رواية مزرعة الغضب الفصل الثاني عشر 12 - بقلم نرمين قدري
الفصل الثاني عشر
مين اللي يتجوز ابنك ده انا انت متعرفش انا مين ولا إيه
- لع مخبرش بس انتي اللي طلعتيني عيل قدام عاصي لما قلتي أنه تمثيل يبقي تتجوزي ولدي ويلا همي قدامي بدل ما اطخك عيار تطبي ساكته مكانك خرجت هبه والرعب يتملكها
خرجت و نظرات التوعد و الكره لروز
انتهي الفرح و دخلت روز مع عاصي غرفتهم و قد تملك منها الخجل أقصاه
التفت لها عاصي وقد استشعر خجلها وقال لها بهدوء دون أن ينظر لها :
- عارف اننا مغصوبين علي بعض و انا واخد علي نفسي عهد انك مش هتكوني زوجتي أمام الله في لما تحسي بجد انك عاوزة كده وانا مش هغصبك علي حاجة
اكتفت روز بهز رأسها و قالت :
+ هو انا ينفع ارجع بيتي اظن حمدان مشي خلاص ماعداش لازمة لوجودي هنا
خبط عاصي علي راسه وكأنه تذكر شيء مهم ثم قام فجاءة وقال:
- هبه هبه خرجت مع حمدان وكان ساحبها
جري عاصي ليلحق بها
وفي الخارج كانت هبه تصيح بغضب و تسب وتلعن حمدان وولده وتقول بعجرفتها المعتادة
= انت متعرفش انا مين شيل ايدك المقرفه دي عني
انت ماسكني كده ليه روح خد قربتك اللي شبهك انتم شبه بعض لكن أنا هبه هانم شيل ايدك قلتلك
و كانت تحاول الفرار منهم ولكنها اتفجائت بيد تسحبها بقوة
جذبها عاصي منه وقال :
- خير يا حمدان هو انت عاوز اي حد وخلاص واخد بنت خالتي ورايح علي فين انت متعرفش أن محدش بياخد اي حاجة تخصني من غير. اذن مني ، انت اتعديت كل حدودك معايا ، انا مستحملك علي قد ما اقدر فا متحولش تسنقذ اخر حبه صبر عندي
نظر له حمدان بغضب وقال:
= وه عاد انت مش اتجوزت روز مالك انت بقا اخدها ولا ما اخدهاش منا ولدي لازما يتجوز هو كمان .
زفر عاصي انفاسة بغضب وقال
- حمداااان انا خلاص جبت الاخر خد ابنك واتفضل من هنا علشان انا مش مسؤل.من رد فعلي بلاش تستفز فيا علشان رد فعلي هيزعلك ثم جذب هبه من يدها ودخل بيها المزرعة واغلق باب المزرعة الرئيسي
ابتسمت هبه بمكر وقالت بدلع:
+انا كنت عارفه يا عاصي أن انا مش هون عليك
وكمان عارفه انك مغصوب علي الجوازة الفقر دي لحد ما تستلم المزرعة بس متقلقش انا جنبك ومش هسيبك و اذا كان علي البت الفلاحة دي معلش استحملها كام يوم بشكلها المنعكش ده
نظر لها عاصي. بغضب وتركها دون أن يتفوه باي كلمة
دخلت هبه المنزل وهي تدندن وعلامات النصر علي وجهها و هي تحمل في داخلها كره شديد لروز و تتوعد لها انها سوف تخرجها من هنا نهائي
دخل عاصي غرفته ولكنه لم يجد روز ضغط علي أسنانه بغيظ و. تملك الغضب منه أقصاه
وكان ذاهبا ليراها في منزلها الصغير ولكنه توقف فجاءة بعد أن سمع صوتها في غرفه رنا و هي تتحدث معاها
طرق الباب ودخل
وجدها تساعد رنا في تبديل ثيابها قفد بذلت رنا مجهود علي قدمها كبير و قد تعبتها
ابتسم بهدوء وقال وهو ينظر لها بأعجاب:
- روز بعد ما تخلصي مع رنا عاوزك متتأخريش
اكتفت روز بهز رأسها ولم ترفع عينيها له
ضحكت رنا بصوت عالي وقالت:
+ الله الله الحب الحب الشوق الشوق عملتي ايه يا رورو مخليه عاصي مش علي بعضه كده اخويا وانا حفظاه عمره ما كان بيجري ورا حد ولا بيدور علي حد أنه يدور عليكي ده اعجاز
ضحكت روز نصف ابتسامة:
= ما تفرحيش قوي كده اخوكي بيدور عليا علشان شكله قدمكم ما هو مينفعش عروسة ليله دخلتها تبقي برا اوضتها عيب في حقه ولا ايه يا رنا
- ياه علي دماغك يا روز يبقي انتي لسة متعرفيش عاصي كويس ، عاصي اخويا لو مش عاوز حاجة مابيهموهوش حد في الدنيا مش تقولي شكله بكرة تفهمي عاصي كويس
ولكنهم سمعوا صوت يأتي من خلفتهم يتحدث بسخرية
- تفهموا ليه بقا أن شاء الله دي مجرد صفقة جواز و هتخلص زي اي عقد شغل عاصي بيمضي عليه و لما يخلص بيرمي العقد في اقرب زباله تقابله
هكذا قالت هبه بعد أن دخلت غرفة رنا بدون استئذان
التفت لها روز وقالت بهدوء مصتنع وهي تجز علي أسنانها :
- بقولك ايه ياللي شبه البلباتشوا انتي قصري الشر و ابعدي عني خالص علشان انا رد فعلي غبي و مش هيهجبك ومش روز اللي تترمي في الزباله وتاني مرة ولو ماخترتيش كلامك وطريقته وانتي بتتكلمي معايا هخليكي شبه الخنفسة المطلقة وانا دكتوره حيوانات ودي لعبتي هشوهلك وش البلباتشوا ده فاحرصي مني انا مش البنت الغلبانه لاء انا روز اللي عملت كل الإمبراطورية اللي انتي عماله تبرطعي فيها شبه الحمار اللي وقع منه الجام بتاعه وعملتها لوحدي فمتتوقعيش واحده عملت كل ده وصبرت لحد ما كبرت المزرعة دي انك هتقدري بكلمتين تكسريها لاء يا قمر انا استلمت المرزرعة بعد جدي ما مات خرابه وانا اللي عملتها يعني عندي صبر وتحدي انتي متقدريش عليه وعلاقتي انا وعاصي دي حاجة تخصنا احنا ملكيش دعوة بيها فاهمة ولا تحبي افهمك بطريقتي
ثم تركتها ورحلت الي غرفتها مع عاصي
طرقت الباب ودخلت وجدت عاصي ابدل ثيابه واستعد لنوم
دخلت الحمام لكي تبدل ثيابها ولكنها توقف وهي توفر أنفاسها بخنقة وقالت في نفسها
علشان كده مش بحب البس البس ده ماله لبسي القديم ثم خرجت بضيق
التفت لها عاصي وجدها لم تبدل ثيابها و تستعد للخروج من الغرفة
قال لها باستعجاب!!
-علي فين يا روز وليه مغيرتيش
بلعت روز ريقها بصوت مسموع
+رايحة اقول حاجة لرنا
- دلوقتي يعني متنفعش تتأجل وايه الحاجة المهمة الي تخليكي تقولها لها قبل حتي ما تغيري لا خشي غيري وبعدين ابقي روحي لرنا
+لاء ما هو ما ينفعش لازم اروح لها الاول
اتعدل عاصي في جلسته وقال:
- يا سلام لاء ما هو مافيش خروج من الأوضة في لما اعرف ايه المهم قوي يخليكي تخرجي من الحمام مخصوص علشان تروحي لرنا
+ خلاص يا عاصي لما ارجع من عندها هقولك
- وانا قلت لاء مافيش خروج يا روز
+ هو تحكم وبس ، انا في الآوضه اللي جنبك مش مسافرة
- لاء يا روز اتفضلي خشي غيري فستانك
+ اوف بقا منا مش هينفع لازم رنا
- مش فاهم !!
+ بصراحة أنا مش عارفة افك الفستان وانا اصلا مش واخده عليه ورنا اللي ساعدتني وانا بلبس و مش عارفة اقلعة
انفجر عاصي في كريزة ضحك مما زاز من احمرار وجهها من الخجل وقال وهو يحاول أن يسيطر علي نفسة من الضحك
- طيب براحة كده ايه مش عارفة تفكيه وانا هساعدك
ارتبكت روز وقالت :
+ لاء رنا عارفة انا هروح
ارتفع صوت عاصي وقال:
- قلت لاء عيب قوي الي هتعمليه اتفضلي وريني ايه اللي مش عارفة تفكيه في الفستان
+ التفت وقالت كل الزراير دي والسوسته
رفع حاجبة وقال :
-كل دي زراير ايه الفستان هيطير طيب تعالي
وبدأ يفك زراير الفستان وقلبه يخفق معه و يكادو هو الآخر يسمع خفقات قلبها ابتسم وتأكد أن الشعور متبادل بينهم وأنها هي الآخري تميل له
انتهي من فك الأزرة وفتح لها سحاب الفستان وقال: بصوت يكادو مسموع
- انا خلصت يا روز روحي غيري بسرعة
لن تتلفت له وجرت مسرعة تبدل ملابسها ولكنها وهي تجري سقط منها الفستان من تقله
قام عاصي وقفا وهي شهقت وجرت مسرعة نحو الحمام
•تابع الفصل التالي "رواية مزرعة الغضب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق