة ولا ايه يا رعد
نظر رعد لمالك بجمود و ترك الملعقة و قال : الحمدلله
و قام عن المائدة
فيصل بنفخة : خلاص يمالك كل و انت ساكت
في اليوم التالي
شمس بحدة : انا دلوقتي بقيت في عصمة راجل يعني مقدرش حتى اتكلم معاك كلام يا حسن
حسن ( ابن خالتها ) بهدوء : شمس انا احق بيكي منه ..نسيتي الحب الي كان بينا
شمس بتريقة : اااااه قصدك الكدب الي كان …حسن انت سبتني و سافرت حتى من غير ما تقولي عايزني اعمل ايه مثلا ؟ اضيع عمري و انا استنا واحد سابني و فوق كل ده اكتشف انه مسافر مع بنت عمه الي بقت خطيبته
حسن : صدقيني بابا الي فرض عليا اخطبها عشان عيانة و كان لازم اكون معها بالعلاج
شمس : انت فاكرني غبية و لا هبلة يا حسن ؟؟؟ ما كل الدنيا عارفة انك بتحب الفلوس اكتر من نفسك و عشان فلوسها انت خطبتها و دلوقتي بعد ما خدت كل فلوسها جيت ليا عشان ارجعلك بس لا يا حسن انا دلوقتي ست مخطوبة و فرحي كمان اسبوعين و ما تقلقش هبقا اجبلك دعوة الفرح عشان تصدق
و تركته و رحلت
في شركة الرعد
مالك : هاتيلي اخر مستجدات الصفقة بتاعت شركة الاصيل
سهر بدلع : حاضر يبيه
مالك بغمزة : و ما تنسيش معادنا الليلة
اقتربت من المكتب و انحنت قليلا حتى ظهرت ملامح صدرها
سهر بدلع : و ده ينفع برضو يا مالك بيه
ابتسم مالك و هي استدارت و ذهبت و هي تتمايل بغنج
في مكتب رعد
كان قاعد بيقرأ ملف و قدامه مجموعة ملفات
رعد ببرود و هو ينظر الى الملف : عايزة ايه
داليا بانكسار : ده ملف الصفقة الي جاية انا سرقته من مكتب بابا تقدر ترد حقك بالطريقة دي و انا ابقى صلحت غلطي
فك رعد زر من ازرار قميصه و قام و اتجه لها و صل عندها و ازاح خصلة من شعرها و قال بهدوء : كل مرة بتثبتيلي انك احقر من المرة الي قبلها
نظرت له بصدمة
رعد : مش معنى ان في خلاف بيني و بين باباكي اني انزل للمستوى الحقير ده و حضرتك بتحاولي تصلحي الغلط بغلط اكبر منه انتي اول مرة بعتيني عشان بباكي و المرة دي بتبيعي باباكي عشاني انتي وحدة متناقضة بجد
اقتربت منه ووضعت يداها على صدره
داليا بدموع : ابوس ايدك يا رعد كفاية انا بحبك اوي ما تكسرش قلبي ارجوك
ازاح يداها ببرود و قال : اتوقع اني قولتلك اني راجل متجوز…. وجودك هنا ملهوش اي معنى تفضلي
نظرت له بدموع و بدأت تتراجع الى الخلف الى ان وصلت الباب و خرجت
اما هو جلس ينظر امامه بحدة
هدى : انتي بتقولي ايه
شمس بدموع : اه والله زي ما قولتلك
هدى بدموع : هو قالك تقوليلي كدة
شمس : اه
هدى : و انتي خلاص قبلتي بالامر الواقع و اتجوزتي اخوه ؟!
شمس ببكاء : بابا اجبرني اوافق و انا مقدرتش اعمل حاجة
هدى بغيرة : لا قولي انك طمعتي منتي هتتجوزي واحد من عيلة غنية مش كدة ؟ و مالك مستحيل يقول كدة اكيد انتي عايزة تبعديني عنك مش اكتر
شمس بصدمة و دموع : انتي بتقولي ايه و الله هو قالي كدة و بعدين انت عارفاني اكتر من نفسك ليه بتقولي كدة
هدى بدموع : عشان انتي كنتي منمرة على مالك من البداية و لا فاكراني مش واخدة بالي يعني ……يتبع
بقلمي: همس كاتبة
لو لقيت تفاعل هكملها 🙂
•تابع الفصل التالي "رواية لم تكن حبيبتي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق